Connected Cars

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected cars, een relatief nieuwe ontwikkeling waar we even dieper op ingaan in dit artikel. Want het verdient wel wat extra aandacht, deze nieuwe manier van rijden. Het wint aan bekendheid en zoekt, zonder dat we het zelf doorhebben of er überhaupt voor kunnen kiezen, steeds meer zijn plaats in onze auto’s. Wat zijn connected cars precies? En is het een blijvertje? Of zal het slechts een trend zijn die we binnen een paar jaar alweer beu zijn?

 

Wat is een connected car?

De eerste connected car features zijn door General Motors al in 1996 op de markt gebracht. Ze bestaan dus al even, maar de echte ontwikkelingen op dit gebied zijn redelijk recent. Connected cars zijn voorzien van een internetverbinding. Deze internetverbinding kan bijvoorbeeld worden gebruikt om data te verzamelen, maar ook om bepaalde functies van je auto kunnen bedienen. Veel connected cars zijn ook uitgerust met een WiFi-hub en bluetooth.

 

Dataverzameling

Connected cars verzamelen dus data en informatie. Denk aan de staat van je auto, technisch gezien: informatie over je autobanden, je rijstijl, brandstofverbruik en waar je allemaal bent geweest. Deze informatie is onder andere bedoeld voor jou als bestuurder en kun je op je smartphone of tablet aflezen. De verzamelde informatie kan ook worden gedeeld met de fabrikant of dealer zodat deze zijn auto’s kan optimaliseren.

Ook kan de data gedeeld worden met de alarmdiensten, wat wel zo handig in het geval van een ongeluk (wat overigens het hoofddoel was van het ontwikkelen van deze technologie).

Een connected car moet niet verward worden met een zelfrijdende auto, deze laatste kan namelijk zelf rijden zonder een bestuurder nodig te hebben, wat een connected car niet kan.

 

De functies van je auto bedienen

Met een connected car kun je heel handig rijroutes berekenen en andere functies van je auto besturen: bijvoorbeeld de verwarming en airco, maar ook de radio en je kunt ermee telefoontjes aannemen, iemand op bellen en sms’en, hoewel hier de vraag is hoe accuraat de spraakherkenning is en hoe veilig dit is.

 

Beveiliging

Bij het steeds meer connected maken van onze auto’s komen ook de nodige uitdagingen kijken. Zo is elk soort software in meerdere of mindere mate gemakkelijk te hacken. Hoewel dit gevaar door autofabrikanten in de eerste paar jaar nog weggewuifd werd, zijn er al wel een aantal hacks geweest waardoor ze het belang van een goede beveiliging zijn in gaan zien.

Er worden al grote stappen gezet op dit gebied, maar we zijn er nog niet, zo is te lezen in dit artikel. Een voorbeeld die in dit artikel genoemd wordt is de hack die werd gedaan op de sensoren van de autobanden die de druk meten. Door de sensoren te manipuleren lieten ze de auto denken dat de druk in de autobanden te laag was, waardoor deze automatisch stopte.

 

Je auto zelf connected maken

Als jij een auto hebt die nog niet connected is, is dat bij veel auto’s (van na 2001) gemakkelijk zelf te doen. Daarvoor is de gemakkelijkste optie om een OBD-dongel te gebruiken. Deze kun je gemakkelijk in de OBD-poort van je auto plaatsen, deze vind je meestal aan de bestuurderskant onder het dashboard. De plaatsing van deze dongel zorgt ervoor dat jouw auto meteen helemaal connected is, gelijk aan nieuwe, connected afgeleverde auto’s.

 

OBD

OBD staat voor ‘On Board Diagnostic’ en dit is de computer van je auto. Hierin wordt alle informatie opgeslagen over je auto en hoe deze functioneert. Deze moet je dus gebruiken om je auto connected te maken en te kunnen lezen over dingen als je bandenspanning, je rijstijl en je gereden routes.

 

Zwarte doos

De andere optie is om te kiezen voor de nieuwe auto’s die al standaard uitgerust worden met: de black box of zwarte doos. Deze kun je niet zelf plaatsen, maar moet je laten doen. Hij gaat onder je motorkap en wordt vanuit daar aan je auto gelinkt. De zwarte doos wordt ook wel ‘Event Data Recorder’ genoemd en bij nieuwe auto’s wordt ‘ie geplaatst in de airbagmodule.

 

Zijn connected cars de toekomst?

Dat is dus de vraag, zijn ze de toekomst of niet? Wij ‘vrezen’ van wel. ‘Vrezen’ tussen aanhalingstekens, want hoewel het het rijden aanzienlijk makkelijker en misschien ook wel veiliger maakt, zijn er ook zeker gevaren voor aan te wijzen. Connected cars, we zeiden het net al even, moeten niet verward worden met zelfrijdende auto’s. Een connected car zal dus niet snel in plaats van rechtsaf ineens linksaf gestuurd worden. Maar een software die (relatief makkelijk) te hacken is, komt zeker met gevaren. We zouden niet graag ineens op de snelweg stil komen te staan doordat iemand met onze bandenspanning zit te spelen. En met de ontwikkelingen van zelfrijdende auto-technologie, zullen ongetwijfeld andere gevaren mee komen als zelfbesturende auto’s ook connected worden en het gevaar voor hacken een stuk groter wordt.