BMW nieuws

BMW nieuws

Een overzicht van BMW nieuws met de laatste berichten over BMW:

     

    Geschiedenis van BMW

    Het merk BMW vind zijn oorsprong in 1912. Op 15 februari van dat jaar richtte de Duitse ingenieur Karl Friedrich Rapp een vliegtuigmotorfabriek op. Het bedrijf, Rapp Motorenwerke GmbH, had als doel het bouwen en commercialiseren van motoren voor ééndekkers en tweedekkers.

    Het bedrijf groeide in hoog tempo door en had 3 jaar na oprichting al 370 medewerkers in dienst. Dit leidde in 1916 tot de verkoop van Rapp Motorenwerke aan Gustav Otto. Hij fusioneerde het bedrijf met zijn in 1912 opgerichte bedrijf Aerowerke Gustav Otto. Het samengevoegde bedrijf zou verder gaan onder de naam Bayerische Flugzeug Werke. 7 maart 1916, de startdatum van het gefuseerde Bayerische Flugzeug Werke, wordt door BMW gezien als zijn echte oprichtingsdatum. Dat blijkt uit het vieren van het 100-jarig bestaan van BMW op 7 maart 2016.

    In 1916 verkreeg het bedrijf rechten voor het bouwen van V12 motoren. Vervolgens breidde het bedrijf snel uit, wat tot problemen leidde. Dit leidde tot het vertrek van Rapp.

    Na de Eerste Wereldoorlog werd de fabriek tijdelijk gesloten. Het Duitse bedrijf werd door het Verdrag van Versailles verboden om (militaire) vliegtuigmotoren te produceren. Toen de fabriek werd heropend legden zij zich voornamelijk toe op de productie van remmen en spoorwegwagens. Dit gebeurde onder een nieuwe naam: Süddeutsche Bremsen-AG.

    In 1922 wordt de naam Bayerische Motoren Werke (BMW) gekocht door Camillo Castiglioni, die de naam weer doorverkoopt aan de Bayerische Flugzeug Werke. Onder de nieuwe naam BMW worden motoren voor verschillende voertuigen ontwikkeld, zoals motorfietsen en personenwagens. Dit leidt in 1923 tot de productie van de eerste motorfiets, de BMW R32.

    1928 was het jaar dat BMW ook als autofabrikant ging starten. Dit gebeurde na de overname van Eisenach A. G., die het automerk Dixi produceerde. Het daaropvolgende jaar kwam de eerste auto van BMW op de markt: de 3/15.

    De eerste echt eigen BMW’s die werd geproduceerd zijn de 327 sedan en 328 roadster. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Duitse Wehrmacht. Een bekend product uit deze tijd is de Wehrmachtsgespann, een zijspancombinatie. Hiervan werden er tot 1945 meer dan 30.000 geproduceerd.

    De fabrieken van BMW werden tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog zwaar geraakt door bombardementen. Een aantal van de fabrieken raakten zwaar beschadigd of werden in beslag genomen door de Sovjet-Unie.

    Na de oorlog kon BMW zich gaan richtten op wederopbouw. Het bedrijf legde zich vooral toe op het bouwen van motorfietsen. Daarnaast bouwden zij grote sportwagens en limousines met V8 motoren. Deze presteerden slecht waardoor de fabriek bijna failliet ging. De redding vonden zij in de vorm van een scootmobiel met drie wielen: de BMW Isetta en BMW 700.

    In 1961 kwam BMW met een grote doorbraak, de BMW 1500. Dit leidde halverwege de zestiger jaren tot behoefte aan extra productiecapaciteit. Om in deze behoefte te kunnen voorzien werd de firma Glas in november 1966 overgenomen. Ondanks dat sommige modellen van Glas nog enkele jaren in stand werden gehouden werd de fabriek in 1969 uitsluitend voor de productie van BMW’s gebruikt.

    Door de hevige concurrentie op de automarkt zag BMW zich, net als veel andere automerken, genoodzaakt om uit te breiden. In 1994 leidde dit tot de overname van het Engelse merk MG Rover. BMW was vervolgens in 1998 in strijd met Volkswagen om Rolls-Royce over te nemen, maar verloor deze strijd. Wel slaagden zij er in om de rechten op de naam Rolls-Royce te kopen, die in handen van Rolls-Royce Aerospace bleken te zijn. Uiteindelijk bleek Rover een miskoop te zijn en besloot BMW om het merk in twee delen te verkopen. BMW behield nog wel de rechten op Mini.