De elektrische auto is een blijver gebleken. De stekkerauto wordt steeds meer de standaard in het Nederlandse straatbeeld en ook op het Europese toneel neemt elektrische mobiliteit steeds meer podiumplaatsen in beslag. De urgentie is duidelijk. Wanneer we de CO2-uitsoot willen reduceren, dan moeten we van de fossiele brandstoffen af. De voertuigen op straat zijn verantwoordelijk voor bijna 75% van de CO2-uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen. In dat kader is het interessant om eens te kijken naar de huidige status van de elektrische auto; is de opmars nog steeds gaande?
Drempels die de elektrische auto geremd hebben
Wanneer we kijken naar struikelblokken die de opmars van de elektrische auto geremd hebben, dan zijn er twee verschillende factoren die een grote rol gespeeld hebben. Enerzijds is dat de actieradius in verhouding tot de laadpalen, anderzijds is het de hogere aanschafprijs van de elektrische auto in verhouding tot de prijs van een auto met een verbrandingsmotor.
De actieradius heeft te maken met de zogeheten range anxiety. De eerste automodellen die volledig elektrisch waren, hadden een beperkte actieradius. Een paar honderd kilometer op een volle accu was het maximale en dát was vaak niet genoeg om de auto dagelijks te gebruiken. Niet wanneer er geen laadpalen beschikbaar zijn in de buurt van het huis of de plek waar gewerkt wordt, het plaatselijke winkelcentrum of in de buurt van de school van de kinderen.
In Nederland is dat geen groot issue (meer). Wij zijn namelijk trotse lijstaanvoerder wanneer het gaat om het aantal laadpalen. Noorwegen, de nummer één wanneer gekeken wordt naar het marktaandeel van de elektrische auto, doet het veel slechter; er zijn slechts 11.500 laadpalen verspreid over het hele land. Kijken we naar het oosten en zuiden van Europa, dan is range anxiety een nog veel groter punt; hier zijn namelijk veel te weinig laadpalen om de elektrische auto dagelijks in te zetten. Tenzij er natuurlijk een laadstation thuis én op het werk is.
Hier moet wel aan toegevoegd worden dat de toenemende dekking van de laadpalen niet de enige reden is voor de reductie van de range anxiety door de jaren heen; de gemiddelde actieradius van de elektrische auto is namelijk ook sterk toegenomen. Daarmee wordt het nog makkelijker om van A naar B te komen, ook wanneer er geen laadpelen beschikbaar zijn tijdens de reis.
De hogere nieuwprijs van de elektrische auto
Een ander struikelblok is het verschil in prijs. De elektrische auto is veel duurder dan de auto met verbrandingsmotor. Daarom hebben verschillende overheden subsidies beschikbaar gesteld. In Noorwegen kun je € 10.000 in belastingaftrek krijgen, samen met Roemenië (maar daar is het potje steevast leeg). In Nederland zijn tal van belastingvoordelen beschikbaar, zoals vrijstelling van wegenbelasting en een subsidie van € 4000 bij aanschaf van een elektrische auto met een prijskaartje toy € 45.000.
De subsidies en belastingvoordelen zijn uiteraard bedoeld om de burgers naar elektrisch rijden te krijgen. De overheden hebben hier zelf ook baat bij; zij moeten namelijk binnen een aantal jaren de inspanningen laten zien op het gebied van de klimaatdoelstellingen. De CO2-uitstoot moet simpelweg teruggedrongen worden om aan de eisen te voldoen en de elektrische auto is daarbinnen een geweldige asset.
Welke soorten elektrische auto’s hebben we tegenwoordig eigenlijk?
Er zijn uiteenlopende soorten elektrische auto’s. Laten we beginnen met de BEV; de elektrische auto die volledig elektrisch rijden op een elektromotor die gebruikmaakt van de opgeslagen stroom in de accu’s. Daar staat de FCEV (waterstof) naast; hier wordt gebruikmaakt van een brandstofcel. Deze cel zet zuurstof en waterstof om in energie die gebruikt wordt om de auto aan te drijven.
Aan de andere kant van het spectrum staat de hybride. Dit is goed te zien als een compromis. Deze auto’s hebben namelijk een elektromotor, maar zijn ook nog voorzien van een verbrandingsmotor. Wanneer de accu leeg dreigt te raken, schakelt de auto over op fossiele brandstoffen. Vervolgens wordt de energie die de auto zelf opwekt weer ingezet om de accu op te laden, zodat de elektromotor op een later moment het werk weer voor zijn rekening kan nemen.
De plug-in hybride is ook een hybride, maar deze is voorzien van een stekker (daarom ook wel stekkerhybride genoemd in Nederland). Dat houdt concreet in dat de batterij van deze hybride ook gewoon geladen kan worden bij een laadpaal of thuis, waarmee de rol van de verbrandingsmotor aanzienlijk kleiner wordt.
Nederlanders kiezen vooral voor de volledig elektrische modellen; in de eerste negen maanden van 2020 werden maar liefst 18% meer volledig elektrische auto’s gekocht dan in 2019.
Gaat de Europese opmars van de elektrische auto verder?
De coronapandemie (en vooral ook de maatregelen) heeft gezorgd voor een flinke domper binnen de auto-industrie. De elektrische auto wint echter nog steevast terrein; mede doordat de drempel voor de aankoop van de EV steeds lager worden. Range anxiety behoort in het westen van Europa bijna tot het verleden en met de subsidies komt de elektrische auto binnen het budget van steeds meer zakelijke en particuliere rijders.
Het volledige artikel is hier terug te vinden.