Nu de zomerse weersomstandigheden voor de deur staan, is het hoog tijd om te kijken waar de tuinmeubels ook alweer opgeslagen zijn. Bij de eerste warme dagen gaan we massaal naar buiten om de eerste tekenen van de lente op te vangen. Het maakt ons blij, zorgt ervoor dat we plannen gaan maken en een lenteschoonmaak op de agenda zetten. Vergeet niet tegelijkertijd even naar de auto te kijken. Andere weersomstandigheden betekent andere eisen en vooral op het gebied van de autobanden vraagt dit om extra aandacht.
Daarmee komt ook de eindeloze discussie weer naar voren. Wat is nou beter: zomerbanden of de all-season banden die ook wel vierseizoenenbanden genoemd worden? En waarom eigenlijk? Je leest het allemaal in de zomerbanden & all-season banden gids.
Het verschil tussen zomerbanden en all-season banden
Zomerbanden zijn gemaakt voor zomerse omstandigheden. Concreet betekent dit dat deze autobanden gebruikt worden bij temperaturen van 7 graden Celsius en hoger. De banden presteren dan optimaal. Winterbanden die gebruikt worden bij deze temperaturen presteren namelijk steeds slechter. De rubbersamenstelling van winterbanden is gemaakt voor temperaturen onder de 7 graden.
All-season banden zijn een compromis tussen de winterbanden en zomerbanden. Dit vertaalt zich in een band die in beide seizoenen matig presteert. Het is mogelijk om op vierseizoenenbanden te rijden, heel het jaar door, maar optimale rijprestaties kun je eigenlijk niet verwachten. De gemiddelde bandentest laat ook herhaaldelijk zien dat dure all-seasonbanden slechter scoren dan goedkope zomerbanden.
All-season banden zijn daarmee alleen een alternatief voor mensen die kleine afstanden rijden (minder dan 5.000 km per jaar), een rustige rijstijl hebben en niet optimale rijprestaties eisen. Daarnaast worden all-season banden voor zwaardere voertuigen (SUV’s bijvoorbeeld) afgeraden omdat de mindere prestaties hier vaak té goed merkbaar zijn.
Hier moet wel aan toegevoegd worden dat de gemiddelde prestatie van de all-season band de laatste jaren flink toegenomen is.
Waarom presteren all-season banden minder in de zomer dan zomerbanden?
Simpelweg omdat het gaat om een compromis. Ten eerste is de rubbersamenstelling niet optimaal voor de zomerse temperaturen. Ten tweede heeft een all-season band meer lamellen om sneeuw af te kunnen voeren, wat niet nodig is in de zomer. De extra lamellen zorgen in de zomer alleen maar voor minder stijfheid van de band, waardoor de prestaties op droog en nat wegdek afnemen.
Daarnaast is de vorm van de band afwijkend. Een zomerband heeft een rondere vorm voor reductie van de rolweerstand en minder geluidsemissie. Omdat een all-season band breder is (naar het ontwerp van de winterband), heeft deze band een veel hoger geluidsemissie niveau en is de rolweerstand hoger. Dat resulteert in een hoger brandstofverbruik en veel meer geluid in de auto.
Wat zijn M+S banden eigenlijk?
M+S banden staan voor ‘Modder en Sneeuw’ banden. Deze aanduiding zegt echter niets over de eigenschappen of kwaliteiten van de band. Letterlijk elke fabrikant kan M+S op de autoband zetten zonder dat hier testen voor uitgevoerd zijn. De aanduiding kan zelfs op zomerbanden geplaatst worden.
Dat het nietszeggend is, blijkt wel uit de Duitse wetgeving. Tot eind september 2024 worden de banden gedoogd in winterse omstandigheden wanneer de band voor 31 december 2017 geproduceerd is. Alle banden die later gemaakt zijn, moeten voorzien zijn van het Alpine-symbool. Heeft jouw band dit symbool niet en rijd je in winterse omstandigheden in Duitsland, dan krijg je een leuke herinnering aan je rit in de vorm van een bekeuring.
Mag je doorrijden op winterbanden en is dit verstandig?
Ja, in de zomer mag je gewoon door blijven rijden op winterbanden. Het is echter bijzonder onverstandig vanwege verschillende redenen:
- De remprestaties van de auto nemen sterk af bij het gebruik van winterbanden;
- Brandstofverbruik en geluidsemissie niveau nemen sterk toe;
- De winterband zal dermate hard slijten dat deze het winterseizoen niet haalt.
In dit kader wordt vaak gesproken over hogere buitentemperaturen. Vergeet niet dat het niet de buitentemperatuur is die de nekslag geeft aan de winterband: het asfalt wordt op een gemiddelde zomerdag met volle zon namelijk veel heter dan de buitentemperatuur!
Hoewel het toegestaan is in Nederland om door te rijden met winterbanden in de zomer is het dus bijzonder onverstandig.
Welke autoband past het best bij mij?
- Rijd je meer dan 5.000 kilometer per jaar?
- Heb je een actieve/agressieve rijstijl?
- Rijd je op verschillende wegdekken zoals snelwegen en landelijke wegen?
- Wil je de optimale prestaties van je auto tijdens het rijden?
- Vind je het brandstofverbruik belangrijk?
- Wil je weinig geluid in de auto tijdens het rijden?
Wanneer je op één of meer vragen hierboven ‘ja’ geantwoord hebt, dan is het gebruik van zomerbanden in de zomer (en winterbanden in de winter) de enige juiste oplossing. Rijd je echter bijzonder weinig, heb je weinig eisen en rijd je voornamelijk in de stad, dan kun je volstaan met all-season banden.
Tip: vind je het wisselen tussen zomer- en winterbanden vervelend omdat je dit niet zelf kunt doen? Investeer dan in een tweede setje velgen. Het kost wat, maar het wisselen van zomer- naar winterbanden wordt een stuk makkelijker, en je kunt het in het vervolg helemaal zelf doen.
Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van nieuwe autobanden?
Bij het aanschaffen van nieuwe zomerbanden is het van belang dat je naar het bandenlabel kijkt. Op het bandenlabel staat het brandstofverbruik vermeld, net als grip op nat wegdek en het geluidsemissie niveau. Aan de hand van het bandenlabel en de prijzen is het goed mogelijk om een sterke vergelijking te maken. Hierbij let je vooral op je eigen eisen. Wil je optimale grip op nat wegdek, wil je zo min mogelijk geluid van de banden tijdens het rijden of wil je wat extra betalen om een band te hebben die op alle vlakken optimaal presteert?
Hoe verbeter ik de levensduur en prestaties van mijn autobanden zelf?
De levensduur van de banden verlengen en de prestaties verbeteren gaat op dezelfde manier: de bandenspanning met regelmaat controleren. De eigenschappen van de band zijn de testresultaten van de autoband op de juiste bandenspanning. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de prestaties afnemen. Ook slijt de band vele malen harder bij een verkeerde bandenspanning. Controleer daarom minstens maandelijks de bandenspanning – en voordat je een langere rit gaat maken. Bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk in de zomervakantie.
De juiste band kiezen loont!
Het zoeken van de juiste autobanden kost wat tijd en wat geld. De gemiddelde zomerband gaat echter met gemak drie seizoenen mee en dat betekent dat je lang profijt hebt wanneer je de juiste keuze maakt.