Autonieuws

Op welke energiesoorten rijden auto’s in de toekomst?

Op welke energiesoorten rijden auto’s in de toekomst?

Met ene Elon Musk in de schijnwerpers, vergeten we soms dat er meer gaande is in de autowereld dan de opmars van Tesla. We nemen daarom een aantal ontwikkelingen in de autowereld met je door waarbij we ons niet blindstaren op elektrisch rijden.

 

Bestaat de waterstofauto nog?

Toch weer Musk. Mede dankzij hem praten we eigenlijk niet meer over waterstofauto’s. Eerder noemde Musk ze al “incredibly dumb” waarmee hij min of meer de waterstofauto een doodskus gaf. Maar was dit wishful thinking van de Tesla baas en gloort er toch hoop aan de horizon voor de waterstofauto?

Musk heeft een punt, want er zitten haken en ogen aan H2 als brandstof. Aan waterstof geen gebrek op onze aardkloot maar er brandstof van maken is lastig en duur. Qua infrastructuur (lees: tankstations) is er ook werk aan de winkel. Op dit moment kan tanken slechts op drie locaties in Nederland. Die broodnodige tankstations zijn ook niet snel te realiseren want je hebt veel ruimte nodig voor waterstofopslag. De voordelen dan? Een waterstofauto scheidt slechts water en warmte uit en het tanken van waterstof is zo gepiept, dit in tegenstelling tot het opladen van een elektrische auto. Met een volle tank ben je trouwens voor de volgende 600 kilometer onder de pannen.

Ondanks de bedenkingen geloven ze bij Toyota en Honda wel degelijk in waterstofauto’s. Bij andere automerken zijn ze in de hoogste managementlagen ook om, zo wees een onderzoek van KPMG uit. In Japan wordt er flinke geïnvesteerd, ook van overheidswege. Zo zullen alle atleten tijdens de Olympische Spelen in Tokio vervoerd worden in voertuigen op waterstof. Op het moment dat er net als in Tokio, flink wordt geïnvesteerd in de infrastructuur dan zou de waterstofauto’s een grote vlucht gaan nemen. Iets om in de gaten te houden…

 

Zonne-energie is toch ook schoon?

Accu’s fabriceren voor elektrische auto’s is duur en helemaal niet zo schoon. Waterstof is ruim voorhanden, schoon, maar lastig te produceren. En de zon dan, die onuitputtelijke bron aan energie, hoog in de hemel? De ontwikkelingen met betrekking tot auto’s op zonne-energie gaan niet snel. Je hoeft slechts één blik te werpen op de winnaar van de Solar Challenge 2017 en je ziet het probleem.

Auto op zonne-energie
Auto’s op zonne-energie anno 2018. Praktisch is anders. Foto: Nu.nl

Het grootste probleem is enerzijds het gebrek aan oppervlakte om zonnepanelen kwijt te kunnen en de inefficiëntie van de panelen die je daadwerkelijk een plekje kan geven. Om je een voorbeeld te geven, laat je een Karma Revero een hele maand in het zonnetje staan, dan kan je ongeveer 80 kilometer rijden. De Sono Sion doet het iets beter en ziet er zowaar uit als een praktische auto: ongeveer 250 kilometer actieradius. Echter kan de Lightyear One hier verandering in gaan brengen, maar het met pushen van de deadline (nu wordt de auto verwacht in 2020 in plaats van 2019) weet je het maar nooit.

Jammer genoeg spelen de zonnepanelen een kleinere rol dan gehoopt, je moet nog steeds met een stekker aan de gang om ‘m op te laden en dat is dan ook voorlopig het lot van de auto op zonne-energie; de zonnepanelen blijven een bijrol spelen, zelfs als de efficiency van zonnepanelen wordt verdubbeld. Je ziet het aan de Toyota Prius Prime, die de bestuurder 6 extra kilometers schenkt na een dagje bakken in de zon. Onze soms eindeloze grijze dagen in November laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Ecologisch verantwoorde auto
Je scoort er punten mee bij je ecologisch verantwoorde vrienden, maar voegt het iets toe? Vooralsnog extra gewicht en een paar kilometers actieradius. Foto: digitaltrends.com

Autonoom rijden

Welke brandstof de auto van de toekomst ook gebruikt, wel is praktisch zeker dat deze auto zichzelf autonoom voortbeweegt. In tegenstelling tot auto’s op waterstof en zonne-energie gaan de ontwikkelingen hier wel snel, soms iets te snel. Er zijn al een paar incidenten geweest (Uber en Tesla) waarbij slachtoffers waren te betreuren. Het autonome autorijden is een soort spacerace geworden en de investering die links en rechts worden gemaakt liegen er niet om. Als er zoveel geld wordt ingepompt en de concurrentie zo moordend is, dan kan het niet anders dat Tesla’s autopilot binnenkort wordt opgevolgd door nog verdergaande autonomie.

De vorderingen van het autonome rijden worden gevat in 5 prestatielevels. De spreekwoordelijke holy grail is level 5, waarbij het voertuig geen stuur en pedalen meer heeft. Vooralsnog is dat toekomstmuziek maar Waymo (eigenlijk Google) zit al op level 4 en heeft een auto ontwikkeld die zonder inmengingen van de bestuurder een voorgekauwde route kan afleggen, meestal zonder ongelukken.

De grote investeringen zijn overigens goed te verklaren, autonoom rijden lost een ‘probleempje’ op: arbeid. Chauffeurs kosten immers geld, werken een beperkt aantal uren, worden ziek of nemen ontslag.

Nog iets: de benzineauto blijft springlevend

Het gaat snel in de autowereld. Aan de ene kant hebben we Elon Musk die de elektrische auto aan ons opdringt, aan de andere kant goed gefinancierde spelers met andere opvattingen over mobiliteit, die stug hun eigen plan blijven trekken in de hoop later de automarkt op z’n kop te zetten. Dan zou je er stiekem vanuit mogen gaan dat de benzineauto op z’n laatste benen staat, toch? Neen, ook de traditionele verbrandingsmotor wordt doorontwikkeld en steeds efficiënter. Samen met de reeds aanwezige infrastructuur voor de traditionele auto (gas- en oliewinning, raffinage en distributie) en lage aanschafkosten, zouden verbrandingsmotoren in 2050 nog in de meerderheid zijn in lichte voertuigen, poneert de universiteit MIT in Boston.

Kortom, het autonoom rijden lijkt een voldongen feit, het is alleen nog even de vraag hoe de auto van de toekomst wordt aangedreven. Ook is praktisch zeker dat de benzineauto in het straatbeeld aanwezig blijft, minimaal tot 2050. De rest is afwachten geblazen.

 

Welke autoverzekering past bij u?

Welke autoverzekering past bij u?

Voor alle mensen in Nederland is een autoverzekering een wettelijk verplichte verzekering. Dit houdt in dat u als eigenaar van een auto verplicht bent om een verzekering af te sluiten die eventuele schade dekt die u met uw auto bij iemand anders veroorzaakt. Naast een WA verzekering kunt u er ook nog voor kiezen om een aanvullende verzekering af te sluiten (gedeeltelijk casco of volledig casco). In deze blog leest u meer over deze verzekeringen en welke schade ze dekken.

Wettelijke aansprakelijkheid

Als uw auto ouder is dan 10 jaar is een WA verzekering aan te raden. Met een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd voor schade die u bij iemand anders veroorzaakt. Dit kan alleen met de auto gebeurd zijn maar ook met een voertuig dat u met zich meesleept of door een lading die van uw auto of het gesleepte voertuig valt. In sommige gevallen wordt schade die u zelf heeft ook verzekerd. Denk hierbij aan schade die u met uw eigen auto aan een ander voertuig van uzelf toebrengt. Of als u uw auto moet reinigen nadat u gewonde personen heeft vervoerd.

 

Gedeeltelijk casco verzekering

Is uw auto ouder dan 7 jaar? Dan is een gedeeltelijk casco verzekering misschien iets voor u. Met gedeeltelijk casco bent u verzekerd voor schade aan uw eigen auto en voor WA. U krijgt in dit geval een vergoeding als uw schade aan uw auto heeft die u niet kon verwachten en waar u dus ook niks aan kon doen. Denk hierbij aan ruitschade, storm, brand of een botsing met een dier. Bij gedeeltelijk casco bent u voor nog veel meer dingen verzekerd, bijvoorbeeld wanneer:

 

  • Uw autosleutels zijn gestolen
  • Schade tijdens het transport van een transportbedrijf
  • Schade door iemand die in uw auto heeft gereden zonder uw toestemming
  • Schade door (een poging) tot inbraak of diefstal
  • Schade die is ontstaan in de tijd dat uw auto was gestolen
  • Schade door het weer, denk aan hagel of een overstroming

Volledig casco verzekering

Indien uw auto jonger is dan 7 jaar wordt vaak een autoverzekering met volledig casco aangeraden. Bij een volledig casco krijgt u dezelfde dingen vergoed als bij een WA verzekering of een verzekering met gedeeltelijk casco. Daarnaast bent u ook nog extra verzekerd voor schade door vandalisme, een botsing of aanrijding. Ook bent u in de volgende gevallen gewoon verzekerd:

 

  • Schade doordat u van de weg slipt of in het water raakt
  • Schade door een andere oorzaak van buitenaf
  • Indien u in het buitenland met pech langs de weg staat en u kosten maakt voor hulp

Als u heeft besloten wat voor verzekering u wilt afsluiten, ga dan opzoek naar een verzekeraar die een goede autoverzekering aanbiedt met een complete dekking.

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

U gaat waarschijnlijk bijna op vakantie en dan moet uw auto natuurlijk wel in tip top conditie zijn, zodat u onderweg geen pech krijgt. Dat is niet de start van een vakantie die u in gedachten had. Uit ervaring weten wij, helaas, hoe vervelend het is om met de auto stil te staan op de Duitse of Franse snelwegen. Gelukkig voor u hebben wij verschillende tips die ervoor zorgen dat u met een gerust gevoel op vakantie gaat. Met deze kleine checks kunt u met een gerust hart duizenden kilometers rijden naar uw vakantiebestemming.

 

Rijd even langs bij uw vakgarage

Gaat u ver rijden? Ga twee weken van tevoren even langs bij uw garage, zodat uw garagehouder kan kijken of er onderhoud nodig is. Mocht dit het geval zijn wilt u waarschijnlijk weten wat hij of zij allemaal aan uw trouwe ros gaat vervangen of repareren als het nodig is. Hierdoor weet u zeker dat u geen extra geld uitgeeft als u uw onderhoud laat uitvoeren. Er zijn namelijk bepaalde klusjes die u zelf ook best thuis kunt uitvoeren.

 

Een extra beurt voor uw auto naast de APK

U heeft waarschijnlijk ieder jaar een APK keuring om ervoor te zorgen dat u legaal de weg op mag, maar dit extra onderhoud kan nooit kwaad. Hieronder zullen wij voor u een lijstje maken wat de belangrijkste kleine en grote onderhoudsbeurten zijn die u het best kunt laten uitvoeren door uw vakgarage.

 

Goed zicht is van essentieel belang

U verwacht het waarschijnlijk niet, maar één van de belangrijkste zaken waar u het best even naar kunt laten kijken of kunt laten vervangen is de vooruit. Een voorruit laten vervangen kan het verschil betekenen tussen goed zicht of slecht zicht op weg. Zeker bij regen, hagel of sneeuw wilt u zeker zijn van goed zicht. U moet er niet aan denken dat u geen goed zicht heeft, omdat u uw voorruit niet hebt laten vervangen voordat u op vakantie bent gegaan. Wij adviseren dan ook om dit tijdig in Nederland te laten doen, dit scheelt u veel geld en gedoe.

 

Goede ruitenwissers voor een veilige reis

Als u dan toch de voorruit laat vervangen kunt u daarnaast ook de ruitenwisser laten vervangen. U gaat waarschijnlijk alleen uit van zonnig weer, maar ook in de warme landen kan het soms met bakken uit de hemel komen. De ruitenwissers laten checken en ruitenwissers vervangen is dan heel belangrijk. Zoals hierboven beschreven is uw zich op de weg natuurlijk heel belangrijk. De ruitenwissers spelen hier een essentiële rol in, ze zorgen ervoor dat u veilig de weg op kunt gaan.

 

Overige service beurten om even te checken

Ook de ander onderhoud kunt u het best even laten uitvoeren door uw vakgarage. Enkele van deze onderhoudswerkzaamheden zijn de volgende:

  • Airco service
  • Uitlaat vervangen
  • Airco onderhoud
  • Olie verversen
  • Banden check
  • Overige service beurten

 

Fijne reis en bon voyage

De dag voor vertrek raden we u nog aan om de bandenspanning te controleren. Pomp uw band op tot de aangegeven BAR in uw onderhoudsboekje. Hierdoor rijdt u zorgeloos naar uw vakantiebestemming toe.

Waarschijnlijk zijn al deze kleine onderhoudsbeurten en grote onderhoudsbeurten niet altijd voor u van toepassing, maar it’s better to be safe than sorry! Daarnaast is het ook fijn om te weten dat er met uw auto onderdelen en de gehele auto niks mis is.

Wij wensen u een heerlijke vakantie, bon voyage!

Zekerheid met private lease

Zekerheid met private lease

Hoe vindt u betrouwbare aanbieders van Private Lease?

Private lease is in opkomst. Dat betekent veel nieuwe toetreders tot de markt voor particuliere lease. Veel van deze nieuwe toetreders hopen een graantje mee te pikken van deze groeiende markt. Dat is goed, want concurrentie leidt tot lagere prijzen en betere voorwaarden waar u de vruchten van plukt. Maar tussen al die nieuwe toetreders zitten ook minder betrouwbare leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen met onduidelijke, ondeugdelijke of oneerlijke voorwaarden. Om u te helpen om onderscheid te maken tussen betrouwbare en malafide leasemaatschappijen is het Keurmerk Private Lease opgezet.

 

Zekerheden van het Keurmerk Private Lease

Leasen bij een leasemaatschappij die, zoals XLEasy, voldoet aan het Keurmerk Private, is veilig, verantwoord en vertrouwd. In dit keurmerk worden in ieder geval de volgende onderwerpen goed geregeld:

  • Het vaste maandbedrag dekt alle vaste kosten van de auto, zoals: afschrijving, rente, wegenbelasting, verzekering, pechhulp, reparatie en schadeafhandeling. Alleen de variabele, zelf te beïnvloeden kosten, zoals brandstofkosten, parkeerkosten en eventuele boetes moet u zelf betalen.
  • Heldere en eerlijke voorwaarden die zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond.
  • U heeft altijd 14 dagen bedenktijd na het ondertekenen van het leasecontract. Zo kunt u binnen twee weken, zonder opgave van redenen, alsnog van uw leasecontract af.
  • Klachten worden afgehandeld door een onafhankelijke geschillencommissie.
  • U heeft nooit een hoger maandbedrag dan u financieel kunt dragen.

 

Veilig, verantwoord en vertrouwd leasen met het Keurmerk Private Lease

Overweegt u private lease? Oriënteer u dan goed op de verschillende aanbieders. Kies voor een aanbieder met het Keurmerk Private Lease, dan weet u zeker dat u veilig, verantwoord en vertrouwd leaset.

De Ins en Outs van Formule 1

De Ins en Outs van Formule 1

Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, wordt beschouwd als de meest prestigieuze autorace ter wereld. Afgezien van het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen, die slechts om de vier jaar plaatsvinden, telt het publiek dat naar een Grand Prix kijkt zo’n half miljard mensen -meer dan naar welke andere sport dan ook. Nu ons nationale talent Max Verstappen hoge ogen gooit, zal iedere Nederlander zich wat moeten verdiepen in “F1” om de geïnteresseerde vragen om inside information op de camping in Frankrijk te kunnen beantwoorden deze zomer. Waar gaat dit gemotoriseerde vierwielige gevecht over en wat verklaart deze fenomenale populariteit?

 

High tech Racestallen

Via Pixabay

De Formule 1 wordt gecontroleerd door het Franse Fédération Internationale de l’Automobile, kortweg FIA. De regels voor de sport (de “Formule” in Formule 1) zijn aanzienlijk veranderd sinds de inauguratie van het Wereldkampioenschap in 1950, maar het blijft de meest uitdagende test van mens en machine (de “1” in Formule 1) binnen de grenzen van de bestaande technologie. De auto’s zijn lichtgewicht, aerodynamisch, extreem snel – en behoren tot de moeilijkst te beheersen van alle races. Formule 1 gaat over moderne strijders die vechten in de meest “high-tech” omgevingen. Het is onvoorspelbaar, opwindend, gevaarlijk en verslavend.

Een Grand Prix-auto van de huidige generatie weegt 600 kg incl. piloot en wordt aangedreven door een 3-liter motor die 800 pk produceert en beperkt is tot 15.000 rpm (een normale auto heeft 125-150 pk en maximum toerentallen van 5.000-6.000 rpm). Het kost niet veel verbeeldingskracht om te realiseren dat zo’n vermogen-gewichtsverhouding zich vertaalt in formidabele prestaties: 0 tot 100 in 2 seconden, 0-300 in 10 seconden, op rechte stukken snelheden van zo’n 360 km/h en centrifugaal krachten in de bochten van maximaal 4G (vier keer de zwaartekracht). De rijkste racestallen met een begroting van zo’n 400 miljoen euro zullen meestal de beste prestaties leveren, maar een kleine stal met een goede uitvinding kan natuurlijk hoge ogen gooien.

Van de 21 races dit seizoen (waarvan 9 in Europa) zijn er tot dusver 6 gereden en zoals verwacht staat regerend kampioen Mercedes bovenaan. Hun ontwerp is een duidelijke evolutie van het W08 model van vorig jaar, die met een oppermachtige V6-brandstofmotor met turbo en hybridetechniek die de naaste concurrenten Renault en Ferrari vooralsnog ver achter zich laat.

Red Bulls motorsportbaas Helmut Marko heeft een “snelle en betrouwbare motor” geëist na de Grand Prix van Bahrein die voor zijn team vroegtijdig eindigde: Daniel Ricciardo kreeg motorproblemen kort nadat Max Verstappen al uitgevallen was na een aanrijding. Ricciardo zei dat het Bahrein-weekend een voorbeeld was van hoe de F1 soms “hartverscheurend” is en ook Red Bull-teamchef Christian Horner noemde het een “zeer frustrerende” race. De relatie van Red Bull met Renault is al een tijdje aan het verslechteren en er waren vorig jaar sterke aanwijzingen dat deze na 2018 zou kunnen eindigen. Toro Rosso, het juniorenteam van Red Bull, heeft sinds dit jaar de Renault- motoren al vervangen door Honda-motoren van McLaren.

Max Verstappen is de getalenteerde zoon van Jos Verstappen die als niet zo getalenteerde F1 coureur in de jaren ’90 vooral faam maakte met zijn onvermoeibare zoektochten naar de grindbak. Max was de jongste F1 coureur ooit toen hij in 2015 de GP van Oostenrijk reed voor Red Bull: met zijn 17 jaar mocht hij destijds nog geen auto besturen op de openbare weg. Sindsdien heeft hij 12 keer het podium gehaald en won in Spanje (2016), Maleisië en Mexico (2017). Dit jaar heeft Max tot dusver slechts 1 keer het podium gehaald, niet alleen door panne maar ook vanwege een aantal forse fouten, met name de botsing met teammaat Ricciardo in Azerbeidzjan was dramatisch. Niemand twijfelt aan zijn talent; in dit seizoen moet hij laten zien dat hij tegenslagen kan verwerken én ervan kan leren- make or break.

 

Maar hoe worden deze beestachtige auto’s op de weggehouden?

Pirelli levert voor alle racestallen de bandencombinaties voor alle sessies van een raceweekend. De banden hebben een kleurcodering op de zijkant zodat de kijker de bandenstrategie kan volgen. Hoe zachter de band, des te beter is de grip van de slicks: Hypersoft (roze), Ultra soft (paars), Super soft (rood), Soft (geel), Medium (wit), Hard (ijsblauw) en Extra hard (oranje). Hoewel de hypersofts in theorie de snelste banden zouden moeten zijn, is het niet ongebruikelijk dat ultrasofts of zelfs softs sneller kunnen zijn in bepaalde omstandigheden. Teams houden rekening met bandgegevens, strategie, simulatiegegevens, feedback van de coureur en tal van andere factoren om te beslissen welke band op dat moment het beste is. Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel: intermediate banden (groen) die 25 liter per seconde afvoeren zijn te gebruiken op een nat of opdrogend parcours en full wets (blauw) die 60 liter per seconde kunnen afvoeren voor als het regent.

 

Driedaagse weekenden

De Zuid-Europese invloeden zien we ook terug in een Grand Prix weekend, dat 3 dagen duurt.

Vrijdag: op deze dag zijn twee oefensessies en de teams en piloten gebruiken deze sessies om het parcours te leren, nieuwe onderdelen te testen en de wagen af te stellen.

Zaterdag: een derde en laatste oefenronde wordt gebruikt om de wagen fijn af te stellen. Kort daarna wordt de kwalificatie gereden om de startvolgorde van alle auto’s voor de race te bepalen; de eerste plek “Pole position” kan een groot voordeel geven in races op bijvoorbeeld een straatparcours zoals Monaco waar inhalen erg moeilijk is.

Zondag- Racedag: als er geen last-minute boetes of buitengewone omstandigheden zijn dan stellen de coureurs hun auto’s op volgens de kwalificatieorde. Wanneer de startlichten uitgaan, gaan de auto’s van start en dan is het lot aan zet om te bepalen wie de geblokte vlag als eerste ziet. Tijdens de race beslissen teams wanneer ze hun coureurs naar de pitstop moeten halen om banden te wisselen, en afhankelijk van hoe de competitie op het parcours presteert, kan de timing van pitstops en evt. vooruitzichten op baancondities door komende regen bepalend zijn in de race.

F1 is opgesplitst in twee kampioenschappen: voor coureurs en constructeurs. Het constructeurskampioenschap worden berekend door het optellen van punten behaald in elke race door elke bestuurder van de betreffende racestal. Aangezien een coureur zonder perfecte auto geen race zal winnen zal de wereldkampioen normaal gesproken ook de winnende racestal vertegenwoordigen.

Gezien Verstappens talent en bravoure zien we met vertrouwen 3 overwinningen tegemoet dit seizoen! Geen wereldkampioen dit jaar, ok, maar dat kan snel veranderen gezien de toewijding van Red Bull aan extreme sports.