De elandtest

Eland - naamgever van de elandtest

De elandtest (ook bekend als evasive manoeuvre test) wordt gebruikt om de veiligheid van auto’s te testen. Het is een test die veel voorkomt in Europa, maar ook in andere landen buiten Europa veel wordt gebruikt. Maar waar komt deze test eigenlijk vandaan, wat houdt het in en waarom heet het de elandtest? Lees snel verder!

Wat is de elandtest?

De elandtest is een test die wordt uitgevoerd om te bepalen hoe goed een voertuig in staat is een plotseling verschijnend obstakel te ontwijken. Denk hierbij aan kinderen op de weg of plotseling overstekend wild.

Alhoewel de elandtest is gericht op het ontwijken van obstakels op de weg, omvat de test ook het nabootsen van het raken van obstakels op de weg. Zowel Volvo als Saab staan erom bekend dat ze bij het bouwen van auto’s rekening houden met aanrijdingen met elanden.

Waar komt de elandtest vandaan?

De naam elandtest komt dus ook vanwege de eland. De elandtest is namelijk ontwikkeld in Scandinavië, waar een overstekende eland (die tussen de 200 en 700kg weegt), een serieus gevaar vormt.

De elandtest wordt in Zweden al sinds de jaren ’70 uitgevoerd. Meer internationale aandacht is er pas sinds 1997. In dat jaar testte het Zweedse automagazine Teknikens Värld in samenwerking met de TV-show Trafikmagasinet een Mercedes-Benz A-Klasse, die bij het ontwijken van het obstakel over de kop sloeg. Daarna ging het Duitse nieuwsblad Süddeutsche Zeitung ermee aan de haal en de internationale naam moose test (of elandtest) was geboren.

Hoe ziet de elandtest eruit?

De elandtest wordt altijd uitgevoerd op een droog wegdek. Verkeerskegels worden opgesteld in een S-vorm om het obstakel, de weg en weg- of stoepranden te simuleren.

De te testen auto heeft op elke stoel één persoon met gordel. In de kofferbak worden gewichten geplaatst om de maximale belasting te bereiken.

Slagen voor de elandtest

Om voor de test te slagen moet het voertuig met succes het parcours afleggen met een snelheid van 72 kilometer per uur.

Wanneer de bestuurder de baan oprijdt, moet hij snel de tegemoetkomende rijstrook indraaien om het object te ontwijken. Vervolgens moet de bestuurder direct terugkeren naar de eigen baan om (zogenaamd) tegemoetkomend verkeer te ontwijken.

De test wordt steeds herhaald met verhoogde snelheden, totdat de auto slipt, kegels omver stoot of ronddraait.

Doorlopend auto’s testen

Het Zweedse automotive magazine Teknikens Värld voert de testen tegenwoordig doorlopend uit. Het magazine test meer dan honderd auto’s per jaar. De testresultaten worden op hun eigen website gepubliceerd.

Elandtest kampioen

De huidige kampioen van de elandtest is de Citroën Xantia Activa V6. De auto heeft het record al sinds 1999 in handen. Met een snelheid van 85 kilometer per uur wist de Xantia de elandtest te volbrengen. Daarmee weet de Citroën enkele circuitgerichte auto’s, zoals de Porsche 911 GT3 RS uit 2008 en de McLaren 675LT uit 2017, knap achter zich te houden.

De elandtest
Schuiven naar boven