Afschaffing van de BPM-vrijstelling

Een speelgoedauto op geld

In Nederland staat een belangrijke verandering op stapel voor ondernemers die bestelauto’s gebruiken. Vanaf 1 januari 2025 wordt de bpm-vrijstelling (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) voor bestelauto’s afgeschaft, zo meldt BOVAG. Deze verandering maakt deel uit van het grotere plan van de overheid om meer elektrische en zuinige auto’s op de weg te krijgen. Voorheen waren ondernemers die nieuwe bestelauto’s kochten vrijgesteld van deze belasting, maar met de nieuwe regeling zal de bpm worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig.

BPM-tarief voor bestelauto’s

Vanaf 2025 geldt er voor bestelauto’s een vast tarief per gram CO2-uitstoot. Het tarief dat in het Belastingplan van 2023 werd voorgesteld, bedraagt € 66,91 per gram/km CO2, gecorrigeerd voor inflatie tot het prijspeil van 2025. Volledig elektrische bestelauto’s, die geen CO2 uitstoten, blijven vrijgesteld van bpm. Het is echter goed om te weten dat een autoverzekering voor een elektrische bestelauto vaak duurder is vanwege de hogere dagwaarde en het hogere gewicht van de auto. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite Geld.nl.

Er komen ook veranderingen in hoe bpm-aangiftes worden gedaan. Vanaf 2025 moet degene die de bestelauto op kenteken zet, meestal de importeur, deze bpm-aangifte regelen en de kosten hiervan opnemen in de prijs van de auto. Dit proces wordt meer zoals dat nu al voor personenauto’s geldt.

Overgangsregeling voor de vijfjaarstermijn

Voor bestelauto’s die vóór 1 januari 2025 zijn toegelaten, geldt een ruime overgangsregeling. Deze voertuigen kunnen nog steeds onder de oude regels vallen, wat betekent dat de bpm-vrijstelling van toepassing blijft zolang de auto aan de voorwaarden voldoet. Dit betekent ook dat na 1 januari 2025 gebruikte bestelauto’s die onder deze vrijstelling vallen, kunnen worden verkocht met de mogelijkheid om bpm door te schuiven.

Afschaffing van de BPM-vrijstelling
Schuiven naar boven