Gids: Alles over beschadigde banden

Gids: Alles over beschadigde banden

De prestatie van je auto hangt nauw samen met de toestand van de autobanden. De autobanden slijten net als de andere onderdelen van een auto, en deze slijtage heeft direct invloed op de controle, veiligheid en het comfort van je auto. Abrupte slijtage kan de banden ernstig beschadigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld een klapband waarbij het karkas (het materiaal onder het rubber) van de autoband samen met het rubber is beschadigd en of er uitstulpingen zichtbaar zijn. Maar wat voor soort beschadigingen zijn er, wat is de oorzaak en zijn er reparaties die de levensduur van de autoband verlengen zonder dat de veiligheid in het gedrang komt? We zullen de belangrijkste beschadigingen onder de loep nemen.

 

Klapband

Een veel voorkomende schade aan een autoband is een klapband. Dit gebeurt typisch onverwacht, en afhankelijk van je snelheid en andere wegcondities is het zeker het meest angstaanjagende. In deze situatie wil je kalm blijven, de auto recht houden (dit kan meer inspanning vergen dan normaal als een van de voorbanden gesprongen is), en zo snel mogelijk de vluchtstrook op.

Meestal wordt dit soort schade veroorzaakt door een scherp voorwerp op de weg en kun je het niet voorkomen. Als je bijvoorbeeld een spijker of een schroef in het loopvlak vindt, en niet in de zijwand, en als je niet hebt doorgereden op de geklapte band- dan kan de band waarschijnlijk gerepareerd worden met bijvoorbeeld “Vulcanizing compounds”. Als het gat groter is dan een halve centimeter, of het is niet de eerste keer dat de band gerepareerd wordt dan is het vervangen van de autoband aanbevolen, waarschijnlijk allebei de banden op betreffende as. Uiteraard kun je high- performance autobanden niet repareren, aangezien ze nooit meer een topprestatie kunnen leveren.

Een klapband kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde bandenspanning: te hoog of te laag. De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop. Er kan ook een afwijkende bandenspanning staan voor volle belading van de auto, met passagiers of lading. Het nummer dat op de autobanden staat moet je niet gebruiken omdat het de maximaal aanbevolen druk is en niet de bandenspanning voor normaal gebruik. Kleine tot middelgrote sedans hebben een aanbevolen bandenspanning van tussen de 2 en 2,5 Bar.

 

Overmatige Slijtage

Maar wat als je (nog) geen lekke band hebt maar je merkt onregelmatige slijtage van het loopvlak op? Ongelijke slijtage van het loopvlak aan de binnen- of buitenkant van de autoband is vaak het gevolg van slechte uitlijning. Dit wil zeggen dat de stand van de wielen ten opzichte van de stuurstand niet meer juist is. Bij het uitlijnen wordt er gecontroleerd of de ophanging -waar de voorwielen aan bevestigd zitten- in de juiste stand staan.

Verwar dit niet met het uitbalanceren van de wielen, waarbij de velg en band in balans worden gebracht, wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden.
Een ander voorbeeld van ongelijke slijtage zijn kale plekken op de autoband. Een oud, niet ABS- remsysteem kan kale plekken op de autoband veroorzaken in geval van een noodstop waarbij de wielen blokkeerden.

Een ander veelvoorkomend type bandschade treedt op in de zijwanden waar scheuren kunnen ontstaan. Droogtescheuren in een autoband ontstaan doordat het rubber harder wordt en flexibiliteit verliest. Het weer en ouderdom zijn belangrijke factoren, maar ook langdurige stilstand kan scheuren veroorzaken- de autoband kan zelfs blijvend vervormen.

Als je een auto stalt moeten de wielen dus van de grond en om de banden te preserveren kun je ze met een speciale was behandelen. Gebruik wel het juiste product, want het reinigen van autobanden met chemische stoffen of met een hogedrukreiniger kan ook scheuren veroorzaken.

Scheuren kunnen ook ontstaan door een lage bandenspanning, met name aan de zijkanten van het loopvlak. Een veel te lage bandenspanning kan slijtage midden op het loopvlak van de band veroorzaken- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is.

Erg zachte banden (-1,5 bar) kunnen oververhit raken, wat een klapband tot gevolg heeft. Deze oververhitting vindt uiteraard plaats bij hoge snelheden, en wat nog veel te vaak gebeurt is dat de caravan, die het hele jaar stil heeft bestaan, een klapband krijgt nog voor je de grens oversteekt. Of je moet het geluk hebben in één van de vele speciale politiecontroles te rijden waarmee erger voorkomen wordt, en waar een attente agent(e) of RDW- medewerk(st)er negatieve stimuli aan zal wenden om herhaling te voorkomen.

Scheuren zijn een verzwakking van de band, en als het karkas zichtbaar is zullen ze daarom ook niet door de APK komen.

Uitstulpingen zijn beschadigingen aan de structuur van de band als gevolg van te hard door een gat in de weg rijden, een beknelde band tussen velg en stoep of een permanent te zacht opgepompte band. Doorrijden met een autoband met een uitstulping leidt tot vroegtijdige slijtage van de band en mogelijk tot een klapband.

Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien; eventuele bulten zullen je snel opvallen.

Een lekke band is een ongemak, een klapband flink schrikken, maar met een verzwakt of verkeerd gerepareerde autoband terug de weg op gaan kan catastrofale gevolgen hebben.
Als er enige twijfel bestaat, is het vervangen van een dubieuze band veel veiliger dan het repareren van een band. Het tijdig controleren van de autobanden kan veel schade en erger voorkomen, en als je op het bovenstaande let dan heb je tijd genoeg om bijvoorbeeld op internet op koopjesjacht te gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *