Bandenonderhoud staat bij de gemiddelde automobilist niet altijd hoog op het prioriteitenlijstje. Gek eigenlijk, het rijden op slecht rubber is niet alleen illegaal, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Wat kun je allemaal doen om je banden in topconditie te houden? We nemen een aantal tips met je door.
Geef je ogen goed de kost
Je hoeft er écht geen expert voor te zijn. Door af en toe een blik op je banden te werpen, onderschep je hopelijk een beschadiging en sluit je vervelende consequenties uit. Hoe ziet de wang van de band er uit? En het profiel? Zoek naar scheuren, bollingen, slijtplekken of verkleuringen. Zie je iets verdachts dan kan je het beste het zekere voor het zekere nemen en een bandenspecialist inschakelen. Trouwens, van het welbekende schopje tegen de banden wordt je niks wijzer, maar het mag natuurlijk wel!
Laat je banden regelmatig roteren
Banden worden vaak verwisseld om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Bij de meeste auto’s zit de motor in het vooronder en dat extra gewicht zorgt voor versnelde slijtage van de voorbanden, tot twee keer sneller zelfs. De meeste autofabrikanten adviseren dat banden elke 10.000 tot 13.000 km worden geroteerd. Wissel je de band met velg, dan ben je over het algemeen met een paar tientjes klaar. Altijd doen dus, want het is zo gepiept.
Controleer maandelijks de bandenspanning
Het rijden op banden die goed op spanning zijn voorkomt beschadigingen en vermindert de kans op een slip. Het rijden met lage bandendruk is sowieso niet aan te raden, want het brandstofverbruik schiet omhoog. Kilometervreter of niet, je doet er goed aan om minstens 1 keer per maand de bandenspanning te checken. De aanbevolen bandenspanning is afhankelijk van de auto en staat meestal aangegeven in de binnenzijde van de deur of op de brandstofklep. Overigens, de aangegeven bandenspanning is altijd gebaseerd op een buitentemperatuur van 20° Celsius. Voor elke 10° Celsius afwijking moet je rekening houden met een drukverschil van 0,1 bar.
Neem geen risico met het profiel van de band

Het profiel van een band heeft één cruciale taak: het afvoeren van water. Zo blijft het risico op aquaplaning binnen de perken. Wettelijk dienen autobanden een minimale profieldiepte van 1.6 millimeter te hebben, maar de ANWB raadt zelf aan om bij 2 millimeter al over te gaan tot vervanging. Let op, het wettelijke minimum van 1.6 millimeter profieldiepte geldt voor het gehele loopvlak van de band. De profieldiepte kan je aflezen op de band middels de gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes van de Tread Wear Indicator (TWI). Deze bevindt zich in de middelste hoofdgroef. Je kan ook een profieldieptemeter gebruiken. Dit heeft als grootste voordeel dat je het profiel op meerdere plekken op de band kan checken en dus niet alleen in de hoofdgroef. Voor minder dan € 10 heb je er al één.
Laat je auto uitlijnen
Het kan voorkomen dat de wielstanden enigszins uit het lood worden geslagen, bijvoorbeeld als je een stoeprand hebt geraakt. Zo’n afwijking is te merken in het rijgedrag van de auto of wellicht voel je een vibratie in het stuurwiel. Als de banden niet loodrecht op het asfalt staan zal het loopvlak ongelijkmatig contact maken met het wegdek, waardoor banden ook ongelijkmatige slijten en prematuur moeten worden vervangen. Het uitlijnen van een auto is niet gecompliceerd. Het duurt over het algemeen slechts 30 minuten en kost meestal tussen de € 60 en €120, afhankelijk van de auto. Door je voertuig regelmatig uit te lijnen houd je de banden in topconditie.
Correcte opslag

Grote kans dat je gebruik maakt van zomer- en winterbanden. Dat betekent dat je banden periodiek in opslag gaan, wellicht gewoon thuis. Rubber is een natuurproduct en weersomstandigheden kunnen het rubber aantasten. Rubber banden dienen in het donker opgeslagen te worden en idealiter wordt het in de opslag niet warmer dan 15° Celsius. Winterbanden zelf opslaan is derhalve niet altijd een goed idee, zeker als je je realiseert dat het in een gemiddelde schuur of garage flink warm kan worden.
Wilt u toch uw banden zelf opslaan, leg ze dan weg zonder dat ze vervormen. Hou oplosmiddelen, oliën of vetten op gepaste afstand.
Kies de juiste band
Elke band heeft naast de velg- en breedtemaat ook een draagvermogen index. Deze wordt uitgedrukt in een getal tussen de 63 (maximale draagvermogen per band = 272 kg) en 112 (1120 kg per band). Een regelmatig (zeer) zwaar beladen personenauto dient dus op rubber te staan met voldoende draagvermogen om overmatige slijtage te voorkomen. Het klinkt als een dooddoener maar toch gebeurt het regelmatig dat de verkeerde band is gemonteerd – de juiste bandenmaat is dus van essentieel belang.
Voor een volledige uitleg over hoe je een band kan ‘lezen’ heeft Kwik-Fit een handig artikel geschreven.
Uiteindelijk, zal je met deze tips niet alleen geld besparen, maar ook met een veiliger gevoel de weg op gaan. Veel probleemloze kilometers toegewenst!