Autonieuws

Vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto

Vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto

Een van de mijlpalen in het leven is het halen van je rijbewijs, waar je tegenwoordig al niet meer tot je 18e op hoeft te wachten. Er gaat een wereld aan mogelijkheden voor je open. Je kunt nu immers gaan en staan waar je wilt, al helemaal wanneer je een eigen auto hebt. Na het halen van je rijbewijs zal er dan ook snel gespaard worden om een eigen auto te kunnen kopen. Hoe zonde is het dan ook dat je van je zuurverdiende spaargeld een auto koopt die na heel korte tijd alweer de geest geeft. Een kat in de zak kopen is niet altijd te voorkomen, maar het risico is wel te verminderen. Wij helpen je in ieder geval al op weg met vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto.

 

Kijk niet alleen naar wat je kunt kopen

Misschien heb je al jaren een droomauto als eerste auto in gedachten. Je weet wat deze auto ongeveer moet kosten en je doet er alles aan om dit geld zo snel mogelijk bij elkaar te verdienen. Maar, vergis je niet in een ding: het kopen van een auto is misschien wel de makkelijkste horde om te nemen. Het onderhouden en op de weg houden is de meest kostbare stap. Denk dan ook goed na of je maandelijks genoeg geld hebt om de verzekering en wegenbelasting van de auto te betalen. Vergeet ook niet de jaarlijkse APK-keuring en eventuele mankementen tussendoor.

 

Voorbereiding

Een goede voorbereiding voor het kopen van de auto is belangrijk. Zoek op Overstappen.nl naar een goedkope autoverzekering. Kijk ook naar wat je droomauto aan wegenbelasting kost. Houd er ook rekening mee dat de autoverzekering voor jongeren onder de 21 erg kostbaar kan zijn.

 

Gebruik je verstand

Snel, sneller, snelst. Veel jonge bestuurders dromen van een bloedsnelle en super sportieve auto als eerste auto. Vraag jezelf echter eerlijk af of je dit wel moet willen. Je moet eerst nog ervaring op de weg opdoen en daarnaast zijn snelle auto’s door hun vorige eigenaren meestal ook flink op de staart getrapt. Het is maar de vraag of deze auto’s nog wel in goede staat verkeren. Verder zijn dergelijke auto’s qua premie voor jonge bestuurders bijna onbetaalbaar. Beter is het om met een gemiddelde auto te beginnen.

 

Verzekeringspremie

Of je nu een ontzettend oude auto koopt of voor een nieuw model gaat, de premie wordt op de nieuwwaarde gebaseerd. Hoe lager de nieuwwaarde, hoe lager het te verzekeren bedrag en dus de premie is. Als extra tip: kijk weer even kritisch naar je verzekering als je 21 geworden bent, vaak kan het dan veel goedkoper!

 

Het eerste onderhoud zo goedkoop mogelijk houden

Hoe beter de staat is van de auto die je koopt, hoe groter de kans is dat het eerste onderhoud niet zo duur zal zijn. Probeer dan ook te zoeken naar een auto met een nieuwe APK en pas vervangen banden. Vraag naar de distributieriem en controleer de staat van de accu.

 

De waterstofauto: de toekomst voor onze mobiliteit of toch niet?

De waterstofauto: de toekomst voor onze mobiliteit of toch niet?

De waterstofauto werd gepresenteerd als de auto van de toekomst en de directe concurrent van de volledig elektrische auto. Revolutionair, duurzaam en een oplossing om reikwijdte te combineren met een milieuvriendelijke inslag. Maar eind 2018 reden er slechts 60 waterstofauto’s in Nederland en besloot de provincie Gelderland om bijna 1 miljoen euro vrij te maken om het aantal waterstofauto’s te verdubbelen.

Wat is hier aan de hand? Staat de waterstofauto in de startblokken of is het een concept dat nooit echt voet aan de grond zal krijgen in Europa?

Hoe werkt de waterstofauto eigenlijk?

Waterstof auto

De waterstofauto wordt vaak een brandstofcelauto genoemd. Het meest besproken model is op dit moment de Toyota Mirai. In feite is de waterstofauto een auto die ook elektrisch rijdt. Het proces is redelijk ingewikkeld:

  • Waterstof en zuurstof worden beide naar de fuell stack (brandstofcel) gestuurd;

  • Hierdoor ontstaat een chemische reactie waarbij energie vrijkomt;

  • De energie wordt gebruikt om de motor aan te drijven en het water komt via de uitlaat uit de auto.

Dat dit schoon water is, dat is meerdere malen bewezen. Er zijn tal van filmpjes waarin mensen een glas onder de uitlaat houden en het water drinken. Aangezien er veel lucht nodig is voor de chemische reactie, heeft de Mirai een brede grill aan de voorzijde van de auto.

De grote voordelen van de waterstofauto

Eco car

De waterstofauto wordt revolutionair genoemd met een goede reden. Het is namelijk dé manier om volledig CO2-neutraal te rijden. Waterstofgas en zuurstof komen in een chemische reactie samen waarna pure waterdamp uitgestoten wordt – vrij van CO2 dus. Ook is de reikwijdte van de auto’s veel beter wanneer gekeken wordt naar de ratio laadduur:bereik.

Een waterstofauto voltanken kost tussen de drie en vijf minuten. Hierna is het bereik gemiddeld 650 kilometer, al wordt er hard gewerkt om dit naar de 1000 kilometer of meer te krijgen. Ter vergelijking: het opladen van een elektrische auto kost minstens een uur met de sterkste laders en het bereik is gelijk aan of minder dan de 650 kilometer van de waterstofauto.

Een laatste voordeel dat niet gemist mag worden wanneer het gaat om de waterstofauto, dat is het feit dat de brandstof quasi-onuitputtelijk is. Concreet: waterstof kan altijd gewonnen worden uit water, waar aardolie of aardgas schaars is.

De nadelen van de waterstofauto

Uiteraard zijn er ook nadelen, maar deze zijn bijna uitsluitend gerelateerd aan de huidige stand van zaken. Zij kunnen (al dan niet eenvoudig) verholpen worden wanneer de techniek verder is.

Een veel genoemd nadeel is het feit dat het opwekken van waterstof veel energie kost. De efficiency van de waterstoftechnologie ligt volgens Wikipedia op dit moment op 30%, waar de meeste bronnen spreken van een efficiency tussen de 22 en 30 procent. Nu wordt nog vaak gebruik gemaakt van grijze energie om waterstof op te wekken, waardoor deze manier van rijden absoluut niet CO2-neutraal is. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door energie te gebruiken uit hernieuwbare bronnen, zoals wind, water en zon.

Twee andere nadelen staan op dit moment wél bijzonder centraal en hier wordt hard aan gewerkt:

  • Het aantal laadpunten is veel te laag om een doorbraak te faciliteren voor de waterstofauto;

  • Waterstof heeft een lage energiedichtheid waardoor er grote tanken nodig zijn voor een grotere reikwijdte.

Het aantal laadpunten is in Nederland minst gezegd een drama. In Nederland waren er medio 2018 drie plekken om waterstof te tanken. En op dit moment staat de teller op… 4. In Duitsland zijn er nog steeds minder dan 50 waterstofstations. Shell is een van de bedrijven die hiermee aan het werk gegaan is. Door samen te werken met overheden en andere bedrijven wil ze eind 2023 ruim 400 waterstofstations hebben door heel Europa.

 

Op naar een groter bereik voor de waterstofauto

Er wordt gewerkt aan manieren om waterstof samen te persen. Hierdoor is er minder ruimte nodig voor de opslag in de auto en dat vergroot het bereik. Tegelijkertijd is het interessant om te kijken naar andere manieren om het bereik van de auto te vergroten – manieren die gelijk zijn aan de manieren waarop elektrische auto’s een groter bereik krijgen.

Hier heeft Nederland veel prijzen mee gewonnen onder de vlag van de Universiteit Twente. Ook op andere plekken wordt constant gewerkt om de weerstand te verlagen, maar niet zonder het autorijden onveilig te maken. Een auto die compleet geen frictie zou hebben met het wegdek zou de meest zuinige auto ooit zijn – en zou tevens een auto zijn die nooit gebruikt kan worden.

Daarom wordt er gezocht naar een balans. Minder wrijving bij de verschillende onderdelen en een verlaging van de rolweerstand op de banden zonder in te leveren op grip. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de aerodynamica. Luchtweerstand vreet immers energie, ook bij de waterstofauto.

 

Wordt de waterstofauto de toekomst?

Elon Musk, de ‘visionair op het gebied van elektrisch rijden’, noemde de waterstofauto bullshit en stom. Tegelijkertijd heeft zijn Tesla maar liefst 8000 minder Model 3-types verkocht dan gepland. Het blijft een discussie: wordt de toekomst van onze mobiliteit elektrisch of toch waterstof? Een discussie waar we over een paar jaar antwoord op gaan krijgen.

Op dit moment zijn er veel hindernissen die overwonnen moeten worden door de waterstofauto en de achterliggende technologieën. Een rendement van ongeveer 30% bij waterstoftechnologie is laag in vergelijking bij de 70% van het elektrisch rijden. En ja, het is zaak dat de energie die gebruikt wordt ook daadwerkelijk op een groene manier gewonnen wordt.

Maar laten we eens denken aan het gemak, de haalbaar- en schaalbaarheid. Hoe waarschijnlijk is het dat we straks allemaal elektrisch rijden en massaal urenlang aan de laadpalen moeten terwijl we ook kunnen kiezen voor een waterstofauto die volgetankt is voordat je een broodje hamburger op kunt eten?

De nieuwste trends voor de elektrische auto

De nieuwste trends voor de elektrische auto

Het aantal elektrische auto’s neemt steeds verder toe in Nederland. Uit de cijfers van de RVO blijkt dat het vooral de volledig elektrische voertuigen zijn die het voortouw nemen. De hybride auto’s raken achterop dankzij het verschil in fiscale voordelen en het feit dat een hybride nog altijd fossiele brandstoffen gebruikt.

Binnen een jaar tijd is het marktaandeel van de volledig elektrische auto met maar liefst 5,5% gestegen. Tegelijkertijd is het aantal (snel)laadpunten sterk toegenomen en wordt er ook in de politiek steeds meer aandacht besteed aan de elektrische auto van de toekomst. Welke vijf trends kunnen we onderscheiden wanneer het gaat om de nieuwste innovaties voor de elektrische auto?

1. Een groter bereik

Een groot struikelblok voor de gemiddelde consument is het bereik van een elektrische auto. In de stad kun je gemakkelijk rondkomen met een EV, maar wie langere afstanden wil rijden, die is nog aangewezen op een hybride. Dat gaat niet lang meer duren. De Hyundai Kona Electric komt bijvoorbeeld met een bereik van 482 kilometer op de markt (met de 64kWh accu). De BMW i3 doet het ook niet slecht met een bereik van 310 kilometer op een volle accu.

Het grotere bereik is deels te danken aan sterkere accu’s. Daarnaast wordt er veel gewerkt aan onderdelen die energie op kunnen vangen en de accu kunnen bijladen tijdens het rijden. Goede voorbeelden hiervan zijn schokdempers die kinetische energie omzetten, of de Goodyear Oxygene banden die de elektrische auto letterlijk een boost kunnen geven.

2. Sneller laden

Niet alleen het bereik is een struikelblok. Veel van de elektrische auto’s die in de beginfase gemaakt zijn, hebben lange laadtijden. Wanneer je besluit even ergens wat te eten zodat de accu op kan laden, dan is een laadtijd van 4 uur niet ‘echt ideaal’. De fabrikanten zijn hiermee aan de slag gegaan en veel van de automerken hebben indrukwekkende cijfers laten zien. Zo kan een gemiddelde accu van een elektrische auto straks binnen 40 minuten voor meer dan 80% opgeladen zijn. Dat geldt echter lang niet voor alle modellen.

Audi en Porsche hebben reeds aangegeven dat zij nog aan het werk zijn met sneller laden. Zij willen in 2020 modellen op de weg hebben die binnen 12 minuten tot 80% geladen zijn. Concreet betekent dit dat je door moet eten in 2020 wanneer het om het laden van de auto gaat.

3. Infotainment wordt de standaard

Infotainment dat verder gaat dan een autoradio of een schermpje in de auto is vaak nog optioneel, maar niet lang meer. De elektrische auto’s worden steeds vaker uitgerust met een compleet infotainmentsysteem. In de toekomst wordt dit veel verder uitgebreid. Je kunt hierbij denken aan het head-up display op de voorruit, maar ook responsieve media en realtime informatie worden straks standaardelementen in de auto.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor de directe omgeving van de bestuurder. Autofabrikanten en ontwikkelaars zijn ook aan het werk met complete infotainmentsystemen op de achterbank, waarbij zelfs de zijruiten van de auto gebruikt kunnen worden.

4. Duurzaamheid

De elektrische auto is zelf een hoeksteen wanneer het gaat om duurzaamheid, maar verschillende autoproducenten trekken dit nog veel verder door. Zij gebruiken gerecycled materiaal bij het opbouwen van de nieuwe modellen. Dit is mogelijk dankzij de sterke kwaliteitsverbetering van hergebruikte materialen die hierdoor wél aan de eisen voldoen.

De voordelen zijn duidelijk:

  • Minder afval door hergebruik;
  • Minder energie en water nodig bij hergebruik;
  • Duurzaam beleid bij een van de grootste industrieën ter wereld.

Het gaat hier niet om een paar kleine merken die hiermee aan de slag gegaan zijn. Het zijn onder andere Nissan, BMW, Toyota en Prius die gerecycled materiaal gebruiken bij het produceren van nieuwe auto’s. Niet een klein beetje onder de motorkap zoals nu het geval is – de producenten maken complete interieurs voor deuren, stoelen en dashboards. Daarmee wordt de elektrische auto nog duurzamer in de toekomst.

5. Mysteries blijven bestaan

Zolang Tesla een van de autofabrikanten is die werkt aan elektrische voertuigen, blijven mysteries onderdeel van de trends. In dit geval gaat het om de Tesla Model Y, een model dat dit jaar getoond moet worden en dat twee jaar later in productie moet gaan. Wat we ervan weten? Eigenlijk niets. Musk heeft gezegd dat Model Y de markt gaat veranderen en daar houdt het mee op.

Mysteries hebben in dit geval ook te maken met onkunde en onduidelijkheden. We weten niet wat het Internet of Things gaat betekenen voor de elektrische auto. Op de blockchain wordt tegelijkertijd gewerkt aan het delen, opslaan en interpreteren van data om smart contracts mee op te zetten. Ook daar is nog niet duidelijk wat de implementatie van de nieuwe ontwikkelingen gaat betekenen. In dat opzicht bieden de elektrische auto’s van de toekomst op dit moment meer vraagtekens dan antwoorden.

Waar staat de elektrische auto op dit moment?

De regering heeft veel plannen om het elektrisch rijden goedkoper te maken. Op 31 januari 2019 zag de stand van zaken er nog niet zo rooskleurig uit als gehoopt. De top bestaat uit de plug-in Mitsubishi Outlander (24.167), de plug-in Volvo V60 (14.082) en pas op de derde plek een volledige elektrische auto: de Tesla Model S met 12.873 exemplaren op de weg. Op plek vier en vijf vinden we opnieuw hybriden.

Het aantal volledig elektrische voertuigen staat op 47.381. Het aantal plug-in hybriden was eind januari 2019 net geen 100.000 volgens RVO.nl. Maar daar staat wel tegenover dat er juist meer elektrische auto’s verkocht worden en dat het marktaandeel van de EV harder stijgt dan het marktaandeel van de hybride. Nu ook het aantal laadpunten hard toeneemt samen met het gemiddelde bereik van de elektrische auto, wordt de drempel voor de consument nog lager.

Nederland scoort overigens goed en staat in de top samen met China en Frankrijk. En aangezien de Nederlandse overheid met Nederland een testland wil scheppen voor nieuwe ontwikkelingen, is de kans groot dat we hier als eerste de nieuwe trends in levenden lijve zullen zien.

 

Zomerbanden & All-season banden gids

Zomerbanden & All-season banden gids

Nu de zomerse weersomstandigheden voor de deur staan, is het hoog tijd om te kijken waar de tuinmeubels ook alweer opgeslagen zijn. Bij de eerste warme dagen gaan we massaal naar buiten om de eerste tekenen van de lente op te vangen. Het maakt ons blij, zorgt ervoor dat we plannen gaan maken en een lenteschoonmaak op de agenda zetten. Vergeet niet tegelijkertijd even naar de auto te kijken. Andere weersomstandigheden betekent andere eisen en vooral op het gebied van de autobanden vraagt dit om extra aandacht.

Daarmee komt ook de eindeloze discussie weer naar voren. Wat is nou beter: zomerbanden of de all-season banden die ook wel vierseizoenenbanden genoemd worden? En waarom eigenlijk? Je leest het allemaal in de zomerbanden & all-season banden gids.

 

Het verschil tussen zomerbanden en all-season banden

Zomerbanden zijn gemaakt voor zomerse omstandigheden. Concreet betekent dit dat deze autobanden gebruikt worden bij temperaturen van 7 graden Celsius en hoger. De banden presteren dan optimaal. Winterbanden die gebruikt worden bij deze temperaturen presteren namelijk steeds slechter. De rubbersamenstelling van winterbanden is gemaakt voor temperaturen onder de 7 graden.

All-season banden zijn een compromis tussen de winterbanden en zomerbanden. Dit vertaalt zich in een band die in beide seizoenen matig presteert. Het is mogelijk om op vierseizoenenbanden te rijden, heel het jaar door, maar optimale rijprestaties kun je eigenlijk niet verwachten. De gemiddelde bandentest laat ook herhaaldelijk zien dat dure all-seasonbanden slechter scoren dan goedkope zomerbanden.

All-season banden zijn daarmee alleen een alternatief voor mensen die kleine afstanden rijden (minder dan 5.000 km per jaar), een rustige rijstijl hebben en niet optimale rijprestaties eisen. Daarnaast worden all-season banden voor zwaardere voertuigen (SUV’s bijvoorbeeld) afgeraden omdat de mindere prestaties hier vaak té goed merkbaar zijn.
Hier moet wel aan toegevoegd worden dat de gemiddelde prestatie van de all-season band de laatste jaren flink toegenomen is.

 

Waarom presteren all-season banden minder in de zomer dan zomerbanden?

Simpelweg omdat het gaat om een compromis. Ten eerste is de rubbersamenstelling niet optimaal voor de zomerse temperaturen. Ten tweede heeft een all-season band meer lamellen om sneeuw af te kunnen voeren, wat niet nodig is in de zomer. De extra lamellen zorgen in de zomer alleen maar voor minder stijfheid van de band, waardoor de prestaties op droog en nat wegdek afnemen.

Daarnaast is de vorm van de band afwijkend. Een zomerband heeft een rondere vorm voor reductie van de rolweerstand en minder geluidsemissie. Omdat een all-season band breder is (naar het ontwerp van de winterband), heeft deze band een veel hoger geluidsemissie niveau en is de rolweerstand hoger. Dat resulteert in een hoger brandstofverbruik en veel meer geluid in de auto.

 

Wat zijn M+S banden eigenlijk?

Alphine keuring symbool

M+S banden staan voor ‘Modder en Sneeuw’ banden. Deze aanduiding zegt echter niets over de eigenschappen of kwaliteiten van de band. Letterlijk elke fabrikant kan M+S op de autoband zetten zonder dat hier testen voor uitgevoerd zijn. De aanduiding kan zelfs op zomerbanden geplaatst worden.

Dat het nietszeggend is, blijkt wel uit de Duitse wetgeving. Tot eind september 2024 worden de banden gedoogd in winterse omstandigheden wanneer de band voor 31 december 2017 geproduceerd is. Alle banden die later gemaakt zijn, moeten voorzien zijn van het Alpine-symbool. Heeft jouw band dit symbool niet en rijd je in winterse omstandigheden in Duitsland, dan krijg je een leuke herinnering aan je rit in de vorm van een bekeuring.

 

Mag je doorrijden op winterbanden en is dit verstandig?

Ja, in de zomer mag je gewoon door blijven rijden op winterbanden. Het is echter bijzonder onverstandig vanwege verschillende redenen:

  • De remprestaties van de auto nemen sterk af bij het gebruik van winterbanden;
  • Brandstofverbruik en geluidsemissie niveau nemen sterk toe;
  • De winterband zal dermate hard slijten dat deze het winterseizoen niet haalt.

In dit kader wordt vaak gesproken over hogere buitentemperaturen. Vergeet niet dat het niet de buitentemperatuur is die de nekslag geeft aan de winterband: het asfalt wordt op een gemiddelde zomerdag met volle zon namelijk veel heter dan de buitentemperatuur!

Hoewel het toegestaan is in Nederland om door te rijden met winterbanden in de zomer is het dus bijzonder onverstandig.

 

Welke autoband past het best bij mij?

  • Rijd je meer dan 5.000 kilometer per jaar?
  • Heb je een actieve/agressieve rijstijl?
  • Rijd je op verschillende wegdekken zoals snelwegen en landelijke wegen?
  • Wil je de optimale prestaties van je auto tijdens het rijden?
  • Vind je het brandstofverbruik belangrijk?
  • Wil je weinig geluid in de auto tijdens het rijden?

Wanneer je op één of meer vragen hierboven ‘ja’ geantwoord hebt, dan is het gebruik van zomerbanden in de zomer (en winterbanden in de winter) de enige juiste oplossing. Rijd je echter bijzonder weinig, heb je weinig eisen en rijd je voornamelijk in de stad, dan kun je volstaan met all-season banden.

Tip: vind je het wisselen tussen zomer- en winterbanden vervelend omdat je dit niet zelf kunt doen? Investeer dan in een tweede setje velgen. Het kost wat, maar het wisselen van zomer- naar winterbanden wordt een stuk makkelijker, en je kunt het in het vervolg helemaal zelf doen.

 

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van nieuwe autobanden?

Bij het aanschaffen van nieuwe zomerbanden is het van belang dat je naar het bandenlabel kijkt. Op het bandenlabel staat het brandstofverbruik vermeld, net als grip op nat wegdek en het geluidsemissie niveau. Aan de hand van het bandenlabel en de prijzen is het goed mogelijk om een sterke vergelijking te maken. Hierbij let je vooral op je eigen eisen. Wil je optimale grip op nat wegdek, wil je zo min mogelijk geluid van de banden tijdens het rijden of wil je wat extra betalen om een band te hebben die op alle vlakken optimaal presteert?

 

Hoe verbeter ik de levensduur en prestaties van mijn autobanden zelf?

De levensduur van de banden verlengen en de prestaties verbeteren gaat op dezelfde manier: de bandenspanning met regelmaat controleren. De eigenschappen van de band zijn de testresultaten van de autoband op de juiste bandenspanning. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de prestaties afnemen. Ook slijt de band vele malen harder bij een verkeerde bandenspanning. Controleer daarom minstens maandelijks de bandenspanning – en voordat je een langere rit gaat maken. Bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk in de zomervakantie.

 

De juiste band kiezen loont!

Het zoeken van de juiste autobanden kost wat tijd en wat geld. De gemiddelde zomerband gaat echter met gemak drie seizoenen mee en dat betekent dat je lang profijt hebt wanneer je de juiste keuze maakt.

 

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met all-season banden. Maar kun je de aankomende winter, die als zeer streng voorspeld wordt, doorrijden met je all-season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het is erg belangrijk om het verschil tussen zomerbanden, all-season banden en winterbanden te kennen. In winterweer- wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en/of  ijs- gebeuren de meeste ongelukken.

 

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere samenstelling. Dat betekent dat ze nog steeds zacht genoeg zijn om de grip te bieden die je nodig hebt bij temperaturen onder de 7°C. Ze hebben ook een ander profielpatroon, met fijne groeven of “lamellen” gesneden in elk loopvlakblok die voor betere grip in de sneeuw zorgen. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen).

Zomerbanden hebben een relatief harde samenstelling, wat betekent dat ze zacht worden bij mildere temperaturen om veel grip te bieden – meestal boven 7 °C. Als het kouder wordt dan daalt hun betrouwbaarheid snel omdat ze te hard worden en niet genoeg grip kunnen bieden. De all-season band beoogt het beste van twee werelden te bieden; een zachtere samenstelling dan een winterband voor gebruik in koude en milde temperaturen, maar met lamellen voor grip in sneeuw en modder. Deze banden zijn tot -5°C bruikbaar, maar de prestaties zijn veel lager dan die van echte winterbanden. Het draait erom hoeveel van de winter je denkt dat onder 7 °C zal blijven. Als je voor het grootste deel van de winter onder die temperatuur komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing.

Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!

Dit verklaart meteen de monsterfiles in Nederland als het winterse weer gearriveerd is, want slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. En, winterbanden of niet, de andere automobilisten moeten dan stapvoets rijden, of zelfs “even stoppen” voor het maken van een “sfeerfoto”.

Wissel dus voor winterbanden, en wel alle vier de banden – alleen de aandrijfbanden wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken – en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden.

Uiteraard geldt dit ook voor auto’s uitgerust met 4X4, ABS of ESP. Zonder goede grip kun je de controle over de auto verliezen. Overigens is langzamer rijden bij winterweer een goede reactie, ook al heb je een winterband met een W(ZR) codering (veilig tot 270 km/u) dan kun je toch maar het best rustig aan doen. Over de codering: eigenlijk zijn alle winterbanden goed, behalve die met een “I”, want die voeren water veilig af tot slechts 120 km/u, wat onder de maximumsnelheid in Nederland ligt.

 

Hoe pak ik dit aan?

Winterbanden zijn vaak iets duurder dan zomerbanden en een extra set is behoorlijk kostbaar – vooral als je ze met een extra set velgen combineert om het omschakelen gemakkelijker te maken. Maar bedenk wel dat ze jaren meegaan, je zomerbanden gedurende dezelfde periode uiteraard niet slijten en dat ze de veiligheid sterk verbeteren- 1 kleine botsing in je no claim en een tijdige aanschaf had ze al betaald! Kies je velgen in de kleinst voorgeschreven maat. Bij een glad wegdek geldt een breed contactvlak immers als een nadeel. Met een profiel van minder dan 4 mm verliest de winterband zijn grip en kan nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Als je de autobanden wisselt is de opslag van de autobanden ook erg belangrijk.

Allereerst moeten ze goed schoongemaakt worden, om vervolgens opgeslagen te worden in een koele, droge en donkere ruimte, zonder zonlicht of blootstelling aan chemische middelen. Maar in ieder geval ingepakt in bijvoorbeeld een oud laken, opgestapeld (één maal per maand verplaatsen), en het liefst niet in de garage. Tip: vaak biedt je dealer opslag en het wisselen aan voor een special prijs voor vaste klanten, € 50 per keer is een goede indicatie, opslag inbegrepen- als het veel meer is dan hecht je dealer kennelijk niet veel waarde aan trouwe klanten! Fastfitters zijn meestal niet de prijsvechters die ze beweren te zijn met prijzen rond de €200 per jaar (opslag en 2 wissels).

En wat betreft de reservevelgen, je kunt ze altijd samen met je auto verkopen en een deel van je uitgaven terug verdienen.

 

Teveel werk. Ik rijd gewoon het hele jaar op winterbanden!

Ja, dat kan, maar we zouden het niet aanbevelen. Boven de 7°C heeft de zachtere rubbersamenstelling hetzelfde effect als zomerbanden in winterse omstandigheden – dat wil zeggen, langere remafstanden en een verhoogde neiging tot slippen in bochten. Bovendien slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen, wat betekent dat je de banden vaker zult moeten vervangen. Winterbanden hebben ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg door de hogere rolweerstand. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

De conclusie is dat je in de Nederlandse winter absoluut niet met zomerbanden kunt rijden.

All- season banden misschien, afhankelijk van de winter en je locatie, maar als je het op veilig wilt spelen dan kun je het beste winterbanden opleggen. Het wordt welhaast zeker een lange, strenge – doch gezellige – winter, en winterbanden heb je dan net zo hard nodig als wanten en snert. Of wellicht wil je de kerstmarkt in Keulen of Aken bezoeken en in Duitsland zijn winterbanden wél verplicht.