Geschiedenis van Ford

Ford Motor Company is een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het Amerikaanse bedrijf bouwt auto’s onder de namen Ford en Lincoln. Naast de Amerikaanse markt zijn het Verenigd Koninkrijk en Duitsland grote afnemers van Ford. Ook in China zijn de auto’s van Ford erg geliefd.

Henry Ford

Henry Ford, geboren in 1863, richtte in 1899 samen met andere investeerders de Detroit Automobile Company op. Door een tegenvallende productie van auto’s ging het al in 1900 failliet. Een jaar later werd het bedrijf hernoemd naar Henry Ford Company. De doorstart mislukte en 3 maanden later was het bedrijf alweer failliet. Het bedrijf maakt nogmaals een doorstart en is uiteindelijk Cadillac geworden.

Ford Motor Company

Op 16 juni 1903 werd in Michigan de Ford Motor Company opgericht. Henry Ford stond, samen met 11 investeerders, aan de basis van het bedrijf. Hij ruilde de plannen van de door hem ontworpen auto en 17 patenten in tegen aandelen in het bedrijf. Daarnaast werd hij hoofdingenieur en ondervoorzitter.

De productie van auto’s begon in Detroit met slechts 10 werknemers. Hiermee waren ze in staat een paar auto’s per jaar te produceren. Het eerste model dat op de markt kwam was de Ford Model A. De insteek van Ford was om betaalbare auto’s voor de modale man te maken. Wel bood Ford de mogelijkheid om extra’s toe te voegen tegen een meerprijs.

Uitbreiding naar Canada

In 1904 breidde Ford uit naar het buitenland en opende een vestiging in Canada. De naam van de nieuwe vestiging werd Ford Motor Company of Canada. 2 jaar later groeide Ford uit tot de grootste autofabrikant in de Verenigde Staten.

Ford Model T

Henry Ford werd directeur van het bedrijf en had inmiddels een meerderheid van de aandelen in handen. In 1908 werd er een nieuwe auto gelanceerd: de Ford Model T. Dit zou uiteindelijk één van de meest succesvolle automodellen ooit worden.

Productie

Door het fabrieksproces te innoveren kon Ford steeds sneller auto’s maken. Ford bracht de duur van het maken van één auto terug naar 1 uur en 33 minuten. Niet iedereen was even blij met de vernieuwingen, waardoor Ford te maken kreeg met een hoog verloop van personeel. Begin 1914 loste Ford dit probleem op door de lonen te verdubbelen, de diensten met één uur te korten naar 8 uur per dag en de introductie van de 40-urige werkweek.

De maatregelen hadden goede impact en leidden tot een hogere productiviteit, lager personeelsverloop en lagere productiekosten per auto. Dit resulteerde in lagere kosten, waardoor het mogelijk werd de prijzen ook steeds verder te verlagen. Ford begon in diezelfde periode dealers aan zich te verbinden. Zo ontstond een franchise-netwerk van het merk Ford.

Concurrentie met General Motors

In 1919 trad Edsel Ford, de zoon van Henry, aan als hoofd van het bedrijf. Ford verloor in deze periode terrein aan General Motors (GM). De concurrent bood modernere en luxere modellen aan dan de Ford Model T uit 1908. Ford had een modern productieproces, maar het conservatieve management negeerde de vraag naar luxere modellen.

Overname Lincoln

Om toch aan de vraag naar luxere modellen te voldoen nam Ford in 1922 de Lincoln Motor Company over. Het bedrijf verkocht auto’s in het hoogste segment. Om ook auto’s aan de middenklasse aan te bieden richtte Ford in 1939 het merk Mercury op.

Ford tijdens de Tweede Wereldoorlog

Henry Ford was als pacifist tegen de oorlog en wilde niet meewerken aan het maken van militaire voertuigen. Tot de Japanse aanval op Pearl Harbor van 7 december 1941. Ford begon met de productie van Jeeps voor het Amerikaans leger. Daarnaast liep de productie van de normale auto’s door tot 1 februari 1942. Vanaf dat moment schakelde het bedrijf volledig over op het produceren voor de oorlog.

In 1951 startte Ford een wetenschappelijk laboratorium in Dearborn, Michigan, dat onder de naam Ford Research Labs door zou gaan.

Innovatie

Ford begon vervolgens in 1956 met het aanbieden van meerdere veiligheidsopties, zoals (voor de eerste keer ooit) gordels op de achterbank. Eén jaar later ging Ford verder met de introductie van het kinderslot en in 1965 het reminder lampje voor gordels.

Eén jaar eerder werd de Ford Mustang voor het eerst geïntroduceerd. Daarna volgden een aantal goede jaren voor Ford. In de jaren 80 introduceerde Ford meerdere succesvolle modellen op de automarkt. Hierdoor waren ze in staat om in 1990 Jaguar Cars te kopen. 4 jaar later namen ze ook Aston Martin over. De daaropvolgende jaren bleef Ford grote aantallen voertuigen verkopen. Dit kwam mede doordat de Amerikaanse economie enorm aan het groeien was.

Geschiedenis van Ford
Schuiven naar boven