Een blik in de geschiedenis van klassieke Amerikaanse auto’s

De klassieke auto scene is booming. Mensen pikken old-school modellen in recordtempo in en de prijzen rijzen de pan uit als gevolg daarvan. De waarde van de meest begeerde vooroorlogse klassiekers is de afgelopen vijf jaar met bijna 200% gestegen en bijna elke dag breekt er wel een klassieker door de grens van 100.000 pond op een veiling. Laten we daarom eens terugblikken op de geschiedenis van deze auto’s en waarom ze vandaag zo populair zijn. Deze oude Amerikaanse schoonheden zijn meer dan alleen staal, glas en leer: Ze zijn een momentopname uit een lang vervlogen tijdperk, maar zeker niet vergeten.

The Golden Age of American Cars: 1945-1965

Het begon allemaal in de jaren 40. Dat was het decennium waarin de Grote Drie van de Amerikaanse autoproductie – Chevrolet, Ford en Plymouth – op hun hoogtepunt waren. Dit waren de auto’s die de Tweede Wereldoorlog wonnen, burgers naar werk en school vervoerden en gezinnen op vakantie brachten. En ze werden door iedereen bereden: Van smeerlappen tot huisvrouwen, van dokters tot tandartsen, van barmannen tot arbeiders. De oorlog was gewonnen, Amerika was op zijn economische en creatieve hoogtepunt, en dit werd weerspiegeld in de verscheidenheid en het ontwerp van de auto’s. Alles, van het exterieur tot het interieur, was gedurfd. De meeste waren tweedeurs coupés, maar er waren ook cabriolets, stationwagens en zelfs pick-up trucks. De esthetiek was zeer opvallend met krachtige lijnen, chroom en enorme wieldoppen, en de kleuren waren gewaagd.

De opkomst van de muscle car

Helaas waren de jaren ’60 een belangrijk keerpunt voor de Amerikaanse autowereld. De productie werd verplaatst van Detroit, waar al sinds het begin van de 20e eeuw auto’s werden gemaakt, naar nieuwe fabrieken in Texas en Californië, wat de industrie uiteindelijk duur kwam te staan. De autofabrikanten maakten ook een aantal rampzalige keuzes met betrekking tot de soorten auto’s die ze gingen produceren. Ze gingen bijvoorbeeld steeds verder in hun “groter is beter”-aanpak en maakten auto’s die massaal en inefficiënt waren. Ze maakten ook een aantal dubieuze ontwerpkeuzes, zoals het installeren van achterin geplaatste motoren in hun sportwagens en coupés. Dit, in combinatie met de oliecrisis van de jaren 1970, zorgde ervoor dat de verkoop kelderde en de Amerikaanse auto-industrie begon af te brokkelen.

Waarom zijn Amerikaanse auto’s zo gewild?

De auto’s worden begeerd om hun design, maar ook om hun zeldzaamheid. De vraag ernaar is zo groot dat een aantal het nooit tot een veiling schopt. Dit geldt vooral voor de muscle cars en luxueuze GT’s. De auto’s uit de jaren zestig werden zo slecht gemaakt dat slechts een fractie ervan het tot op de dag van vandaag heeft overleefd, wat betekent dat er maar een beperkt aantal beschikbaar is. De Chevrolet Corvair bijvoorbeeld, een van de eerste compacte auto’s, was zo slecht ontworpen dat hij talrijke dodelijke ongevallen veroorzaakte. Daarom werd hij begin jaren ’60 al na drie jaar uit de handel genomen. Dit betekent dat slechts een beperkt aantal Corvair-modellen werd geproduceerd, waardoor ze vandaag zeer gegeerd zijn.

Een korte geschiedenis van klassieke Amerikaanse auto’s

De Chevrolet Bel Air was een auto die de jaren ’50 definieerde. Hij werd geproduceerd tussen het einde van de jaren ’50 en het begin van de jaren ’60 en was immens populair. Het was een luxe coupé die beschikbaar was in cabrio- of hardtop-vorm en was zeer sportief en compact.

De Ford Mustang werd ontworpen om de markt te verstoren en een jonger, actiever publiek aan te spreken. Hoewel het niet per se een sportwagen was, had hij wel het design en de esthetiek van een sportwagen, wat hem enorm populair maakte. Hij werd voor het eerst geproduceerd in het begin van de jaren ’60 en bleef bijna 50 jaar in productie. Lees ook zeker onze berichten over jaren 60 Ford modellen en jaren 70 Ford modellen.

De Dodge Charger, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1968, was ontworpen om mannen aan te spreken die op zoek waren naar een stijlvolle, krachtige auto. Het was een luxe coupé met een zeer agressief design dat hem onderscheidde van de rest van de markt.

Het einde van een tijdperk: 1966 en daarna

De jaren ’60 waren het begin van het einde voor de Amerikaanse autoproductie. De “Big Three” werden getroffen door de oliecrisis en moesten meer auto’s uit het buitenland gaan importeren. Dit was een beslissend moment in de geschiedenis van de Amerikaanse autoproductie. De situatie werd begin jaren ’70 alleen maar erger na de OPEC-oliecrisis, en de Big Three werden gedwongen faillissement aan te vragen. Dit maakte een einde aan hun heerschappij als ’s werelds grootste autofabrikanten en betekende het einde van een tijdperk voor klassieke Amerikaanse auto’s. Tegenwoordig staan klassieke Amerikaanse auto’s aan de top van de auto-verzamel-piramide. Het zijn de meest waardevolle en begeerde modellen uit het naoorlogse tijdperk en de prijzen rijzen de pan uit als gevolg daarvan. Maar waarom? Wat maakt ze zo bijzonder? En welke modellen zijn het meest begeerd onder verzamelaars? Laten we dat eens uitzoeken!

De meest begeerde klassieke Amerikaanse auto’s

Chevrolet Bel Air – Deze auto werd geproduceerd tussen de late jaren ’50 en de vroege jaren ’60 en was immens populair. Het was een luxe coupé die verkrijgbaar was in cabriolet of hardtop vorm.

Ford Mustang – Deze auto werd gemaakt om de markt te ontwrichten en een jonger, actiever publiek aan te spreken. Hoewel het niet per se een sportwagen was, had hij wel het design en de esthetiek van een sportwagen, wat hem enorm populair maakte. Hij werd voor het eerst geproduceerd in het begin van de jaren ’60 en bleef bijna 50 jaar in productie.

Dodge Charger – Dit was een luxe coupé met een zeer agressief design dat hem onderscheidde van de rest van de markt. De Dodge Charger werd voor het eerst geïntroduceerd in 1968.

Chevrolet Corvette – Dit model werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de racerij. Het werd geïntroduceerd in 1953, maar het duurde tot de jaren ’60 voordat het een commercieel succes werd.

Chevrolet Impala – Deze auto werd bijna 40 jaar lang geproduceerd. Hij was ontworpen als een luxe auto en was gericht op een meer volwassen, professioneel publiek.

Cadillac Eldorado – Deze auto was een luxueuze versie van de Chevrolet cabriolet en was beschikbaar in cabriolet of hardtop vorm.

Buick Skylark – Dit was een meer familie-georiënteerde versie van de Chevrolet Bel Air. Hij werd geproduceerd tussen het einde van de jaren ’50 en het begin van de jaren ’60 en was beschikbaar in zowel cabrio- als hardtop-vorm.

De meest waardevolle classic American cars

De Corvette is de meest waardevolle van alle klassieke Amerikaanse auto’s. Het is een sportwagen die in eerste instantie werd ontworpen voor de racerij, maar pas in de jaren ’60 werd het een commercieel succes. De eerste generatie van de Corvette werd geproduceerd tussen 1953 en 1958, en het was in deze periode dat er slechts 12.000 van werden gemaakt.

De tweede generatie kwam eind jaren ’50 en begin jaren ’60 uit en werd bijna 20 jaar lang geproduceerd. Het is erg moeilijk om te bepalen wat het meest waardevolle Corvette-model is, omdat er zoveel verschillende varianten zijn.

Als het gaat om de tweede meest waardevolle klassieke Amerikaanse auto, hebben we een gelijkspel tussen de Ford Mustang en de Chevrolet Corvette. De Ford Mustang werd ontworpen om de markt te ontwrichten en een jonger, actiever publiek aan te spreken. Hij werd voor het eerst geproduceerd in het begin van de jaren ’60 en bleef bijna 50 jaar in productie. Er zijn zoveel verschillende varianten van de Ford Mustang dat het erg moeilijk is om te bepalen welk model het meest waardevol is.

De Chevrolet Corvette is echter een ander verhaal. Hij werd oorspronkelijk ontworpen voor de racerij. De eerste generatie werd geproduceerd tussen 1953 en 1958, en er werden er slechts 12.000 van gemaakt. De tweede generatie werd geproduceerd tussen het einde van de jaren ’50 en het begin van de jaren ’60 en werd bijna 20 jaar lang geproduceerd.

Een blik in de geschiedenis van klassieke Amerikaanse auto’s
Schuiven naar boven