In aanloop naar de jaren vijftig profiteerde Ford van de naoorlogse hausse. In deze periode werden veel nieuwe ontwikkelingen in technologie en producten ontwikkeld. Daardoor kregen auto’s veel nieuwe functies, zoals bijvoorbeeld het automatische raam. De jaren 60 waren dan ook een van de beste tijdperken voor het produceren van auto’s. Zeker toen de oorlog tussen Ford en Chevrolet oplaaide en leidde tot enkele van de meest klassieke en herkenbare Amerikaanse auto’s. Lees verder om te denken welke klassieke Ford modellen van de band kwamen in de jaren ’60.
Ford Fairlane (1959 – 2007, Australië)
De Ford Fairlane is een luxe auto, die door Ford Australië werd geproduceerd tussen 1959 en 2007. Tot 1964 werd de Fairlane lokaal geassembleerd. De luxe wagen dankt zijn naam overigens aan het landgoed Fair Lane van Henry Ford.
De Fairlane was hét paradepaard van Ford Australië, totdat het werd vervangen door de in Australië gebouwde versie van de grote Amerikaanse Ford Galaxie. Desondanks werd de Ford Fairlane in 1967 opnieuw geïntroduceerd als een luxe versie met lange wielbasis. De latere variant van de Ford Fairlane concurreerde onder andere met de Holden Brougham, de Statesman en later ook met de Holden Statesman en Caprice.
Ford Galaxie (1959–1974)
De Ford Galaxie is een auto in de hogere middenklasse. Deze werd door Ford gebouwd in de modeljaren 1959 tot 1974. De naam werd in eerste instantie gebruikt voor het hele gamma topmodellen van Ford tussen 1958 en 1961. Hierbij poogden zij middels marketing aan te sluiten bij de Ruimtewedloop tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie.
Voor 1962 droegen alle Fords uit de hogere middenklasse de Galaxie-badge. Deze badge werd voorzien van “500” en “500/XL” ter aanduiding van de hogere serie. In 1965 werd de Galaxie 500/LTD geïntroduceerd, gevolgd door de Galaxie 500 7-liter in 1966. Het voorvoegsel Galaxie 500 werd in 1966 uit de LTD verwijderd en in 1967 ook uit de XL. De “gewone” Galaxie 500 ging verder onder de LTD als Ford’s middenklasse model van 1965 tot 1974.
Ford Falcon (1959 – 1970, Noord-Amerika)
De Ford Falcon is een automodel dat door Ford werd geproduceerd in de modeljaren 1960 – 1970. Het was de eerste compacte auto die op de markt werd gebracht door een van de Amerikaanse Big Three-autofabrikanten.
In de beginjaren deed de Falcon het zeer goed als concurrent van de Chevrolet Nova en Dodge Dart. Echter kwam daar, door de introductie van de Ford Mustang in 1964, verandering in. De verkopen van de Falcon daalden sterk. Ondanks een redesign van het model in 1966 bleven de verkopen van de Falcon tegenvallen. Daarom moest de Ford Maverick, naast concurreren met de import van Japanse auto’s, de Falcon uit de jaren 60 vervangen.
Ford Falcon (1960 – 2016, Australië)
De door Ford Australia geproduceerde Ford Falcon kwam van 1960 tot 2016 van de band. De Falcon werd in de beginjaren 1960 – 1971 sterk beïnvloed door de Amerikaanse productie. Vanaf de XA-serie van 1971 werd elke Falcon in Australië ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
Meer dan 3.000.000 Ford Falcon en daarop afgeleide modellen werden gemaakt in zeven generaties tot 2003. Bijna uitsluitend in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook in Zuid-Afrika en sommige Aziatische markten. Samen met zijn naaste rivaal van Australische makelij, de Holden Commodore, domineerde de Falcon ooit de taxi’s in Australië en Nieuw-Zeeland, evenals de wagenparken van politiewagens en bedrijven.
Ford Econoline (1961 – heden)
De Ford E-serie, die ook op de markt werd gebracht als Ford Econoline en Ford Club Wagon, is een reeks grote bestelwagens die door Ford worden geproduceerd. Ze werden voor het modeljaar 1961 geïntroduceerd om de Ford F-series bestelwagens te vervangen. Inmiddels is de E-series lijn in de vierde generatie aanbeland.
De E-serie werd in meerdere ontwerpvariaties voor zowel detailhandel als commerciële verkoop geproduceerd. De E-serie werd dan ook ontwikkeld als bestelwagen die voor zowel vracht- als passagiersgebruik geschikt was.
Ford Cortina (1962 – 1982)
De Ford Cortina is een auto uit de compacte middenklasse. De Cortina werd aanvankelijk gebouwd door Ford of Britain en vervolgens door Ford of Europe in verschillende uitvoeringen van 1962 tot 1982. In de jaren 70 was de Ford Cortina zelfs één van de bestverkochte auto’s van het Verenigd Koninkrijk.
In totaal werd de Cortina in vijf generaties uitgebracht. Vanaf begin jaren 70 was de Cortina bijna identiek aan de Ford Taunus op de Duitse markt. De auto’s werden beide op hetzelfde platform gebouwd. Vanaf 1976, toen de herziene Taunus werd gelanceerd, was de Cortina zelfs identiek.
Ford Corsair (1963 – 1970)
De Ford Corsair (voluit Ford Consul Corsair), werd geproduceerd door Ford UK. Het is een auto uit de middenklasse, die werd geïntroduceerd op de London Motor Show in oktober 1963. De Corsair was beschikbaar als sedan of estate tussen 1964 en 1970. Er werd ook een cabrioversie gebouwd door Crayford, die nu zeer zeldzaam en gewild is als klassieker.
Tweedeurs Corsair-sedans waren ook zeldzaam en werden alleen op bestelling in het Verenigd Koninkrijk gebouwd. In tegenstelling tot veel andere Fords, zoals de Cortina en Capri, was de hele productierun een consistente Mk 1. De carrosserie bleef dan ook hetzelfde en ontwerpwijzigingen bleven beperkt tot interieur, motor en mechanica.
Ford Fairlane Thunderbolt (1964)
De Ford Fairlane Thunderbolt is een beperkt geproduceerde, experimentele dragrace-versie van de Ford Fairlane, die alleen tijdens het modeljaar 1964 werd geproduceerd. Er werden in totaal 100 stuks geproduceerd, genoeg om het NHRA Super Stock-kampioenschap (drag racing) van 1964 voor Ford veilig te stellen.
Ford GT40 (1964 – 1969)
De Ford GT40 is een high-performance sportwagen van Ford Motor Company. Deze Ford ontstond uit het “Ford GT” project (waarbij GT staat voor Grand Touring). Het doel van dit project was om met Ferrari te concurreren in Europese langeafstandsraces voor sportwagens. Ferrari wist in de jaren 1960 tot 1965 elke editie van ’24 uur van Le Mans’ te winnen.
Begin jaren zestig begon Ford Advanced Vehicles met de bouw van de GT40 Mk1 in Slough, Verenigd Koninkrijk. Deze werd gebaseerd op de Lola Mk6. Na teleurstellende raceresultaten, werd het technische team in 1964 verplaatst naar Dearborn, Michigan. De serie werd vanaf dat moment aangedreven door, in Amerika gebouwde, V8-motoren die waren aangepast om te racen. Met de GT40 slaagde Ford erin om in 1966 de winstreeks van Ferrari een halt toe te roepen. Ook de daaropvolgende jaren, tot en met 1969, wist de Ford GT40 de 24 uur van Le Mans te winnen.
De eigentijdse Ford GT is een modern eerbetoon aan de Ford GT40 uit de jaren 60.
Ford Mustang (1965 – 1973)
De eerste generatie Ford Mustang werd geproduceerd door Ford van maart 1964 tot 1973. De introductie van de Mustang creëerde een nieuwe klasse auto’s die bekend staat als de pony-auto. De styling van de Mustang, met zijn lange motorkap en korte dek, bleek razend populair en inspireerde een groot aantal concurrenten.
Hij werd voor het eerst geïntroduceerd op 17 april 1964 als hardtop en cabriolet, terwijl de fastback-versie in augustus 1964 op de markt kwam. Op het moment van zijn introductie werd de Mustang, die zijn platform deelde met de Falcon, in de compacte middenklasse ondergebracht.
Ford LTD (1965 – 1986)
De Ford LTD is een reeks auto’s vervaardigd door Ford Motor Company voor de modeljaren 1965 tot 1986. Geïntroduceerd als hoogste uitrustingsniveau van de full-size Ford modellen, bood de Galaxie, de LTD opties die eerder alleen aan luxere modellen van Lincoln en Mercury werden toegevoegd. De Ford LTD was in de meeste van zijn productiejaren het grootste voertuig dat door Ford in Noord-Amerika werd geproduceerd.
Buiten Noord-Amerika werd de 1966 Ford Galaxie 500 tot in de jaren tachtig in Zuid-Amerika geproduceerd en op de markt gebracht als de Ford LTD.
Ford Bronco (1965 – 1996, 2021 – heden)
De Ford Bronco is de eerste SUV die door Ford werd ontwikkeld. Liefst 5 verschillende generaties van de Bronco werden verkocht tussen 1966 en 1996. Een nieuwe zesde generatie wordt sinds 2021 verkocht. De naam Bronco werd ook gebruikt in twee gelijknamige modellen: de Ford Bronco II en Ford Bronco Sport.
De Ford Bronco werd oorspronkelijk ontwikkeld als offroad voertuig en moest concurreren met modellen als de Jeep CJ-5 en Toyota Land Cruiser. De Bronco verkocht initieel erg goed. Door de introductie van o.a. de Chevrolet Trailblazer, Jeep Cherokee en International Scout II tussen 1969 en 1974, liep de vraag naar de Bronco sterk terug.
Ford Escort (1967 – 2002, Europa)
De Ford Escort wordt gezien als kleine familieauto uit de compacte middenklasse. De Escort werd door Ford of Europe geproduceerd van 1968 tot en met 2002. De auto behoorde in de jaren 80 en 90 regelmatig tot de best verkochte auto’s van het Verenigd Koninkrijk. In ruim 30 jaar werden in totaal 4 miljoen Ford Escorts uit verschillende generaties verkocht.
Ford Torino (1968 – 1976)
De Ford Torino is een auto die werd geproduceerd door Ford voor de Noord-Amerikaanse markt tussen 1968 en 1976. De auto werd vernoemd naar de plaats Turijn in Italië (Torino in het Italiaans), dat ‘het Italiaanse Detroit’ werd beschouwd. De Torino was aanvankelijk een luxe variant van de middelgrote Ford Fairlane. Na 1968 werd de Fairlane-naam behouden voor de basismodellen met lagere uitrustingsniveaus dan de modellen die de naam Torino droegen. Gedurende deze tijd werd de Torino beschouwd als een subserie van de Fairlane.
In 1970 was Torino de primaire naam voor Ford’s tussenproduct geworden, en de Fairlane was nu een subserie van de Torino. In 1971 werd de naam Fairlane helemaal geschrapt en werden alle Ford-tussenproducten Torino genoemd. Deze naam was een van de vele die oorspronkelijk voor de Mustang werden voorgesteld toen deze nog in ontwikkeling was. De Torino was in wezen een tweeling van de Mercury Montego.
Ford Corcel (1968 – 1986)
De Ford Corcel (“hengst” in het Portugees) is een auto die werd verkocht door Ford do Brasil in Brazilië, Chili, Uruguay, Paraguay en Venezuela. Het werd ook geassembleerd in Venezuela (samen met de Del Rey).
De door Frankrijk beïnvloede styling van de Corcel was tot eind 1977 uniek voor Brazilië. Vanaf dit jaar vertoonde de opnieuw ontworpen Corcel II (zoals hij oorspronkelijk werd verkocht) een sterke gelijkenis met de Europese Ford Escort en Ford Cortina uit dezelfde tijd, maar zijn Renault onderbouwing hetzelfde gebleven. De Corcel werd uiteindelijk vervangen door de Del Rey, die oorspronkelijk werd geïntroduceerd als de sedan/coupé-versie van de Corcel.
Ford Capri (1968 – 1986)
De Ford Capri is een fastback coupé gebouwd door Ford Europa, ontworpen door Philip T. Clark, die ook betrokken was bij het ontwerp van de Ford Mustang. De Capri werd een groot succes voor Ford en verkocht tijdens zijn leven bijna 1,9 miljoen exemplaren. Tijdens de productieperiode werd een grote verscheidenheid aan motoren in de auto gebruikt, waaronder de Essex V6 en Cologne V6 voor de luxere varianten. In het lagere segment werden de Kent Straight-Four en Taunus V4 motoren veel gebruikt.
Hoewel de Capri niet officieel werd vervangen, was de Probe van de tweede generatie in feite de vervanging ervan na de introductie van de latere auto op de Europese markt in 1994.
Ford Maverick (1969 – 1977)
De Ford Maverick is een compacte auto die door Ford werd geproduceerd van 1970 tot 1977 in de Verenigde Staten (de productie begon al in 1969, maar de auto werd als model uit 1970 uitgebracht). De auto was bedoeld om te concurreren met de toenemende auto import, voornamelijk van nieuwere Japanse rivalen en voornamelijk Datsun en Toyota.
Zoals eerder beschreven viel de verkoop van de Falcon midden jaren 60 sterk tegen. Daarom moest de Ford Maverick de Falcon vervangen.
Meer weten? Lees dan ook alles over Ford modellen uit de jaren 70 of bekijk alle oude Ford modellen.