Ford modellen in de jaren 70

Ford Elite Gran Torino | Ford modellen in de jaren 70

In 1970 realiseerde Ford een recordomzet. De jaren 70 begonnen dan ook goed voor Ford. Ze hadden ruim 400 duizend werknemers waarvan meer dan de helft in de Verenigde Staten. In datzelfde jaar werden 3,7 miljoen personenauto’s en nog eens 1 miljoen bedrijfswagens geproduceerd. Gelijktijdig begonnen Europese en kleine Japanse auto’s aan terrein te winnen. Zeker na de oliecrisis van ’73 werd dit een trend. Om deze reden begon Ford ook met het produceren van kleinere auto’s, zoals de Ford Pinto. Lees verder en ontdek de Ford modellen uit de jaren 70.

Ford Maverick (1969 – 1977)

Gele Ford Maverick uit Brazilië

De Ford Maverick is een compacte auto die door Ford werd geproduceerd van 1970 tot 1977 in de Verenigde Staten (de productie begon al in 1969, maar de auto werd als model uit 1970 uitgebracht). De auto was bedoeld om te concurreren met de toenemende auto import, voornamelijk van nieuwere Japanse rivalen en voornamelijk Datsun en Toyota.

In 1960 werd de Ford Falcon geïntroduceerd en deed het zeer goed als concurrent voor de Chevrolet Nova en Dodge Dart. Door de introductie van de Mustang in 1964 daalden de verkopen van de Falcon sterk. Ondanks een redesign van het model in 1966 bleven de verkopen van de Falcon tegenvallen. Daarom moest de Ford Maverick, naast concurreren met de import van Japanse auto’s, de Falcon uit de jaren 60 vervangen.

Ford Pinto (1971 – 1980)

Ford Pinto
User Morven on en.wikipedia, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

In 1971 werd de Ford Pinto geïntroduceerd. Deze kleine auto moest concurreren met de kleinere Japanse auto’s. De Pinto maakte een snelle opmars, maar bleek niet veilig. Bij een aanrijding aan de achterkant van de Pinto, kon de bezinetank ontploffen. De Ford Pinto werd daardoor uitgeroepen tot Amerika’s dodelijkste auto door het tijdschrift Mother Jones magazine. In 1978 werden liefst 1,5 miljoen Pinto’s teruggeroepen naar de fabriek. De product werd uiteindelijk in 1980 beëindigd.

Ford Granada (1972 – 1994, Europa)

De eerste generatie Ford Granada voor de Europese markt. Ook wel de Ford Granada Mark I genoemd.
I, RobertG, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Van de Ford Granada werden twee modellen geproduceerd die niet aan elkaar gerelateerd zijn. De Granada voor Noord-Amerika wordt later in dit artikel besproken.

De Europese Ford Granada is een auto uit de hogere middenklasse, waarin de duurdere en grotere auto’s vallen. Het model werd door Ford Europe geproduceerd van 1972 tot 1994. De eerste generatie van dit model werd tussen 1972 en 1976 geproduceerd in de Duitse Ford fabriek in Keulen en Britse fabriek in Dagenham.

Na 1976 werd de productie van de Ford Granada volledig verplaatst naar Duitsland. Het tweede model werd van 1977 tot en met 1985 geproduceerd. Na 1985 werd de naam Granada nog gebruikt voor de derde generatie in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Deze werd in andere Europese markets verkocht als Ford Scorpio. Laatstgenoemde model werd nog vier jaar langer geproduceerd dan de Ford Granada, tot en met 1998.

Ford Elite (1974 – 1976)

Ford Elite Gran Torino uit 1974
HaarFager at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

De Ford Elite was een auto in de klasse ‘personal luxury car’. Deze werd in de Verenigde Staten gebruikt om een bepaalde klassen van personenauto’s te benoemen. Het gaat hierbij voornamelijk om luxe, stylish auto’s die voorzien van luxe, maar niet inboeten op het gebied van rijgemak en comfort.

De Ford Elite, werd geproduceerd tussen 1974 en 1976 en droeg in het eerste jaar de naam Ford Gran Torino Elite. De auto werd namelijk gebaseerd op de Ford Torino uit 1968 en was bedoeld om een minder duur alternatief te zijn voor de Ford Thunderbird. Met de lagere prijzen hoopte Ford dat de Elite kon concurreren met andere populaire auto’s in de ‘personal luxury class’, zoals de Chevrolet Monte Carlo, Pontiac Grand Prix, Oldsmobile Cutlass Supreme, Buick Regal, Dodge Charger en Chrysler Cordoba.

Uiteindelijk werd de naam Elite geschrapt, omdat Ford het middenklasse-aanbod herstructureerde voor het modeljaar 1977. De Elite verving de bestaande Ford Thunderbird, waardoor de Thunderbird een kleiner model werd dan het oorspronkelijk was. Het (oorspronkelijke) model van de Thunderbird werd stopgezet.

Ford Granada (1975 – 1982, Noord-Amerika)

Noord-Amerikaanse Ford Granada
Morven (en), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

De Noord-Amerikaanse versie van de Ford Granada is een reeks sedans die werden geproduceerd door Ford tussen 1975 en 1982. In deze periode werden twee generaties van deze auto verkocht. De Noord-Amerikaanse Ford Granada werd ontwikkeld als originele opvolger voor de Ford Maverick uit 1970. De eerste generatie was een compacte sedan, die zich in het aanbod tussen de Maverick en Torino positioneerde.

De tweede generatie van de Ford Granada was een sedan uit de middenklasse, die werd gepositioneerd tussen de Fairmont en LTD II (meer over beide modellen volgt).

In 1983 onderging de Ford Granada een verandering, waarbij de auto het naamplaatje Ford LTD kreeg (de Ford LTD wordt overigens al sinds 1965 gebruikt). Deze modellijn werd uiteindelijk vervangen door de Ford Taurus in 1986.

Ford LTD II (1977 – 1979)

Ford LTD II
IFCAR, Public domain, via Wikimedia Commons

De Ford LTD II is een auto die werd geproduceerd tussen 1977 en 1979. De auto werd verkocht op de Canadese en Amerikaanse automarkt. De naam stamt af van de grote Ford LTD modellijn. De LTD II werd aangeboden als 2-deurs en 4-deurs sedan, maar was ook verkrijgbaar als stationwagen. De Ford LTD II stond ook aan de basis van laatste generatie van de Ford Ranchero, die ook tot 1979 werd geproduceerd.

De LTD II werd in diezelfde periode ook door de Lincoln-Mercury divisie verkocht onder de naam ‘Mercury Cougar’, die de Mercury Montego verving.

De LTD II was bij zijn debuut in 1977 erg populair, maar door verschillende omstandigheden werd productie van de auto twee jaar later al gestaakt.

Ford Fairmont (1977 – 1983)

Ford Fairmont sedan
IFCAR, Public domain, via Wikimedia Commons

De Ford Fairmont is een compacte auto die door Ford werd geproduceerd tussen 1977 en 1983. Het was de opvolger van de Maverick en behoorde tot de derde generatie van compacte sedans die door Ford werden verkocht in Noord-Amerika. Ook dit model werd door de Lincoln-Mercury divisie verkocht on de naam Mercury Zephyr. In tegenstelling tot de Maverick, kreeg de Fairmont een compleet nieuw design, die niet langer gebaseerd was op de Ford Falcon.

De Ford Fairmont en Mercury Zephyr dienden nog jaren als basis voor 12 andere modellijnen van Ford en Lincoln-Mercury. De laatste afstammelingen werden geproduceerd tot het productiejaar 1993. In tegenstelling tot zijn voorgangers, werd de Fairmont in vier verschillende carrosserievarianten aangeboden.

In de zevenjarige productie van deze eerste generatie werd de Fairmont/Zephyr door heel Amerika geproduceerd. Al in 1978 werd het 100 miljoenste model geproduceerd. Uiteindelijk werd de product gestopt in 1983. De Fairmont werd vanaf 1984 vervangen door de Ford Tempo.

Meer weten? Lees dan ook alles over Ford modellen uit de jaren 80.

Ford modellen in de jaren 70
Schuiven naar boven