Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met all-season banden. Maar kun je de aankomende winter, die als zeer streng voorspeld wordt, doorrijden met je all-season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het is erg belangrijk om het verschil tussen zomerbanden, all-season banden en winterbanden te kennen. In winterweer- wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en/of  ijs- gebeuren de meeste ongelukken.

 

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere samenstelling. Dat betekent dat ze nog steeds zacht genoeg zijn om de grip te bieden die je nodig hebt bij temperaturen onder de 7°C. Ze hebben ook een ander profielpatroon, met fijne groeven of “lamellen” gesneden in elk loopvlakblok die voor betere grip in de sneeuw zorgen. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen).

Zomerbanden hebben een relatief harde samenstelling, wat betekent dat ze zacht worden bij mildere temperaturen om veel grip te bieden – meestal boven 7 °C. Als het kouder wordt dan daalt hun betrouwbaarheid snel omdat ze te hard worden en niet genoeg grip kunnen bieden. De all-season band beoogt het beste van twee werelden te bieden; een zachtere samenstelling dan een winterband voor gebruik in koude en milde temperaturen, maar met lamellen voor grip in sneeuw en modder. Deze banden zijn tot -5°C bruikbaar, maar de prestaties zijn veel lager dan die van echte winterbanden. Het draait erom hoeveel van de winter je denkt dat onder 7 °C zal blijven. Als je voor het grootste deel van de winter onder die temperatuur komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing.

Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!

Dit verklaart meteen de monsterfiles in Nederland als het winterse weer gearriveerd is, want slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. En, winterbanden of niet, de andere automobilisten moeten dan stapvoets rijden, of zelfs “even stoppen” voor het maken van een “sfeerfoto”.

Wissel dus voor winterbanden, en wel alle vier de banden – alleen de aandrijfbanden wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken – en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden.

Uiteraard geldt dit ook voor auto’s uitgerust met 4X4, ABS of ESP. Zonder goede grip kun je de controle over de auto verliezen. Overigens is langzamer rijden bij winterweer een goede reactie, ook al heb je een winterband met een W(ZR) codering (veilig tot 270 km/u) dan kun je toch maar het best rustig aan doen. Over de codering: eigenlijk zijn alle winterbanden goed, behalve die met een “I”, want die voeren water veilig af tot slechts 120 km/u, wat onder de maximumsnelheid in Nederland ligt.

 

Hoe pak ik dit aan?

Winterbanden zijn vaak iets duurder dan zomerbanden en een extra set is behoorlijk kostbaar – vooral als je ze met een extra set velgen combineert om het omschakelen gemakkelijker te maken. Maar bedenk wel dat ze jaren meegaan, je zomerbanden gedurende dezelfde periode uiteraard niet slijten en dat ze de veiligheid sterk verbeteren- 1 kleine botsing in je no claim en een tijdige aanschaf had ze al betaald! Kies je velgen in de kleinst voorgeschreven maat. Bij een glad wegdek geldt een breed contactvlak immers als een nadeel. Met een profiel van minder dan 4 mm verliest de winterband zijn grip en kan nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Als je de autobanden wisselt is de opslag van de autobanden ook erg belangrijk.

Allereerst moeten ze goed schoongemaakt worden, om vervolgens opgeslagen te worden in een koele, droge en donkere ruimte, zonder zonlicht of blootstelling aan chemische middelen. Maar in ieder geval ingepakt in bijvoorbeeld een oud laken, opgestapeld (één maal per maand verplaatsen), en het liefst niet in de garage. Tip: vaak biedt je dealer opslag en het wisselen aan voor een special prijs voor vaste klanten, € 50 per keer is een goede indicatie, opslag inbegrepen- als het veel meer is dan hecht je dealer kennelijk niet veel waarde aan trouwe klanten! Fastfitters zijn meestal niet de prijsvechters die ze beweren te zijn met prijzen rond de €200 per jaar (opslag en 2 wissels).

En wat betreft de reservevelgen, je kunt ze altijd samen met je auto verkopen en een deel van je uitgaven terug verdienen.

 

Teveel werk. Ik rijd gewoon het hele jaar op winterbanden!

Ja, dat kan, maar we zouden het niet aanbevelen. Boven de 7°C heeft de zachtere rubbersamenstelling hetzelfde effect als zomerbanden in winterse omstandigheden – dat wil zeggen, langere remafstanden en een verhoogde neiging tot slippen in bochten. Bovendien slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen, wat betekent dat je de banden vaker zult moeten vervangen. Winterbanden hebben ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg door de hogere rolweerstand. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

De conclusie is dat je in de Nederlandse winter absoluut niet met zomerbanden kunt rijden.

All- season banden misschien, afhankelijk van de winter en je locatie, maar als je het op veilig wilt spelen dan kun je het beste winterbanden opleggen. Het wordt welhaast zeker een lange, strenge – doch gezellige – winter, en winterbanden heb je dan net zo hard nodig als wanten en snert. Of wellicht wil je de kerstmarkt in Keulen of Aken bezoeken en in Duitsland zijn winterbanden wél verplicht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *