Datsun, een automerk onder de vlag van Nissan, was in de jaren 70 een van de populairste en meest invloedrijke automerken ter wereld. Het merk richtte zich op het aanbieden van betaalbare, betrouwbare en sportieve auto’s voor een breed scala aan klanten, van jonge gezinnen tot zakelijke rijders. Maar welke Datsun modellen kenmerkte de jaren 70? Lees snel verder.
Datsun 710 (1967 – 1972)
De Datsun 710 was een compacte middenklasseauto die werd geproduceerd door Nissan van 1967 tot 1972. Het model was gericht op kopers die op zoek waren naar een betaalbare en sportieve middenklasseauto.
Bij de 710 kon je kiezen uit een 1.4-liter of 1.6-liter viercilinder motor. Beide opties boden een uitstekende verhouding tussen prestaties en efficiëntie. Deze compacte middenklasser had een sportieve uitstraling en een verfijnd interieurontwerp.
In feite was de Datsun 710 een populaire en bekroonde middenklasseauto die bekend stond om zijn uitstekende prestaties en verfijnde rijbeleving. Dit model is nog steeds geliefd is bij liefhebbers en verzamelaars vanwege zijn sportieve uitstraling en betrouwbare ontwerp.
Datsun 510 (1968 – 1973)
De Datsun 510 was een compacte en betaalbare middenklasseauto die werd geproduceerd door Nissan van 1968 tot 1973. Het was gericht op kopers die op zoek waren naar een betaalbare auto met een goede wegligging en een verfijnde rijbeleving.
De 510 werd aangeboden als sedan, wagon en coupé, en was uitgerust met een keuze uit een 1.6-liter viercilinder motor of een 1.8-liter viercilinder motor.
Het was een populaire auto in zijn tijd, die tot op de dag van vandaag een trouwe fan schare. Vooral onder liefhebbers van compacte auto’s en liefhebbers van Japanse auto’s uit de jaren 70.
Datsun 240Z (1970-1973)
De Datsun 240Z was een sportieve tweezitter die werd geproduceerd door Datsun (nu Nissan) van 1970 tot 1973. Het was een populaire auto in zijn tijd en wordt nog steeds beschouwd als een icoon van de Japanse auto-industrie.
De 240Z was uitgerust met een 2.4-liter zescilinder motor die een vermogen van 151 pk leverde. Het was een snelle en sportieve auto voor zijn tijd en bood ook een uitstekende waar-voor-je-geld verhouding.
Het ontwerp van de 240Z was uniek en verfijnd, met scherpe lijnen en een lage neus. Het was beschikbaar in verschillende kleuren en bood een ruim interieur met comfortabele zetels en een goede rijpositie.
Datsun 620 (1972 – 1979)
De Datsun 620 was een compacte pick-up truck die werd geproduceerd door Nissan van 1972 tot 1979. Het was gericht op kopers die op zoek waren naar een betaalbare en betrouwbare pick-up truck voor zowel zakelijke als persoonlijke doeleinden.
De 620 werd uitgerust met een keuze uit een 1.6-liter viercilinder of een 2.0-liter viercilinder motor, en bood een uitstekende verhouding tussen prestaties en efficiëntie.
De Datsun 620 was bekend om zijn uitstekende betrouwbaarheid en efficiëntie, en werd vaak geprezen om zijn vermogen en verfijnde rijbeleving.
Datsun 260Z (1974 – 1975)
De Datsun 260Z was een vervolg op de 240Z en werd geproduceerd van 1974 tot 1975.
In vergelijking met de 240Z, had de 260Z een grotere 2.6-liter zescilinder motor die een vermogen van 170 pk leverde. Dit resulteerde in een snellere acceleratie en een hoger topsnelheid. Het ontwerp van de 260Z was vergelijkbaar met dat van de 240Z, met een vergelijkbaar exterieur en interieurontwerp, maar met enkele verfijningen.
De 260Z bood ook een uitstekende wegligging en een verfijnde rijbeleving. Het was een populaire auto onder sportieve rijders en werd vaak gebruikt voor race- en trackdagen.
Datsun B210 (1974 – 1978)
De Datsun B210 was een compacte economy car die werd geproduceerd door Nissan van 1974 tot 1978. Het was gericht op kopers die op zoek waren naar een betaalbare, efficiënte en betrouwbare auto.
De B210 werd aangeboden als sedan en hatchback, en was uitgerust met een 1.4-liter viercilinder motor. Het was een compacte auto met een compacte buitenafmeting en een eenvoudig interieurontwerp.
Datsun 280Z (1975 – 1978)
De Datsun 280Z werd geproduceerd van 1975 tot 1978. Het was een sportieve tweezitter die werd aangeboden als een opvolger van de populaire 260Z.
In vergelijking met de 260Z had de 280Z een grotere 2.8-liter zescilinder motor die een vermogen van 170 pk leverde. Dit resulteerde in nog betere prestaties en een nog snellere acceleratie.
Het ontwerp van de 280Z was vergelijkbaar met dat van de 260Z, met vergelijkbare exterieur- en interieurontwerp, maar met enkele verfijningen.
De Datsun 280Z bood ook een uitstekende wegligging en een verfijnde rijbeleving. Het was, net als zijn voorganger, een populaire auto onder sportieve rijders en werd vaak gebruikt voor race- en trackdagen.