Ford

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

Technologische vooruitgang, meer duurzaamheid en de autonome zelfrijdende auto. Op het gebied van de auto-industrie volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op, vaak met aanzienlijke verbetering van de kwaliteit als gevolg. Vooral verrassend is dat de Japanse merken tegenwoordig ook bijzonder goed meekomen, ook wanneer er gekeken wordt naar de Belgische markt. De kwaliteit van de onderdelen verbeterd en dat is goed voor de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de auto-industrie. Maar vooral op het gebied van informatievoorziening, veiligheid en innovatie staan er grote stappen gepland.

De voorruit gaat steeds meer overnemen

Een slordige veertig jaar geleden ging de auto-industrie op de schop. De voorruiten, die op dat moment nog gemaakt werden van gehard autoglas, werden vanaf dit moment gemaakt van gelaagd glas. Autoglas met een laag PVB-folie tussen de lagen glas. Hierdoor werd autoruitschade geen levensgevaarlijke situatie omdat het glas niet verbrijzelt. Lange tijd hebben de ontwikkelingen op dit punt stilgestaan, totdat verschillende autofabrikanten aan de slag gingen met de zogeheten HUD’s, de head-up displays.

Deze innovatie zorgt ervoor dat u als bestuurder niet meer naar uw dashboard hoeft te kijken. Of, laten we het anders stellen: dankzij de HUD’s heeft uw auto straks helemaal geen dashboard meer. Informatie over de snelheid, het brandstofpeil en de ideale rijroute naar uw bestemming worden gewoon weergegeven op de voorruit zelf. Net als de file-informatie en de weersvoorspelling, wat praktisch is in het kader van de smart-mobility, waar steeds meer aandacht voor komt.

Fabrikanten als Ford gaan hier overigens nog veel verder mee. Ford werkt op dit moment aan de implementatie van de prototypes van ‘Feel the View’. Dit systeem moet ervoor zorgen dat zelfs blinde mensen kunnen ‘zien’ wat er buiten de auto gebeurt. Ook andere fabrikanten zijn druk aan het werk met innovaties die de kwaliteit van het autorijden moeten verbeteren. Zowel de voorruiten als de zijruiten zullen hierbij dienst gaan doen als schermen in plaats van ruiten.

 

Radiaalbanden die niet lek raken én niet milieubelastend zijn

Michelin is druk bezig met het ontwikkelen van de radiaalbanden van de toekomst. De Michelin Vision wordt een serie autobanden die niet lek kunnen gaan en die het milieu veel minder belasten dan de huidige autobanden die gebruikt worden. Dus niet alleen een betere kwaliteit, maar ook meer oog voor de duurzaamheid. Dit laatste wordt overigens door steeds meer autobandenfabrikanten gedaan, mede om goede scores te krijgen op het bandenlabel.

Een bandenfabrikant die wel heel erg ver gegaan is met de ontwikkeling, is Goodyear. De Goodyear Urban 360 banden hebben namelijk niet eens meer de vorm van de autoband zowel we die kennen. Kunt u zich al voorstellen dat u straks rijdt in een auto met wielen die meer op een futuristische voetbal lijken dan een autoband?

 

Elektrische en autonome auto’s

autonomus auto 03 | De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

Wanneer het gaat over de kwaliteit van de auto-industrie, dan kan het onderwerp elektrisch rijden niet overgeslagen worden. Ruim 80% van de Nederlanders wil overstappen op een elektrische auto. Waar in het begin vooral gesproken werd over het karige bereik van de elektrische auto, wordt er nu steeds meer aandacht besteed aan de manieren waarop het bereik vergroot kan worden. Niet alleen meer laadpunten dus, maar remschijven die energie op kunnen wekken en veringen die de accu’s op kunnen laden tijdens het rijden. Elektrisch rijden wordt steeds populairder en nagenoeg alle autofabrikanten zijn bezig met ontwikkelingen op dit gebied. Enerzijds om de markt van de toekomst te veroveren, anderzijds om alvast een marktsegment aan te boren waarbij fossiele brandstoffen niet langer nodig zijn.

Gaat het over de auto van de toekomst, dan gaat het over autonoom rijdende auto’s. Oftewel de veelbesproken zelfrijdende auto. Kan dat echt en is het allemaal veilig én wenselijk? Met de sterke kwaliteitsverbeteringen op het gebied van informatievoorziening en het delen van data, met de mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe sensoren en de technologie die met sprongen vooruit gaat, lijkt het een kwestie van tijd. Het gaat namelijk nog altijd om prototypes, om technieken die geïmplementeerd kunnen worden en er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het echt zover is.

Apple, Volkswagen, Google en Renault zijn de namen die het meest genoemd worden wanneer het gaat om de autonome zelfsturende auto van de toekomst. Maar het is Land Rover die met de JLR een indrukwekkende proefrit heeft laten zien. Ook hier gaat het om constante verbeteringen en uitdagingen die de auto-industrie niet uit de weg gaat, maar met beide handen aangrijpt. In hoeverre dit een haalbaar alternatief is voor de nabije toekomst, hangt overigens niet alleen af van de ontwikkelingen in de auto-industrie. Op politiek vlak wordt er veel gedebatteerd over de zelfrijdende auto en de regelgeving die eventueel aangepast moet worden. Want wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk wanneer er technisch gezien niemand achter het stuur zit?

 

Grote innovaties, ook bij de kleine namen

De grote innovaties in de auto-industrie zijn bij alle namen te zien. De verschillende autofabrikanten ontwikkelen nieuwe features en toepassingen die het rijden veiliger, duurzamer of beter moeten maken. De afgelopen maanden en jaren zijn er veel nieuwe technieken en opties ontwikkeld die nu vooral nog getest worden voordat zij in de nieuwste modellen beschikbaar zullen zijn. Een kwestie van geduld dus!

 

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto van de toekomst is geen futuristisch prototype zoals je kunt tegenkomen op autotentoonstellingen en beurzen. Een auto zonder banden die rondhoovered op lucht. Okee, een aantal van deze prototypes worden misschien in de toekomst in het echt gebouwd, maar dan nog zullen ze er aan de buitenkant verdacht “normaal” uit zien. Omdat de stand van de techniek (en niet de auto ontwerper) uiteindelijk bepaalt welke auto er uit de fabriek rolt, zijn de ontwikkelingen en trends op technisch gebied uiteindelijk het meest bepalend voor de auto’s van de toekomst.

De 3 belangrijkste autotrends van vandaag

In de autobranche zijn vandaag de dag verschillende trends te zien als het gaat om de ontwikkeling van de auto’s van de toekomst. De belangrijkste trends van dit moment zijn:

  • elektrisch autorijden;
  • autonome auto’s (auto’s zonder bestuurder);
  • autosharing of ride-sharing.

 

Elektrisch autorijden – een bestaand concept in een nieuw jasje

Eigenlijk bestaan auto’s met elektromotoren al sinds het begin van de 19e eeuw, toen ze o.a. in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten werden ontwikkeld. Toch verdween de elektrische auto langere tijd uit het straatbeeld. De actieradius was te klein en door de zware accu’s reden de auto’s te langzaam. Waarom klinkt ons dat zo bekend in de oren?

Met Tesla voorop focussen steeds meer autofabrikanten zoals BMW, Nissan en Volvo zich weer op het ontwikkelen van stille, milieuvriendelijke elektrische auto’s, maar dit keer met een actieradius van 350 km of meer. General Motors heeft aangekondigd een groot aantal elektrische modellen te gaan ontwikkelen en Volvo Cars wil dat vanaf 2019 alle Volvo’s op een elektromotor rijden. Volkswagen doet ook mee: het bedrijf investeert de komende jaren flink in de batterij productie want 1 op de 4 VW auto’s moet in 2025 op stroom rijden.

Het lijkt er dus op dat we in de toekomst te maken gaan krijgen met modernere versies van de elektrische auto’s, waarbij problemen met een te kleine actieradius en loodzware accu’s tot het verleden gaan behoren. Verschillende autofabrikanten hebben zich al gestort op de ontwikkeling van technologie en accu’s die dit mogelijk moeten maken. Maar hoe zit het met de trend van autonome auto’s? Ziet die er net zo rooskleurig uit?

 

Autonome auto’s & ride -sharing

Autonoom autorijden is een trend die is ingezet via de introductie van zelfdenkende systemen in de auto zoals de Adaptive cruise control en Park assist. Voorlopig wordt deze technologie vooral gebruikt om de bestuurder te ondersteunen. Door deze systemen te verfijnen, verder te ontwikkelen en met elkaar te verbinden ontstaat een auto die geen bestuurder meer nodig heeft.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de automobilisten in de VS en Duitsland niet vrijwillig in een autonome auto gaat stappen. Dit komt voornamelijk omdat in de VS en Duitsland men graag controle heeft over de wagen. Denk aan de betrouwbare automerken die uit de VS en Duitsland komen (BMW, Volkswagen en Ford) waar men altijd stevig met goede wielen op de grond staat. Het idee dat een auto niet hetzelfde inschattings-, beoordelings- en reactievermogen heeft als een menselijke bestuurder en daardoor niet veilig is, houdt veel mensen tegen. En geef ze eens ongelijk.

Toch wordt ook deze techniek steeds verder geperfectioneerd waardoor zelfrijdende auto’s steeds slimmer worden. Bijvoorbeeld door autonome auto’s met elkaar te laten communiceren. Hierdoor worden ongewenste acties van de auto zoals abrupt remmen, te hard optrekken (beide schadelijk voor de autobanden) of plotseling uitwijken verminderd zodat de rit steeds vloeiender verloopt.

 

Van autonome taxi tot zelfrijdende pizzakoerier

auto van de toekomst2 | De auto's van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

Wie gaat deze autonome auto’s dan gebruiken? De verwachting is dat ze vooral commercieel gebruikt gaan worden voor bijvoorbeeld ride-sharing diensten waarbij de auto’s op vaste trajecten rijden. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende taxi’s die je via internet kunt boeken waarbij je de rit deelt met anderen. Domino’s pizza voert in de VS al testritten uit met een autonome Ford die pizza’s kan bezorgen en ook taxi aanbieder Über maakt inmiddels testritten met zelfrijdende auto’s.

Toch is het niet ondenkbaar dat we in de (verre) toekomst ook autonome auto’s in de buurt gaan tegenkomen. Want misschien behoort jouw buurman wel tot de 45% van de autobezitters die geen problemen heeft met een auto die alle controle overneemt. Zodat hij lekker de krant kan lezen terwijl hij naar zijn werk rijdt.

De kans is echter groter dat je pizza wordt bezorgd met een zelfrijdende auto of dat je in een zelfrijdende taxi belandt na een avondje stappen. Als de technische ontwikkelingen zover zijn dat er een onfeilbare autonome auto gemaakt kan worden, dan zullen mensen misschien eerder in zo’n auto stappen. Tot het zover is, lijkt de 100% elektrische auto voor de gewone automobilist de belangrijkste auto van de toekomst.

 

Wordt elektrisch rijden de trend van de toekomst?

Je kunt zeker spreken van een trend op autobeurzen, waarbij elk merk wel een elektrische auto displayt. Het straatbeeld laat echter veel minder elektrische auto’s zien dus autofabrikanten zullen beter hun best moeten doen om de verkoop en productie van elektrische auto’s omhoog te krijgen. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld moeite met het behalen van de nodige productie van elektrische auto’s.

Als het de fabrikanten lukt om tijdig aan de vraag te voldoen en auto’s te maken met een hogere actieradius en verbeterde technologie, dan is er eindelijk een elektrische auto waarmee je heel Nederland door kunt rijden zonder steeds te hoeven stoppen bij een oplaadpunt.