De Algemene Periodieke Keuring (APK)

Algemene periodieke keuring - APK

De APK, of Algemene Periodieke Keuring, is een verplichte keuring van voertuigen in Nederland die minimaal één keer per jaar moet worden uitgevoerd. De APK is bedoeld om te zorgen dat voertuigen aan bepaalde veiligheidseisen voldoen en dat ze de weg op mogen. Het doel van de APK is dus om de verkeersveiligheid te verhogen.

Voor welke voertuigen geldt de APK?

De APK geldt voor alle voertuigen in Nederland, zoals personenauto’s, motoren, bussen en vrachtwagens. Ook oldtimers moeten aan de APK voldoen, al gelden hier wel andere regels. Zo hoeft een oldtimer, ouder dan 30 jaar, bijvoorbeeld maar eens in de twee jaar gekeurd te worden.

Wat wordt tijdens de APK gecontroleerd?

Tijdens de APK worden diverse aspecten van een voertuig gecontroleerd. Dit is bedoeld om te zorgen dat het voertuig aan bepaalde veiligheidseisen voldoet en dat het voertuig de weg op mag.

De volgende onderdelen worden tijdens de APK gecontroleerd:

  • Banden: De staat van de banden wordt gecontroleerd, zoals de profieldiepte, de slijtage en eventuele beschadigingen. Ook wordt gekeken naar de luchtdruk en de spanning van de banden.
  • Remsysteem: Het remsysteem wordt gecontroleerd op werking en slijtage. Dit geldt voor zowel de handrem als de voetrem.
  • Verlichting: De werking van de verlichting, zoals de koplampen, achterlichten, knipperlichten en verlichting van het dashboard, wordt gecontroleerd. Ook wordt gekeken naar de staat van de lampen en de reflectoren.
  • Uitlaat: De uitlaat wordt gecontroleerd op werking, lekkages en eventuele beschadigingen.
  • Stuurinrichting: De stuurinrichting wordt gecontroleerd op werking en slijtage.
  • Vering en demping: De staat van de veren en dempers wordt gecontroleerd.
  • Carrosserie: De staat van de carrosserie wordt gecontroleerd, zoals de staat van de lak en eventuele beschadigingen of roestplekken.
  • Brandstofsysteem: Het brandstofsysteem wordt gecontroleerd op werking en lekkages.
  • Stabiliteit: De stabiliteit van het voertuig wordt gecontroleerd.

Daarnaast wordt er ook gekeken naar de kilometerstand van het voertuig en naar de staat van de papieren, zoals het kentekenbewijs en het APK-certificaat.

Het APK-keuringsrapport

Tot 1994 kreeg je, wanneer je auto aan alle eisen voldeed, een verplichte sticker voor op de kentekenplaat. Tegenwoordig krijg je, zowel bij goedkeuring als afkeuring van de auto, een APK-keuringsrapport. In dit rapport staat precies wat tijdens de keuring is gecontroleerd en of het voertuig aan de eisen voldoet. Zo vind je in het rapport reparatiepunten, adviespunten en (indien van toepassing) afkeurpunten.

Het APK-keuringsrapport is bedoeld als bewijs dat een voertuig aan de APK-eisen voldoet en dat het voertuig de weg op mag. Het is in Nederland niet verplicht om het APK-keuringsrapport bij je te hebben als je met je voertuig de weg op gaat. In veel andere Europese landen kan nog wel gevraagd worden naar het keuringsrapport.

APK afgekeurd, en nu?

Als je voertuig tijdens de Algemene Periodieke Keuring is afgekeurd, betekent dit dat het voertuig niet aan de eisen voldoet die zijn gesteld voor verkeersveiligheid. Dit betekent dat je het voertuig niet zomaar op de weg mag gebruiken.

Als je voertuig is afgekeurd, ontvang je een APK-keuringsrapport waarin staat wat er aan het voertuig moet worden gedaan om het alsnog goed te keuren. De punten waaraan het voertuig niet voldoet, staan in het rapport vermeld met een omschrijving van wat er moet gebeuren om het voertuig alsnog aan de eisen te laten voldoen.

Het is aan jou als eigenaar om ervoor te zorgen dat het voertuig aan de eisen voldoet. Dit kan betekenen dat je reparaties moet laten uitvoeren of dat je bepaalde onderdelen moet vervangen. Het is aan te raden om hiervoor een professioneel bedrijf in te schakelen, zodat je zeker weet dat de reparaties of vervangingen goed worden uitgevoerd.

Zodra je ervoor hebt gezorgd dat het voertuig aan de eisen voldoet, kun je het voertuig opnieuw laten keuren. Als het voertuig tijdens de opnieuw uitgevoerde keuring aan de eisen voldoet, krijg je een nieuw APK-keuringsrapport en mag het voertuig de weg weer op.

Het is belangrijk om op tijd aan de APK te denken, zodat je voertuig altijd aan de eisen voldoet en je geen boetes of verboden krijgt om het voertuig te gebruiken. Daarnaast is het ook goed om je voertuig tussentijds te laten controleren, zodat eventuele problemen op tijd opgemerkt en opgelost kunnen worden. Zo hou je je voertuig in goede staat en vergroot je de verkeersveiligheid.

Voorkom boetes en doe de APK op tijd

Het is verplicht om een voertuig te laten keuren voordat de APK verloopt. Als een voertuig niet op tijd gekeurd wordt, kan dit leiden tot boetes of zelfs tot het verbod om het voertuig te gebruiken.

Het is belangrijk om te onthouden dat de APK niet alleen bedoeld is om te controleren of een voertuig aan de eisen voldoet, maar ook om eventuele problemen op te sporen en op te lossen. Zo kan de APK bijvoorbeeld helpen om brandgevaar te voorkomen of om te zorgen dat een voertuig zuiniger rijdt.

Als je een voertuig hebt, is het dus belangrijk om op tijd aan de APK te denken. Zo voorkom je boetes en zorg je ervoor dat je veilig de weg op kunt. Daarnaast kan het ook goed zijn om je voertuig tussentijds te laten controleren, zodat eventuele problemen op tijd opgemerkt en opgelost kunnen worden. Zo hou je je voertuig in goede staat en vergroot je de verkeersveiligheid.

De Algemene Periodieke Keuring (APK)
Schuiven naar boven