De auto industrie en corona

Het effect van het coronavirus op de samenleving en de wereldeconomie is enorm. Ook de auto-industrie blijft niet gespaard. Veel autofabrikanten hebben al een tijdelijke sluiting van fabrieken aangekondigd vanwege een dalende vraag naar auto’s, een gebrek aan auto onderdelen en door overheidsmaatregelen zoals de lockdowns. Sommige fabrikanten hebben zelfs te maken met corona-infecties onder hun werknemers en verplichte quarantaines.

Ook in Nederland zijn de gevolgen van de corona-crisis zichtbaar. Geschat wordt dat na een complete lockdown van 14 dagen er inmiddels 13.500 werknemers naar huis zijn gestuurd. Door het sluiten van fabrieken als VDL Nedcar in Born en de DAF truckfabriek in Eindhoven wordt het productieverlies tot nu toe geschat op 16.511 motorvoertuigen.

Kijken we op Europees niveau dan zijn de cijfers nog indrukwekkender. Van tenminste 1,1 miljoen Europeanen die werkzaam zijn in de auto industrie staat hun baan op de tocht door fabriekssluitingen als gevolg van de huidige crisis. Dat is bijna de helft van de circa 2,6 miljoen banen in de autofabrieken van de EU. Kijken we ook naar het aantal banen in de toeleveringsketen, met daarin de autodealers en leveranciers van o.a. autobanden en auto onderdelen, dan zijn de gevolgen nog groter, want dan praten we over 14 miljoen medewerkers. Niet voor niets wordt dit nu al de zwaarste crisis genoemd waar de auto industrie ooit mee te maken heeft gehad.

De corona pandemie heeft grote gevolgen voor de automarkt

Door de coronacrisis is de markt voor nieuwe auto’s volledig ingestort. Zo moest Volkswagen de fabrieken sluiten omdat ze te maken kreeg met 25% minder vraag naar nieuwe auto’s en corona-besmettingen onder het personeel.

Naast Volkswagen moeten ook andere autofabrikanten zoals Ferrari, Fiat, Toyota, BMW en PSA de fabrieken voorlopig gesloten houden, omdat de verkopen tegenvallen of omdat het niet meer verantwoord is om de fabriek open te houden.

De gevolgen op de tweedehands automarkt zijn minder groot. Er worden nog steeds gebruikte auto’s verkocht, hoewel er in maart bijna 14% minder occasions werden verkocht dan in maart 2019. In vergelijking met de afnemende vraag van 25% waar o.a. Volkswagen mee te maken heeft, valt dit nog redelijk mee. Bij gebrek aan nieuwe auto’s zullen sommige mensen noodgedwongen moeten kiezen voor een occasion die nog wel bij de dealer op voorraad is.

Creatieve oplossingen

Om toch de nieuwe modellen te kunnen promoten, komen autofabrikanten met creatieve oplossingen. Omdat de Autosalon van Genève dit jaar niet door kan gaan, komt Volkswagen met een virtuele autoshow, waar je nieuwe modellen kunt bekijken in een virtuele wereld. Volvo Trucks heeft zijn reclamecampagnes aangepast en zet chauffeurs in Volvo-trucks nu als helden neer tijdens reclamespotjes. Een andere fabrikant die creatief omgaat met de coronacrisis is Toyota, die een bezorgdienst voor het Rode Kruis opstartte. Hiermee kunnen gedoneerde hulpgoederen naar het Rode Kruis vervoerd worden. Een mooi initiatief in deze crisistijd.

Financiële steun van de overheid en de EU

Het is namelijk wel echt crisis. Autofabrieken die moeten sluiten en hun personeel naar huis moeten sturen, lopen veel inkomsten mis. Daarom heeft de Nederlandse overheid met ingang van 6 april 2020 steunmaatregelen aangekondigd voor bedrijven die de komende tijd tenminste 20 procent omzetverlies lijden door de coronacrisis. Deze bedrijven kunnen een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Om te voorkomen dat er banen en bedrijven verloren gaan, wil de overheid maximaal 90 procent van de loonkosten van bedrijven overnemen. Een deel van de autobedrijven kan ter overbrugging een beroep doen op de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid. In Nederland kunnen werknemers van Scania, DAF en VDL gebruik maken van deze regeling.

Het is de bedoeling dat door het nemen van deze maatregelen de auto-industrie ondersteund wordt, waardoor voorkomen wordt dat bedrijven voorgoed hun deuren moeten sluiten. Dit zou namelijk een enorme impact kunnen hebben op de werkgelegenheid in de automotive sector en er mede voor kunnen zorgen dat er een economische crisis ontstaat. Iedereen hoopt natuurlijk dat als deze coronacrisis voorbij is, de bedrijven gewoon weer op kunnen starten en dat iedereen weer gewoon aan het werk kan gaan.

De Europese autoproductie krimpt dit jaar

Als alles straks weer achter de rug is en de epidemie is gestopt, dan zal het de meeste autofabrikanten niet meer lukken om de verloren productie in te halen. Daardoor zal het aantal verkochte auto’s in 2020 achterblijven ten opzichte van 2019. Geschat wordt dat de productie van nieuwe auto’s dit jaar met ruim 11 procent zal krimpen als gevolg van de corona-crisis. Als je dus een nieuwe auto hebt besteld, dan is het maar de vraag wanneer deze geleverd wordt.

Wat lichtpuntjes tijdens deze crisis

Is er ook nog wat positiefs te melden naast al dit corona-leed? Toch wel. Zo daalde het aantal auto ongelukken op de weg, wat leidde tot 20% minder schademeldingen. Veel mensen werken thuis en gaan dus niet de weg op, waardoor er minder ongelukken gebeuren. De afname van het verkeer op de weg heeft nog andere positieve effecten. Het aantal files nam af en de luchtkwaliteit is aanzienlijk verbeterd. Zo kwam er de laatste weken zo’n 12% minder stikstof en 20% minder fijnstof in de lucht dan voorheen. Dit komt vooral door de afname van het wegverkeer en vermindering van het aantal vluchten vanaf de vliegvelden.

Omdat veel auto’s nu nauwelijks of niet rijden, slijten autobanden minder hard. Het is overigens wel slim om je bandenspanning te blijven controleren, ook al rijd je weinig met je auto. Lang stilstaan kan leiden tot “vierkante banden”, waarbij de autobanden plat worden en uiteindelijk vervangen moeten worden.

Dat de corona-crisis een impact heeft op de auto-industrie, dat mag duidelijk zijn. Niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Hoe sneller de crisis voorbij gaat, hoe beter de auto industrie in staat zal zijn om er uiteindelijk weer bovenop te komen.

De auto industrie en corona
Schuiven naar boven