De Ins en Outs van Formule 1

De Ins en Outs van Formule 1

Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, wordt beschouwd als de meest prestigieuze autorace ter wereld. Afgezien van het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen, die slechts om de vier jaar plaatsvinden, telt het publiek dat naar een Grand Prix kijkt zo’n half miljard mensen -meer dan naar welke andere sport dan ook. Nu ons nationale talent Max Verstappen hoge ogen gooit, zal iedere Nederlander zich wat moeten verdiepen in “F1” om de geïnteresseerde vragen om inside information op de camping in Frankrijk te kunnen beantwoorden deze zomer. Waar gaat dit gemotoriseerde vierwielige gevecht over en wat verklaart deze fenomenale populariteit?

 

High tech Racestallen

Via Pixabay

De Formule 1 wordt gecontroleerd door het Franse Fédération Internationale de l’Automobile, kortweg FIA. De regels voor de sport (de “Formule” in Formule 1) zijn aanzienlijk veranderd sinds de inauguratie van het Wereldkampioenschap in 1950, maar het blijft de meest uitdagende test van mens en machine (de “1” in Formule 1) binnen de grenzen van de bestaande technologie. De auto’s zijn lichtgewicht, aerodynamisch, extreem snel – en behoren tot de moeilijkst te beheersen van alle races. Formule 1 gaat over moderne strijders die vechten in de meest “high-tech” omgevingen. Het is onvoorspelbaar, opwindend, gevaarlijk en verslavend.

Een Grand Prix-auto van de huidige generatie weegt 600 kg incl. piloot en wordt aangedreven door een 3-liter motor die 800 pk produceert en beperkt is tot 15.000 rpm (een normale auto heeft 125-150 pk en maximum toerentallen van 5.000-6.000 rpm). Het kost niet veel verbeeldingskracht om te realiseren dat zo’n vermogen-gewichtsverhouding zich vertaalt in formidabele prestaties: 0 tot 100 in 2 seconden, 0-300 in 10 seconden, op rechte stukken snelheden van zo’n 360 km/h en centrifugaal krachten in de bochten van maximaal 4G (vier keer de zwaartekracht). De rijkste racestallen met een begroting van zo’n 400 miljoen euro zullen meestal de beste prestaties leveren, maar een kleine stal met een goede uitvinding kan natuurlijk hoge ogen gooien.

Van de 21 races dit seizoen (waarvan 9 in Europa) zijn er tot dusver 6 gereden en zoals verwacht staat regerend kampioen Mercedes bovenaan. Hun ontwerp is een duidelijke evolutie van het W08 model van vorig jaar, die met een oppermachtige V6-brandstofmotor met turbo en hybridetechniek die de naaste concurrenten Renault en Ferrari vooralsnog ver achter zich laat.

Red Bulls motorsportbaas Helmut Marko heeft een “snelle en betrouwbare motor” geëist na de Grand Prix van Bahrein die voor zijn team vroegtijdig eindigde: Daniel Ricciardo kreeg motorproblemen kort nadat Max Verstappen al uitgevallen was na een aanrijding. Ricciardo zei dat het Bahrein-weekend een voorbeeld was van hoe de F1 soms “hartverscheurend” is en ook Red Bull-teamchef Christian Horner noemde het een “zeer frustrerende” race. De relatie van Red Bull met Renault is al een tijdje aan het verslechteren en er waren vorig jaar sterke aanwijzingen dat deze na 2018 zou kunnen eindigen. Toro Rosso, het juniorenteam van Red Bull, heeft sinds dit jaar de Renault- motoren al vervangen door Honda-motoren van McLaren.

Max Verstappen is de getalenteerde zoon van Jos Verstappen die als niet zo getalenteerde F1 coureur in de jaren ’90 vooral faam maakte met zijn onvermoeibare zoektochten naar de grindbak. Max was de jongste F1 coureur ooit toen hij in 2015 de GP van Oostenrijk reed voor Red Bull: met zijn 17 jaar mocht hij destijds nog geen auto besturen op de openbare weg. Sindsdien heeft hij 12 keer het podium gehaald en won in Spanje (2016), Maleisië en Mexico (2017). Dit jaar heeft Max tot dusver slechts 1 keer het podium gehaald, niet alleen door panne maar ook vanwege een aantal forse fouten, met name de botsing met teammaat Ricciardo in Azerbeidzjan was dramatisch. Niemand twijfelt aan zijn talent; in dit seizoen moet hij laten zien dat hij tegenslagen kan verwerken én ervan kan leren- make or break.

 

Maar hoe worden deze beestachtige auto’s op de weggehouden?

Pirelli levert voor alle racestallen de bandencombinaties voor alle sessies van een raceweekend. De banden hebben een kleurcodering op de zijkant zodat de kijker de bandenstrategie kan volgen. Hoe zachter de band, des te beter is de grip van de slicks: Hypersoft (roze), Ultra soft (paars), Super soft (rood), Soft (geel), Medium (wit), Hard (ijsblauw) en Extra hard (oranje). Hoewel de hypersofts in theorie de snelste banden zouden moeten zijn, is het niet ongebruikelijk dat ultrasofts of zelfs softs sneller kunnen zijn in bepaalde omstandigheden. Teams houden rekening met bandgegevens, strategie, simulatiegegevens, feedback van de coureur en tal van andere factoren om te beslissen welke band op dat moment het beste is. Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel: intermediate banden (groen) die 25 liter per seconde afvoeren zijn te gebruiken op een nat of opdrogend parcours en full wets (blauw) die 60 liter per seconde kunnen afvoeren voor als het regent.

 

Driedaagse weekenden

De Zuid-Europese invloeden zien we ook terug in een Grand Prix weekend, dat 3 dagen duurt.

Vrijdag: op deze dag zijn twee oefensessies en de teams en piloten gebruiken deze sessies om het parcours te leren, nieuwe onderdelen te testen en de wagen af te stellen.

Zaterdag: een derde en laatste oefenronde wordt gebruikt om de wagen fijn af te stellen. Kort daarna wordt de kwalificatie gereden om de startvolgorde van alle auto’s voor de race te bepalen; de eerste plek “Pole position” kan een groot voordeel geven in races op bijvoorbeeld een straatparcours zoals Monaco waar inhalen erg moeilijk is.

Zondag- Racedag: als er geen last-minute boetes of buitengewone omstandigheden zijn dan stellen de coureurs hun auto’s op volgens de kwalificatieorde. Wanneer de startlichten uitgaan, gaan de auto’s van start en dan is het lot aan zet om te bepalen wie de geblokte vlag als eerste ziet. Tijdens de race beslissen teams wanneer ze hun coureurs naar de pitstop moeten halen om banden te wisselen, en afhankelijk van hoe de competitie op het parcours presteert, kan de timing van pitstops en evt. vooruitzichten op baancondities door komende regen bepalend zijn in de race.

F1 is opgesplitst in twee kampioenschappen: voor coureurs en constructeurs. Het constructeurskampioenschap worden berekend door het optellen van punten behaald in elke race door elke bestuurder van de betreffende racestal. Aangezien een coureur zonder perfecte auto geen race zal winnen zal de wereldkampioen normaal gesproken ook de winnende racestal vertegenwoordigen.

Gezien Verstappens talent en bravoure zien we met vertrouwen 3 overwinningen tegemoet dit seizoen! Geen wereldkampioen dit jaar, ok, maar dat kan snel veranderen gezien de toewijding van Red Bull aan extreme sports.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *