Autonieuws

Autoverlichting soorten: ken jij ze allemaal?

Autoverlichting soorten: ken jij ze allemaal?

Ken jij alle soorten autoverlichting? Van dagrijverlichting tot dimlicht en van stadslicht tot grootlicht! In deze blog zetten we alle soorten autoverlichting op een rijtje.

1. Dagrijverlichting

We beginnen met dagrijverlichting. Dagrijverlichting maakt (zoals de naam al zegt) auto’s overdag beter zichtbaar. Sinds 2011 moeten alle auto’s die nieuw op de markt komen voorzien zijn van dagrijverlichting. Dagrijverlichting wordt soms afgekort tot DRL, wat staat voor de Engelse term Daytime Running Lights.

2. Dimlicht

Is het buiten donker? Dan is dimlicht de standaard verlichting die je moet voeren. Dimlicht gebruik je overdag bij slecht zicht en standaard wanneer het donker is. Het zorgt voor een beter zicht op de weg, en een betere zichtbaarheid van je auto voor andere weggebruikers.

3. Stadslicht

Stadslicht is de meest ‘ouderwetse’ uit dit rijtje. Het stamt namelijk nog uit de jaren 50/60, waarin het verboden was om grotere lichten te voeren in de stad. Tegenwoordig staat stadslicht vooral bekend als parkeerlicht. Je gebruikt het om een geparkeerde auto beter zichtbaar te maken. Met het aanzetten van het stadslicht auto gaan de achterlichten, de kentekenverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant aan.

4. Grootlicht

Met grootlicht zorg je (zoals de naam al verklapt) voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Grootlicht mag je alleen in het donker gebruiken als je geen tegenliggers ziet aankomen, of wanneer je vlak achter een andere auto zit. Anders bestaat er de kans dat je een andere automobilist verblindt.

5. Mistlicht

Tot slot is er nog mistlicht. Mistlicht heb je zowel aan de voorkant als de achterkant. Aan de voorkant mag je deze gebruiken bij ernstig verminderd zicht door bijvoorbeeld mist, sneeuw of regen. Voor het mistlicht aan de achterkant zijn er andere regels, deze mag je alleen gebruiken als het zicht minder is dan 50 meter. Ook moet er sprake zijn van zware mist of sneeuwval.

Verschillende soorten autoverlichting

Al deze verschillende soorten verlichting, vragen om verschillende soorten autolampjes. Wil je autolampjes kopen? Neem dan eens een kijkje bij Autoverlichting.eu, waar je de keuze hebt uit alle mogelijke soorten autolampen.

Innovaties binnen de auto-industrie: met EASCY de toekomst in

Innovaties binnen de auto-industrie: met EASCY de toekomst in

De toekomst van de auto-industrie is samengevat met de term eascy, die we te danken hebben aan PwC, die er een uitvoerig rapport over opstelde. Inmiddels zijn we al een aantal maanden verder en hebben we een betere kijk op de exacte invulling van deze vijf pijlers die de toekomst van de auto’s moet bepalen. Elektrisch, autonoom, shared, connected, en yearly updated klinkt veel belovend, maar wat mogen we nou concreet verwachten?

E: de elektrische auto moet inzetbaar en betaalbaar worden

We hebben nu inmiddels genoeg prototypes gezien die de markt nooit gehaald hebben, omdat het allemaal toch niet uitvoerbaar bleek. Elektrische auto’s vol met de spannendste features worden de toekomst dan ook niet. Willen we massaal aan de EV, dan moeten we er eerst voor zorgen dat iedereen zo’n auto kan betalen. Daarom zien we nu al dat steeds meer autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Renault, actief inzetten op het drukken van de prijs.

Daarnaast wordt er kritischer gekeken naar de productie van de elektrische auto’s in de toekomst. Duurzaam heeft niet alleen betrekking op de manier waarop gereden wordt, maar ook op de manier waarop de productie tot stand komt. Alleen op die manier is de auto-industrie klaar voor de toekomst namelijk.

A: autonoom rijden of gaan we richting ADAS?

De volledig autonome auto kunnen we de aankomende 10 jaar wel vergeten. Er zijn te veel factoren die nog niet zo ver zijn. Maar laten we eerlijk blijven: PwC heeft het in het rapport niet uitsluitend over de auto’s die volledig zelf deelnemen aan het verkeer. ADAS is óók een vorm van autonoom rijden. De Advanced Driver Assistance Systems worden daarnaast verplicht gesteld in nieuwe auto’s, waardoor het rapport niets dan de waarheid sprak.

Achterover liggen in de auto tijdens het rijden is toekomstmuziek, maar we kunnen er gerust op rekenen dat de auto steeds meer taken over gaat nemen. Zeker repetitieve taken en standaardsituaties zullen overgenomen worden door de auto zelf.

S: we hebben straks helemaal geen auto meer

Een auto bezitten of rijden in een auto? Het verschil is groot – of toch niet? Hoe vaak staat jouw auto stil? Er zijn weinig bestuurders die meer uren in de auto zitten dan er uren in de dag zitten waarop zij de auto niet gebruiken. Door hierop in te spelen, moet het aantal auto’s enorm teruggeschroefd kunnen worden. Maar hoe ver zijn we daarmee en hoe ziet die toekomst er nog eigenlijk uit?

Car sharing is een begrip geworden in 2010. Een flinke tijd geleden. Maar de ‘shared’ in eascy staat voor iets veel groters. Door een complete hub in te richten met een gedeeld wagenpark – met een on-demand systeem als basis – is dit veel makkelijker in te zetten voor een complete woonwijk, een dorp of straks zelfs een stad. Dus niet een auto delen met je buurman of een auto huren als Japanner, maar een systeem waarbij een wagenpark beschikbaar is voor de mensen die hier toegang tot moeten hebben.

C. Connected – en daar gaat het heel hard

V2X, een complete informatie-grid en zelfs de blockchain wordt hier genoemd. Vreemd is dat niet. Alle toekomstvisioenen die betrekking hebben op de auto over 10 jaar, hebben te maken met meer informatie, meer kennis en betere eigenschappen. Daarvoor is communicatie nodig tussen de weggebruikers, informatiesystemen en realtime informatie die gebruikt kan worden om vanuit daar besluiten te nemen.

Overigens is dit aspect noodzakelijk voor ADAS. De systemen die ons moeten helpen bij het rijden, moeten gevoed worden met data. De hoeveelheid data die hierbij betrokken zal zijn, is echter zo groot dat dit niet of nauwelijks verwerkt kan worden door de traditionele systemen. Daarbij zijn deze opties gevoelig voor hackers. Experts verwachten dat de blockchaintoepassingen hierop het antwoord zullen vormen:

  • Eindeloze hoeveelheden data kunnen opgeslagen worden
  • Altijd bereikbaar door mensen of auto’s die toegang moeten hebben
  • Goedkope opslag van grote hoeveelheden gegevens
  • Mogelijkheid om realtime te versturen

Hier is uiteraard een blockchain 2.0 of 3.0-versie voor nodig. Een simpele keten als Bitcoin voldoet niet aan de eisen. IOTA is daarentegen een blockchain die herhaaldelijk genoemd wordt in dit kader, vooral vanwege de Tangle die in staat is om te presteren op piekmomenten.

Y: ook de auto moet aan de updates straks

Software-updates zijn nu al een harde eis bij de nieuwste auto’s, maar in de toekomst wordt dit nog véél belangrijker. De eerste types met V2X-technologie en soortgelijke software worden binnen een aantal maanden op de markt geplaatst. Deze software is volledig ontwikkeld, maar het is een dynamisch systeem. Er zullen zonder twijfel updates komen, nieuwe software en mogelijkheden en uitbreidingen op de pakketten. Updates worden daarom een vast onderdeel van een garagebezoek.

Maar het gaat vooral om het hele plaatje

De ontwikkelingen in de auto-industrie zijn prima met een samenvattende term als eascy te beschrijven, maar het doet weinig recht aan de enorme lading met technologische innovaties die letterlijk voor de deur staat. Het gaat hierbij vooral om de samenhang tussen de verschillende factoren. Wanneer de eerste innovaties eenmaal actief worden, zullen ook andere technologische aanpassingen in stroomversnelling komen.

Kijken we bijvoorbeeld naar ADAS, dan zien we dat communicatie tussen informatiesystemen en andere auto’s vertaald kan worden naar een realtime navigatiesysteem op de voorruit door middel van een HUD. Dit systeem heeft echter de jaarlijkse updates nodig – en bij voorkeur ook autobanden die informatie kunnen delen en ontvangen, en dat kan weer leiden tot complete slimme snelwegen in Nederland. Grote kans dat de auto over 10 jaar weinig lijkt op de auto die je nu op de oprit hebt staan dus.

Wanneer moet je je auto zakelijk verzekeren?

Wanneer moet je je auto zakelijk verzekeren?

Je auto zakelijk verzekeren? Lees in dit artikel waar je op moet letten en welke voordelen en nadelen een zakelijke autoverzekering biedt.

Auto zakelijk verzekeren

Een auto op naam van het bedrijf heeft een zakelijke autoverzekering. Maar ook als je een privé auto zakelijk gebruikt als ondernemer, moet je de auto zakelijk verzekeren.

Zakelijk verzekeren is net wat anders dan het particulier verzekeren van je privé auto. Een particuliere verzekering voor een privé auto heeft namelijk niet altijd de juiste dekking, die je zakelijk gezien wel nodig hebt.

Wanneer je je privé auto gebruikt om van en naar het werk te rijden, dan wordt dit gezien als privégebruik. Pas wanneer je de auto gebruikt om je dienst of product te kunnen leveren aan je klanten, dan spreekt men van zakelijk rijden, en is dus ook een zakelijke autoverzekering nodig. Is deze situatie voor jou ook van toepassing, dan kun je bij verschillende verzekeraars op zoek naar een zakelijke autoverzekering.

Auto noodzakelijk voor je werk

Het is hierbij bepalend dat je je auto gebruikt om je werk uit te voeren.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is een groothandel. Een koerier rijdt het hele land door om goederen van de ene plek naar de andere plek te vervoeren, en kan dus niet zonder de auto. Andere bekende voorbeelden van ondernemingen die zakelijk rijden zijn een taxibedrijf of een rijschool.

Belastingvoordelen bij een zakelijke autoverzekering

Als je de auto aanschaft op naam van de zaak, dan kun je de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) aftrekken.

Bijkomend voordeel is dan, dat je ook de kosten van o.a. de zakelijke autoverzekering mag aftrekken van de omzet. Laat je hierin echter goed adviseren door je belastingadviseur, zodat je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen komt te staan.

De voordelen die het met zich meebrengt, stoppen wanneer je ook stopt met de onderneming. Dus wanneer je al dan niet vrijwillig geen werkzaamheden voor de onderneming uitvoert, vervallen deze voordelen. Als je vervolgens privé verder gaat rijden met de auto, dan zal de auto ook een andere verzekering moeten krijgen.

Verschillende soorten dekking

Net zoals een autoverzekering voor je privé auto, kun je een bedrijfsauto op verschillende manieren verzekeren. Zo kun je kiezen voor een WA-dekking, WA-dekking met Beperkte Casco dekking en WA-dekking met Casco (All-Risk) dekking. Bij een WA-dekking ben je alleen verzekerd voor de schade die aangericht wordt aan anderen. Een verzekering met Beperkt Cascodekking dekt naast andermans schade ook bepaalde schade aan de eigen auto, zoals schade die ontstaat door brand, diefstal of weersomstandigheden. Een verzekering met All-Risk dekking is de meest volledige dekking en vergoed naast schade aan anderen, ook de schade aan de eigen auto.

Verschillende verzekeraars hanteren voorwaarden en dekkingen die niet overal gelijk zijn. Vergelijk daarom goed bij verschillende aanbieders, welke verzekering het beste bij jouw zakelijke auto past. Meer hulp bij het kiezen van de juiste verzekering? Lees dan het artikel ‘Welke autoverzekering past bij u?‘.

 

Alles over groene stroom laden en elektrische auto’s

Alles over groene stroom laden en elektrische auto’s

Verschillende landen, onder meer Engeland, Frankrijk en Noorwegen, zijn van plan om auto’s met een verbrandingsmotor nog voor 2050 helemaal van de weg te halen teneinde de luchtvervuiling te verminderen en klimaatverandering te bestrijden. Het idee is om alle conventionele voertuigen te vervangen door elektrische voertuigen (EV’s) die met duurzame energie worden opgeladen. ING rapporteerde dat al in 2035 alle nieuwe auto’s die in Europa worden verkocht elektrisch zullen zijn. Maar hoe laad je een elektrische auto met duurzame, ofwel “groene” energie?

Emissievrije elektriciteit

“Emissievrij” is hét grote verkoopargument van de elektrische auto. Uiteraard hangt dat voor het dagelijkse gebruik af van waar je woont en dus waar je energie vandaan komt. Vaak verplaats je de emissie van je uitlaatpijp naar een energiecentrale die draait op een mix van emissie-intensieve fossiele brandstoffen; slechts een elektrische auto in Noorwegen komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van de gedroomde nulemissie, omdat dit land bijna al zijn elektriciteit uit waterkracht haalt. Maar het wereldwijde elektriciteitsverbruik van EV’s zal rond 2040 naar schatting groeien tot 1.800TWh – een extra 510 megaton CO²-uitstoot door de elektriciteitssector wereldwijd in de huidige configuratie. 510 megaton is ongeveer 1,6% van de wereldwijde CO2-uitstoot in 2018. En hoewel dit misschien niet zo heel veel lijkt, heeft het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) aanbevolen om de CO²-uitstoot te verminderen tot nul in 2050 om de gemiddelde wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot 1,5°C warmer dan in het pre-industriële tijdperk. Een toename van de CO²-uitstoot met 1,6% is dus aanzienlijk en mogelijk catastrofaal. Maar deze enorme impact kan drastisch worden verminderd als elektriciteit volledig wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen in plaats van fossiele brandstoffen. En deze tendens is al positief: in 2016 was elektriciteit 39 procent schoner dan interne verbrandingsmotoren en dit zal toenemen tot 67 procent in 2040 met steeds meer gebruik van schone energie. We zijn dus al op de goede weg?

Sjoemelstroom

Deze hernieuwbare energie, of groene stroom, is elektriciteit die is opgewekt uit bronnen van duurzame energie, zoals windenergie, waterkracht en zonne-energie. Soms wordt Kernenergie ook als groen aangemerkt. Kernenergie stoot inderdaad minder C0² uit dan een kolencentrale, wel tot 10 keer minder, maar altijd nog 3 keer meer dan windenergie. Bovendien is uranium niet duurzaam als energiebron, en erg kostbaar om te winnen. En daarom wordt kernenergie nog al degelijk wel onder de “grijze” energie geschaard.

Hoewel elektrische auto’s dus slechts zo groen zijn als de elektriciteit die ze gebruiken, zijn ze altijd veel beter voor de planeet dan conventionele auto’s. Ze genereren minder emissies en zijn efficiënter: 90% van de energie die door de elektrische motor van de auto wordt gegenereerd wordt omgezet in beweging. Bij een verbrandingsmotor is dit slechts 30%- de rest van de energie gaat verloren als warmte en geluid. Een EU-studie toonde ook aan dat een elektrische auto slechts twee derde van de energie van een benzineauto op dezelfde afstand verbruikt. Dus een elektrische auto is altijd de groenste optie, maar wat je als milieubewuste autorijder écht wilt is schone en goedkope energie. Hier is op dit moment de bottleneck: in Nederland is de vraag naar groene stroom vijf keer groter dan de productie. Nederland importeert daarom sinds 2008 via de NordNed-kabel op de bodem van de Noordzee groene elektriciteit uit Noorwegen en Duitsland. Maar niet voldoende, en de energiebedrijven kopen groene certificaten in Noorwegen waarmee ze grijze stroom mogen “greenwashen”. Dit soort “gegreenwashte” stroom wordt ook wel “sjoemelstroom” genoemd. Als je écht groene stroom wilt dan moet je die lokaal inkopen bij energieleveranciers die alleen maar stroom leveren die is opgewekt met waterkracht, windmolens en zonnepanelen.

Batterijhubs

Het voornaamste probleem met veel groene energie is het opvangen van pieken en dalen in de energieproductie, denk hierbij vooral aan weinig zon (of helemaal geen ’s-nachts) en windstilte. Waterkracht is wat dat betreft constanter. Maar met een vloot van EV’s kunnen grote batterijhubs gevormd worden om groene energie op te slaan. In een dergelijke hub gebruiken elektrische auto’s wind- en zonne-energie om op te laden en te fungeren als batterijpakketten voor wanneer het netwerk meer energie nodig heeft. Slimme laadsystemen gebruiken algoritmen om auto’s te helpen de vraag en het aanbod op het net in evenwicht te houden, terwijl duurzame energie optimaal wordt benut en klanten geld wordt bespaard doordat ze energie terug aan het net kunnen verkopen. In Utrecht werkt sinds begin dit jaar zo’n project waarbij de elektrische auto als een batterij op wielen fungeert, die zonne-energie kan opslaan en deze op een piekmoment terug kan leveren aan het elektriciteitsnet.

Conclusie

Er zijn dus volop mogelijkheden in Nederland om je elektrische auto met groene stroom op te laden. Of thuis, met groene stroom die in Nederland is opgewekt- door uzelf of door uw leverancier. Of onderweg, met een zonneauto zoals de Nederlandse Lightyear One of die van het Duitse Sion, of bij een laadstation dat tevens alleen groene stroom levert. In de toekomst zullen we waarschijnlijk een integratie zien van de netwerken van groene energie en de batterijen van de elektrische auto’s. En sommige oliemaatschappijen zullen ongetwijfeld proberen om de revolutie van elektrische auto’s te saboteren, door het lobbyen om subsidies te verlagen, of hoaxes op het internet over het winnen van lithium in stripmijnen. Maar dit vertraagt het proces hooguit. De elektrische auto geeft plankgas!

Een auto kopen of leasen?

Een auto kopen of leasen?

Is het tijd voor een andere auto of heb je net je rijbewijs gehaald en wil je genieten van de vrijheid van een eigen auto? Een auto leasen was vroeger vooral iets waar door ondernemers gebruik van werd gemaakt. Tegenwoordig is het voor consumenten ook heel normaal om te kiezen voor het leasen van een auto, de zogenaamde private lease. Maar wat is nu de juiste keuze, een auto kopen of leasen en welke voor- en nadelen kleven er aan beide keuzes?

Wat is private lease en wat zijn de voordelen?

Private lease is een handige manier om een nieuwe, of vrij jonge, auto te rijden zonder dat je hier een flink geldbedrag voor moet betalen. Je betaalt een vast bedrag per maand waarbij in de meeste gevallen de verzekering voor de auto, het onderhoud en de wegenbelasting bij de leaseprijs zijn inbegrepen. Hoe groter de auto en hoe luxer de uitvoering, hoe hoger de maandelijkse leaseprijs zal zijn. Het grootste voordeel van private lease is dat je in een auto rijdt die je mogelijk niet zelf had kunnen kopen. Verder heb je als voordeel dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kosten voor onderhoud en de jaarlijkse APK keuring.

Een auto kopen

Naast private lease is een auto kopen natuurlijk een goede optie. Natuurlijk moet je ineens een flink bedrag betalen en dien je naast de vaste maandelijkse kosten ook rekening te houden met onverwachte kosten voor reparaties en onderhoud. Je bent verplicht om zelf een verzekering auto af te sluiten bij een van de vele autoverzekeraars in ons land. En uiteindelijk wordt per dag en per kilometer die je rijdt je investering in de auto minder waard. Maar aan de andere kant is de auto wel van jou en jij bepaalt niet alleen wat je er mee doet, maar je houdt mogelijk bij verkoop van de auto er op financieel gebied ook iets aan over.

De nadelen van private lease

Private lease klinkt heel mooi, maar net als bij het kopen van een auto, kleven er zeker nadelen aan. Feitelijk is private lease ‘weggegooid geld’. Ja, ook bij een gekochte auto verlies je door afschrijving geld, maar je houdt er over het algemeen bij verkoop nog iets aan over. Private lease levert je in die zin niets op. Verder moet je je goed laten informeren voordat je bij de eerste de beste leasemaatschappij een contract aangaat. Veel leasemaatschappijen die zijn aangesloten bij een keurmerk laten je registreren bij het Bureau voor Kredietregistratie. Dit kan flinke gevolgen hebben voor het afsluiten van toekomstige leningen en een hypotheek. Je kan ook leasen zonder BKR registratie, maar dan heb je weer niet de voordelen die je wel hebt bij een maatschappij met een keurmerk.

Conclusie

Of je moet kopen of leasen is door niemand te zeggen. Dat hangt af van je eigen voorkeuren, maar ook van je budget. Heb je voldoende geld om een auto te kopen en te onderhouden en kun je wel de maandelijkse leaseprijs ophoesten? Private lease is zeker niet duurder dan een nieuwe auto kopen, maar past het wel bij je? Dat zijn enkele overwegingen die je voor je zelf moet maken.