Gids: Alles over beschadigde banden

Gids: Alles over beschadigde banden

De prestatie van je auto hangt nauw samen met de kwaliteit van de autobanden. Deze kunnen, net als andere onderdelen van een auto, slijten. Beschadigde banden hebben direct invloed op de controle, veiligheid en het comfort van je auto.

Abrupte slijtage kan de banden ernstig beschadigen. Hierbij is te denken aan een klapband. Of zichtbaarheid van het karkas (het materiaal onder het rubber) van de autoband. Ook is het mogelijk dat het rubber beschadigd is of uitstulpingen zichtbaar zijn.

In dit artikel nemen we verschillende soorten beschadigingen onder de loep. Per beschadiging worden de oorzaak en mogelijke reparaties om de levensduur van autobanden te verlengen. Zonder dat de veiligheid in het geding komt.

Klapband

Een veel voorkomende schade aan een autoband is een klapband. Dit gebeurt typisch onverwacht, en afhankelijk van je snelheid en andere wegcondities is het zeker het meest angstaanjagende. In deze situatie wil je kalm blijven, de auto recht houden (dit kan meer inspanning vergen dan normaal als een van de voorbanden gesprongen is), en zo snel mogelijk de vluchtstrook op.

Oorzaken van een klapband

Meestal wordt een klapband veroorzaakt door een scherp voorwerp op de weg. Als je bijvoorbeeld een spijker of schroef in het loopvlak vindt, dan kan de band waarschijnlijk gerepareerd worden met “Vulcanizing compounds”. Zit deze echter in de zijwand, of heb je doorgereden met een geklapte band, dan is de kans groot dat je de autoband moet vervangen. Ook als het gat groter is dan een halve centimeter of de band is al eens gerepareerd, is het aanbevolen de band te vervangen. Uitzondering zijn high-performance autobanden. Deze kun je niet repareren, aangezien ze nooit meer een topprestatie kunnen leveren.

Een andere oorzaak van een klapband is een verkeerde bandenspanning. Zowel bij een te hoge als te lage bandenspanning kan het voorkomen dat de band klapt. De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop. Vaak wordt ook een afwijkende bandenspanning aangegeven. Dit geldt voor situaties waarin de auto zwaar beladen is of veel passagiers bevat. Op de banden staat ook een nummer, maar deze moet je niet gebruiken. Dit is de maximale aanbevolen druk en niet de bandenspanning voor normaal gebruik. Kleine tot middelgrote sedans hebben doorgaans een aanbevolen bandenspanning van tussen de 2 en 2,5 Bar.

 

Overmatige slijtage van de banden

Het kan zijn dat je (nog) geen lekke band hebt, maar wel beschadigde banden. Je merkt bijvoorbeeld dat jouw banden onregelmatige slijtage aan het loopvlak hebben. Ongelijke slijtage van het loopvlak aan de binnen- of buitenkant van de autoband is vaak het gevolg van slechte uitlijning. Dit betekent dat de stand van de wielen ongelijk is ten opzichte van de stuurstand. Het is belangrijk om goed te laten controleren of de ophanging (waar de voorwielen aan bevestigd zitten) dan ook in juiste stand staat.

Verwar dit niet met het uitbalanceren van de wielen, waarbij de velg en band in balans worden gebracht, wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden.
Een ander voorbeeld van ongelijke slijtage zijn kale plekken op de autoband. Een oud, niet ABS- remsysteem kan kale plekken op de autoband veroorzaken in geval van een noodstop waarbij de wielen blokkeerden.

Scheuren in de zijwanden

Een ander veelvoorkomend type bandschade treedt op in de zijwanden waar scheuren kunnen ontstaan. Droogtescheuren in een autoband ontstaan doordat het rubber harder wordt en flexibiliteit verliest. Het weer en ouderdom zijn belangrijke factoren, maar ook langdurige stilstand kan scheuren veroorzaken- de autoband kan zelfs blijvend vervormen.

Als je een auto stalt moeten de wielen dus van de grond en om de banden te preserveren kun je ze met een speciale was behandelen. Gebruik wel het juiste product, want het reinigen van autobanden met chemische stoffen of met een hogedrukreiniger kan ook scheuren veroorzaken.

Lage bandenspanning

Scheuren kunnen ook ontstaan door een lage bandenspanning, met name aan de zijkanten van het loopvlak. Een veel te lage bandenspanning kan slijtage midden op het loopvlak van de band veroorzaken- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is.

Erg zachte banden (-1,5 bar) kunnen oververhit raken, wat een klapband tot gevolg heeft. Deze oververhitting vindt uiteraard plaats bij hoge snelheden, en wat nog veel te vaak gebeurt is dat de caravan, die het hele jaar stil heeft bestaan, een klapband krijgt nog voor je de grens oversteekt. Of je moet het geluk hebben in één van de vele speciale politiecontroles te rijden waarmee erger voorkomen wordt, en waar een attente agent(e) of RDW- medewerk(st)er negatieve stimuli aan zal wenden om herhaling te voorkomen.

APK met beschadigde banden

Scheuren zijn een verzwakking van de band, en als het karkas zichtbaar is zullen ze daarom ook niet door de APK komen.

Uitstulping autoband

Uitstulpingen zijn beschadigingen aan de structuur van de band. Dit kan komen door te hard door een gat in de weg te rijden, een beknelde band tussen velg en stoep of een permanent te zacht opgepompte band. Doorrijden met een autoband met uitstulping leidt tot vroegtijdige slijtage van de band en mogelijk tot een klapband.

Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien; eventuele bulten zullen je snel opvallen.

Beschadigde banden laten repareren of vervangen

Een lekke band is een ongemak, een klapband flink schrikken, maar met een verzwakt of verkeerd gerepareerde autoband terug de weg op gaan kan catastrofale gevolgen hebben.
Als er enige twijfel bestaat, is het vervangen van een dubieuze band veel veiliger dan het repareren van een band. Het tijdig controleren van de autobanden kan veel schade en erger voorkomen, en als je op het bovenstaande let dan heb je tijd genoeg om bijvoorbeeld op internet op koopjesjacht te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *