Autonieuws

De nieuwste innovaties in smart mobility – Amsterdam

De nieuwste innovaties in smart mobility – Amsterdam

Smart mobility moet de toekomst worden van onze mobiliteit. Vooral omdat we geen alternatief hebben. Kijken we naar Amsterdam, dan zien we een enorme bevolkingsdichtheid op een kleine ruimte met een drukbezette infrastructuur die lang niet de benodigde capaciteit heeft tijdens de spitsuren.

Maar juist Amsterdam is de voorloper op het gebied van smart mobility. De stad fungeert als een Urban Mobility Lab waar nieuwe toepassingen getest worden en waar steeds meer laadstations en technieken gebruikt worden om schoner, sneller en beter van A naar B te komen.

Actieprogramma’s, research en samenwerkingen wereldwijd

Amsterdam is niet ‘zomaar’ begonnen om voorloper te worden op het gebied van smart mobility. De stad heeft besloten om samen te werken met een enorme lijst aan partners, waaronder de Universiteit van Delft, de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam, Google, TomTom, de Johan Cruyff-Arena en THNK. De lijst met samenwerkingspartners is uiteraard nog vele malen langer.

De focus van Amsterdam is duidelijk:

  • Verbeteren van de veiligheid
  • Betere bereikbaarheid
  • Betere luchtkwaliteit
  • Verbetering van de levenskwaliteit en aantrekkelijkheid van Amsterdam
  • Opzetten van een sterker ondernemersklimaat

MaaS en elektrisch – de twee pijlers?

Wanneer het gaat om smart mobility in Amsterdam, dan zijn er twee belangrijke pijlers. Allereerst MaaS en daarnaast elektrisch, minstens zo belangrijk.

MaaS staat voor Mobility as a Service. Hierbij gaat het vooral om het delen van voertuigen, zoals een elektrische auto die door alle gebruikers ingezet kan worden. In Amsterdam zijn verschillende aanbieders hiermee bezig, waaronder ViaVan, de startup Buurauto en Car2Go.

De rol die de stad hierin speelt, is eigenlijk ‘gemeen’ te noemen. Amsterdam heeft beloofd volledig uitstootvrij te zijn in 2025. Om dit te bereiken, verwijdert de stad maar liefst 10.000 parkeerplaatsen zodat de inwoners niet anders kunnen dan de auto verkopen aangezien die nergens geparkeerd kan worden.

Elektrisch rijden is de tweede pijler. Het elektrisch rijden moet samen met het gedeelde wagenpark een alternatief worden voor de auto – samen met het openbaar vervoer. Maar ook daar is Amsterdam druk mee bezig. Steeds meer bussen, boten en andere vervoersmiddelen rijden op stroom in plaats van fossiele brandstoffen.

Ondernemersklimaat in Amsterdam speelt een grote rol

Amsterdam is slim bezig. De stad ziet in dat het nieuwe ondernemers aan moet trekken met frisse ideeën op het gebied van mobiliteit. Nu is Amsterdam al een sterk startpunt voor nieuwe ondernemers (wellicht bijna zo sterk als Den Haag is), maar dit wordt nog sterker aangezet. Onder andere door samen te werken met startups, toegang verstrekken tot nieuw talent (in samenwerking met de Hogeschool en universiteiten) en het verstrekken van startup-leningen.

Hiermee worden startups aangetrokken die werken aan smart mobility en duurzame oplossingen die de toekomst een stuk groener moeten maken.

Hoe ver is Amsterdam op dit moment binnen de smart mobility?

Amsterdam wil graag voorlopen en breekt daarin met de huidige plannen die (inter)nationaal opgezet zijn. Opvallend is dat de stad hierbij vooral een stimulerende rol speelt: er zijn veel privileges voor het elektrisch vervoer waarbij nu ook exclusieve laad- en losplaatsen komen voor alle vrachtwagens en bestelauto’s die geen CO2 uitstoten. Een goede stimulans, want dát is de ruimte die hard nodig is.

Daarnaast wordt samen met de Universiteit van Delft gewerkt aan een beter informatiesysteem. Het delen en verwerken van informatie over files, ongelukken of andere problemen op de weg moet ervoor zorgen dat er minder opstoppingen zijn. Binnen het ‘Amsterdam Practical Trial’ worden overigens ook Nederlandse en buitenlandse (Chinese) bedrijven betrokken. Deze hebben hier geen direct financieel baten bij – maar krijgen wel een platform voor het testen van technologische ontwikkelingen, software en andere features.

Ook op dit moment wordt hard gewerkt aan stimulans van smart mobility. Het tankstation op het Stadionplein moet ruimte maken voor de toekomst. Er komt een compleet nieuw Smart Mobility Lab te staan, waarbij alleen schone vormen van energie aangeboden worden. Hier zien we direct de twee pijlers terug:

  • Elektrische laadpalen voor EV en hybriden
  • Een plek voor car sharing (gedeeld wagenpark)

Dit is ambitieus, maar het idee erachter is veel ambitieuzer: deze hub wordt een test om te kijken hoe het bevalt en wat de exacte mogelijkheden zijn. Wanneer dit aanslaat, zal de stad dit concept op andere plekken in de stad ook gaan gebruiken. En dat is een goed teken, want steeds meer Amsterdammers hopen dat er een mobiliteitshub in de buurt zal komen.

De eerste hub moet klaar zijn in 2020. De stad gaat eerst praten met de mensen in de omgeving. Ook zal de naam ‘Smart Mobility Lab’ vervangen worden door een andere naam. Hiervoor schrijft de stad een prijsvraag uit.

Van bezitten naar gebruiken

Voor de Amsterdammers betekent dit dat het bezitten van vervoersmiddelen gaat verschuiven naar het gebruiken van auto’s en andere transportmiddelen. Door minder parkeergelegenheid aan te bieden en mobiliteitshubs te bouwen, wil de stad ervoor zorgen dat alle inwoners gebruik kunnen maken van de infrastructuur op een minder drukkende manier.

In deze hubs zullen onder andere e-bikes, e-bakfietsen en verschillende andere elektrische vervoersmiddelen te vinden zijn. Amsterdam wil 15 tot 20 hubs plaatsen in de aankomende drie jaar.

De ruimte die hierdoor vrijkomt (10.000 parkeerplaatsen is een flink gebied), wil de stad gebruiken om groen en speelvoorzieningen te plaatsen. Ook dit past in het duurzame beleid en het leefbaarder maken van de stad en omgeving.

Flexpower in Amsterdam

Daarnaast wordt een drempel tot elektrisch rijden aanzienlijk verlaagd. Op dit moment zijn er veel mensen die niet voor elektrisch rijden kiezen omdat het laden lastig, langdurig en omslachtig is. Daar komt verandering in. Amsterdam werkt samen met Vattenfall, Liander, Elaad en de Universiteit van Amsterdam aan een netwerk dat Flexpower heet.

Dit is een openbaar laadnetwerk dat in staat is om accu’s veel sneller op te laden. Er zijn al 456 stations voorzien van de update waardoor zij op het netwerk aangesloten zijn. De nieuwe manier van laden zorgt voor een toename van 40% in capaciteit: de Flexpower-stations kunnen 3×35 Ampère leveren in plaats van de 3×25. Het netwerk maakt uitsluitend gebruik van hernieuwbare energie, aldus Tomas Björnsson, hoofd E-Mobility bij Vattenfall.

De staat van de Smart Mobility in Amsterdam

Amsterdam wil voorloper zijn op het gebied van Smart Mobility en heeft op dit moment zonder twijfel de koppositie te pakken wanneer er naar de plannen gekeken wordt. Actieve sturing door demotivatie en stimulering moet ervoor zorgen dat de gemiddelde Amsterdammer straks geen auto bezit, maar vervoersmiddelen kan gebruiken die aangeboden worden in een hub. Dit zijn geen plannen voor de langere termijn, binnen een jaar moet alles rond zijn voor de eerste van de mobiliteitshubs.

Tegelijkertijd gaat het openbaar vervoer in Amsterdam verder op elektrisch. Ook wordt sneller laden van accu’s mogelijk gemaakt door één van de vele samenwerkingen die Amsterdam aangegaan is om ervoor te zorgen dat emissievrije mobiliteit een doelstelling wordt die eenvoudiger dan ooit lijkt.

Rijden met een kapotte voorruit is erg gevaarlijk

Rijden met een kapotte voorruit is erg gevaarlijk

In het verkeer staat veiligheid boven alles. Niet alleen je eigen veiligheid, maar ook de veiligheid van andere weggebruikers. Het is niet voor niets dat auto’s alleen de weg op mogen als ze veilig zijn. Dit wordt bijvoorbeeld gecontroleerd tijdens een APK keuring. Één van de onderdelen van veilig de weg op gaan, is de status van de voorruit van de auto. Een goede voorruit zit stevig vast in de auto en heeft geen krassen, barsten of sterretjes. Als dat wel het geval is kan dat flinke risico’s in het verkeer met zich meebrengen. Een aantal van deze risico’s is niet voor iedereen even duidelijk, maar daardoor niet minder gevaarlijk.

Verminderd zicht

Een voorbeeld van een negatief effect van een kapotte voorruit is het verminderde zicht dat je door de ruit hebt. Een barst of een scheur kan er voor zorgen dat je bepaalde verkeerssituaties niet goed kunt beoordelen of inschatten, waardoor er een gevaarlijke situatie ontstaat. Het is niet voor niets dat de politie hier streng op controleert en zelfs boetes uitdeelt wanneer geconstateerd wordt dat iemand rijd met een kapotte voorruit.

Kans op gesprongen voorruit

Een sterretje in de voorruit klinkt vrij onschuldig en zo ziet het er wellicht ook uit, maar niets is minder waar. Een voorruit staat met daarin een beschadiging heeft een verhoogde kans om nog verder te barsten. Dit kan zelfs zorgen voor een grote scheur of zelfs een gesprongen voorruit, tijdens de autorit. Hiermee loopt u als bestuurder, maar ook de medepassagiers, onnodig risico.

Voorruit reparatie

Op tijd laten verhelpen

Veel automobilisten wachten lang met het verhelpen van het probleem omdat een voorruit vervangen kosten met zich meebrengt. Niemand zit natuurlijk op die kosten te wachten. In een aantal gevallen is het echter mogelijk dat uw verzekeraar de kosten van de reparatie geheel of gedeeltelijk vergoed. Hoe dan ook, veiligheid is één van de belangrijkste dingen in het verkeer, waardoor het advies is om bij schade aan de ruit de schade altijd te laten repareren. De autoruit vervangen kan ook een optie zijn, maar een vakgarage of een bedrijf gespecialiseerd in het vervangen van autoruiten kan daar goed advies in geven.

Vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto

Vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto

Een van de mijlpalen in het leven is het halen van je rijbewijs, waar je tegenwoordig al niet meer tot je 18e op hoeft te wachten. Er gaat een wereld aan mogelijkheden voor je open. Je kunt nu immers gaan en staan waar je wilt, al helemaal wanneer je een eigen auto hebt. Na het halen van je rijbewijs zal er dan ook snel gespaard worden om een eigen auto te kunnen kopen. Hoe zonde is het dan ook dat je van je zuurverdiende spaargeld een auto koopt die na heel korte tijd alweer de geest geeft. Een kat in de zak kopen is niet altijd te voorkomen, maar het risico is wel te verminderen. Wij helpen je in ieder geval al op weg met vijf dingen waar je over na moet denken bij het kopen van een eerste auto.

 

Kijk niet alleen naar wat je kunt kopen

Misschien heb je al jaren een droomauto als eerste auto in gedachten. Je weet wat deze auto ongeveer moet kosten en je doet er alles aan om dit geld zo snel mogelijk bij elkaar te verdienen. Maar, vergis je niet in een ding: het kopen van een auto is misschien wel de makkelijkste horde om te nemen. Het onderhouden en op de weg houden is de meest kostbare stap. Denk dan ook goed na of je maandelijks genoeg geld hebt om de verzekering en wegenbelasting van de auto te betalen. Vergeet ook niet de jaarlijkse APK-keuring en eventuele mankementen tussendoor.

 

Voorbereiding

Een goede voorbereiding voor het kopen van de auto is belangrijk. Zoek op Overstappen.nl naar een goedkope autoverzekering. Kijk ook naar wat je droomauto aan wegenbelasting kost. Houd er ook rekening mee dat de autoverzekering voor jongeren onder de 21 erg kostbaar kan zijn.

 

Gebruik je verstand

Snel, sneller, snelst. Veel jonge bestuurders dromen van een bloedsnelle en super sportieve auto als eerste auto. Vraag jezelf echter eerlijk af of je dit wel moet willen. Je moet eerst nog ervaring op de weg opdoen en daarnaast zijn snelle auto’s door hun vorige eigenaren meestal ook flink op de staart getrapt. Het is maar de vraag of deze auto’s nog wel in goede staat verkeren. Verder zijn dergelijke auto’s qua premie voor jonge bestuurders bijna onbetaalbaar. Beter is het om met een gemiddelde auto te beginnen.

 

Verzekeringspremie

Of je nu een ontzettend oude auto koopt of voor een nieuw model gaat, de premie wordt op de nieuwwaarde gebaseerd. Hoe lager de nieuwwaarde, hoe lager het te verzekeren bedrag en dus de premie is. Als extra tip: kijk weer even kritisch naar je verzekering als je 21 geworden bent, vaak kan het dan veel goedkoper!

 

Het eerste onderhoud zo goedkoop mogelijk houden

Hoe beter de staat is van de auto die je koopt, hoe groter de kans is dat het eerste onderhoud niet zo duur zal zijn. Probeer dan ook te zoeken naar een auto met een nieuwe APK en pas vervangen banden. Vraag naar de distributieriem en controleer de staat van de accu.

 

De waterstofauto: de toekomst voor onze mobiliteit of toch niet?

De waterstofauto: de toekomst voor onze mobiliteit of toch niet?

De waterstofauto werd gepresenteerd als de auto van de toekomst en de directe concurrent van de volledig elektrische auto. Revolutionair, duurzaam en een oplossing om reikwijdte te combineren met een milieuvriendelijke inslag. Maar eind 2018 reden er slechts 60 waterstofauto’s in Nederland en besloot de provincie Gelderland om bijna 1 miljoen euro vrij te maken om het aantal waterstofauto’s te verdubbelen.

Wat is hier aan de hand? Staat de waterstofauto in de startblokken of is het een concept dat nooit echt voet aan de grond zal krijgen in Europa?

Hoe werkt de waterstofauto eigenlijk?

Waterstof auto

De waterstofauto wordt vaak een brandstofcelauto genoemd. Het meest besproken model is op dit moment de Toyota Mirai. In feite is de waterstofauto een auto die ook elektrisch rijdt. Het proces is redelijk ingewikkeld:

  • Waterstof en zuurstof worden beide naar de fuell stack (brandstofcel) gestuurd;

  • Hierdoor ontstaat een chemische reactie waarbij energie vrijkomt;

  • De energie wordt gebruikt om de motor aan te drijven en het water komt via de uitlaat uit de auto.

Dat dit schoon water is, dat is meerdere malen bewezen. Er zijn tal van filmpjes waarin mensen een glas onder de uitlaat houden en het water drinken. Aangezien er veel lucht nodig is voor de chemische reactie, heeft de Mirai een brede grill aan de voorzijde van de auto.

De grote voordelen van de waterstofauto

Eco car

De waterstofauto wordt revolutionair genoemd met een goede reden. Het is namelijk dé manier om volledig CO2-neutraal te rijden. Waterstofgas en zuurstof komen in een chemische reactie samen waarna pure waterdamp uitgestoten wordt – vrij van CO2 dus. Ook is de reikwijdte van de auto’s veel beter wanneer gekeken wordt naar de ratio laadduur:bereik.

Een waterstofauto voltanken kost tussen de drie en vijf minuten. Hierna is het bereik gemiddeld 650 kilometer, al wordt er hard gewerkt om dit naar de 1000 kilometer of meer te krijgen. Ter vergelijking: het opladen van een elektrische auto kost minstens een uur met de sterkste laders en het bereik is gelijk aan of minder dan de 650 kilometer van de waterstofauto.

Een laatste voordeel dat niet gemist mag worden wanneer het gaat om de waterstofauto, dat is het feit dat de brandstof quasi-onuitputtelijk is. Concreet: waterstof kan altijd gewonnen worden uit water, waar aardolie of aardgas schaars is.

De nadelen van de waterstofauto

Uiteraard zijn er ook nadelen, maar deze zijn bijna uitsluitend gerelateerd aan de huidige stand van zaken. Zij kunnen (al dan niet eenvoudig) verholpen worden wanneer de techniek verder is.

Een veel genoemd nadeel is het feit dat het opwekken van waterstof veel energie kost. De efficiency van de waterstoftechnologie ligt volgens Wikipedia op dit moment op 30%, waar de meeste bronnen spreken van een efficiency tussen de 22 en 30 procent. Nu wordt nog vaak gebruik gemaakt van grijze energie om waterstof op te wekken, waardoor deze manier van rijden absoluut niet CO2-neutraal is. Maar dat is gemakkelijk op te lossen door energie te gebruiken uit hernieuwbare bronnen, zoals wind, water en zon.

Twee andere nadelen staan op dit moment wél bijzonder centraal en hier wordt hard aan gewerkt:

  • Het aantal laadpunten is veel te laag om een doorbraak te faciliteren voor de waterstofauto;

  • Waterstof heeft een lage energiedichtheid waardoor er grote tanken nodig zijn voor een grotere reikwijdte.

Het aantal laadpunten is in Nederland minst gezegd een drama. In Nederland waren er medio 2018 drie plekken om waterstof te tanken. En op dit moment staat de teller op… 4. In Duitsland zijn er nog steeds minder dan 50 waterstofstations. Shell is een van de bedrijven die hiermee aan het werk gegaan is. Door samen te werken met overheden en andere bedrijven wil ze eind 2023 ruim 400 waterstofstations hebben door heel Europa.

 

Op naar een groter bereik voor de waterstofauto

Er wordt gewerkt aan manieren om waterstof samen te persen. Hierdoor is er minder ruimte nodig voor de opslag in de auto en dat vergroot het bereik. Tegelijkertijd is het interessant om te kijken naar andere manieren om het bereik van de auto te vergroten – manieren die gelijk zijn aan de manieren waarop elektrische auto’s een groter bereik krijgen.

Hier heeft Nederland veel prijzen mee gewonnen onder de vlag van de Universiteit Twente. Ook op andere plekken wordt constant gewerkt om de weerstand te verlagen, maar niet zonder het autorijden onveilig te maken. Een auto die compleet geen frictie zou hebben met het wegdek zou de meest zuinige auto ooit zijn – en zou tevens een auto zijn die nooit gebruikt kan worden.

Daarom wordt er gezocht naar een balans. Minder wrijving bij de verschillende onderdelen en een verlaging van de rolweerstand op de banden zonder in te leveren op grip. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de aerodynamica. Luchtweerstand vreet immers energie, ook bij de waterstofauto.

 

Wordt de waterstofauto de toekomst?

Elon Musk, de ‘visionair op het gebied van elektrisch rijden’, noemde de waterstofauto bullshit en stom. Tegelijkertijd heeft zijn Tesla maar liefst 8000 minder Model 3-types verkocht dan gepland. Het blijft een discussie: wordt de toekomst van onze mobiliteit elektrisch of toch waterstof? Een discussie waar we over een paar jaar antwoord op gaan krijgen.

Op dit moment zijn er veel hindernissen die overwonnen moeten worden door de waterstofauto en de achterliggende technologieën. Een rendement van ongeveer 30% bij waterstoftechnologie is laag in vergelijking bij de 70% van het elektrisch rijden. En ja, het is zaak dat de energie die gebruikt wordt ook daadwerkelijk op een groene manier gewonnen wordt.

Maar laten we eens denken aan het gemak, de haalbaar- en schaalbaarheid. Hoe waarschijnlijk is het dat we straks allemaal elektrisch rijden en massaal urenlang aan de laadpalen moeten terwijl we ook kunnen kiezen voor een waterstofauto die volgetankt is voordat je een broodje hamburger op kunt eten?

De nieuwste trends voor de elektrische auto

De nieuwste trends voor de elektrische auto

Het aantal elektrische auto’s neemt steeds verder toe in Nederland. Uit de cijfers van de RVO blijkt dat het vooral de volledig elektrische voertuigen zijn die het voortouw nemen. De hybride auto’s raken achterop dankzij het verschil in fiscale voordelen en het feit dat een hybride nog altijd fossiele brandstoffen gebruikt.

Binnen een jaar tijd is het marktaandeel van de volledig elektrische auto met maar liefst 5,5% gestegen. Tegelijkertijd is het aantal (snel)laadpunten sterk toegenomen en wordt er ook in de politiek steeds meer aandacht besteed aan de elektrische auto van de toekomst. Welke vijf trends kunnen we onderscheiden wanneer het gaat om de nieuwste innovaties voor de elektrische auto?

1. Een groter bereik

Een groot struikelblok voor de gemiddelde consument is het bereik van een elektrische auto. In de stad kun je gemakkelijk rondkomen met een EV, maar wie langere afstanden wil rijden, die is nog aangewezen op een hybride. Dat gaat niet lang meer duren. De Hyundai Kona Electric komt bijvoorbeeld met een bereik van 482 kilometer op de markt (met de 64kWh accu). De BMW i3 doet het ook niet slecht met een bereik van 310 kilometer op een volle accu.

Het grotere bereik is deels te danken aan sterkere accu’s. Daarnaast wordt er veel gewerkt aan onderdelen die energie op kunnen vangen en de accu kunnen bijladen tijdens het rijden. Goede voorbeelden hiervan zijn schokdempers die kinetische energie omzetten, of de Goodyear Oxygene banden die de elektrische auto letterlijk een boost kunnen geven.

2. Sneller laden

Niet alleen het bereik is een struikelblok. Veel van de elektrische auto’s die in de beginfase gemaakt zijn, hebben lange laadtijden. Wanneer je besluit even ergens wat te eten zodat de accu op kan laden, dan is een laadtijd van 4 uur niet ‘echt ideaal’. De fabrikanten zijn hiermee aan de slag gegaan en veel van de automerken hebben indrukwekkende cijfers laten zien. Zo kan een gemiddelde accu van een elektrische auto straks binnen 40 minuten voor meer dan 80% opgeladen zijn. Dat geldt echter lang niet voor alle modellen.

Audi en Porsche hebben reeds aangegeven dat zij nog aan het werk zijn met sneller laden. Zij willen in 2020 modellen op de weg hebben die binnen 12 minuten tot 80% geladen zijn. Concreet betekent dit dat je door moet eten in 2020 wanneer het om het laden van de auto gaat.

3. Infotainment wordt de standaard

Infotainment dat verder gaat dan een autoradio of een schermpje in de auto is vaak nog optioneel, maar niet lang meer. De elektrische auto’s worden steeds vaker uitgerust met een compleet infotainmentsysteem. In de toekomst wordt dit veel verder uitgebreid. Je kunt hierbij denken aan het head-up display op de voorruit, maar ook responsieve media en realtime informatie worden straks standaardelementen in de auto.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor de directe omgeving van de bestuurder. Autofabrikanten en ontwikkelaars zijn ook aan het werk met complete infotainmentsystemen op de achterbank, waarbij zelfs de zijruiten van de auto gebruikt kunnen worden.

4. Duurzaamheid

De elektrische auto is zelf een hoeksteen wanneer het gaat om duurzaamheid, maar verschillende autoproducenten trekken dit nog veel verder door. Zij gebruiken gerecycled materiaal bij het opbouwen van de nieuwe modellen. Dit is mogelijk dankzij de sterke kwaliteitsverbetering van hergebruikte materialen die hierdoor wél aan de eisen voldoen.

De voordelen zijn duidelijk:

  • Minder afval door hergebruik;
  • Minder energie en water nodig bij hergebruik;
  • Duurzaam beleid bij een van de grootste industrieën ter wereld.

Het gaat hier niet om een paar kleine merken die hiermee aan de slag gegaan zijn. Het zijn onder andere Nissan, BMW, Toyota en Prius die gerecycled materiaal gebruiken bij het produceren van nieuwe auto’s. Niet een klein beetje onder de motorkap zoals nu het geval is – de producenten maken complete interieurs voor deuren, stoelen en dashboards. Daarmee wordt de elektrische auto nog duurzamer in de toekomst.

5. Mysteries blijven bestaan

Zolang Tesla een van de autofabrikanten is die werkt aan elektrische voertuigen, blijven mysteries onderdeel van de trends. In dit geval gaat het om de Tesla Model Y, een model dat dit jaar getoond moet worden en dat twee jaar later in productie moet gaan. Wat we ervan weten? Eigenlijk niets. Musk heeft gezegd dat Model Y de markt gaat veranderen en daar houdt het mee op.

Mysteries hebben in dit geval ook te maken met onkunde en onduidelijkheden. We weten niet wat het Internet of Things gaat betekenen voor de elektrische auto. Op de blockchain wordt tegelijkertijd gewerkt aan het delen, opslaan en interpreteren van data om smart contracts mee op te zetten. Ook daar is nog niet duidelijk wat de implementatie van de nieuwe ontwikkelingen gaat betekenen. In dat opzicht bieden de elektrische auto’s van de toekomst op dit moment meer vraagtekens dan antwoorden.

Waar staat de elektrische auto op dit moment?

De regering heeft veel plannen om het elektrisch rijden goedkoper te maken. Op 31 januari 2019 zag de stand van zaken er nog niet zo rooskleurig uit als gehoopt. De top bestaat uit de plug-in Mitsubishi Outlander (24.167), de plug-in Volvo V60 (14.082) en pas op de derde plek een volledige elektrische auto: de Tesla Model S met 12.873 exemplaren op de weg. Op plek vier en vijf vinden we opnieuw hybriden.

Het aantal volledig elektrische voertuigen staat op 47.381. Het aantal plug-in hybriden was eind januari 2019 net geen 100.000 volgens RVO.nl. Maar daar staat wel tegenover dat er juist meer elektrische auto’s verkocht worden en dat het marktaandeel van de EV harder stijgt dan het marktaandeel van de hybride. Nu ook het aantal laadpunten hard toeneemt samen met het gemiddelde bereik van de elektrische auto, wordt de drempel voor de consument nog lager.

Nederland scoort overigens goed en staat in de top samen met China en Frankrijk. En aangezien de Nederlandse overheid met Nederland een testland wil scheppen voor nieuwe ontwikkelingen, is de kans groot dat we hier als eerste de nieuwe trends in levenden lijve zullen zien.