Autonieuws

Hoe ziet de verkoop van elektrische auto’s er in 2020 uit?

Hoe ziet de verkoop van elektrische auto’s er in 2020 uit?

België heeft lange tijd achtergelopen op de buurlanden wanneer het ging om elektrisch rijden. Koploper Nederland zag de verkoop van elektrische auto’s snel en gestaag toenemen, waar de EV in ons land nog geen groot marktaandeel op mocht eisen. Dat beeld veranderde in 2019. Dat jaar was een goed jaar voor de elektrische auto’s en hybriden op de Belgische markt; alle records werden gebroken. De voorspellingen voor 2020 waren rooskleurig. En toen brak het virus uit en sloten alle deuren met het oog op de coronamaatregelen.

Nu we inmiddels over de helft van het jaar zijn, is het tijd om de balans op te maken. Is de doorstoot van de elektrische auto doorgezet of heeft corona roet in het eten gegooid voor de volledige autobranche?

Een bijzonder beroerde start op het eerste oog

De topmaand voor de elektrische auto was april in 2019. In 2020 mochten in het grootste gedeelte van deze maand geen auto’s verkocht worden, tenzij de consument beroepsmatig een nieuwe auto nodig had. Bedrijven sloten hun deuren en dealers zagen de nieuwe modellen (elektrisch en niet-elektrisch) stofhappen achter de glazen puien. Over heel de maand werden iets meer dan 5000 modellen verkocht, waar het vorig jaar het tienvoudige was.

De autobranche heeft flinke klappen gekregen door de coronasituatie. Dat betekent echter niet dat we de verkoop van elektrische auto’s ook direct kunnen vergeten. Uit de cijfers van de eerste helft van 2020 blijkt namelijk dat er flinke winnaars zijn. Zelfs mét de deuren die lange tijd gesloten moesten blijven.

Zo zijn er meer dan 3500 volledig elektrische auto’s ingeschreven in de eerste zes maanden van 2020, waar het totaalcijfer voor 2019 op 6500 bleef steken. Een goed begin, want de verkoopachterstand moet nog ingehaald worden; veel consumenten hebben de aankoop van een nieuwe wagen uitgesteld omdat dealers gesloten waren of omdat zij niet wilden investeren in economisch onzekere tijden.

Is de elektrische auto de grote winnaar in 2020 ondanks corona?

Absoluut niet. Wanneer we een absolute winnaar aan moeten wijzen op basis van de cijfers van de eerste zes maanden, dan is dat de plug-in. Alleen in de eerste zes maanden van 2020 werden bijna 6500 plug-in hybriden ingeschreven in België. In 2019 werden er over het hele jaar net geen 6700 ingeschreven. Daarmee heeft de verkoop van de plug-in hybride in de eerste zes maanden de verkoop van 12 maanden in 2019 al bijna overtroffen. En dat is met de coronamaatregelen, gesloten deuren en onzekere tijden voor de meeste consumenten voor de 2020-cijfers!

Het laatste model dat mist in het rijtje met milieuvriendelijke wagens, is de CNG. Deze heeft flink terrein verloren. In eerste zes maanden van 2020 kwam de teller niet boven de 900, waar in 2019 meer dan 2700 exemplaren verkocht werden. Het lijkt dus vooral een strijd te worden tussen de elektrische auto en de hybride, al zal de hybride de voorsprong niet verliezen in de overige zes maanden van 2020 tenzij er iets heel geks gebeurt. De waterstofauto heeft in België overigens nog minder voeten aan de grond gekregen.

Wat verwachten we van de verkoop van elektrische auto’s voor de rest van 2020?

Het is lastig om voorspellingen te doen in de huidige marktsituatie. Wat duidelijk is, is dat de (goedkopere) hybride het wint van de (duurdere) elektrische auto. De prijs van de gemiddelde elektrische auto zal de komende tijd alleen maar gaan dalen. De kans is echter klein dat we hier de gevolgen al van merken in 2020 in België. Het festival der kortingen op hybriden aan het einde van het jaar gaan we hier niet zien, omdat de gemiddelde autofabrikant genoeg hybriden verkocht heeft om binnen de uitstootnormen te blijven. In andere landen moeten de autofabrikanten wél gaan stunten om meer elektrische auto’s te verkopen, om zo de uitstootboetes te vermijden.

De reden voor het aanhoudende succes van de hybride heeft overigens ook te maken met de overheidsmaatregelen. De fiscale voordelen van de hybride stonden op de tocht, maar de overheid maakte bekend dat de hybride gewoon aftrekbaar zou blijven zolang deze een batterijcapaciteit van minstens 0,5Kwh per 100 kilo zou hebben. Daarmee wordt ook de zakelijke rijder (nog) niet naar de volledig elektrische wagen gedrukt.

Een aantal redenen waarom de EV alleen maar terrein kan winnen:

  • Het aanbod aan betaalbare instapmodellen neemt toe
  • De fiscale voordelen voor de hybride nemen af in België de komende jaren
  • Uitstootboetes zorgen ervoor dat autofabrikanten auto’s met zeer lage of geen uitstoot moeten verkopen
  • Het aantal laadpalen in België neemt toe, zowel zakelijk als privé
  • De consument weet steeds meer van de elektrische auto en ziet steeds meer voordelen

Niet alleen auto’s overigens

Wanneer het gaat om elektrische mobiliteit, dan gaat het al snel om de elektrische auto. Gaat het om smart mobility, dan zijn er nog veel meer elektrische voertuigen die in het rijtje opgenomen mogen worden. Het aantal lichte elektrische voertuigen piekte in 2019 op meer dan 15.000. Daaronder worden onder andere pedelecs gerekend, elektrische bromfietsen en elektrische motorfietsen.

In 2020 heeft de verkoop van deze voertuigen wel een tik gekregen. Eind mei stond de teller op 4600, waarmee een enorme inhaalslag geleverd moet worden om het recordjaar 2019 in te kunnen halen. In totaal haalden de verkoopcijfers in 2020 in 5 maanden tijd nog geen 30% van de verkoopcijfers voor 2019. Of dit hersteld wordt nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, is nog de vraag.

Is de elektrische auto de grote winnaar in 2020 in België tot zover?

De elektrische auto had in 2019 een topjaar, maar was ook vorig jaar niet de grote winnaar. In 2020 zien we hetzelfde beeld. Het aantal verkopen is toegenomen, ondanks dat de meeste dealers de deuren lange tijd gesloten moesten houden. Ook blijven lichtere elektrische voertuigen goed verkopen ondanks alle genomen maatregelen.

De echte winnaar is opnieuw de hybride. Dit beeld zal pas veranderen op het moment dat de volledig elektrische auto goedkoper wordt (mede vanwege de uitstootnormen en het toegenomen aantal modellen) en de fiscale voordelen voor de hybride afgezwakt worden in België. Tot dat moment zal de hybride de boventoon blijven voeren.

Vijf tips voor een juiste rittenregistratie

Vijf tips voor een juiste rittenregistratie

Jouw rittenregistratie bijhouden kan behoorlijk veel tijd kosten. En daar heb je natuurlijk helemaal geen zin in. Daarom vertellen wij je graag hoe jij gemakkelijk jouw rittenregistratie in orde kunt hebben.

Tip 1
Zorg ervoor dat jouw agenda aansluit bij de rittenregistratie. Zo kun je altijd terugvinden waar je bent geweest, zodat je ook achteraf jouw ritregistratie kunt bijwerken. En dat scheelt weer een boel tijd. Daarnaast eist de Belastingdienst ook dat je een agenda kunt overleggen wanneer ze hierom vragen. Dus bewaar deze!

Tip 2
Rij geen privékilometers met jouw zakelijke auto. Dat maakt het hele principe van bijtelling voorkomen een stuk makkelijker. Dus niet even snel naar vrienden of familie. Tuurlijk kan je dat doen, maar zorg dan voor een ander vervoermiddel.

Tip 3
Vul een verklaring in bij de Belastingdienst. En dan wel de juiste zodat jij jouw auto wel mag gebruiken voor woon/werkverkeer: geen privégebruik auto. Zo geef je aan dat je geen bijtelling gaat betalen en moet je een rittenregistratie bijhouden.

Tip 4
Kies voor een volautomatische rittenregistratie. Inmiddels zijn er genoeg aanbieders op deze markt aanwezig. Allen met een soortgelijke dienst. Zorg ervoor dat je reviews leest, looptijden van de abonnementen met elkaar vergelijkt en check of de abonnementen modulair zijn opgebouwd zodat je nooit teveel betaalt.

Tip 5
Check minimaal eens per week jouw volautomatische kilometerregistratie. Of stel automatische rapportages in zodat jij deze wekelijks of maandelijks via de mail ontvangt. Zo kun je altijd checken of alles goed gaat, en kun je nog eventuele opmerkingen toevoegen bij jouw ritten. Of schakel een rit van zakelijk naar privé of woon/werk. Zo voorkom je onnodige administratie als je van een lange tijd alles moet veranderen.

Vragen? Neem contact op met Europetrack.eu via info@europetrack.eu of +31 (0) 70 22 111 22.

Smart

Smart

Het concern Daimler AG fabriceert de voertuigen onder dit merk. De merknaam kwam in 1994 tot stand in het kader van de samenwerking die Swatch met Mercedes-Benz was aangegaan – de “Swatch Mercedes ART”. Al in 1998 kwam de W450 op de markt, het eerste Fortwo-model. Daarna verscheen in 2004 het eerste Forfour-model, het type W454. De belangrijkste vestiging voor de fabricage ervan is gelegen in het Franse Smartville in Hambach. Inmiddels zijn deze wagens in 46 landen leverbaar.

auto-onderdelenshop24.nl
De afbeelding toont de hoofdlijnen van SMART

Er kunnen momenteel drie modellen worden gekocht: de Fortwo, de Fortwo Cabrio en de Forfour. Binnen Europa zijn deze uitsluitend te koop in een EQ-uitvoering, waarbij gebruik wordt gemaakt van een elektromotor. Voordien heeft het bedrijf ook al de uitvoering Roadster gebouwd (2003-2005). Opvallend aan dit model is dat het sportieve uiterlijk, het verwijderbare Targa-dak en turbomotor.

Typisch voor deze stadswagens zijn de ongewone vormgeving van zowel de binnen- als buitenkant en een aantal opmerkelijke constructieve aspecten. De auto’s hebben achterwielaandrijving en de motor ligt achterin, uitzondering hierop is de Smart Roadster, de motor bevindt zich namelijk in het midden van het voertuig.

Verder speelt de Tridion-cel een sleutelrol. Deze hemisferische cabine bestaat uit hoogsterkte staal, waarmee de inzittenden tijdens een botsing voor, zij- of achterkant en het kantelen van het voertuig op een goede manier worden beschermd. De panelen van de carrosserie worden vervaardigd van kunststof, dat betekent dat de wagen minder zwaar is en dat de carrosserie sneller hersteld kan worden. Door de speciaal uitgevoerde kreukelzones kan de kracht die vrijkomt bij een botsing worden verspreid en wordt de cabine ontzien.

Met betrekking tot de actieve veiligheid beschikken deze wagens over frontale airbags, driepuntsgordels voorzien van gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers, een ABS-systeem, een remkrachtverdeler, een elektronische stabiliteitsregeling, een Cross Wind Assist-systeem, een Active Brake Assist-systeem en een Hill Start Assist-systeem.

Elk van de drie moderne elektrische varianten van de Smart wagens heeft een drie fasemotoren met een vermogen van 60 kW/160 Nm, wat hen in staat stelt om een maximumsnelheid van 130 km/u te realiseren. Tegelijkertijd heeft de accu van 17,2 kWh de capaciteit om per lading ca. 130 km afstand af te leggen.

Waarom moet ik mijn ritten registreren?

Waarom moet ik mijn ritten registreren?

Rittenregistratie komt voort vanuit de eisen gesteld door de Belastingdienst. En natuurlijk niet voor iedereen: rittenregistratie is in het leven geroepen voor de zakelijke rijder zonder bijtelling.

Bijtelling

Bijtelling betaal je wanneer je meer dan 500 kilometer privé rijdt met een zakelijk voertuig. Bijtelling is een bepaald percentage van de nieuwwaarde van jouw auto, mits deze jonger is dan 15 jaar. Voertuigen ouder dan 15 jaar geldt een percentage over de dagwaarde. Echter is dit alleen mogelijk voor ondernemers en niet voor medewerkers. Deze bijtelling wordt gezien door de overheid als een extra vergoeding, als je hier ook privé plezier van kunt beleven. En dat is de reden waarom je bijtelling betaalt: bijtelling wordt bruto bij je loon opgeteld.

Geen bijtelling

Een zakelijke auto rijden zonder bijtelling is ook een optie. Als je kiest om geen bijtelling te betalen, geldt dit voor het gehele kalenderjaar. Je kunt pas rond de jaarwisseling switchen om wel of geen bijtelling te betalen. Heb je ervoor gekozen om geen bijtelling te betalen? Dan mag je maximaal 500 kilometer privé rijden met jouw zakelijke auto. Je bent dan echter wel verplicht om een sluitende rittenregistratie bij te houden.

Sluitende rittenregistratie

Rittenregistratie moet aan een aantal eisen voldoen volgens de Belastingdienst. Deze eisen zijn als volgt:

  • Kenteken, merk en type voertuig;
  • Bestuurder;
  • Datum van gereden ritten;
  • Ritnummers;
  • Begin- en eind kilometerstand per rit;
  • Begin- en eindlocatie per rit;
  • Aantal gereden kilometers;
  • Aard van de rit: zakelijk, privé of woon/werk.

Als je al deze gegevens netjes bijhoudt in combinatie met een agenda die hierop aansluit, dan heb je een goede rittenregistratie. Let wel op: deze gegevens moet je minimaal vijf jaar bewaren, de Belastingdienst mag namelijk altijd met terugwerkende kracht data bij je opvragen. Wil je sluitende kilometerregistratie hebben? Laat dan een BlackBox in jouw auto bouwen. Meestal gebeurt dat gewoon op locatie. Controleer dan ook direct of jouw leverancier is aangesloten bij Stichting Keurmerk RitRegistratieSystemen. Zo weet je precies of jouw rittenregistratie sluitend is of niet.

Microplastic, fijnstof en autobanden

Microplastic, fijnstof en autobanden

Alle autobanden slijten als je er mee rijdt. Slijtage aan autobanden is belangrijk voor de veiligheid, het brandstofverbruik en het geluidsniveau van je banden. Bij de APK keuring wordt de profieldiepte gemeten en op het bandenlabel kun je aflezen hoe milieuvriendelijk een band is.

De uitstoot van fijnstof is een veelbesproken onderwerp. Door accelereren, remmen en sturen ontstaat slijtage aan het wegdek, de banden en de remmen. Door deze slijtage komen microplastics en fijnstof in het milieu terecht komen. Maar hoe schadelijk is deze vervuiling en in hoeverre zijn autobanden hiervoor verantwoordelijk?

Microplastics

Microplastics zijn kleine deeltjes plastic tussen de 1 en 5 mm groot. Volgens het RIVM worden microplastics als ingrediënten in producten gebruikt, ontstaan ze door het uiteenvallen van zwerfafval en tijdens de productie en het gebruik van kunststof producten.

In Nederland komt elk jaar zo’n 17.300 ton aan microplastic vrij uit autobanden (autobandenslijtstof) volgens het RIVM. Dit is dus een goede kilogram per Nederlander. Microplastic uit bandenslijtstof is niet het gevaarlijkste microplastic. De deeltjes zijn groter dan 10 µm en daarmee valt het niet onder fijnstof.

Microplastic versus fijnstof

Fijnstof

Fijnstof bestaat uit microscopisch kleine deeltjes of druppeltjes in de lucht zoals stof, vuil, roet of rook. De meeste fijnstof wordt veroorzaakt door complexe chemische reacties in energiecentrales, uitstoot van industrieën, uitlaatgassen en door het gebruik van auto’s. Hierbij kun je denken aan fijnstof zoals zwaveldioxide en stikstofoxiden.

Het kleinste en meest gevaarlijke fijnstof is 2,5 µm tot 1 µm groot en kan problemen aan de longen en het hart veroorzaken. Zo is astma van 1 op de 5 kinderen in Nederland gerelateerd aan luchtvervuiling door het verkeer.

Hoe gevaarlijk is fijnstof?

Gelukkig is 1990 tot 2015 de uitstoot van fijnstof met 60% verminderd, terwijl het verkeer op de wegen alleen maar is toegenomen.

Fijnstof in relatie tot autobanden

Fijnstof en autorijden

De bijdrage van slijtage door wegverkeer aan de totale PM10 fijnstof-emissies in Nederland is circa 10%, waarvan naar schatting 45% wordt veroorzaakt door slijtage aan het wegdek, 35% door bandenslijtage en 20% door remslijtage.

In 2017 werd er in Nederland 40.700 ton fijnstof uitgestoten, waarvan 10% afkomstig was van niet-uitlaatemissies. Aangezien 35% hiervan door autobanden wordt veroorzaakt betekent dit dus 3,5% van 40.700 ton, ofwel 1.420 ton aan fijnstof.

Veel besproken Engels onderzoek naar bandenslijtage en microplastic

Onderzoek Emissions Analytics

Een onderzoek van het Engelse onderzoeksteam Emissions Analytics haalde recentelijk het nieuws met het onderzoeksresultaat dat vervuiling door bandenslijtage 1.000 keer erger is dan de uitlaatemissies van een auto.

Volgens de publicatie veroorzaakten de banden van de testauto tot 5.8 g vervuiling per afgelegde kilometer. De Nederlander rijdt gemiddeld 13.000 km per jaar, dus volgens het onderzoek kunnen we zou dat leiden tot 75,4 kg bandenslijtstof per jaar. Dat is maar liefst 75 keer zoveel als het onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft berekend. Ook zou volgens het onderzoek 1 band 58 kg aan vervuiling opleveren, dit is 5x zoveel als het gewicht van de zwaarste autoband. Dit roept op zijn minst vraagtekens op over de juistheid van het onderzoek.

Dat autobanden 1000x vervuilender zijn dan de uitlaatgassen van de auto klopt dus niet. Er komt wel microplastic en fijnstof vrij door slijtage aan de banden tijdens het gebruik van de auto. Gelukkig kan dit beperkt worden!

Waardoor slijten banden sneller en produceren ze meer fijnstof?

Uitstoot slijtstof van autobanden verminderen

Een onjuiste bandenspanning, niet of te weinig rouleren van je banden, een onjuiste wieluitlijning en een versleten vering zijn allemaal oorzaken van onnodige bandenslijtage. Volgens de ANBW rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning slijt de band slijt oneven. Met een te hoge bandenspanning slijt de band meer in het midden.

Bij voorwielaangedreven auto’s slijten de voorbanden harder dan de achterbanden. Wissel je banden daarom elke 10.000 tot 12.000 kilometer om voor nieuwe. Een incorrecte wieluitlijning is de grootste veroorzaker van voortijdige bandenslijtage. Een onjuiste uitlijning zorgt dat de binnenkant van de band zeer snel verslijt terwijl de buitenkant bijna nieuw blijft. Tenslotte is de kwaliteit van de autobanden van invloed. Met goedkope banden rijd je 20-25% minder kilometers doordat ze harder slijten. Dit veroorzaakt meer fijnstof.

Elektrische auto: een zwaargewicht

Elektrische auto’s zijn zwaarder, maar hebben een meer evenwichtige gewichtsverdeling dan brandstofauto’s. Banden slijten hierdoor gelijkmatiger af. Door regeneratief remmen produceren de remmen bovendien minder fijnstof. Het hogere gewicht van de elektrische auto vereist dat ze banden met sterkere zijwanden hebben. Worden er geen speciale banden gebruikt dan kunnen de banden maar liefst 30% sneller slijten.

De inzet van bandenfabrikanten op de elektrische auto

De grootste bandenfabrikanten zijn al tijden bezig met het ontwikkelen van autobanden voor de elektrische auto. Ze richten zich hierbij op minder rolweerstand en stillere banden. Dit zorgt ervoor dat de elektrische auto steeds minder fijnstof produceert tijdens het rijden.

Tot slot

Er wordt op dit moment nog veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen autobanden en fijnstof. Investeren in premium banden is niet alleen belangrijk voor comfort, maar ook voor de luchtkwaliteit. Door de banden op de juiste spanning te houden, ze tijdig om te wisselen en ze goed uit te lijnen, plus het hanteren van een rustige rijstijl, kun je jouw fijnstofuitstoot tot een minimum beperken.

Voor het volledige onderzoek naar fijnstof en autobanden klik hier.