Ontwikkelingen van elektrisch rijden in België (2019)

Ontwikkelingen van elektrisch rijden in België (2019)

Elektrisch rijden zit in ons land flink in de lift. Maar hoe zit het met elektrisch rijden in België? Is de elektrische auto daar net zo populair aan het worden als bij ons? Of wil het daar nog niet zo lukken met de duurzame mobiliteit? We doken in de feiten en cijfers van het afgelopen jaar om zo een beeld te schetsen van de stand van zaken in België.

 

Infographic elektrisch rijden België
Bron: Oponeo

 

Hoeveel elektrische auto’s worden er nou eigenlijk verkocht in België?

In 2011 begon de verkoop van elektrische auto’s in België een beetje op gang te komen. In dat jaar werden er 300 EV’s verkocht. In 2019 was dat aantal gestegen tot meer dan 19.000 exemplaren, dus ruim 60x zo veel. De meeste elektrische auto’s zijn in bezit van bedrijven, gevolgd door particulieren en leasebedrijven.

Hoe groen is de energie die in België gebruikt wordt?

Een EV is pas echt groen als deze wordt opgeladen met groene stroom. Het aandeel groene stroom is in België op dit moment nog maar 20%, de rest komt van kernenergie en andere niet-duurzame bronnen. Ter vergelijking: in Nederland is het aandeel van groene stroom in het totale elektriciteitsverbruik zo’n 15%, plus 6,6% energie uit hernieuwbare bronnen. Samen zo’n 21%. Beide landen zijn dus redelijk vergelijkbaar. Er wordt wel verwacht dat het aandeel hernieuwbare energie in België de toekomst groter wordt.

Hoe staat het met de laadpalen in België en waar staan ze?

Het wil nog niet zo heel erg vlotten met het aantal laadpalen in België. In Oost-Vlaanderen staan zo’n 580 laadpalen, gevolgd door Brussel met 500 laadpalen. In West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg kun je nog redelijk makkelijk een laadpaal vinden, maar daarbuiten moet je goed zoeken. Hier is nog flink wat werk aan de winkel.

Hoe groen is de elektrische auto ten opzichte van de verbrandingsmotor?

Bij de productie van een elektrische auto wordt meer CO2 uitgestoten, vooral vanwege de accu’s die gebruikt worden in de EV. Maar deze ‘achterstand’ is na 2 jaar volledig weggewerkt als de auto wordt opgeladen met grijze stroom. In dat geval is de EV beter voor het milieu dan de auto met een verbrandingsmotor. En als er alleen met groene stroom geladen wordt? Dan is die periode nog maar 1 tot 1,5 jaar. Fabrikanten werken hard aan methodes om de CO2-uitstoot tijdens de productie omlaag te brengen, waardoor de EV nog groener wordt in vergelijking met auto’s die rijden met verbrandingsmotoren.

Hybride versus elektrisch rijden in België

In België kopen mensen steeds minder dieselauto’s. In plaats daarvan koopt men een benzineauto of een hybride. De EV is wat minder populair. Door subsidieregelingen en ene gebrek aan laadpalen was de hybride langere tijd populair in België. Maar de benzineauto blijft verreweg de populairste auto.

Van alle auto’s was in 2019 echter nog geen half procent volledig elektrisch (15.000 auto’s). Hybride wagens hebben daarentegen de overhand met meer dan 110.000 exemplaren. Voorlopig verdwijnt de hybride niet volledig uit het Belgische straatbeeld. Wat hierbij helpt, is dat de Belgische overheid besloten heeft om bepaalde modellen alsnog volledig fiscaal aftrekbaar te maken, waardoor deze perfect in het bedrijfswagenpark passen.

Thuis je elektrische auto opladen in België; een haalbare kaart?

Door het gebrek aan laadpalen lijkt het logisch dat de Belgen hun EV gewoon thuis opladen. Dat kan met een volledig laadstation (meestal rond de € 1000) of met een laadkabel (rond de € 200, afhankelijk van het type lader en de keuze voor de kwaliteit van de laadkabel) die in een wandcontactdoos gestoken wordt.

Thuis laden is overigens wel het groenst, omdat je dan kunt kiezen voor een leverancier van groene stroom. Bij een publieke laadpaal kan de stroom ook uit een niet-duurzame bron komen. Maar als toerist heb je meestal weinig keuze en zul je gewoon bij de publieke laadpaal moeten aanhaken.

Bijvoorbeeld met zonnepanelen

Je EV opladen met zonne-energie is verreweg de groenste optie. Ook in België. Ondanks dat de belastingvoordelen verdwenen zijn, zijn de zonnepanelen met een terugverdientijd van 7 tot 8 jaar (afhankelijk van onder andere het stroomverbruik) een interessante oplossing. De kosten liggen gemiddeld op € 6000 voor de panelen, plus maximaal 1200 euro voor het laadstation aan huis. Vlaanderen heeft verschillende regelingen die de aanschaf van een systeem met zonnepanelen betaalbaar maken.

De toekomst voor België: benzine, hybride of toch volledig elektrisch?

Hybrides blijven zeer populair in België, hoewel de EV aan een opmars is begonnen. Hopelijk stijgt het marktaandeel van de EV van 1% in de komende jaren naar een hoger getal. In 2020 zijn er nog maar een aantal hybrides die kunnen rekenen op volledig fiscaal voordeel, waaronder de BMW 225xe, de BMW 330 e, de Hyundai Ioniq (PHEV) en de Kia Niro (PHEV).

Intussen neemt het aantal betaalbare elektrische modellen toe en weten we steeds meer over EV’s. Belgische ondernemers onderzoeken de mogelijkheden voor EV’s in het bedrijfswagenpark en de extra inkomsten die ze kunnen krijgen door bedrijfslaadpalen publiekelijk open te stellen.

Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door in België?

Het is de grote vraag of het elektrisch rijden in 2020 echt door gaat breken in België. Er komen steeds meer zakelijke en publieke laadpalen, meer fiscale voordelen voor de EV en er komen betaalbare elektrische modellen op de markt. De randvoorwaarden worden steeds beter waardoor er in België steeds minder in de weg staat van de aanschaf van een elektrische auto.

Het volledige artikel is hier terug te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *