Audi

Zelfrijdende auto’s in Nederland

Zelfrijdende auto’s in Nederland

De afgelopen jaren wordt in de media veel geschreven over auto’s die zelf kunnen rijden en smart mobility. Elon Musk, Google en Mercedes, allemaal zijn ze er mee bezig. Wat dacht je bijvoorbeeld van de autonome taxi van Amber Mobility van onze eigen TU Eindhoven? Veel innovatieve initiatieven worden uitgevoerd en miljoenen dollars worden er aan besteed. Wij onderzochten wat de huidige situatie rondom zelfrijdende voertuigen is, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.

Wat zijn autonome auto’s?

Autonome of zelfrijdende auto’s zijn gewone auto’s die slimme sensoren hebben, verbonden zijn met het internet en systemen hebben voor rijondersteuning. Met behulp van de gegevens die de LIDAR (radarsysteem), de sensoren en de GPS van de auto aan de boordcomputer doorgeven, wordt door speciale deep learning mapping software een beeld gemaakt van de omgeving van de auto en de voertuigen en obstakels daarin. De auto is zo geprogrammeerd dat deze in een aantal situaties zelf kan reageren. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, waarbij niveau 0 staat voor geen hulp bij het besturen (de huidige auto’s) en niveau 5 staat voor een auto die helemaal zelf rijdt.

 

Nederland is zeer geschikt voor autonome auto’s

Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat Nederland zeer geschikt is voor de introductie van zelfrijdende auto’s. De belangrijkste voordelen die Nederland heeft zijn:

  1. Infrastructuur
  2. Acceptatie door de consument
  3. Wetgeving & politiek
  4. Technologie & innovatie

De bestaande infrastructuur in Nederland beschikt over voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s en de dekking van de draadloze netwerken is ook heel goed. Van de Nederlandse consument staat 62% positief tegenover de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Op dit moment ziet echter nog niemand het zitten om in een volledig zelfrijdend voertuig (niveau 5) te stappen. De wetgeving en politiek zijn in ons land gunstig en de overheid investeert miljoenen in de infrastructuur zodat autonome voertuigen getest en geïntroduceerd kunnen worden op de Nederlandse wegen. Tenslotte zit het qua technologie en innovatie ook goed omdat er redelijk wat bedrijven in Nederland met de technologie werken die gebruikt wordt bij autonoom rijden.

 

Hoe zit het met veiligheid?

Veiligheid is een grote zorg bij veel consumenten. Recente ongevallen met testauto’s van Uber en Tesla kunnen dat gevoel nog eens versterken. De rol van de overheid is door het gebruik van de nieuwe technologie erg belangrijk als het gaat om veiligheid. Om te communiceren met de infrastructuur moeten de auto’s een open verbinding hebben voor de buitenwereld. Uit onderzoek is gebleken dat hackers zonder al teveel moeite systemen als Bluetooth en WIFI kunnen binnendringen om zo data te stelen. Deze data is erg interessant voor cybercriminelen zodat beveiliging echt belangrijk is. Daarnaast bestaat ook het risico dat een hacker de besturing van de auto overneemt. Op dit gebied is er dus nog veel te doen. Wat wel zeker is, is dat ook bij autonome voertuigen de banden bijdragen aan de veiligheid op de weg. En ook op dat gebied vliegen de innovaties je om de oren, er is zelfs al een ademende band bedacht.

 

Hoe ziet de toekomst er uit?

Naar schatting rijden er wereldwijd zo’n 10 miljoen autonome voertuigen op de weg in het jaar 2020. Autofabrikanten zoals Toyota, Audi en Volvo, zijn volop bezig met het doorontwikkelen van auto’s die in meer of mindere mate zelfstandig kunnen rijden. Hierbij worden ook innovatieve modellen bedacht die verschillende functies combineren. De meeste automodellen zitten nu rond niveau 3 van autonomie en deze auto’s kunnen dus ook In Nederland rijden. Maar het zal nog wel even duren voordat je naast je kijkt en je medeweggebruiker een cappuccino ziet drinken achter het stuur.
Het volledige onderzoek naar zelfrijdende auto’s in Nederland kan je hier terugvinden.

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Bij de introductie van nieuwe automodellen is de trend naar meer hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s goed te zien. Niet alleen bij personenauto’s maar ook in het SUV/4×4 segment. Zo stond de Autosalon van Genéve, die van 8-18 maart 2018 werd gehouden, redelijk vol met concept cars met hybride of elektrische motoren. Ja, er zijn nog genoeg obstakels, zoals bijvoorbeeld de (te) kleine actieradius, de hoge prijs van de accu’s en het kleine aantal oplaadpunten, maar dat houdt autofabrikanten niet tegen om toch door te gaan met de ontwikkeling van de technologie.

Hoog tijd dus om eens te kijken waar de autofabrikanten nu staan en wat we in de toekomst allemaal kunnen en mogen verwachten als het gaat om nieuwe automodellen. Want dat het aanbod in de showrooms langzaam maar zeker aan het veranderen is, dat mag duidelijk zijn. Wij waren benieuwd naar de ontwikkelingen en hebben Audi, BMW en Toyota uitgekozen om te kijken welke nieuwe modellen zij aanbieden of in concept hebben.

De nieuwe Audi A6 en de Audio e-tron quattro concept

We beginnen maar gewoon bij de Autosalon. Daar onthulde Audi een prototype van de e-tron. Dit is een grote SUV die voor 100% elektrisch wordt aangedreven. In 2015 werd op de IAA autoshow in Frankfurt de allereerste Audi e-tron quattro concept aan het publiek getoond en inmiddels is het model bijna klaar voor productie. Deze sportieve auto die qua ontwerp tussen de Q5 en de Q7 in zit, heeft een actieradius van 500 kilometer en accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/uur. De benodigde power wordt geleverd door maar liefst 3 elektromotoren.

De andere nieuwkomer is de nieuwe Audi A6 Limousine. Deze luxe sedan van Audi lijkt qua uiterlijk behoorlijk op de A8. De nieuwe A6 beschikt over een krachtige benzine- of dieselmotor, een 6-versnellingsbak en is aan de binnenkant voorzien van moderne technologie. Deze auto is helemaal “connected” en voorzien van een bestuurdersinformatiesysteem waarmee de auto de bestuurder waarschuwt als er efficiënter gereden kan worden. Daarnaast heeft de auto een touchscreen voor de bestuurder en tablets met aanraakschermen bij de achterbank zodat je passagiers wat te doen hebben onderweg. Je kunt de auto bestellen met originele, goede banden en velgen.

 

BMW gaat voor elektrisch en kiest voor luxe

De elektrische BMW i4, een aangepast versie van de BMW i Vision Dynamics uit 2017, is na de i3 en de i8 de volgende elektrische auto die BMW in productie gaat nemen. Over de technische eigenschappen liet BMW nog niet veel los, behalve dat de auto in nog geen 4 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan en een topsnelheid heeft van 200 km/u. De actieradius van de i Vision Dynamics bedroeg 600 km dus we verwachten dat de BMW i4 minimaal net zo ver moet kunnen komen.

Op de Autosalon in Genève werd ook de nieuwe BMW X4 gepresenteerd. Deze sportieve en robuuste coupé volgt na slechts 4 jaar het vorige model van de X4 op. De nieuwe X4 kan geleverd worden met drie typen benzinemotoren en vier diesels. De M40i en M40d met respectievelijk 360 en 326 pk zijn de topversies van de nieuwe X4. De benzinemotoren zijn de 20i en 30i met 2,0 liter viercilindermotoren van 184 pk en 252 pk. De dieselmotoren zijn de 20d, 25d en 30d met vermogens die variëren van 190 tot 265 pk. Alle modellen zijn voorzien van een 8-traps automatische versnellingsbak.

 

Toyota komt met de perfecte hybride vervanger voor dieselauto’s

Toyota liet op de Autosalon het nieuwe model van de Toyota Auris zien. Het model is breder en langer dan zijn voorganger. De Auris was al verkrijgbaar als hybride maar deze uitvoering heeft meer power dan zijn voorganger zodat dit een perfecte vervanger is van dieselauto’s. De pittige 2.0 benzinemotor en het vermogen van 180 pk zorgen voor de krachtige acceleratie van de Auris. En met de juiste banden en bandenspanning komt dat vermogen er ook helemaal uit. Daarnaast wordt de Auris ook leverbaar met 1.2 turbo benzinemotor in combinatie met de sterke hybride aandrijflijn van 122 pk uit de Toyota Prius. De nieuwe Auris is vanaf 2019 in Nederland te koop.

 

Hybrides worden volwassen en elektrisch rijden ontwikkelt door

Uit deze kleine greep uit het grote aanbod van nieuwe en vernieuwde automodellen is te zien dat een aantal autofabrikanten hun auto’s luxer maken en dat de motoren steeds krachtiger worden. Dat geldt zowel voor de hybrides als voor de sportieve coupés en sedans. Elektrische motoren krijgen een steeds grotere actieradius en door de krachtige turbo’s worden hybride motoren goede vervangers voor milieubelastende dieselmotoren. Om al deze power goed op de weg over te brengen blijven goede banden natuurlijk belangrijk.

In de toekomst zullen we steeds krachtigere elektrische modellen gaan zien waarbij fabrikanten zich zullen gaan onderscheiden met actieradius en prijs. Als het beleid van Kabinet Rutte III rondom elektrisch rijden dan ook wordt doorgezet dan is het niet ondenkbaar dat het aantal elektrische auto’s de komende 10 jaar langzaam maar zeker zal toenemen.

En nu maar hopen dat die extra laadpalen langs de weg er ook ècht komen… Want niemand wilt tijdens het reizen langs de kant van de weg staan.