Geschiedenis van BMW

BMW, voluit Bayerische Motoren Werke AG, is een van de bekendste autofabrikanten ter wereld en staat bekend om zijn luxueuze en sportieve auto’s. De geschiedenis van BMW begint meer dan een eeuw geleden, toen het bedrijf werd opgericht als producent van vliegtuigmotoren.

Beginjaren

Het merk BMW vind zijn oorsprong in 1912. Op 15 februari van dat jaar richtte de Duitse ingenieur Karl Friedrich Rapp een vliegtuigmotorfabriek op. Het bedrijf, Rapp Motorenwerke GmbH, had als doel het bouwen en commercialiseren van motoren voor ééndekkers en tweedekkers.

BMW groeide snel tijdens de Eerste Wereldoorlog, omdat het bedrijf vliegtuigmotoren leverde aan het Duitse leger. 3 jaar na oprichting had het bedrijf al 370 medewerkers in dienst. Dit leidde in 1916 tot de verkoop van Rapp Motorenwerke aan Gustav Otto. Hij fusioneerde het bedrijf met zijn in 1912 opgerichte bedrijf Aerowerke Gustav Otto. Het samengevoegde bedrijf zou verder gaan onder de naam Bayerische Flugzeug Werke.

7 maart 1916, de startdatum van het gefuseerde Bayerische Flugzeug Werke, wordt door BMW gezien als zijn echte oprichtingsdatum. Dat blijkt uit het vieren van het 100-jarig bestaan van BMW op 7 maart 2016.

In 1916 verkreeg het bedrijf rechten voor het bouwen van V12 motoren. Vervolgens breidde het bedrijf snel uit, wat tot problemen leidde. Dit leidde tot het vertrek van Rapp.

Na de Eerste Wereldoorlog

Na de Eerste Wereldoorlog werd de fabriek tijdelijk gesloten. Het Duitse bedrijf werd door het Verdrag van Versailles verboden om (militaire) vliegtuigmotoren te produceren. Toen de fabriek werd heropend legden zij zich voornamelijk toe op de productie van remmen en spoorwegwagens. Dit gebeurde onder een nieuwe naam: Süddeutsche Bremsen-AG.

In 1922 wordt de naam Bayerische Motoren Werke (BMW) gekocht door Camillo Castiglioni, die de naam weer doorverkoopt aan de Bayerische Flugzeug Werke. Onder de nieuwe naam BMW worden motoren voor verschillende voertuigen ontwikkeld, zoals motorfietsen en personenwagens. Dit leidt in 1923 tot de productie van de eerste motorfiets, de BMW R32. Een van de meest iconische motorfietsen van BMW.

1928 was het jaar dat BMW ook als autofabrikant ging starten. Dit gebeurde na de overname van Eisenach A. G., die het automerk Dixi produceerde.

Jaren ’30

In de jaren 30 richtte BMW zich op de productie van luxe auto’s. De eerste BMW-auto, de BMW 3/15, werd in 1932 geproduceerd. De BMW 328, die in 1936 werd geproduceerd, was een van de eerste sportwagens van BMW en werd beroemd vanwege zijn snelheid en wendbaarheid.

Tweede wereldoorlog

De eerste echt eigen BMW’s die werd geproduceerd zijn de 327 sedan en 328 roadster. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Duitse Wehrmacht. Een bekend product uit deze tijd is de Wehrmachtsgespann, een zijspancombinatie. Hiervan werden er tot 1945 meer dan 30.000 geproduceerd.

De fabrieken van BMW werden tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog zwaar geraakt door bombardementen. Een aantal van de fabrieken raakten zwaar beschadigd of werden in beslag genomen door de Sovjet-Unie.

Na de oorlog kon BMW zich gaan richtten op wederopbouw. Het bedrijf legde zich vooral toe op het bouwen van motorfietsen. Daarnaast bouwden zij grote sportwagens en limousines met V8 motoren. Deze presteerden slecht waardoor de fabriek bijna failliet ging. De redding vonden zij in de vorm van een scootmobiel met drie wielen: de BMW Isetta en BMW 700.

Jaren ’60

In de jaren 60 introduceerde BMW zijn “Neue Klasse” (Nieuwe Klasse) van compacte sedans. Deze auto’s, zoals de BMW 1500 uit 1961, waren betaalbaar en betrouwbaar en werden populair bij het grote publiek. Dit leidde halverwege de zestiger jaren tot behoefte aan extra productiecapaciteit.

Om in deze behoefte te kunnen voorzien werd de firma Glas in november 1966 overgenomen. Ondanks dat sommige modellen van Glas nog enkele jaren in stand werden gehouden werd de fabriek in 1969 uitsluitend voor de productie van BMW’s gebruikt.

Jaren ’70 tot ’90

In de jaren 70 bracht BMW zijn eerste 5-serie auto uit, die een groot succes was vanwege zijn luxe en prestaties.

In de jaren 80 en 90 breidde BMW zijn productlijn uit met SUV’s en luxe auto’s, waaronder de BMW 7-serie. Het bedrijf richtte zich ook op het verbeteren van zijn technologie, waaronder het gebruik van aluminium en andere materialen om de prestaties en brandstofefficiëntie van zijn auto’s te verbeteren.

Na 1990

Door de hevige concurrentie op de automarkt zag BMW zich, net als veel andere automerken, genoodzaakt om uit te breiden. In 1994 leidde dit tot de overname van het Engelse merk MG Rover. BMW was vervolgens in 1998 in strijd met Volkswagen om Rolls-Royce over te nemen, maar verloor deze strijd. Wel slaagden zij er in om de rechten op de naam Rolls-Royce te kopen, die in handen van Rolls-Royce Aerospace bleken te zijn. Uiteindelijk bleek Rover een miskoop te zijn en besloot BMW om het merk in twee delen te verkopen. BMW behield nog wel de rechten op Mini.

Heden

In de 21e eeuw heeft BMW zich gericht op het produceren van hybride en elektrische auto’s, zoals de BMW i3 en i8. Het bedrijf heeft ook gewerkt aan de ontwikkeling van autonome auto’s en heeft samengewerkt met andere autofabrikanten om nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Geschiedenis van BMW
Schuiven naar boven