De toekomst van de auto-industrie: ademende banden en zonne-energie

Goodyear Oxygene

De nabije toekomst biedt enkele verrassende vernieuwingen, zoals een auto die nooit hoeft te tanken en thuis op de oprit je huis van stroom voorziet, en een autoband waar mos in groeit, met kunstmatige intelligentie die zijn eigen elektriciteit genereert.

Oxygene

Op de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” van vorige maand werd een nieuwe band van het in Ohio gevestigde bedrijf Goodyear gepresenteerd: Oxygene. Volgens CEO Chris Delaney (Europa, MO & Afrika) is deze band het antwoord op onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waaruit bleek dat 80% van de wereldbevolking in verstedelijkte gebieden leeft waar de hoeveelheid luchtvervuiling schadelijk voor de gezondheid is. “In 2050 leeft 2/3 van de wereldbevolking in steden en de infrastructuur zal veel intenser gebruikt worden. Intelligent en groen gebruik van deze infrastructuur is dé grote uitdaging voor stedelijke groei en mobiliteit”- aldus Delaney.

Deze 3D-geprinte conceptband van bandenfabrikant Goodyear gebruikt levend mos om vocht van de weg te absorberen, en zet het via fotosynthese om in zuurstof. De behuizing is van gerecycled rubberpoeder, en in de zijwand groeit het levende mos. Omdat de band een solide 3D-geprinte structuur is, wordt het risico van lekke banden geëlimineerd. Het proces van het 3D-printen van banden is geen revolutionair concept op zich – Michelin gebruikt hetzelfde proces in de airless Vision-conceptband – maar het geeft wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden van dit toekomstige productieproces.

Net als de Vision-conceptbanden is Goodyear’s Oxygene ook airless en kan niet lek stoten. Dankzij de open structuur en loopvlak kan de band het vocht en water van het wegdek absorberen en circuleren (Athene in de zomer?). Licht bereikt het mos door een transparante laag, waardoor de fotosynthese kan plaatsvinden en kooldioxide in zuurstof kan worden omgezet.

Door CO² om te zetten in zuurstof, genereert het wiel gelijkstroom, die als krachtbron dient voor de elektronische functies van de band, zoals de kunstmatige intelligentie en sensoren, die met een systeem genaamd LiFi draadloos communiceren met andere auto’s en voertuiginfrastructuur. Oxygene maakt gebruik van dit communicatiesysteem met zichtbaar licht (LiFi) voor draadloze verbinding met hoge capaciteit. Dankzij LiFi kan de band verbinding maken met The Internet of Things, waardoor gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) mogelijk wordt, wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen. De band heeft ook een dynamische lichtstrip in de zijwand die van kleur verandert om andere weggebruikers te waarschuwen voor bijzondere verrichtingen, zoals achteruit rijden of remmen.

Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo’n 4000 ton CO² zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren en zo de kwaliteit van het leven verbeteren- een mooie toekomstvisie voor autobanden!

Lightyear one

Lightyear One
Via: Lightyear

Het Solar Team uit Eindhoven, beroemd geworden in de Bridgestone World Solar Challenge met de “familieauto Stella” die rijdt op zonne-energie heeft onlangs een prijs voor klimaatbeheersing gewonnen met een nieuwe conceptauto, de Lightyear One, die alleen de zon als krachtbron gebruikt en als een normale auto de weg op kan. Vele fabrikanten hebben al getest met het gebruik van zonne-energie, zoals Toyota en Ford, maar de resultaten waren zo mager dat het als niet levensvatbaar werd gezien. Het is de Eenhoorn van de futuristische auto’s: de wijzen onder ons weten dat ze bestaan, maar niemand heeft er ook maar ooit één gezien.

Totdat er vorig jaar in Australië een trein begon te rijden op zonne-energie, en daarmee werd het bewijs geleverd dat zonne-energie wél een serieuze krachtbron voor transport kan zijn. CEO Lex Hoefsloot van het bedrijf Atlas stelt dat de Lightyear One een reikwijdte van 800 kilometer heeft, en door zich voortdurend op te laden met zonne-energie hoeft er pas gestopt te worden voor opladen (1 uurtje geeft je 40 km) na zo’n 1200 kilometer- in gebieden met weinig zon. Als het zonnetje schijnt kun je doortouren tot dat écht goede kebabzaakje aan de andere kant van de Bosporus. Hiermee maken 5 bevlogen ingenieurs uit Eindhoven een auto waarvoor geen aanleg en onderhoud van een infrastructuur voor het leveren van energie nodig is- ideaal voor ontwikkelingslanden.

In vergelijking met de huidige concurrenten is deze reikwijdte enorm. Het Tesla S-Model heeft met een accu van 100 kWh een maximale reikwijdte van 613 km en Lucid Motors claimt 644 km met zijn 130 kWh model. Tenzij de batterijtechnologie revolutionair is, zal de Lightyear een groot batterijpakket nodig hebben, en daarmee wordt het een zware auto. Té zwaar om nog door zonnekracht aangedreven te kunnen worden.

Dat brengt ons bij de voornaamste energiebron van de Lightyear: zonne-energie. Het probleem met de huidige fotovoltaïsche technologie is dat zonnepanelen een maximale efficiëntie van 30-33% geven. Dat betekent dat minder dan een derde van het ontvangen zonlicht wordt gebruikt om elektronen te verplaatsen. Hoewel er veel doorbraken op het gebied van zonne-energie zijn geweest, zijn ze meestal niet bruikbaar buiten de laboratoria.

Eén zo’n doorbraak was een ingenieus systeem dat een infrarood laag onder de zonnecellen gebruikte om de warmte van de zon op te vangen waarmee de efficiëntie tot ongeveer 80% werd verhoogd. Dus hoe gaat de Lightyear One zoveel km uit een kWh halen? Als we naar Atlas’ ervaring met de Stella Lux kijken, dan is het antwoord is gewicht, aerodynamica en technologie. Het gewicht van de Stella Lux is slechts 375 kg en de aerodynamica maakt er een lelijk ding van (dat is zichtbaar opgelost met de Lightyear One), maar de auto voldoet aan alle veiligheidseisen. De Stella had 381 zonnecellen op 8m2 paneeloppervlakte: dat is een grote auto, maar alleszins haalbaar.

Daarnaast kan de zonne-energie die wordt verzameld door de panelen van je Lightyear One kan ook gebruikt worden voor je huis en apparaten.

Vanaf het einde van dit jaar kun je intekenen op 1 van de 10 auto’s die in 2019 geproduceerd worden voor een prijs van €119.000 (ex. BTW). In 2020 gaat de productie naar 100- het lijkt niet veel maar Atlas kan zo de nodige ervaring als producent opdoen, denk hierbij aan het oplossen van kinderziektes en praktische oefeningen zoals onderhoud.

Gezien de know-how van Atlas nemen wij de komst van de Lightyear One serieus- met een Chinese partner zal massaproductie snel genoeg kunnen beginnen, en rond 2030 kun je met de Lightyear met Oxygene banden naar hartenlust rondtoeren- de natuur zal je bedanken!

De toekomst van de auto-industrie: ademende banden en zonne-energie
Schuiven naar boven