Geschiedenis van Opel

Op 21 januari 1862 is het bedrijf Opel opgericht door Adam Opel. Ze zijn begonnen met het maken van naaimachines in zijn geboorteplaats Rüsselsheim. Het ging de eerste jaren goed met het bedrijf: Opel bleef groeien en verhuisd in 1868 naar zijn eerste fabriek. In 1886 speelt Opel goed in op de groeiende vraag naar fietsen. De zonen van Adam Opel zijn hele goede fietsers en winnen meerdere wedstrijden op de fietsen van Opel. Opel is op dat moment de grootste fietsproducent van de wereld. In 1895 overlijdt Adam Opel en neemt zijn gezin het bedrijf over.

Een paar jaar nadat Adam Opel overlijdt, komt de allereerste auto van Opel op de markt. De auto heette: ‘Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann’. Opel begon in dit jaar ook aan de autosport en behaalde in 1901 hun eerste overwinning. In 1913 bouwt Opel een van de snelste racewagens van het moment. Ze winnen de Grand Prix en worden de grootste autofabrikant van Duitsland.

Opel in de oorlog

In de jaren 1920 tot 1945 gebeurt er heel veel bij Opel GmbH. In 1924 wordt de fabriek gemoderniseerd. Dit zorgt ervoor dat Opel de eerste Duitse fabriek is die massaproductie kan inzetten. Door de massaproductie daalt de prijs van heel veel auto’s, zoals de ‘Tree Frog’. Met een marktaandeel van bijna 40 procent is Opel in 1928 de grootste autofabrikant van Duitsland. Dit wordt opgemerkt door General Motors en General Motors koopt 80 procent van de aandelen van Opel in 1929. Dit doen ze voor een bedrag van 26 miljoen dollar.

In 1931 komt de eerste betaalbare auto op de markt. Er worden in totaal 100.000 van deze auto’s geproduceerd; dit is een ongekend aantal in Duitsland. In hetzelfde jaar opent Opel een school om klantenservice medewerkers op te leiden.

In de jaren van de oorlog wordt de productie van personenauto’s stopgezet. Op bevel van het Nazi-regime worden er alleen vrachtwagens, landingsgestellen, cockpits en brandstoftanks geproduceerd. In 1944 leggen bommen van eigen land zelfs een fabriek plat in Rüsselsheim. Uiteindelijk verliest Duitsland de oorlog en wordt de productie van de Opel Kadett stopgezet. De gehele productlijn wordt opgestuurd naar de Sovjet-Unie als herstelbetalingen.

Richting de jaren ‘70 worden er heel veel nieuwe modellen toegevoegd en worden er miljoenen auto’s geproduceerd. In 1971 wordt zelfs de miljoenste auto geproduceerd. In 1982 wordt de populaire Opel Corsa gemaakt. Voor de productie van de Corsa wordt zelfs een fabriek geopend in Saragossa. In 1991 wordt de best verkochte Kadett vervangen door de Opel Astra. De Astra wordt al snel een hele populaire auto in Europa.

Opel in de 21e eeuw

In 2004 heeft Opel meer dan 60 miljoen auto’s geproduceerd en blijft het nieuwe modellen introduceren. Twee van deze modellen zijn de populaire Opel Insignia in 2008 en de elektrische Opel Ampera in 2009. De Ampera werd in 2012 de auto van het jaar en de meest verkochte elektrische auto van Europa. In 2009 wordt Opel hard geraakt door de crisis. Het bedrijf krijgt steun van de Duitse regering. Opel is al een aantal jaar niet meer rendabel voor General Motors en het bedrijf wordt in 2017 verkocht aan Peugeot. Vandaag de dag kennen we Opel van de Corsa, Astra, Adam, Insignia, Ampera en meer. Opel is een veelzeggende naam in de auto industrie met een rijke historie.

Geschiedenis van Opel
Schuiven naar boven