Een Complete Gids over Winterbanden

Auto in de sneeuw

Er was ooit een tijd dat we het hele jaar door op dezelfde autobanden rond reden. Met deze vierseizoenenbanden reed je dan in de zomer over het asfalt wat trilde van de hitte en baande je je in de winter met je auto een weg door de sneeuw. Tegenwoordig rijdt een groot deel van de automobilisten in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden.

De allereerste winterbanden

In de jaren ’30 van de twintigste eeuw werden door de Finse bandenfabrikant Nokian de eerste winterbanden gemaakt. Het aantal personenauto’s steeg in die tijd en er ontstond behoefte aan banden die een betere grip gaven in de sneeuw. De eerste winterbanden waren voorzien van een diagonaal bandenprofiel wat zorgde voor een stevige grip in de sneeuw. Met deze banden bleven de auto’s in die tijd beter bestuurbaar in winterse omstandigheden. Met name in de noordelijke landen zoals Scandinavië, Canada en de VS, met de strenge winters, werden winterbanden, eventueel in combinatie met studs en sneeuwkettingen, gebruikt om door de dikke pakken sneeuw heen te komen. In het voorjaar werden de winterbanden dan weer omgewisseld voor zomerbanden.

Door de jaren heen veranderde het materiaal waarvan wegen werden gemaakt en werd er steeds meer asfalt toegepast bij de aanleg van snelwegen, ook in Europa. In de jaren ’50 kwamen Goodyear en Continental met een eigen ontwerp winterbanden. Deze autobanden hadden een zwaar loopvlakrubber en waren de voorlopers van de moderne winterbanden zoals we die vandaag de dag kennen.

Het belangrijkste verschil met de hedendaagse banden is dat het ontwerp van de band inmiddels is aangepast aan de eisen van de moderne auto en dat de loopvlakcompounds tegenwoordig grotendeels op silica gebaseerd zijn, wat helpt om de band buigzaam te houden bij lage temperaturen.

Gebruik van winterbanden in Nederland

Bandensporen van winterbanden

In Nederland is het gebruik van winterbanden en zomerbanden de laatste jaren toegenomen. Vooral in strenge winters met veel sneeuwval zijn winterbanden populair. Maar wanneer gebruik je nu winterbanden? Aangeraden wordt om veilige winterbanden onder je auto te monteren als de temperatuur zakt tot onder de 7°C. Boven deze temperatuur is het rubber van zomerbanden nog soepel genoeg om voldoende grip op de weg te geven, maar onder deze temperatuur worden ze meestal hard en stug zodat je ze beter kunt omwisselen voor winterbanden.

Het verschil tussen winterbanden en zomerbanden

Profiel autoband

Het grootste verschil tussen winterbanden en zomerbanden zit in het soort rubber waar de banden van gemaakt zijn. In winterbanden wordt meer natuurrubber en silica gebruikt wat zachter blijft bij lage temperaturen. Daarnaast is het profiel van een winterband duidelijk anders dan dat van een zomerband.

Het profiel van een winterband is gemaakt om snel water af te kunnen voeren als er in de winter grote hoeveelheden regen en natte sneeuw zijn gevallen. Hiervoor worden lamellen in het profiel gebruikt, die bij zomerbanden vrijwel ontbreken of in veel kleinere aantallen voorkomen. Deze lamellen zorgen voor een kortere remweg en goede grip op sneeuw en ijs. Houd voor winterbanden altijd een minimale profieldiepte van 4mm aan om veilig te kunnen rijden.

Naast het speciale rubber en het profiel van de winterband is de bandenspanning ook een belangrijke factor bij de mate van grip die je auto ’s winters op de weg heeft. De bandenspanning van je winterbanden moet ongeveer 0,2 bar hoger zijn dan die van zomerbanden. Dit komt door de lagere temperaturen waardoor de banden kouder blijven en de bandenspanning ook lager blijft.

Het uitkiezen van goede winterbanden is tegenwoordig erg makkelijk. Op internet kun je veel informatie vinden over de banden van diverse fabrikanten. Zo kun je online een winterbanden ranglijst raadplegen of de resultaten van de ANWB winterbandentest bekijken voor de beste koop.

Winterbanden in Duitsland

Wintersportfans die met de eigen auto op wintersportvakantie gaan, zijn al bekend met de regels die in Duitsland gelden voor winterbanden. Daar geldt een verplicht gebruik van veilige winterbanden bij winterse omstandigheden (ijzel, gladheid door ijs- en rijpvorming, gladheid door sneeuwmodder en sneeuw).

Voorheen waren banden met een M+S markering voldoende om te mogen rijden op de Duitse wegen, maar sinds 2017 is deze regeling aangepast. Vanaf nu moeten de banden beschikken over een M+S symbool en het Alpine symbool (sneeuwvlok en berg). De banden met alleen een M+S markering mogen nog tot 30 september 2024 in Duitsland gebruikt worden.

Wintersport

Ga jij op wintersport dit jaar? Dan voeg jij je bij de 1 miljoen andere Nederlanders die er ook van houden om naar beneden te sjezen van een besneeuwde berg. Echter is het wel belangrijk dat je de juiste banden onder je auto hebt liggen. In andere Europese landen gelden namelijk strengere verkeersregels dan in Nederland. Zo zijn winterbanden verplicht in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Dus in alle populaire wintersportgebieden is het verplicht om met goede grip de weg op te gaan. Ga jij met de auto naar jouw favoriete wintersportgebied? Dan is het handig om de volgende tips te lezen die ervoor zorgen dat jij veilig op jouw bestemming aankomt

Een Complete Gids over Winterbanden
Schuiven naar boven