Begin jaren 80 verkeerde Ford in zwaar weer. Al enkele jaren verloren zij terrein aan Japanse en Europese automerken. In 1982 draaiden zij zelfs 1,5 miljard Amerikaans dollars verlies. Na een verbetering van de economie in 1984 kon Ford weer groeien. Ford kwam in deze periode met een nieuwe stijl met afgeronde vormen, zoals de Ford Taurus. Bekijk in dit artikel de populaire Ford modellen uit de jaren 80.
Ford EXP (1981 – 1988)
De Ford EXP is een compacte sportcoupé die geproduceerd werd door Ford Motor Company. Het was de eerste tweezits Ford sinds de Thunderbird uit 1957. De auto maakte zijn opwachting tijdens de Chicago Auto Show in 1981. In 1988 werd het model stopgezet vanwege tegenvallende resultaten. Concurrenten in de tweezits markt, zoals de Pontiac Fiero en Honda CRX, zorgen voor een verschuiving in de verkopen. De auto maakte in 1988 een comeback in de vorm van de Ford Probe.
Ford Del Rey (1981 – 1991)
De Ford Del Rey is middelgrote auto geproduceerd door Ford Brazilië. De auto werd gemaakt van 1981 tot 1991. Het was de opvolger van de succesvolle Ford Corcel II. Alhoewel de Del Rey voor de Braziliaanse markt werd ontwikkeld werd deze ook in andere Zuid-Amerikaanse landen, zoals Chili, Venezuela en Uruguay verkocht.
Ford Laser (1981 – 2007)
De Ford Laser is een compacte auto, die door Ford werd verkocht in Azië, Oceanië, Zuid-Amerika en Afrika. De Laser was voornamelijk beschikbaar als Sedan of Hatchback, maar ook Convertible en pick-up versies waren beschikbaar in sommige markten. In Australië en Zuid-Afrika werd voor de Sedan ook de naam Ford Meteor gebruikt.
Het design werd afgeleid van de Mazda Familia (of Mazda 323) modellen die door Mazda werden geproduceerd vanaf 1980. Een jaar eerder verkreeg Ford 25% aandelen in Mazda.
Ford Sierra (1982 – 1993)
De Ford Sierra werd in 1982 geïntroduceerd om de populaire Ford Cortina en Ford Taunus op te volgen. Opvallend detail is dat deze auto in eerste instantie nog met achterwielaandrijving werd gemaakt. Volgens Ford was dit de enige aandrijving die geschikt was voor auto’s van de middenklasse. Concurrenten, zoals de Volkswagen Passat en Opel Ascona beschikten al wel over voorwielaandrijving.
De tweede variant van de Ford Sierra, de Mk.2, werd vanaf 1987 geproduceerd. Het grootste verschil was dat deze variant ook als vierdeurs sedan geleverd kon worden.
Ford Bantam (1983 – 2011)
De Ford Bantam is een coupé utility / pickup die geproduceerd werd in Zuid Afrika. De pickup truck werd zowel voor de zakelijke als privé verkoop een groot succes op de Zuid-Afrikaanse markt. De productie begon in 1983 en kende 3 verschillende generaties. In 2011 werd de productie stopgezet zonder vervangend model.
Ford Bronco II (1984 – 1990)
De Bronco II van Ford is een sport utility vehicle (SUV). Dit voertuig van de tweede generatie Bronco’s lijkt sterk op die uit de eerste generatie. De eerste generatie Bronco’s stamt uit de zestiger jaren.
Het model voor de Bronco II werd afgeleid van de Ford Ranger en moest de concurrentie aangaan met de Chevrolet S-10 Blazer en Jeep Cherokee. Na 1990 werd de Bronco omgedoopt tot een andere SUV, namelijk de Ford Explorer.
Ford Aerostar (1985 – 1997)
De Ford Aerostar is een bestelwagen die voornamelijk voor de Amerikaanse en Canadese markt werd geproduceerd. Slechts een beperkt aantal van deze busjes werden buiten Noord-Amerika geëxporteerd. In totaal werd de Aerostar iets meer dan 2 miljoen keer geproduceerd.
Ford Festiva (1986 – 2002)
De Ford Festiva, niet te verwarren met Ford Fiësta, is een compacte auto. De Festiva werd door Ford verkocht van 1986 tot 2002. De auto was niet alleen populair in Amerika. Ook in Japan en Australië was de auto zeker populair. De Ford Festiva werd ontworpen door Mazda. Daarmee hield Ford de trend in stand dat Ford’s voor de Aziatische markt door Mazda gebouwd en ontworpen werden. Eerdere modellen voor de Aziatische markt die ook door Mazda ontworpen en gebouwd werden waren de Ford Laser en Ford Telstar.
Ford Taurus (1986 – 2006 & 2007 – 2019)
De Ford Taurus was de eerste auto van Ford met afgeronde vormen. De eerste generatie volgde de Ford LTD op. Deze populaire auto werd tot 2006 meer dan 7 miljoen keer geproduceerd. De Taurus vormde een mijlpaal binnen de Amerikaanse auto-industrie en stond bekend als de eerste Amerikaanse wereldauto.
Meer weten? Lees dan ook alles over Ford modellen uit de jaren 70, Ford modellen uit de jaren 90 of bekijk alle oude Ford modellen.