Renault Captur review

Renault Captur

Nadat de Renault Captur voor het eerst onthuld werd in 2013, volgde het de Nissan Juke op als leider in de moderne (compacte) crossover markt. Sindsdien is er veel veranderd en zijn er serieuze concurrenten bijgekomen als de Volkswagen T-Cross, Ford Puma, Skoda Kamiq, (nog steeds de) Nissan Juke, Seat Arona en de Peugeot 2008. Wereldwijd zijn er meer dan 1,5 miljoen mensen die in een Renault Captur rijden. Waarvan 30.000 in Nederland alleen.

Verbeteringen van de nieuwe Renault Captur

2020 was een bewogen jaar, een lichtpuntje voor de Renault liefhebber was toch echt de nieuwe Renault Captur, die bij de eerste oogopslag veel lijkt op zijn voorganger.

De geschulpte flanken en het tweekleurige ‘zwevende dak’ zijn nog steeds aanwezig, maar de nieuwe Captur oogt gespierder en dynamischer dan zijn voorganger. Hij is groter, breder en hoger; dus er is meer ruimte voor mensen en bagage, maar er is ook meer ruimte voor (aanpasbare) opties.

Andere belangrijke verbeteringen zijn zichtbaar aan de binnenkant, waar het design en het comfort zijn verbeterd, evenals het gebruik van hoogwaardige materialen en een indrukwekkend nieuw infotainmentsysteem. De nieuwe ‘Smart Cockpit’-stijl van Renault is meer ontspannen en op de bestuurder gericht.

Volledige LED-koplampen, climate control, keyless entry, cruise control, een 7,0-inch portrait infotainment touchscreen met DAB, Android Auto en Apple CarPlay connectiviteit, automatische ruitenwissers, een met leder bekleed stuurwiel en een 4,2-inch digitaal display in het instrumentenpaneel zijn allemaal standaard inbegrepen bij de nieuwe Captur.

Dankzij de extra ruimte en de comfortabele nieuwe stoelen, is het nu een erg leuke plaats om een ritje te maken, terwijl het vloeiende karakter en de zacht aanvoelende kunststoffen delen die in het interieur worden gebruikt, voor een vleugje elegantie zorgen. Achterin is er voldoende ruimte voor twee of drie personen en de achterban kan naar voren en naar achteren worden geschoven, waardoor de beenruimte achterin ten koste gaat van de bagageruimte. Met de stoelen naar voren is met 536 liter de bagageruimte van de nieuwe Captur de grootste in zijn klasse. De standaard bagageruimte van 422 liter is fantastisch, net als de inhoud van 1275 liter met de achterbank platgeklapt.

Het vermogen van de Renault Captur

De instapmotor is zo goed als een 1.0-liter motor kan zijn. Hij is snel in de stad en heeft zeker geen probleem op de autowegen en snelwegen. Volgens het boekje haalt hij in 13,3 seconden een snelheid van 100 km/u, maar hij heeft de neiging om sneller te zijn, met een topsnelheid van 172 km/u. De CO2-uitstoot is laag: 116g/km en het verbruik wordt geraamd op 20 kilometer per liter.

De Captur is verfijnd en levert een goed vermogen voor de casual rijder. Al met al is de nieuwe captur een genot om mee te rijden. Hij kan dienen als ruime familieauto en is tegelijkertijd ook zakelijk representatief.

Ondanks de sterke concurrentie van nieuwe rivalen lijkt de gloednieuwe Renault Captur op schema te liggen om zijn suprematie in Europa te behouden. Hij is elegant, goed uitgerust, stijlvol, gemakkelijk te besturen, ruim, veilig en hij is scherp geprijsd; zeker als je de Renault-garantie van vijf jaar en 100.000 km in aanmerking neemt.

Renault Captur review
Schuiven naar boven