België heeft lange tijd achtergelopen op de buurlanden wanneer het ging om elektrisch rijden. Koploper Nederland zag de verkoop van elektrische auto’s snel en gestaag toenemen, waar de EV in ons land nog geen groot marktaandeel op mocht eisen. Dat beeld veranderde in 2019. Dat jaar was een goed jaar voor de elektrische auto’s en hybriden op de Belgische markt; alle records werden gebroken. De voorspellingen voor 2020 waren rooskleurig. En toen brak het virus uit en sloten alle deuren met het oog op de coronamaatregelen.
Nu we inmiddels over de helft van het jaar zijn, is het tijd om de balans op te maken. Is de doorstoot van de elektrische auto doorgezet of heeft corona roet in het eten gegooid voor de volledige autobranche?
Een bijzonder beroerde start op het eerste oog
De topmaand voor de elektrische auto was april in 2019. In 2020 mochten in het grootste gedeelte van deze maand geen auto’s verkocht worden, tenzij de consument beroepsmatig een nieuwe auto nodig had. Bedrijven sloten hun deuren en dealers zagen de nieuwe modellen (elektrisch en niet-elektrisch) stofhappen achter de glazen puien. Over heel de maand werden iets meer dan 5000 modellen verkocht, waar het vorig jaar het tienvoudige was.
De autobranche heeft flinke klappen gekregen door de coronasituatie. Dat betekent echter niet dat we de verkoop van elektrische auto’s ook direct kunnen vergeten. Uit de cijfers van de eerste helft van 2020 blijkt namelijk dat er flinke winnaars zijn. Zelfs mét de deuren die lange tijd gesloten moesten blijven.
Zo zijn er meer dan 3500 volledig elektrische auto’s ingeschreven in de eerste zes maanden van 2020, waar het totaalcijfer voor 2019 op 6500 bleef steken. Een goed begin, want de verkoopachterstand moet nog ingehaald worden; veel consumenten hebben de aankoop van een nieuwe wagen uitgesteld omdat dealers gesloten waren of omdat zij niet wilden investeren in economisch onzekere tijden.
Is de elektrische auto de grote winnaar in 2020 ondanks corona?
Absoluut niet. Wanneer we een absolute winnaar aan moeten wijzen op basis van de cijfers van de eerste zes maanden, dan is dat de plug-in. Alleen in de eerste zes maanden van 2020 werden bijna 6500 plug-in hybriden ingeschreven in België. In 2019 werden er over het hele jaar net geen 6700 ingeschreven. Daarmee heeft de verkoop van de plug-in hybride in de eerste zes maanden de verkoop van 12 maanden in 2019 al bijna overtroffen. En dat is met de coronamaatregelen, gesloten deuren en onzekere tijden voor de meeste consumenten voor de 2020-cijfers!
Het laatste model dat mist in het rijtje met milieuvriendelijke wagens, is de CNG. Deze heeft flink terrein verloren. In eerste zes maanden van 2020 kwam de teller niet boven de 900, waar in 2019 meer dan 2700 exemplaren verkocht werden. Het lijkt dus vooral een strijd te worden tussen de elektrische auto en de hybride, al zal de hybride de voorsprong niet verliezen in de overige zes maanden van 2020 tenzij er iets heel geks gebeurt. De waterstofauto heeft in België overigens nog minder voeten aan de grond gekregen.
Wat verwachten we van de verkoop van elektrische auto’s voor de rest van 2020?
Het is lastig om voorspellingen te doen in de huidige marktsituatie. Wat duidelijk is, is dat de (goedkopere) hybride het wint van de (duurdere) elektrische auto. De prijs van de gemiddelde elektrische auto zal de komende tijd alleen maar gaan dalen. De kans is echter klein dat we hier de gevolgen al van merken in 2020 in België. Het festival der kortingen op hybriden aan het einde van het jaar gaan we hier niet zien, omdat de gemiddelde autofabrikant genoeg hybriden verkocht heeft om binnen de uitstootnormen te blijven. In andere landen moeten de autofabrikanten wél gaan stunten om meer elektrische auto’s te verkopen, om zo de uitstootboetes te vermijden.
De reden voor het aanhoudende succes van de hybride heeft overigens ook te maken met de overheidsmaatregelen. De fiscale voordelen van de hybride stonden op de tocht, maar de overheid maakte bekend dat de hybride gewoon aftrekbaar zou blijven zolang deze een batterijcapaciteit van minstens 0,5Kwh per 100 kilo zou hebben. Daarmee wordt ook de zakelijke rijder (nog) niet naar de volledig elektrische wagen gedrukt.
Een aantal redenen waarom de EV alleen maar terrein kan winnen:
- Het aanbod aan betaalbare instapmodellen neemt toe
- De fiscale voordelen voor de hybride nemen af in België de komende jaren
- Uitstootboetes zorgen ervoor dat autofabrikanten auto’s met zeer lage of geen uitstoot moeten verkopen
- Het aantal laadpalen in België neemt toe, zowel zakelijk als privé
- De consument weet steeds meer van de elektrische auto en ziet steeds meer voordelen
Niet alleen auto’s overigens
Wanneer het gaat om elektrische mobiliteit, dan gaat het al snel om de elektrische auto. Gaat het om smart mobility, dan zijn er nog veel meer elektrische voertuigen die in het rijtje opgenomen mogen worden. Het aantal lichte elektrische voertuigen piekte in 2019 op meer dan 15.000. Daaronder worden onder andere pedelecs gerekend, elektrische bromfietsen en elektrische motorfietsen.
In 2020 heeft de verkoop van deze voertuigen wel een tik gekregen. Eind mei stond de teller op 4600, waarmee een enorme inhaalslag geleverd moet worden om het recordjaar 2019 in te kunnen halen. In totaal haalden de verkoopcijfers in 2020 in 5 maanden tijd nog geen 30% van de verkoopcijfers voor 2019. Of dit hersteld wordt nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, is nog de vraag.
Is de elektrische auto de grote winnaar in 2020 in België tot zover?
De elektrische auto had in 2019 een topjaar, maar was ook vorig jaar niet de grote winnaar. In 2020 zien we hetzelfde beeld. Het aantal verkopen is toegenomen, ondanks dat de meeste dealers de deuren lange tijd gesloten moesten houden. Ook blijven lichtere elektrische voertuigen goed verkopen ondanks alle genomen maatregelen.
De echte winnaar is opnieuw de hybride. Dit beeld zal pas veranderen op het moment dat de volledig elektrische auto goedkoper wordt (mede vanwege de uitstootnormen en het toegenomen aantal modellen) en de fiscale voordelen voor de hybride afgezwakt worden in België. Tot dat moment zal de hybride de boventoon blijven voeren.