Geschiedenis van Honda

Honda Motor Co., Ltd. is een Japans bedrijf dat vooral bekend staat als producent van auto’s, motoren en vliegtuigen. Sinds 1959 zijn ze de grootste fabrikant van motorfietsen. In 2001 werd Honda de op-een-na grootste autofabrikant van Japan.

Soichira Honda had een voorgeschiedenis bij Toyota voordat hij in oktober 1946 de Honda Technical Research Institute oprichtte. Met slechts 12 werknemers in een schuurtje van 16 vierkante meter bouwden zij geïmproviseerde gemotoriseerde fietsen. Hiervoor maakte ze gebruik van vijfhonderd losse 50cc motoren die overgebleven waren na de Tweede Wereldoorlog. Toen de losse motoren op begonnen te raken, begon Honda een kopie van deze motoren te bouwen.

Vanaf 1949 begon Honda, onder de nieuwe naam Honda Motor Co., Ltd., met het verkopen van complete motorfietsen, waarbij zowel het frame als de motor door Honda werden gemaakt. Daarna ging het hard met Honda en 15 jaar later was Honda de grootste fabrikant van motorfietsen wereldwijd.

Het jaar daarvoor, in 1963, ging de T360 mini pick-up truck in de verkoop. Het was de eerste auto van Honda die op de markt kwam. In de daaropvolgende decennia breidde Honda de productenlijn uit en werd het bedrijf in andere landen geïntroduceerd.

Honda introduceerde vervolgens het succesvolle merk Acura op de Amerikaanse markt. Hiermee wilde ze grip krijgen op de luxere automarkt. In 1991 werd de eerste Honda NSX supercar geïntroduceerd.

In datzelfde jaar overleed Soichira Honda. Door zijn overleiden en het vertrek van Shoichiro Irimajiri, die verantwoordelijk was voor Honda of America Manufacturing, begon Honda snel achter te raken op de concurrenten. Terwijl andere Japanse autofabrikanten hun producten verder bleven ontwikkelen. Zo melden Japanse media in 1992 en 1993 dat Honda risico liep door Mitsubishi Motors overgenomen te worden. Mitsubishi was op dat moment een grotere automaker dan Honda en had veel geld verdient aan de modellen Pajero en Diamante.

Daarop schakelde Honda snel en werd de bedrijfscultuur aanzienlijk veranderd. Hierdoor kwamen modellen zoals de Odyssey en CR-V op de markt. De focus van Honda werd verlegd van sedans en coupés, die wel populair waren bij Honda’s ingenieurs, maar niet bij het publiek. De grootste schok kwam toen Honda aankondigde na het seizoen 1992 te stoppen met het sponsoren van Formule 1. Hierbij legden zij de nadruk over de dreiging van een overname als ook het streven om een meer milieubewust imago te creëren.

Geschiedenis van Honda
Schuiven naar boven