Autonieuws

Ontwikkelingen van elektrisch rijden in België (2019)

Ontwikkelingen van elektrisch rijden in België (2019)

Elektrisch rijden zit in ons land flink in de lift. Maar hoe zit het met elektrisch rijden in België? Is de elektrische auto daar net zo populair aan het worden als bij ons? Of wil het daar nog niet zo lukken met de duurzame mobiliteit? We doken in de feiten en cijfers van het afgelopen jaar om zo een beeld te schetsen van de stand van zaken in België.

 

Infographic elektrisch rijden België
Bron: Oponeo

 

Hoeveel elektrische auto’s worden er nou eigenlijk verkocht in België?

In 2011 begon de verkoop van elektrische auto’s in België een beetje op gang te komen. In dat jaar werden er 300 EV’s verkocht. In 2019 was dat aantal gestegen tot meer dan 19.000 exemplaren, dus ruim 60x zo veel. De meeste elektrische auto’s zijn in bezit van bedrijven, gevolgd door particulieren en leasebedrijven.

Hoe groen is de energie die in België gebruikt wordt?

Een EV is pas echt groen als deze wordt opgeladen met groene stroom. Het aandeel groene stroom is in België op dit moment nog maar 20%, de rest komt van kernenergie en andere niet-duurzame bronnen. Ter vergelijking: in Nederland is het aandeel van groene stroom in het totale elektriciteitsverbruik zo’n 15%, plus 6,6% energie uit hernieuwbare bronnen. Samen zo’n 21%. Beide landen zijn dus redelijk vergelijkbaar. Er wordt wel verwacht dat het aandeel hernieuwbare energie in België de toekomst groter wordt.

Hoe staat het met de laadpalen in België en waar staan ze?

Het wil nog niet zo heel erg vlotten met het aantal laadpalen in België. In Oost-Vlaanderen staan zo’n 580 laadpalen, gevolgd door Brussel met 500 laadpalen. In West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg kun je nog redelijk makkelijk een laadpaal vinden, maar daarbuiten moet je goed zoeken. Hier is nog flink wat werk aan de winkel.

Hoe groen is de elektrische auto ten opzichte van de verbrandingsmotor?

Bij de productie van een elektrische auto wordt meer CO2 uitgestoten, vooral vanwege de accu’s die gebruikt worden in de EV. Maar deze ‘achterstand’ is na 2 jaar volledig weggewerkt als de auto wordt opgeladen met grijze stroom. In dat geval is de EV beter voor het milieu dan de auto met een verbrandingsmotor. En als er alleen met groene stroom geladen wordt? Dan is die periode nog maar 1 tot 1,5 jaar. Fabrikanten werken hard aan methodes om de CO2-uitstoot tijdens de productie omlaag te brengen, waardoor de EV nog groener wordt in vergelijking met auto’s die rijden met verbrandingsmotoren.

Hybride versus elektrisch rijden in België

In België kopen mensen steeds minder dieselauto’s. In plaats daarvan koopt men een benzineauto of een hybride. De EV is wat minder populair. Door subsidieregelingen en ene gebrek aan laadpalen was de hybride langere tijd populair in België. Maar de benzineauto blijft verreweg de populairste auto.

Van alle auto’s was in 2019 echter nog geen half procent volledig elektrisch (15.000 auto’s). Hybride wagens hebben daarentegen de overhand met meer dan 110.000 exemplaren. Voorlopig verdwijnt de hybride niet volledig uit het Belgische straatbeeld. Wat hierbij helpt, is dat de Belgische overheid besloten heeft om bepaalde modellen alsnog volledig fiscaal aftrekbaar te maken, waardoor deze perfect in het bedrijfswagenpark passen.

Thuis je elektrische auto opladen in België; een haalbare kaart?

Door het gebrek aan laadpalen lijkt het logisch dat de Belgen hun EV gewoon thuis opladen. Dat kan met een volledig laadstation (meestal rond de € 1000) of met een laadkabel (rond de € 200, afhankelijk van het type lader en de keuze voor de kwaliteit van de laadkabel) die in een wandcontactdoos gestoken wordt.

Thuis laden is overigens wel het groenst, omdat je dan kunt kiezen voor een leverancier van groene stroom. Bij een publieke laadpaal kan de stroom ook uit een niet-duurzame bron komen. Maar als toerist heb je meestal weinig keuze en zul je gewoon bij de publieke laadpaal moeten aanhaken.

Bijvoorbeeld met zonnepanelen

Je EV opladen met zonne-energie is verreweg de groenste optie. Ook in België. Ondanks dat de belastingvoordelen verdwenen zijn, zijn de zonnepanelen met een terugverdientijd van 7 tot 8 jaar (afhankelijk van onder andere het stroomverbruik) een interessante oplossing. De kosten liggen gemiddeld op € 6000 voor de panelen, plus maximaal 1200 euro voor het laadstation aan huis. Vlaanderen heeft verschillende regelingen die de aanschaf van een systeem met zonnepanelen betaalbaar maken.

De toekomst voor België: benzine, hybride of toch volledig elektrisch?

Hybrides blijven zeer populair in België, hoewel de EV aan een opmars is begonnen. Hopelijk stijgt het marktaandeel van de EV van 1% in de komende jaren naar een hoger getal. In 2020 zijn er nog maar een aantal hybrides die kunnen rekenen op volledig fiscaal voordeel, waaronder de BMW 225xe, de BMW 330 e, de Hyundai Ioniq (PHEV) en de Kia Niro (PHEV).

Intussen neemt het aantal betaalbare elektrische modellen toe en weten we steeds meer over EV’s. Belgische ondernemers onderzoeken de mogelijkheden voor EV’s in het bedrijfswagenpark en de extra inkomsten die ze kunnen krijgen door bedrijfslaadpalen publiekelijk open te stellen.

Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door in België?

Het is de grote vraag of het elektrisch rijden in 2020 echt door gaat breken in België. Er komen steeds meer zakelijke en publieke laadpalen, meer fiscale voordelen voor de EV en er komen betaalbare elektrische modellen op de markt. De randvoorwaarden worden steeds beter waardoor er in België steeds minder in de weg staat van de aanschaf van een elektrische auto.

Het volledige artikel is hier terug te vinden.

De invloed van digitalisering op de auto industrie

De invloed van digitalisering op de auto industrie

In lang vervlogen tijden was een auto kopen een stressvolle gelegenheid, waarbij je voor de informatievoorziening afhankelijk was van de autoverkoper, een wereldwijd icoon van desinformatie. Consumenten, alleen uitgerust met een krantenadvertentie, voelden zich slecht geïnformeerd en onder druk gezet bij het kopen van een nieuwe auto. Tegenwoordig onderzoeken consumenten een auto online voordat ze zelfs maar een showroom binnenlopen. Dankzij websites als Deautoblog.nl en Autotrader.nl is alle relevante koopinformatie onmiddellijk beschikbaar. De showrooms worden getransformeerd in digitale marktplaatsen die met virtual reality zijn uitgerust en de websites spelen interactief in op de wens van consumenten om online onderzoek en aankopen te doen. Maar wat is er verder zoal te merken van de digitalisering in de auto-industrie?

Aangekondigd onderhoud

Of er nu een onderdeel vervangen moet worden, of is het regulier onderhoud zoals de autobanden op de juiste spanning brengen: je hoeft er niet meer naar te raden want je auto zal je laten weten wat er onderhouden of vervangen moet worden. Met behulp van geavanceerde zelf-diagnosesystemen worden automobilisten onmiddellijk gewaarschuwd wanneer er een probleem is en kunnen ze de auto veel beter onderhouden, waardoor mechanische storingen drastisch worden verminderd.

Zo kunnen Tesla’s zelf een diagnose maken, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker wordt om software-updates te ontvangen en bepaalde componenten te controleren of ze vervangen moeten worden en deze onderdelen al voor het volgende servicebezoek te bestellen. Een bericht verschijnt op het display van Tesla, waarin staat dat “er een onverwachte situatie is gedetecteerd” en dat een “vervangend onderdeel al verzonden is naar het Tesla Service Center van uw voorkeur”. De gebruiker wordt dan gevraagd om hun Tesla Mobile App of Tesla-account te gebruiken om een servicebezoek in te plannen.

MaaS: Mobility as a Service

Met de opkomst van gedeelde auto’s en ridesharing verschuift de focus van privébezit van een auto naar servicegerichte vormen van vervoer. Voor de gebruikers betekent dit een besparing van enorme kosten van het kopen van een auto, onderhoud en vergunningen/ registratie. Mobiliteit is een aantrekkelijke onderneming voor autofabrikanten, maar het is ook een gok. Het is een forse investering en daarbovenop de extra kosten verbonden aan het schoon en mechanisch in orde houden van het wagenpark. De startup Fetch Car Sharing durfde deze complexe operatie aan samen met Renault en sinds januari dit jaar rijden er zo’n 100 elektrische auto’s in Amsterdam. Voor de consument is het eenvoudig: download de Fetch-app, aanmelden, identificeren, akkoord verklaren en binnen enkele minuten ben je klaar om te vertrekken. De app selecteert de dichtstbijzijnde auto die typisch op een oplaadpunt staat, ontgrendelt de auto en je kunt ervan door. Let er wel op om binnen 4 minuten te vertrekken anders gaat de auto uit en moet dan opnieuw via de app geactiveerd worden. De lancering van Fetch was zeer succesvol met duizend contracten in de eerste maand. Op zich niet zo’n verrassing als je bedenkt dat 90% van de Amsterdammers geen auto bezit. Maar bijvoorbeeld een klant bezoeken in Utrecht wordt nu toch een stuk eenvoudiger dan het openbaar vervoer, en veel goedkoper dan een taxi.

Gegevensbeveiliging en -bescherming

De automobielindustrie is een buitengewoon data-intensieve industrie. Intelligente voertuigen verzamelen gegevens over bestuurders, bestemmingen, routes, verkeerspatronen, enz. Veel van deze systemen communiceren met de automobilist en voorzien deze van nuttige informatie. De Europese algemene verordening gegevensbescherming die in mei 2018 van kracht is geworden, is een van de meest robuuste gegevensbeschermingswetten in de wereld. Helaas legt de EU de verantwoordelijkheid helemaal bij de consument, die uiteraard gewoon op ”toestaan” klikt om ervan af te zijn. Maar de autofabrikanten delen persoonlijke gegevens alleen met derden op basis van een contract met de klant (voor bijvoorbeeld een nuttige dienst), met voorafgaande toestemming van de klant; of om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Deze gegevens kunnen ook de doorstroming en de veiligheid verbeteren. De data van sensoren voor ABS, ESP, wegtemperatuur en de ruitenwisser kunnen bijvoorbeeld voor Rijkswaterstaat reden zijn om de matrixborden aan te zetten of strooiwagens uit te sturen. Al deze gegevens zijn erg handig en behulpzaam, maar ook een potentiële speeltuin voor hackers. Hackers worden aangetrokken door de steeds grotere hoeveelheid persoonlijke gegevens die worden vastgelegd in de elektronische systemen van auto’s en servers die erop zijn aangesloten. Deze variëren van contacten, e-mails en ID-nummers tot de muzikale voorkeuren van bestuurders en waar ze zijn geweest. En het is zeker voer voor een spannende film: bankovervallers op de vlucht terwijl een hacker achter de bende enkele Zoe’s van Fetch dwars over de A10 zet. Fabrikanten begrijpen het enorme belang van gegevensbeveiliging en -bescherming en hebben vanaf het begin fors geïnvesteerd in beveiliging.

De toekomst

Tot voor kort was de gangbare mentaliteit bij vooral de Duitse fabrikanten dat nieuwe computertechnologie en digitale netwerken de bestaande conventionele auto’s moest verbeteren. Het traditionele bedrijfsmodel gericht op het verkopen van auto’s voor privévervoer werd als eeuwig gezien. Ondertussen hebben de nieuwe concurrenten uit China en de VS een andere aanpak gekozen door digitale elementen centraal te stellen in hun nieuwe mobiliteitsconcepten. Voor de nieuwkomers zijn computers niet slechts een onderdeel – ze zijn de kern van de voertuigen en de essentie van het bedrijfsmodel. In de ogen van Elon Musk is een Tesla een krachtige computer die een groot aantal verbazingwekkende dingen kan doen, inclusief autonoom rijden (ja nu bijna, bijna volgend jaar toch echt wel zeker).

De industriële pioniers van China zijn niet langer uitsluitend geïnteresseerd in de individuele rijbeleving van mensen – ze zijn ook op zoek naar krachtige nieuwe mobiliteitshulpmiddelen die kunnen worden geïntegreerd in een stadsleven dat heringericht wordt en waarbij passagiers veilig en comfortabel vervoerd worden. Het voorbeeld van de elektrische Renault Zoe die door Fetch als een gedeelde auto wordt aangeboden sluit perfect aan bij dit nieuwe concept van de millenials die autobezit niet belangrijk vinden, en de digitalisering van de auto-industrie staat nog in de kinderschoenen!

 

Autoverlichting soorten: ken jij ze allemaal?

Autoverlichting soorten: ken jij ze allemaal?

Ken jij alle soorten autoverlichting? Van dagrijverlichting tot dimlicht en van stadslicht tot grootlicht! In deze blog zetten we alle soorten autoverlichting op een rijtje.

1. Dagrijverlichting

We beginnen met dagrijverlichting. Dagrijverlichting maakt (zoals de naam al zegt) auto’s overdag beter zichtbaar. Sinds 2011 moeten alle auto’s die nieuw op de markt komen voorzien zijn van dagrijverlichting. Dagrijverlichting wordt soms afgekort tot DRL, wat staat voor de Engelse term Daytime Running Lights.

2. Dimlicht

Is het buiten donker? Dan is dimlicht de standaard verlichting die je moet voeren. Dimlicht gebruik je overdag bij slecht zicht en standaard wanneer het donker is. Het zorgt voor een beter zicht op de weg, en een betere zichtbaarheid van je auto voor andere weggebruikers.

3. Stadslicht

Stadslicht is de meest ‘ouderwetse’ uit dit rijtje. Het stamt namelijk nog uit de jaren 50/60, waarin het verboden was om grotere lichten te voeren in de stad. Tegenwoordig staat stadslicht vooral bekend als parkeerlicht. Je gebruikt het om een geparkeerde auto beter zichtbaar te maken. Met het aanzetten van het stadslicht auto gaan de achterlichten, de kentekenverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant aan.

4. Grootlicht

Met grootlicht zorg je (zoals de naam al verklapt) voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Grootlicht mag je alleen in het donker gebruiken als je geen tegenliggers ziet aankomen, of wanneer je vlak achter een andere auto zit. Anders bestaat er de kans dat je een andere automobilist verblindt.

5. Mistlicht

Tot slot is er nog mistlicht. Mistlicht heb je zowel aan de voorkant als de achterkant. Aan de voorkant mag je deze gebruiken bij ernstig verminderd zicht door bijvoorbeeld mist, sneeuw of regen. Voor het mistlicht aan de achterkant zijn er andere regels, deze mag je alleen gebruiken als het zicht minder is dan 50 meter. Ook moet er sprake zijn van zware mist of sneeuwval.

Verschillende soorten autoverlichting

Al deze verschillende soorten verlichting, vragen om verschillende soorten autolampjes. Wil je autolampjes kopen? Neem dan eens een kijkje bij Autoverlichting.eu, waar je de keuze hebt uit alle mogelijke soorten autolampen.

Innovaties binnen de auto-industrie: met EASCY de toekomst in

Innovaties binnen de auto-industrie: met EASCY de toekomst in

De toekomst van de auto-industrie is samengevat met de term eascy, die we te danken hebben aan PwC, die er een uitvoerig rapport over opstelde. Inmiddels zijn we al een aantal maanden verder en hebben we een betere kijk op de exacte invulling van deze vijf pijlers die de toekomst van de auto’s moet bepalen. Elektrisch, autonoom, shared, connected, en yearly updated klinkt veel belovend, maar wat mogen we nou concreet verwachten?

E: de elektrische auto moet inzetbaar en betaalbaar worden

We hebben nu inmiddels genoeg prototypes gezien die de markt nooit gehaald hebben, omdat het allemaal toch niet uitvoerbaar bleek. Elektrische auto’s vol met de spannendste features worden de toekomst dan ook niet. Willen we massaal aan de EV, dan moeten we er eerst voor zorgen dat iedereen zo’n auto kan betalen. Daarom zien we nu al dat steeds meer autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Renault, actief inzetten op het drukken van de prijs.

Daarnaast wordt er kritischer gekeken naar de productie van de elektrische auto’s in de toekomst. Duurzaam heeft niet alleen betrekking op de manier waarop gereden wordt, maar ook op de manier waarop de productie tot stand komt. Alleen op die manier is de auto-industrie klaar voor de toekomst namelijk.

A: autonoom rijden of gaan we richting ADAS?

De volledig autonome auto kunnen we de aankomende 10 jaar wel vergeten. Er zijn te veel factoren die nog niet zo ver zijn. Maar laten we eerlijk blijven: PwC heeft het in het rapport niet uitsluitend over de auto’s die volledig zelf deelnemen aan het verkeer. ADAS is óók een vorm van autonoom rijden. De Advanced Driver Assistance Systems worden daarnaast verplicht gesteld in nieuwe auto’s, waardoor het rapport niets dan de waarheid sprak.

Achterover liggen in de auto tijdens het rijden is toekomstmuziek, maar we kunnen er gerust op rekenen dat de auto steeds meer taken over gaat nemen. Zeker repetitieve taken en standaardsituaties zullen overgenomen worden door de auto zelf.

S: we hebben straks helemaal geen auto meer

Een auto bezitten of rijden in een auto? Het verschil is groot – of toch niet? Hoe vaak staat jouw auto stil? Er zijn weinig bestuurders die meer uren in de auto zitten dan er uren in de dag zitten waarop zij de auto niet gebruiken. Door hierop in te spelen, moet het aantal auto’s enorm teruggeschroefd kunnen worden. Maar hoe ver zijn we daarmee en hoe ziet die toekomst er nog eigenlijk uit?

Car sharing is een begrip geworden in 2010. Een flinke tijd geleden. Maar de ‘shared’ in eascy staat voor iets veel groters. Door een complete hub in te richten met een gedeeld wagenpark – met een on-demand systeem als basis – is dit veel makkelijker in te zetten voor een complete woonwijk, een dorp of straks zelfs een stad. Dus niet een auto delen met je buurman of een auto huren als Japanner, maar een systeem waarbij een wagenpark beschikbaar is voor de mensen die hier toegang tot moeten hebben.

C. Connected – en daar gaat het heel hard

V2X, een complete informatie-grid en zelfs de blockchain wordt hier genoemd. Vreemd is dat niet. Alle toekomstvisioenen die betrekking hebben op de auto over 10 jaar, hebben te maken met meer informatie, meer kennis en betere eigenschappen. Daarvoor is communicatie nodig tussen de weggebruikers, informatiesystemen en realtime informatie die gebruikt kan worden om vanuit daar besluiten te nemen.

Overigens is dit aspect noodzakelijk voor ADAS. De systemen die ons moeten helpen bij het rijden, moeten gevoed worden met data. De hoeveelheid data die hierbij betrokken zal zijn, is echter zo groot dat dit niet of nauwelijks verwerkt kan worden door de traditionele systemen. Daarbij zijn deze opties gevoelig voor hackers. Experts verwachten dat de blockchaintoepassingen hierop het antwoord zullen vormen:

  • Eindeloze hoeveelheden data kunnen opgeslagen worden
  • Altijd bereikbaar door mensen of auto’s die toegang moeten hebben
  • Goedkope opslag van grote hoeveelheden gegevens
  • Mogelijkheid om realtime te versturen

Hier is uiteraard een blockchain 2.0 of 3.0-versie voor nodig. Een simpele keten als Bitcoin voldoet niet aan de eisen. IOTA is daarentegen een blockchain die herhaaldelijk genoemd wordt in dit kader, vooral vanwege de Tangle die in staat is om te presteren op piekmomenten.

Y: ook de auto moet aan de updates straks

Software-updates zijn nu al een harde eis bij de nieuwste auto’s, maar in de toekomst wordt dit nog véél belangrijker. De eerste types met V2X-technologie en soortgelijke software worden binnen een aantal maanden op de markt geplaatst. Deze software is volledig ontwikkeld, maar het is een dynamisch systeem. Er zullen zonder twijfel updates komen, nieuwe software en mogelijkheden en uitbreidingen op de pakketten. Updates worden daarom een vast onderdeel van een garagebezoek.

Maar het gaat vooral om het hele plaatje

De ontwikkelingen in de auto-industrie zijn prima met een samenvattende term als eascy te beschrijven, maar het doet weinig recht aan de enorme lading met technologische innovaties die letterlijk voor de deur staat. Het gaat hierbij vooral om de samenhang tussen de verschillende factoren. Wanneer de eerste innovaties eenmaal actief worden, zullen ook andere technologische aanpassingen in stroomversnelling komen.

Kijken we bijvoorbeeld naar ADAS, dan zien we dat communicatie tussen informatiesystemen en andere auto’s vertaald kan worden naar een realtime navigatiesysteem op de voorruit door middel van een HUD. Dit systeem heeft echter de jaarlijkse updates nodig – en bij voorkeur ook autobanden die informatie kunnen delen en ontvangen, en dat kan weer leiden tot complete slimme snelwegen in Nederland. Grote kans dat de auto over 10 jaar weinig lijkt op de auto die je nu op de oprit hebt staan dus.

Wanneer moet je je auto zakelijk verzekeren?

Wanneer moet je je auto zakelijk verzekeren?

Je auto zakelijk verzekeren? Lees in dit artikel waar je op moet letten en welke voordelen en nadelen een zakelijke autoverzekering biedt.

Auto zakelijk verzekeren

Een auto op naam van het bedrijf heeft een zakelijke autoverzekering. Maar ook als je een privé auto zakelijk gebruikt als ondernemer, moet je de auto zakelijk verzekeren.

Zakelijk verzekeren is net wat anders dan het particulier verzekeren van je privé auto. Een particuliere verzekering voor een privé auto heeft namelijk niet altijd de juiste dekking, die je zakelijk gezien wel nodig hebt.

Wanneer je je privé auto gebruikt om van en naar het werk te rijden, dan wordt dit gezien als privégebruik. Pas wanneer je de auto gebruikt om je dienst of product te kunnen leveren aan je klanten, dan spreekt men van zakelijk rijden, en is dus ook een zakelijke autoverzekering nodig. Is deze situatie voor jou ook van toepassing, dan kun je bij verschillende verzekeraars op zoek naar een zakelijke autoverzekering.

Auto noodzakelijk voor je werk

Het is hierbij bepalend dat je je auto gebruikt om je werk uit te voeren.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is een groothandel. Een koerier rijdt het hele land door om goederen van de ene plek naar de andere plek te vervoeren, en kan dus niet zonder de auto. Andere bekende voorbeelden van ondernemingen die zakelijk rijden zijn een taxibedrijf of een rijschool.

Belastingvoordelen bij een zakelijke autoverzekering

Als je de auto aanschaft op naam van de zaak, dan kun je de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) aftrekken.

Bijkomend voordeel is dan, dat je ook de kosten van o.a. de zakelijke autoverzekering mag aftrekken van de omzet. Laat je hierin echter goed adviseren door je belastingadviseur, zodat je aan het einde van het jaar niet voor verrassingen komt te staan.

De voordelen die het met zich meebrengt, stoppen wanneer je ook stopt met de onderneming. Dus wanneer je al dan niet vrijwillig geen werkzaamheden voor de onderneming uitvoert, vervallen deze voordelen. Als je vervolgens privé verder gaat rijden met de auto, dan zal de auto ook een andere verzekering moeten krijgen.

Verschillende soorten dekking

Net zoals een autoverzekering voor je privé auto, kun je een bedrijfsauto op verschillende manieren verzekeren. Zo kun je kiezen voor een WA-dekking, WA-dekking met Beperkte Casco dekking en WA-dekking met Casco (All-Risk) dekking. Bij een WA-dekking ben je alleen verzekerd voor de schade die aangericht wordt aan anderen. Een verzekering met Beperkt Cascodekking dekt naast andermans schade ook bepaalde schade aan de eigen auto, zoals schade die ontstaat door brand, diefstal of weersomstandigheden. Een verzekering met All-Risk dekking is de meest volledige dekking en vergoed naast schade aan anderen, ook de schade aan de eigen auto.

Verschillende verzekeraars hanteren voorwaarden en dekkingen die niet overal gelijk zijn. Vergelijk daarom goed bij verschillende aanbieders, welke verzekering het beste bij jouw zakelijke auto past. Meer hulp bij het kiezen van de juiste verzekering? Lees dan het artikel ‘Welke autoverzekering past bij u?‘.