Mercedes-Benz is op dit moment een van de meest toonaangevende automerken van de wereld, maar hoe is Mercedes ontstaan en uiteindelijk uitgegroeid tot een van ’s werelds bekendste automerken met spectaculaire prestaties en prachtig design? Wij nemen je mee in de geschiedenis van Mercedes-Benz.
Karl Benz
Het begin van Mercedes-Benz was ook het begin van de hedendaagse auto. Het begon allemaal bij de heer Karl Benz. Karl Benz studeerde aan Polytechnium waar hij zijn ingenieur diploma behaalde. Na aantal jaar werkzaam te zijn in technische bedrijven werd Benz de technische directeur van de Gasmotoren Fabrik A.G. in Mannheim. Uiteindelijk besloot hij zijn eigen firma op te starten in 1883 genaamd Benz & cie. Benz & cie fabriceerde toen der tijd tweetakt gasmotoren voor fabrieken.
Maar Karl Benz was al vanaf 1879 bezig met de ontwikkeling van een viertakt motor voor de aandrijving van een voertuig. In 1885 begon hij zijn eerste auto te bouwen. De auto was een combinatie tussen een rijwiel en paarden rijtuig met 0,7pk. Op 29 januari 1886 kreeg Benz patent op zijn voertuig onder octrooinummer 36423. Het ontstaan van de hedendaagse auto was geboren. Toch scheelde het niet veel of zijn concurrenten Gottlieb Daimler en Whilhelm Maybach gingen er met het patent vandoor.
Ongeveer twee jaar later, liet de heer Benz zijn Echtgenote Bertha Benz en haar beide zoons een tocht maken van 200 km om te laten zien hoe praktisch en betrouwbaar zijn voertuig was. Hetzelfde jaar toonde de heer Benz zijn voertuig aan het publiek op de motor tentoonstelling München. Op dezelfde beurs was, zonder dat ze het van elkaar wisten, ook Gottlieb Daimler aanwezig met een gemotoriseerd voertuig.
Daimler
Op 6 maart 1900 overleed Gottlieb Daimler op 65-jarige leeftijd en nam zijn zoon Paul Daimler zijn bedrijf over. Destijds had Paul goede contacten met een Oostenrijks-Hongaarse consul-generaal in Nice genaamd Emil Jellinek. Deze was zo enthousiast over Daimler voertuigen, dat hij tientallen auto’s verkocht aan zijn rijke vrienden. In 1899 deed de heer Jellinek mee aan een race in Nice onder naam van zijn dochter Mercedes. De heer Jellinek behaalde tal van overwinningen en was inmiddels verantwoordelijk voor een kleine 40% van de totale autoproductie van Daimler. Om die reden eiste hij dat alle Daimlers voortaan Mercedes werden genoemd. In 1902 was dit een feit met het welbekende handel embleem de 3 puntige ster.
Destijds trok niet alleen Daimler met zijn Mercedes wagens de aandacht van de mensen. Degene die misschien nog meer aandacht trok was Karl Benz. Naast talrijke overwinningen wist hij samen met coureur Bob Burmann met de Blitzen-Benz op het strand van Daytona beach een elf jaar durend record te vestigen met een snelheid van 228,1 km per uur.
Daimler en Benz
Uiteindelijk gingen beide firma’s niet alleen focussen op personenwagens maar ook op bedrijfswagens, bussen en motorenbouw. Op een gegeven moment werd het lastig voor beide bedrijven om hun auto’s te verkopen, dit was vooral door de tweede wereldoorlog en de enorme toename van de concurrentie van alleen al 84 autofabrikanten in Duitsland.
Deze omstandigheden brachten beide firma’s naar elkaar en besloten uiteindelijk te fuseren in 1926 na eerst 2 jaar samengewerkt te hebben. Het bedrijf heette voortaan Daimler-Benz AG. De voertuigen die werden gemaakt, werden vanaf dat moment Mercedes-Benz genoemd.