Auto onderdelen

Nieuwe voorruit van Autoglas Concurrent: Verrassend goedkoop

Nieuwe voorruit van Autoglas Concurrent: Verrassend goedkoop

Automobilisten die dagelijks de weg op gaan hebben ongetwijfeld al eens met een autoruitschade te maken gehad waar ze geen rekening mee hadden gehouden. In veel gevallen gaat het hierbij om ruitschade aan de voorruit van de auto. Een flinke barst in de voorruit kan niet meer worden gerepareerd. Om een afkeuring voor de APK te voorkomen kunt u bij Autoglas Concurrent een nieuwe voorruit bestellen. Vaak kan een nieuwe voorruit je best nog wel wat gaan kosten, maar met de tips in dit artikel kan je gelukkig toch op de prijs besparen.

Moet je altijd bij autoruitschade een nieuwe voorruit plaatsen?

In eerste instantie zal je uiteraard de vraag stellen wanneer je nu precies voor moet kiezen om een nieuwe voorruit aan te schaffen. De ene autoruitschade is dan ook de andere niet. Wanneer de zijruit of achterruit in je auto stuk gaat zal je deze zo snel mogelijk willen laten vervangen. Dit komt omdat niet alleen het comfort van de inzittenden aanzienlijk wordt beperkt, maar daarnaast kan ook de elektronica in de auto worden beschadigd bij regen. Een compleet ander verhaal wordt het echter wanneer er een sterretje of flinke barst in je voorruit is ontstaan. Regelmatig wordt aangegeven dat ook dergelijke ruitschade meteen moet worden verholpen, maar toch is het kopen van een nieuwe voorruit in deze situatie niet altijd een vereiste.

Bepalend hiervoor is de plaats waar de autoruitschade precies in de voorruit zit. We maken op dit vlak een onderscheid tussen een sterretje of de (enkele) barst in en buiten het gezichtsveld van de bestuurder. Zit de ruitschade in het gezichtsveld en wordt het zicht van de bestuurder op de weg beïnvloed? Dan volgt er bij vaststelling altijd een afkeuring voor de APK. Verschijnt het sterretje of (enkele) barst slechts in één van de uithoeken van de voorruit? Dan vormt dit geen direct gevaar voor het zicht van de bestuurder waardoor een nieuwe voorruit voor je auto niet meteen noodzakelijk is.

Nieuwe voorruit of tweedehands exemplaar kopen?

Wanneer je een nieuwe voorruit wilt kopen zal je misschien als voordeliger alternatief aan een tweedehands autoruit denken. Dat is uiteraard een mogelijkheid, ware het niet dat een tweedehands autoruit altijd een risico met zich meebrengt. Je weet namelijk nooit of deze beschadigd is. Daarnaast hoeft dit ook op financieel vlak niet zo interessant zijn als je misschien in eerste instantie denkt. Een tweedehandse originele voorruit kan namelijk zomaar nog duurder zijn in vergelijking met een gloednieuwe after market autoruit. Dit komt omdat een originele voorruit is voorzien van een merklogo. De aanwezigheid van dit logo zorgt er voor dat het in eerste instantie alleen door een erkende merkdealer kan worden verkocht. Het gevolg hiervan is dat de prijs altijd heel wat hoger ligt in vergelijking met een after market voorruit, zelfs wanneer deze op de tweedehandse markt wordt gekocht.

Voordelig een nieuwe voorruit bestellen zonder kwaliteitsverlies

Als je een nieuwe voorruit wilt aanschaffen zonder dat je daarvoor een groot bedrag moet betalen dan is het duidelijk dat de keuze voor een after market exemplaar veruit het interessantst is. Veel mensen vrezen echter dat deze lagere prijs komt door een minder goede kwaliteit. Dat is echter een foute veronderstelling. Een after market autoruit wordt namelijk niet alleen in dezelfde fabriek gemaakt als een origineel exemplaar, daarnaast maakt het ook nog eens deel uit van dezelfde productielijn. Er kan dan ook geen sprake zijn van enig verschil op het vlak van kwaliteit tussen een originele en een after market voorruit. Bovendien worden de after market voorruiten van Autoglas Concurrent steeds geproduceerd volgens de strengste Europese richtlijnen. De beste kwaliteit is dan ook altijd gegarandeerd.

Nieuwe voorruit laten plaatsen door Autoglas Concurrent

Wil je een nieuwe voorruit voor je auto kopen en ben je op zoek naar een echte expert die deze voor jou kan plaatsen? In dat geval is het interessant om dit door Autoglas Concurrent te laten doen. Door de samenwerking met FOCWA-gecertificeerde montagepartners kan je er altijd van op aan dat je de best mogelijke kwaliteit en betrouwbaarheid krijgt aangeboden voor een zeer voordelige prijs. Daarnaast wordt je nieuwe voorruit altijd op zeer kort termijn geplaatst waardoor je niet lang met een autoruitschade hoeft rond te rijden.

Zomerbanden & All-season banden gids

Zomerbanden & All-season banden gids

Nu de zomerse weersomstandigheden voor de deur staan, is het hoog tijd om te kijken waar de tuinmeubels ook alweer opgeslagen zijn. Bij de eerste warme dagen gaan we massaal naar buiten om de eerste tekenen van de lente op te vangen. Het maakt ons blij, zorgt ervoor dat we plannen gaan maken en een lenteschoonmaak op de agenda zetten. Vergeet niet tegelijkertijd even naar de auto te kijken. Andere weersomstandigheden betekent andere eisen en vooral op het gebied van de autobanden vraagt dit om extra aandacht.

Daarmee komt ook de eindeloze discussie weer naar voren. Wat is nou beter: zomerbanden of de all-season banden die ook wel vierseizoenenbanden genoemd worden? En waarom eigenlijk? Je leest het allemaal in de zomerbanden & all-season banden gids.

 

Het verschil tussen zomerbanden en all-season banden

Zomerbanden zijn gemaakt voor zomerse omstandigheden. Concreet betekent dit dat deze autobanden gebruikt worden bij temperaturen van 7 graden Celsius en hoger. De banden presteren dan optimaal. Winterbanden die gebruikt worden bij deze temperaturen presteren namelijk steeds slechter. De rubbersamenstelling van winterbanden is gemaakt voor temperaturen onder de 7 graden.

All-season banden zijn een compromis tussen de winterbanden en zomerbanden. Dit vertaalt zich in een band die in beide seizoenen matig presteert. Het is mogelijk om op vierseizoenenbanden te rijden, heel het jaar door, maar optimale rijprestaties kun je eigenlijk niet verwachten. De gemiddelde bandentest laat ook herhaaldelijk zien dat dure all-seasonbanden slechter scoren dan goedkope zomerbanden.

All-season banden zijn daarmee alleen een alternatief voor mensen die kleine afstanden rijden (minder dan 5.000 km per jaar), een rustige rijstijl hebben en niet optimale rijprestaties eisen. Daarnaast worden all-season banden voor zwaardere voertuigen (SUV’s bijvoorbeeld) afgeraden omdat de mindere prestaties hier vaak té goed merkbaar zijn.
Hier moet wel aan toegevoegd worden dat de gemiddelde prestatie van de all-season band de laatste jaren flink toegenomen is.

 

Waarom presteren all-season banden minder in de zomer dan zomerbanden?

Simpelweg omdat het gaat om een compromis. Ten eerste is de rubbersamenstelling niet optimaal voor de zomerse temperaturen. Ten tweede heeft een all-season band meer lamellen om sneeuw af te kunnen voeren, wat niet nodig is in de zomer. De extra lamellen zorgen in de zomer alleen maar voor minder stijfheid van de band, waardoor de prestaties op droog en nat wegdek afnemen.

Daarnaast is de vorm van de band afwijkend. Een zomerband heeft een rondere vorm voor reductie van de rolweerstand en minder geluidsemissie. Omdat een all-season band breder is (naar het ontwerp van de winterband), heeft deze band een veel hoger geluidsemissie niveau en is de rolweerstand hoger. Dat resulteert in een hoger brandstofverbruik en veel meer geluid in de auto.

 

Wat zijn M+S banden eigenlijk?

Alphine keuring symbool

M+S banden staan voor ‘Modder en Sneeuw’ banden. Deze aanduiding zegt echter niets over de eigenschappen of kwaliteiten van de band. Letterlijk elke fabrikant kan M+S op de autoband zetten zonder dat hier testen voor uitgevoerd zijn. De aanduiding kan zelfs op zomerbanden geplaatst worden.

Dat het nietszeggend is, blijkt wel uit de Duitse wetgeving. Tot eind september 2024 worden de banden gedoogd in winterse omstandigheden wanneer de band voor 31 december 2017 geproduceerd is. Alle banden die later gemaakt zijn, moeten voorzien zijn van het Alpine-symbool. Heeft jouw band dit symbool niet en rijd je in winterse omstandigheden in Duitsland, dan krijg je een leuke herinnering aan je rit in de vorm van een bekeuring.

 

Mag je doorrijden op winterbanden en is dit verstandig?

Ja, in de zomer mag je gewoon door blijven rijden op winterbanden. Het is echter bijzonder onverstandig vanwege verschillende redenen:

  • De remprestaties van de auto nemen sterk af bij het gebruik van winterbanden;
  • Brandstofverbruik en geluidsemissie niveau nemen sterk toe;
  • De winterband zal dermate hard slijten dat deze het winterseizoen niet haalt.

In dit kader wordt vaak gesproken over hogere buitentemperaturen. Vergeet niet dat het niet de buitentemperatuur is die de nekslag geeft aan de winterband: het asfalt wordt op een gemiddelde zomerdag met volle zon namelijk veel heter dan de buitentemperatuur!

Hoewel het toegestaan is in Nederland om door te rijden met winterbanden in de zomer is het dus bijzonder onverstandig.

 

Welke autoband past het best bij mij?

  • Rijd je meer dan 5.000 kilometer per jaar?
  • Heb je een actieve/agressieve rijstijl?
  • Rijd je op verschillende wegdekken zoals snelwegen en landelijke wegen?
  • Wil je de optimale prestaties van je auto tijdens het rijden?
  • Vind je het brandstofverbruik belangrijk?
  • Wil je weinig geluid in de auto tijdens het rijden?

Wanneer je op één of meer vragen hierboven ‘ja’ geantwoord hebt, dan is het gebruik van zomerbanden in de zomer (en winterbanden in de winter) de enige juiste oplossing. Rijd je echter bijzonder weinig, heb je weinig eisen en rijd je voornamelijk in de stad, dan kun je volstaan met all-season banden.

Tip: vind je het wisselen tussen zomer- en winterbanden vervelend omdat je dit niet zelf kunt doen? Investeer dan in een tweede setje velgen. Het kost wat, maar het wisselen van zomer- naar winterbanden wordt een stuk makkelijker, en je kunt het in het vervolg helemaal zelf doen.

 

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van nieuwe autobanden?

Bij het aanschaffen van nieuwe zomerbanden is het van belang dat je naar het bandenlabel kijkt. Op het bandenlabel staat het brandstofverbruik vermeld, net als grip op nat wegdek en het geluidsemissie niveau. Aan de hand van het bandenlabel en de prijzen is het goed mogelijk om een sterke vergelijking te maken. Hierbij let je vooral op je eigen eisen. Wil je optimale grip op nat wegdek, wil je zo min mogelijk geluid van de banden tijdens het rijden of wil je wat extra betalen om een band te hebben die op alle vlakken optimaal presteert?

 

Hoe verbeter ik de levensduur en prestaties van mijn autobanden zelf?

De levensduur van de banden verlengen en de prestaties verbeteren gaat op dezelfde manier: de bandenspanning met regelmaat controleren. De eigenschappen van de band zijn de testresultaten van de autoband op de juiste bandenspanning. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de prestaties afnemen. Ook slijt de band vele malen harder bij een verkeerde bandenspanning. Controleer daarom minstens maandelijks de bandenspanning – en voordat je een langere rit gaat maken. Bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk in de zomervakantie.

 

De juiste band kiezen loont!

Het zoeken van de juiste autobanden kost wat tijd en wat geld. De gemiddelde zomerband gaat echter met gemak drie seizoenen mee en dat betekent dat je lang profijt hebt wanneer je de juiste keuze maakt.

 

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met all-season banden. Maar kun je de aankomende winter, die als zeer streng voorspeld wordt, doorrijden met je all-season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het is erg belangrijk om het verschil tussen zomerbanden, all-season banden en winterbanden te kennen. In winterweer- wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en/of  ijs- gebeuren de meeste ongelukken.

 

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere samenstelling. Dat betekent dat ze nog steeds zacht genoeg zijn om de grip te bieden die je nodig hebt bij temperaturen onder de 7°C. Ze hebben ook een ander profielpatroon, met fijne groeven of “lamellen” gesneden in elk loopvlakblok die voor betere grip in de sneeuw zorgen. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen).

Zomerbanden hebben een relatief harde samenstelling, wat betekent dat ze zacht worden bij mildere temperaturen om veel grip te bieden – meestal boven 7 °C. Als het kouder wordt dan daalt hun betrouwbaarheid snel omdat ze te hard worden en niet genoeg grip kunnen bieden. De all-season band beoogt het beste van twee werelden te bieden; een zachtere samenstelling dan een winterband voor gebruik in koude en milde temperaturen, maar met lamellen voor grip in sneeuw en modder. Deze banden zijn tot -5°C bruikbaar, maar de prestaties zijn veel lager dan die van echte winterbanden. Het draait erom hoeveel van de winter je denkt dat onder 7 °C zal blijven. Als je voor het grootste deel van de winter onder die temperatuur komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing.

Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!

Dit verklaart meteen de monsterfiles in Nederland als het winterse weer gearriveerd is, want slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. En, winterbanden of niet, de andere automobilisten moeten dan stapvoets rijden, of zelfs “even stoppen” voor het maken van een “sfeerfoto”.

Wissel dus voor winterbanden, en wel alle vier de banden – alleen de aandrijfbanden wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken – en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden.

Uiteraard geldt dit ook voor auto’s uitgerust met 4X4, ABS of ESP. Zonder goede grip kun je de controle over de auto verliezen. Overigens is langzamer rijden bij winterweer een goede reactie, ook al heb je een winterband met een W(ZR) codering (veilig tot 270 km/u) dan kun je toch maar het best rustig aan doen. Over de codering: eigenlijk zijn alle winterbanden goed, behalve die met een “I”, want die voeren water veilig af tot slechts 120 km/u, wat onder de maximumsnelheid in Nederland ligt.

 

Hoe pak ik dit aan?

Winterbanden zijn vaak iets duurder dan zomerbanden en een extra set is behoorlijk kostbaar – vooral als je ze met een extra set velgen combineert om het omschakelen gemakkelijker te maken. Maar bedenk wel dat ze jaren meegaan, je zomerbanden gedurende dezelfde periode uiteraard niet slijten en dat ze de veiligheid sterk verbeteren- 1 kleine botsing in je no claim en een tijdige aanschaf had ze al betaald! Kies je velgen in de kleinst voorgeschreven maat. Bij een glad wegdek geldt een breed contactvlak immers als een nadeel. Met een profiel van minder dan 4 mm verliest de winterband zijn grip en kan nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Als je de autobanden wisselt is de opslag van de autobanden ook erg belangrijk.

Allereerst moeten ze goed schoongemaakt worden, om vervolgens opgeslagen te worden in een koele, droge en donkere ruimte, zonder zonlicht of blootstelling aan chemische middelen. Maar in ieder geval ingepakt in bijvoorbeeld een oud laken, opgestapeld (één maal per maand verplaatsen), en het liefst niet in de garage. Tip: vaak biedt je dealer opslag en het wisselen aan voor een special prijs voor vaste klanten, € 50 per keer is een goede indicatie, opslag inbegrepen- als het veel meer is dan hecht je dealer kennelijk niet veel waarde aan trouwe klanten! Fastfitters zijn meestal niet de prijsvechters die ze beweren te zijn met prijzen rond de €200 per jaar (opslag en 2 wissels).

En wat betreft de reservevelgen, je kunt ze altijd samen met je auto verkopen en een deel van je uitgaven terug verdienen.

 

Teveel werk. Ik rijd gewoon het hele jaar op winterbanden!

Ja, dat kan, maar we zouden het niet aanbevelen. Boven de 7°C heeft de zachtere rubbersamenstelling hetzelfde effect als zomerbanden in winterse omstandigheden – dat wil zeggen, langere remafstanden en een verhoogde neiging tot slippen in bochten. Bovendien slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen, wat betekent dat je de banden vaker zult moeten vervangen. Winterbanden hebben ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg door de hogere rolweerstand. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

De conclusie is dat je in de Nederlandse winter absoluut niet met zomerbanden kunt rijden.

All- season banden misschien, afhankelijk van de winter en je locatie, maar als je het op veilig wilt spelen dan kun je het beste winterbanden opleggen. Het wordt welhaast zeker een lange, strenge – doch gezellige – winter, en winterbanden heb je dan net zo hard nodig als wanten en snert. Of wellicht wil je de kerstmarkt in Keulen of Aken bezoeken en in Duitsland zijn winterbanden wél verplicht.

Wees zuinig op je velgen

Wees zuinig op je velgen

De velgen van je auto zijn misschien wel het mooiste onderdeel van je auto. Mooi, schone velgen vallen op en geven je auto net dat beetje extra uitstraling die het verdient. Aan de andere kant kunnen vieze, niet goed onderhouden velgen je auto een stuk minder mooi maken. De originele velgen onder je auto zien er natuurlijk prachtig uit, dus probeer dat ook zo lang mogelijk zo te houden. Er zijn een aantal dingen die jij kunt doen om jouw velgen schoon te houden en de kwaliteit ervan hoog te houden.

 

Alleen door de wasstraat is niet genoeg

En wasstraat kan je auto mooi schoonmaken, maar de velgen worden er niet brandschoon van. Vaak gaan de borstels uit de wasstraat wel over de velgen heen, maar worden niet alle randjes goed schoongemaakt. Wil je je velgen weer laten blinken na een ritje door de wasstraat, maak de velgen dan voordat je door de wasstraat rijdt even met de hand extra schoon. Een natte spons doet wonderen. Even goed langs alle randen zorgt ervoor dat de borstel van de wasstraat alleen nog maar de finishing touch hoeft te geven.

 

Gebruik speciale velgenreiniger

De velgen worden met name aangetast door de remstof die vrijkomt bij het remmen. Deze stof laat een soort aanslag op je velgen achter die er niet makkelijk af te halen is. Een velgenreiniger zorgt ervoor dat deze aanslag niet gaat inbranden in de velg. Een keer per week over de velgen heen gaan zorgt  voor een stralend resultaat. Bij de aankoop van originele velgen krijg je van de verkoper vaak een advies over welke velgenreiniger je het beste kunt gebruiken.

 

Kijk uit voor stoepranden

Stoepranden zijn misschien wel het grootste gevaar voor een velg. Bij het inparkeren wil men vaak zo dicht mogelijk bij de stoeprand staan, maar deze stoepranden kunnen vervelende krassen aan je velgen toebrengen. Deze krassen zijn moeilijk te herstellen en daarom erg vervelend. Parkeer dus niet te dicht langs de stoep en probeer bij het maken van bochten de randen niet te dicht op te zoeken. Een krasje zit in een klein hoekje!