De afgelopen jaren wordt in de media veel geschreven over auto’s die zelf kunnen rijden en smart mobility. Elon Musk, Google en Mercedes, allemaal zijn ze er mee bezig. Wat dacht je bijvoorbeeld van de autonome taxi van Amber Mobility van onze eigen TU Eindhoven? Veel innovatieve initiatieven worden uitgevoerd en miljoenen dollars worden er aan besteed. Wij onderzochten wat de huidige situatie rondom zelfrijdende voertuigen is, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.
Wat zijn autonome auto’s?
Autonome of zelfrijdende auto’s zijn gewone auto’s die slimme sensoren hebben, verbonden zijn met het internet en systemen hebben voor rijondersteuning. Met behulp van de gegevens die de LIDAR (radarsysteem), de sensoren en de GPS van de auto aan de boordcomputer doorgeven, wordt door speciale deep learning mapping software een beeld gemaakt van de omgeving van de auto en de voertuigen en obstakels daarin. De auto is zo geprogrammeerd dat deze in een aantal situaties zelf kan reageren. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, waarbij niveau 0 staat voor geen hulp bij het besturen (de huidige auto’s) en niveau 5 staat voor een auto die helemaal zelf rijdt.
Nederland is zeer geschikt voor autonome auto’s
Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat Nederland zeer geschikt is voor de introductie van zelfrijdende auto’s. De belangrijkste voordelen die Nederland heeft zijn:
- Infrastructuur
- Acceptatie door de consument
- Wetgeving & politiek
- Technologie & innovatie
De bestaande infrastructuur in Nederland beschikt over voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s en de dekking van de draadloze netwerken is ook heel goed. Van de Nederlandse consument staat 62% positief tegenover de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Op dit moment ziet echter nog niemand het zitten om in een volledig zelfrijdend voertuig (niveau 5) te stappen. De wetgeving en politiek zijn in ons land gunstig en de overheid investeert miljoenen in de infrastructuur zodat autonome voertuigen getest en geïntroduceerd kunnen worden op de Nederlandse wegen. Tenslotte zit het qua technologie en innovatie ook goed omdat er redelijk wat bedrijven in Nederland met de technologie werken die gebruikt wordt bij autonoom rijden.
Hoe zit het met veiligheid?
Veiligheid is een grote zorg bij veel consumenten. Recente ongevallen met testauto’s van Uber en Tesla kunnen dat gevoel nog eens versterken. De rol van de overheid is door het gebruik van de nieuwe technologie erg belangrijk als het gaat om veiligheid. Om te communiceren met de infrastructuur moeten de auto’s een open verbinding hebben voor de buitenwereld. Uit onderzoek is gebleken dat hackers zonder al teveel moeite systemen als Bluetooth en WIFI kunnen binnendringen om zo data te stelen. Deze data is erg interessant voor cybercriminelen zodat beveiliging echt belangrijk is. Daarnaast bestaat ook het risico dat een hacker de besturing van de auto overneemt. Op dit gebied is er dus nog veel te doen. Wat wel zeker is, is dat ook bij autonome voertuigen de banden bijdragen aan de veiligheid op de weg. En ook op dat gebied vliegen de innovaties je om de oren, er is zelfs al een ademende band bedacht.
Hoe ziet de toekomst er uit?
Naar schatting rijden er wereldwijd zo’n 10 miljoen autonome voertuigen op de weg in het jaar 2020. Autofabrikanten zoals Toyota, Audi en Volvo, zijn volop bezig met het doorontwikkelen van auto’s die in meer of mindere mate zelfstandig kunnen rijden. Hierbij worden ook innovatieve modellen bedacht die verschillende functies combineren. De meeste automodellen zitten nu rond niveau 3 van autonomie en deze auto’s kunnen dus ook In Nederland rijden. Maar het zal nog wel even duren voordat je naast je kijkt en je medeweggebruiker een cappuccino ziet drinken achter het stuur.
Het volledige onderzoek naar zelfrijdende auto’s in Nederland kan je hier terugvinden.