Autonieuws

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto van de toekomst is geen futuristisch prototype zoals je kunt tegenkomen op autotentoonstellingen en beurzen. Een auto zonder banden die rondhoovered op lucht. Okee, een aantal van deze prototypes worden misschien in de toekomst in het echt gebouwd, maar dan nog zullen ze er aan de buitenkant verdacht “normaal” uit zien. Omdat de stand van de techniek (en niet de auto ontwerper) uiteindelijk bepaalt welke auto er uit de fabriek rolt, zijn de ontwikkelingen en trends op technisch gebied uiteindelijk het meest bepalend voor de auto’s van de toekomst.

 

De 3 belangrijkste autotrends van vandaag

In de autobranche zijn vandaag de dag verschillende trends te zien als het gaat om de ontwikkeling van de auto’s van de toekomst. De belangrijkste trends van dit moment zijn:

  • elektrisch autorijden;
  • autonome auto’s (auto’s zonder bestuurder);
  • autosharing of ride-sharing.

 

Elektrisch autorijden – een bestaand concept in een nieuw jasje

Eigenlijk bestaan auto’s met elektromotoren al sinds het begin van de 19e eeuw, toen ze o.a. in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten werden ontwikkeld. Toch verdween de elektrische auto langere tijd uit het straatbeeld. De actieradius was te klein en door de zware accu’s reden de auto’s te langzaam. Waarom klinkt ons dat zo bekend in de oren?

Met Tesla voorop focussen steeds meer autofabrikanten zoals BMW, Nissan en Volvo zich weer op het ontwikkelen van stille, milieuvriendelijke elektrische auto’s, maar dit keer met een actieradius van 350 km of meer. General Motors heeft aangekondigd een groot aantal elektrische modellen te gaan ontwikkelen en Volvo Cars wil dat vanaf 2019 alle Volvo’s op een elektromotor rijden. Volkswagen doet ook mee: het bedrijf investeert de komende jaren flink in de batterij productie want 1 op de 4 VW auto’s moet in 2025 op stroom rijden.

Het lijkt er dus op dat we in de toekomst te maken gaan krijgen met modernere versies van de elektrische auto’s, waarbij problemen met een te kleine actieradius en loodzware accu’s tot het verleden gaan behoren. Verschillende autofabrikanten hebben zich al gestort op de ontwikkeling van technologie en accu’s die dit mogelijk moeten maken. Maar hoe zit het met de trend van autonome auto’s? Ziet die er net zo rooskleurig uit?

 

Autonome auto’s & ride -sharing

Autonoom autorijden is een trend die is ingezet via de introductie van zelfdenkende systemen in de auto zoals de Adaptive cruise control en Park assist. Voorlopig wordt deze technologie vooral gebruikt om de bestuurder te ondersteunen. Door deze systemen te verfijnen, verder te ontwikkelen en met elkaar te verbinden ontstaat een auto die geen bestuurder meer nodig heeft.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de automobilisten in de VS en Duitsland niet vrijwillig in een autonome auto gaat stappen. Dit komt voornamelijk omdat in de VS en Duitsland men graag controle heeft over de wagen. Denk aan de betrouwbare automerken die uit de VS en Duitsland komen (BMW, Volkswagen en Ford) waar men altijd stevig met goede wielen op de grond staat. Het idee dat een auto niet hetzelfde inschattings-, beoordelings- en reactievermogen heeft als een menselijke bestuurder en daardoor niet veilig is, houdt veel mensen tegen. En geef ze eens ongelijk.

Toch wordt ook deze techniek steeds verder geperfectioneerd waardoor zelfrijdende auto’s steeds slimmer worden. Bijvoorbeeld door autonome auto’s met elkaar te laten communiceren. Hierdoor worden ongewenste acties van de auto zoals abrupt remmen, te hard optrekken (beide schadelijk voor de autobanden) of plotseling uitwijken verminderd zodat de rit steeds vloeiender verloopt.

 

Van autonome taxi tot zelfrijdende pizzakoerier

Wie gaat deze autonome auto’s dan gebruiken? De verwachting is dat ze vooral commercieel gebruikt gaan worden voor bijvoorbeeld ride-sharing diensten waarbij de auto’s op vaste trajecten rijden. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende taxi’s die je via internet kunt boeken waarbij je de rit deelt met anderen. Domino’s pizza voert in de VS al testritten uit met een autonome Ford die pizza’s kan bezorgen en ook taxi aanbieder Über maakt inmiddels testritten met zelfrijdende auto’s.

Toch is het niet ondenkbaar dat we in de (verre) toekomst ook autonome auto’s in de buurt gaan tegenkomen. Want misschien behoort jouw buurman wel tot de 45% van de autobezitters die geen problemen heeft met een auto die alle controle overneemt. Zodat hij lekker de krant kan lezen terwijl hij naar zijn werk rijdt.

De kans is echter groter dat je pizza wordt bezorgd met een zelfrijdende auto of dat je in een zelfrijdende taxi belandt na een avondje stappen. Als de technische ontwikkelingen zover zijn dat er een onfeilbare autonome auto gemaakt kan worden, dan zullen mensen misschien eerder in zo’n auto stappen. Tot het zover is, lijkt de 100% elektrische auto voor de gewone automobilist de belangrijkste auto van de toekomst.

 

Wordt elektrisch rijden de trend van de toekomst?

Je kunt zeker spreken van een trend op autobeurzen, waarbij elk merk wel een elektrische auto displayt. Het straatbeeld laat echter veel minder elektrische auto’s zien dus autofabrikanten zullen beter hun best moeten doen om de verkoop en productie van elektrische auto’s omhoog te krijgen. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld moeite met het behalen van de nodige productie van elektrische auto’s.

Als het de fabrikanten lukt om tijdig aan de vraag te voldoen en auto’s te maken met een hogere actieradius en verbeterde technologie, dan is er eindelijk een elektrische auto waarmee je heel Nederland door kunt rijden zonder steeds te hoeven stoppen bij een oplaadpunt.

 

Een Complete Gids over Winterbanden

Een Complete Gids over Winterbanden

Er was ooit een tijd dat we het hele jaar door op dezelfde autobanden rond reden. Met deze vierseizoenenbanden reed je dan in de zomer over het asfalt wat trilde van de hitte en baande je je in de winter met je auto een weg door de sneeuw. Tegenwoordig rijdt een groot deel van de automobilisten in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden.

 

De allereerste winterbanden

In de jaren ’30 van de twintigste eeuw werden door de Finse bandenfabrikant Nokian de eerste winterbanden gemaakt. Het aantal personenauto’s steeg in die tijd en er ontstond behoefte aan banden die een betere grip gaven in de sneeuw. De eerste winterbanden waren voorzien van een diagonaal bandenprofiel wat zorgde voor een stevige grip in de sneeuw. Met deze banden bleven de auto’s in die tijd beter bestuurbaar in winterse omstandigheden. Met name in de noordelijke landen zoals Scandinavië, Canada en de VS, met de strenge winters, werden winterbanden, eventueel in combinatie met studs en sneeuwkettingen, gebruikt om door de dikke pakken sneeuw heen te komen. In het voorjaar werden de winterbanden dan weer omgewisseld voor zomerbanden.

Door de jaren heen veranderde het materiaal waarvan wegen werden gemaakt en werd er steeds meer asfalt toegepast bij de aanleg van snelwegen, ook in Europa. In de jaren ’50 kwamen Goodyear en Continental met een eigen ontwerp winterbanden. Deze autobanden hadden een zwaar loopvlakrubber en waren de voorlopers van de moderne winterbanden zoals we die vandaag de dag kennen.

Het belangrijkste verschil met de hedendaagse banden is dat het ontwerp van de band inmiddels is aangepast aan de eisen van de moderne auto en dat de loopvlakcompounds tegenwoordig grotendeels op silica gebaseerd zijn, wat helpt om de band buigzaam te houden bij lage temperaturen.

 

Gebruik van winterbanden in Nederland

Bandensporen van winterbanden

In Nederland is het gebruik van winterbanden en zomerbanden de laatste jaren toegenomen. Vooral in strenge winters met veel sneeuwval zijn winterbanden populair. Maar wanneer gebruik je nu winterbanden? Aangeraden wordt om veilige winterbanden onder je auto te monteren als de temperatuur zakt tot onder de 7°C. Boven deze temperatuur is het rubber van zomerbanden nog soepel genoeg om voldoende grip op de weg te geven, maar onder deze temperatuur worden ze meestal hard en stug zodat je ze beter kunt omwisselen voor winterbanden.

 

Het verschil tussen winterbanden en zomerbanden

Winterbanden profiel

Het grootste verschil tussen winterbanden en zomerbanden zit in het soort rubber waar de banden van gemaakt zijn. In winterbanden wordt meer natuurrubber en silica gebruikt wat zachter blijft bij lage temperaturen. Daarnaast is het profiel van een winterband duidelijk anders dan dat van een zomerband.

Het profiel van een winterband is gemaakt om snel water af te kunnen voeren als er in de winter grote hoeveelheden regen en natte sneeuw zijn gevallen. Hiervoor worden lamellen in het profiel gebruikt, die bij zomerbanden vrijwel ontbreken of in veel kleinere aantallen voorkomen. Deze lamellen zorgen voor een kortere remweg en goede grip op sneeuw en ijs. Houd voor winterbanden altijd een minimale profieldiepte van 4mm aan om veilig te kunnen rijden.

Naast het speciale rubber en het profiel van de winterband is de bandenspanning ook een belangrijke factor bij de mate van grip die je auto ’s winters op de weg heeft. De bandenspanning van je winterbanden moet ongeveer 0,2 bar hoger zijn dan die van zomerbanden. Dit komt door de lagere temperaturen waardoor de banden kouder blijven en de bandenspanning ook lager blijft.

Het uitkiezen van goede winterbanden is tegenwoordig erg makkelijk. Op internet kun je veel informatie vinden over de banden van diverse fabrikanten. Zo kun je online een winterbanden ranglijst raadplegen of de resultaten van de ANWB winterbandentest bekijken voor de beste koop.

 

Winterbanden in Duitsland

Wintersportfans die met de eigen auto op wintersportvakantie gaan, zijn al bekend met de regels die in Duitsland gelden voor winterbanden. Daar geldt een verplicht gebruik van veilige winterbanden bij winterse omstandigheden (ijzel, gladheid door ijs- en rijpvorming, gladheid door sneeuwmodder en sneeuw).

Voorheen waren banden met een M+S markering voldoende om te mogen rijden op de Duitse wegen, maar sinds 2017 is deze regeling aangepast. Vanaf nu moeten de banden beschikken over een M+S symbool en het Alpine symbool (sneeuwvlok en berg). De banden met alleen een M+S markering mogen nog tot 30 september 2024 in Duitsland gebruikt worden.

 

Wintersport

Ga jij op wintersport dit jaar? Dan voeg jij je bij de 1 miljoen andere Nederlanders die er ook van houden om naar beneden te sjezen van een besneeuwde berg. Echter is het wel belangrijk dat je de juiste banden onder je auto hebt liggen. In andere Europese landen gelden namelijk strengere verkeersregels dan in Nederland. Zo zijn winterbanden verplicht in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Dus in alle populaire wintersportgebieden is het verplicht om met goede grip de weg op te gaan. Ga jij met de auto naar jouw favoriete wintersportgebied? Dan is het handig om de volgende tips te lezen die ervoor zorgen dat jij veilig op jouw bestemming aankomt.

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected cars, een relatief nieuwe ontwikkeling waar we even dieper op ingaan in dit artikel. Want het verdient wel wat extra aandacht, deze nieuwe manier van rijden. Het wint aan bekendheid en zoekt, zonder dat we het zelf doorhebben of er überhaupt voor kunnen kiezen, steeds meer zijn plaats in onze auto’s. Wat zijn connected cars precies? En is het een blijvertje? Of zal het slechts een trend zijn die we binnen een paar jaar alweer beu zijn?

 

Wat is een connected car?

De eerste connected car features zijn door General Motors al in 1996 op de markt gebracht. Ze bestaan dus al even, maar de echte ontwikkelingen op dit gebied zijn redelijk recent. Connected cars zijn voorzien van een internetverbinding. Deze internetverbinding kan bijvoorbeeld worden gebruikt om data te verzamelen, maar ook om bepaalde functies van je auto kunnen bedienen. Veel connected cars zijn ook uitgerust met een WiFi-hub en bluetooth.

 

Dataverzameling

Connected cars verzamelen dus data en informatie. Denk aan de staat van je auto, technisch gezien: informatie over je autobanden, je rijstijl, brandstofverbruik en waar je allemaal bent geweest. Deze informatie is onder andere bedoeld voor jou als bestuurder en kun je op je smartphone of tablet aflezen. De verzamelde informatie kan ook worden gedeeld met de fabrikant of dealer zodat deze zijn auto’s kan optimaliseren.

Ook kan de data gedeeld worden met de alarmdiensten, wat wel zo handig in het geval van een ongeluk (wat overigens het hoofddoel was van het ontwikkelen van deze technologie).

Een connected car moet niet verward worden met een zelfrijdende auto, deze laatste kan namelijk zelf rijden zonder een bestuurder nodig te hebben, wat een connected car niet kan.

 

De functies van je auto bedienen

Met een connected car kun je heel handig rijroutes berekenen en andere functies van je auto besturen: bijvoorbeeld de verwarming en airco, maar ook de radio en je kunt ermee telefoontjes aannemen, iemand op bellen en sms’en, hoewel hier de vraag is hoe accuraat de spraakherkenning is en hoe veilig dit is.

 

Beveiliging

Bij het steeds meer connected maken van onze auto’s komen ook de nodige uitdagingen kijken. Zo is elk soort software in meerdere of mindere mate gemakkelijk te hacken. Hoewel dit gevaar door autofabrikanten in de eerste paar jaar nog weggewuifd werd, zijn er al wel een aantal hacks geweest waardoor ze het belang van een goede beveiliging zijn in gaan zien.

Er worden al grote stappen gezet op dit gebied, maar we zijn er nog niet, zo is te lezen in dit artikel. Een voorbeeld die in dit artikel genoemd wordt is de hack die werd gedaan op de sensoren van de autobanden die de druk meten. Door de sensoren te manipuleren lieten ze de auto denken dat de druk in de autobanden te laag was, waardoor deze automatisch stopte.

 

Je auto zelf connected maken

Als jij een auto hebt die nog niet connected is, is dat bij veel auto’s (van na 2001) gemakkelijk zelf te doen. Daarvoor is de gemakkelijkste optie om een OBD-dongel te gebruiken. Deze kun je gemakkelijk in de OBD-poort van je auto plaatsen, deze vind je meestal aan de bestuurderskant onder het dashboard. De plaatsing van deze dongel zorgt ervoor dat jouw auto meteen helemaal connected is, gelijk aan nieuwe, connected afgeleverde auto’s.

 

OBD

OBD staat voor ‘On Board Diagnostic’ en dit is de computer van je auto. Hierin wordt alle informatie opgeslagen over je auto en hoe deze functioneert. Deze moet je dus gebruiken om je auto connected te maken en te kunnen lezen over dingen als je bandenspanning, je rijstijl en je gereden routes.

 

Zwarte doos

De andere optie is om te kiezen voor de nieuwe auto’s die al standaard uitgerust worden met: de black box of zwarte doos. Deze kun je niet zelf plaatsen, maar moet je laten doen. Hij gaat onder je motorkap en wordt vanuit daar aan je auto gelinkt. De zwarte doos wordt ook wel ‘Event Data Recorder’ genoemd en bij nieuwe auto’s wordt ‘ie geplaatst in de airbagmodule.

 

Zijn connected cars de toekomst?

Dat is dus de vraag, zijn ze de toekomst of niet? Wij ‘vrezen’ van wel. ‘Vrezen’ tussen aanhalingstekens, want hoewel het het rijden aanzienlijk makkelijker en misschien ook wel veiliger maakt, zijn er ook zeker gevaren voor aan te wijzen. Connected cars, we zeiden het net al even, moeten niet verward worden met zelfrijdende auto’s. Een connected car zal dus niet snel in plaats van rechtsaf ineens linksaf gestuurd worden. Maar een software die (relatief makkelijk) te hacken is, komt zeker met gevaren. We zouden niet graag ineens op de snelweg stil komen te staan doordat iemand met onze bandenspanning zit te spelen. En met de ontwikkelingen van zelfrijdende auto-technologie, zullen ongetwijfeld andere gevaren mee komen als zelfbesturende auto’s ook connected worden en het gevaar voor hacken een stuk groter wordt.

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

Brandstof is de grootste variabele kostenpost in het autorijden. Een goede manier om daarop te bezuinigen is om je autobanden eens onder het vergrootglas te leggen. Hier geven we je alvast wat tips om rolweerstand te verminderen en efficiënter te rijden.

 

Rolweerstand

Het Europese bandenlabel dat sinds 2012 verplicht is geeft behalve informatie over grip en geluidsproductie ook informatie over de rolweerstand. Brandstof-efficiënte banden hebben minder energie nodig om te rollen. Dit vertaalt zich uiteindelijk in brandstofverbruik.

 

Hoe is de brandstofefficiëntie beoordeeld?

Brandstofefficiëntie is gewaardeerd van A naar G op de bekende gekleurde schaal van “A” (groen= hoogste brandstof efficiëntie rating) tot G (rood= laagste brandstof efficiëntie rating) D wordt niet gebruikt voor personenauto’s.

Het verschil tussen een A-rating en een G-rating kan leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 7,5%. Praktisch gesteld kan het kiezen van autobanden met een “A” label in plaats van autobanden met een “G” label een besparing van meer dan 6 liter brandstof per 1.000 kilometer opleveren. Bij een gemiddelde benzineprijs van € 1,50 per liter levert dit een kostenbesparing op van meer dan € 300 over de levensduur van de banden.

 

Bandenspanning

Autobanden met een spanning van een halve bar te laag kunnen de rolweerstand met maximaal 20% verhogen! Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning, dus het loont de moeite je autobanden maandelijks op de juiste spanning te controleren- doe dit wanneer ze niet te warm zijn. Als je door ruw terrein bent gereden, met veel gaten in de weg of drempels, kun je de banden beter vaker controleren. De specificaties van de fabrikant zijn zichtbaar op de buitenwand van de autobanden of achter de benzinedop.

Volg deze specificaties wanneer je de autobanden oppompt met inachtneming van de gebruikelijke lading in personen. Het is overigens een mythe dat maximaal opgepompte banden véél zuiniger zouden rijden: er is nauwelijks verschil met de voorgeschreven druk (-0,6 liter per 100 km) maar het risico op een klapband neemt toe. Bovendien slijten autobanden met een hoge spanning meer en daarmee neemt de levensduur af. Het aanhouden van de juiste bandenspanning kan een brandstofbesparing van 3 tot 5% opleveren!

 

Profiel

Hoe dieper het profiel, hoe hoger het brandstofverbruik. Een goed profiel verbetert de grip van banden in slecht weer en bij plotseling remmen, maar de gemiddelde stedelijke automobilist heeft niet zoveel grip nodig. Terreinwagens hebben vaak banden met een diep off-road profiel, zogezegd om door de modder heen te ploegen, die het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen. Grotere, zwaardere en bredere autobanden veroorzaken meer frictie en hebben dus een hoger brandstofverbruik.

Autobanden die worden gebruikt op raceauto’s, “slicks” genaamd , hebben geen loopvlak en zijn optimaal voor een laag brandstofverbruik. Voldoende profiel verhoogt het brandstofverbruik, maar is noodzakelijk voor grip bij slechte weersomstandigheden en daarom wettelijk verplicht.

Het ontwerpen van een auto duurt jaren en de betrokken ingenieurs rekenen goed door welke autoband het beste bij het model past, en brandstofverbruik is een belangrijk criterium. Maar er worden voortdurend nieuwe autobanden ontworpen voor een betere brandstofefficiëntie, meestal met minder profiel en gemaakt van materialen die minder wrijving genereren en dus minder warmte bij het rijden.

Vraag je bandenspecialist wat voor profiel het beste bij je rijgedrag past.

 

Bandenmaat en velgen

Kleine autobanden op kleine velgen zijn gemakkelijker voort te bewegen in de stad met het vele stoppen en optrekken. Dit komt doordat het geheel minder weegt en minder rolweerstand veroorzaakt dan een zwaardere en grotere band. Op de snelweg geven grotere autobanden wel meer comfort, maar ook daar zal het brandstofverbruik hoger zijn. Het pimpen van je velgen en autobanden zal het brandstofverbruik gemiddeld zo’n 10% doen stijgen.

Het brandstofverbruik kan verbeteren door de beste velg- en bandcombinatie voor uw voertuig te kiezen. Denk hierbij vooral aan lichtmetalen velgen die minder wegen. Overleg met de dealer of andere specialist voordat je de standaardwielen en –bandenmaat wijzigt want over het algemeen zijn de beste autobanden voor optimale brandstofverbruik de autobanden die door de autofabrikant in de gebruikershandleiding worden aanbevolen.

 

Winter

In de winter stijgt je brandstofverbruik met gemiddeld zo’n 10%. Deels komt dit door het opwarmen van je auto om het ijs van de ramen te krijgen, of slechtere aerodynamische prestaties door sneeuw of ski’s op het dak, maar de belangrijkste oorzaak zijn de winterbanden. Winterbanden zijn zachter en hebben een dieper profiel voor betere prestaties in wintercondities, maar dit heeft een hoger brandstofverbruik tot gevolg. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden zo snel mogelijk voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

Uit het voorgaande kun je concluderen dat de autobanden een grote invloed hebben op het brandstofverbruik. Het besteden van meer aandacht aan je autobanden kan flink wat geld besparen!

Hoe houd je je banden in topconditie?

Hoe houd je je banden in topconditie?

Bandenonderhoud staat bij de gemiddelde automobilist niet altijd hoog op het prioriteitenlijstje. Gek eigenlijk, het rijden op slecht rubber is niet alleen illegaal, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Wat kun je allemaal doen om je banden in topconditie te houden? We nemen een aantal tips met je door.

Geef je ogen goed de kost

Je hoeft er écht geen expert voor te zijn. Door af en toe een blik op je banden te werpen, onderschep je hopelijk een beschadiging en sluit je vervelende consequenties uit. Hoe ziet de wang van de band er uit? En het profiel? Zoek naar scheuren, bollingen, slijtplekken of verkleuringen. Zie je iets verdachts dan kan je het beste het zekere voor het zekere nemen en een bandenspecialist inschakelen. Trouwens, van het welbekende schopje tegen de banden wordt je niks wijzer, maar het mag natuurlijk wel!

Laat je banden regelmatig roteren

Banden worden vaak verwisseld om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Bij de meeste auto’s zit de motor in het vooronder en dat extra gewicht zorgt voor versnelde slijtage van de voorbanden, tot twee keer sneller zelfs. De meeste autofabrikanten adviseren dat banden elke 10.000 tot 13.000 km worden geroteerd. Wissel je de band met velg, dan ben je over het algemeen met een paar tientjes klaar. Altijd doen dus, want het is zo gepiept.

 

Controleer maandelijks de bandenspanning

Het rijden op banden die goed op spanning zijn voorkomt beschadigingen en vermindert de kans op een slip. Het rijden met lage bandendruk is sowieso niet aan te raden, want het brandstofverbruik schiet omhoog. Kilometervreter of niet, je doet er goed aan om minstens 1 keer per maand de bandenspanning te checken. De aanbevolen bandenspanning is afhankelijk van de auto en staat meestal aangegeven in de binnenzijde van de deur of op de brandstofklep. Overigens, de aangegeven bandenspanning is altijd gebaseerd op een buitentemperatuur van 20° Celsius. Voor elke 10° Celsius afwijking moet je rekening houden met een drukverschil van 0,1 bar.

Neem geen risico met het profiel van de band

Het profiel van een band heeft één cruciale taak: het afvoeren van water. Zo blijft het risico op aquaplaning binnen de perken. Wettelijk dienen autobanden een minimale profieldiepte van 1.6 millimeter te hebben, maar de ANWB raadt zelf aan om bij 2 millimeter al over te gaan tot vervanging. Let op, het wettelijke minimum van 1.6 millimeter profieldiepte geldt voor het gehele loopvlak van de band. De profieldiepte kan je aflezen op de band middels de gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes van de Tread Wear Indicator (TWI). Deze bevindt zich in de middelste hoofdgroef. Je kan ook een profieldieptemeter gebruiken. Dit heeft als grootste voordeel dat je het profiel op meerdere plekken op de band kan checken en dus niet alleen in de hoofdgroef. Voor minder dan € 10 heb je er al één.

 

Laat je auto uitlijnen

Het kan voorkomen dat de wielstanden enigszins uit het lood worden geslagen, bijvoorbeeld als je een stoeprand hebt geraakt. Zo’n afwijking is te merken in het rijgedrag van de auto of wellicht voel je een vibratie in het stuurwiel. Als de banden niet loodrecht op het asfalt staan zal het loopvlak ongelijkmatig contact maken met het wegdek, waardoor banden ook ongelijkmatige slijten en prematuur moeten worden vervangen. Het uitlijnen van een auto is niet gecompliceerd. Het duurt over het algemeen slechts 30 minuten en kost meestal tussen de € 60 en €120, afhankelijk van de auto. Door je voertuig regelmatig uit te lijnen houd je de banden in topconditie.

 

Correcte opslag

Grote kans dat je gebruik maakt van zomer- en winterbanden. Dat betekent dat je banden periodiek in opslag gaan, wellicht gewoon thuis. Rubber is een natuurproduct en weersomstandigheden kunnen het rubber aantasten. Rubber banden dienen in het donker opgeslagen te worden en idealiter wordt het in de opslag niet warmer dan 15° Celsius. Winterbanden zelf opslaan is derhalve niet altijd een goed idee, zeker als je je realiseert dat het in een gemiddelde schuur of garage flink warm kan worden.

Wilt u toch uw banden zelf opslaan, leg ze dan weg zonder dat ze vervormen. Hou oplosmiddelen, oliën of vetten op gepaste afstand.

 

Kies de juiste band

Elke band heeft naast de velg- en breedtemaat ook een draagvermogen index. Deze wordt uitgedrukt in een getal tussen de 63 (maximale draagvermogen per band = 272 kg) en 112 (1120 kg per band). Een regelmatig (zeer) zwaar beladen personenauto dient dus op rubber te staan met voldoende draagvermogen om overmatige slijtage te voorkomen. Het klinkt als een dooddoener maar toch gebeurt het regelmatig dat de verkeerde band is gemonteerd – de juiste bandenmaat is dus van essentieel belang.

Voor een volledige uitleg over hoe je een band kan ‘lezen’ heeft Kwik-Fit een handig artikel geschreven.

Uiteindelijk, zal je met deze tips niet alleen geld besparen, maar ook met een veiliger gevoel de weg op gaan. Veel probleemloze kilometers toegewenst!

Waarom auto lease de toekomst is

Waarom auto lease de toekomst is

De wereld van nu staat volop in het teken van verandering. We worden iedere dag blootgesteld aan innovaties en veranderingen. Niet zo gek dus dat hierdoor ook onze voorkeuren ‘mee veranderen’. Tientallen jaren geleden waren auto’s nog schaars en vandaag de dag hebben de meeste huishoudens zelfs twee auto’s tot hun beschikking. We zijn er inmiddels zo aan gewend, dat we een auto niet meer als luxe zien, maar als noodzakelijk. Maar dit brengt natuurlijk ook (grote) financiële verplichtingen met zich mee.

 

Leasen is de oplossing

Het kopen van een auto brengt vanzelfsprekend financiële verplichtingen met zich mee. Leasen is een prima alternatief! Je betaalt een vast bedrag per maand, waardoor die grote financiële verplichting wegvalt die je anders wel zou hebben bij het kopen van een auto. Zo kun je dus toch in die nieuwe auto rijden, terwijl je het volledige bedrag nog niet bij elkaar gespaard hebt! Niet zo gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor een lease auto.

 

Voordelen lease

Lease heeft meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen het vaste bedrag per maand ten opzichte van het kopen van een auto is gunstiger. Uitzoeken welke verzekering bij je past, hoeveel wegenbelasting je moet betalen en het onderhoud van de auto worden bij lease allemaal geregeld door de leasemaatschappij. Dat is wel zo handig toch? Een van de leukste voor-delen is toch wel dat je altijd in een nieuwe auto rijdt. En krijg je onverhoopt schade of een ongeluk? Dan verloopt de afhandeling hiervan ook altijd via de leasemaatschappij.

 

Waar moet je op letten?

Vooral voor particulieren is het belangrijk om op een aantal zaken te letten. Kies voor een fijne auto voor een aantrekkelijke prijs. Zorg ervoor dat de risico’s zo klein mogelijk en kies voor de mogelijkheid voor tussentijdse afkoop, dan zit je nergens aan vast. Leaseauto’s zijn vaak moderne en zuinige auto’s die voorzien zijn van een fijne geluidsinstallatie en airco. Heb je nooit durven dromen van een mooie, dure auto? Dat kan nu wel! Want voor een heel aantrekkelijk bedrag per maand rijd je al in een Mercedes c klasse lease auto!

Tweedehands auto’s verkopen

Tweedehands auto’s verkopen

Bent u in het bezit van een tweedehands auto die u wilt verkopen, maar verloopt de verkoop via de bekende kanalen zoals Marktplaats of de auto dealer niet zoals gewenst? Dan zijn er een aantal alternatieven die uitkomst kunnen bieden. Een van die alternatieven is de autosloop. Hoewel veel mensen er misschien niet direct bij stilstaan, kopen autosloperijen ook tweedehands auto’s. In de eerste plaats omdat de onderdelen van tweedehands auto’s waardevol kunnen zijn. Daarnaast veranderden de sloperijen in de loop der jaren van autodemontagebedrijven in autobedrijven die, naast de verkoop van auto onderdelen en oud ijzer, ook tweedehands auto’s aanbieden.

Wat kan ik verwachten bij de sloop?
Het voordeel van de sloop is dat de staat van uw auto “minder” belangrijk is. Handelaren, dealers en particuliere kopers via marktplaats zijn voornamelijk geinteresseerd in auto’s die in goede staat verkeren. Een in goede staat verkerende auto is daarom makkelijker te verkopen. Echter, het kan natuurlijk gebeuren dat uw voertuig in de loop der jaren schade heeft opgelopen, dat er onderdelen niet meer naar behoren werken of dat er andere mankementen zijn. Op zo’n moment biedt de sloop uitkomst. Zij kijken namelijk niet alleen naar de waarde van het rijdende voertuig, maar ook naar de waarde van de losse onderdelen die zij kunnen hergebruiken. De prijs die zij betalen hangt daarom af van de staat waarin de auto verkeert en varieert van enkele tientallen euro’s tot soms wel duizenden euro’s. Een bijkomend voordeel is dat de sloperij vaak over de mogelijkheid beschikt om uw auto bij u thuis op te komen halen, terwijl de dealer of handelaar misschien zal verzoeken om de auto te brengen. Dit voordeel is vooral aan de orde als uw auto zich niet langer mag (apk verlopen) of kan (motor kapot etc.) bevinden.

Bronnen:

https://www.autosloperij.nl/tweedehands-auto-verkopen/

https://www.alleautosloperijen.nl/autosloperij/tweedehands-auto-verkopen-aan-de-sloperij/

Voertuig stalling na een ongeval

Voertuig stalling na een ongeval

Vaak is het zo dat er bij een bergingsbedrijf ruimte is om auto’s, vrachtauto’s maar ook campers en caravans te stallen. Deze stallingen zijn vaak beveiligd en hier kan je auto dus voor langere tijd veilig staan. Je hebt verschillende soorten stallingen, bijvoorbeeld binnen, buiten of in een garagebox. Het kan zijn dat na het verslepen van je auto het nodig is deze voor een tijd te stallen, dit kan dan makkelijk bij hetzelfde bedrijf. Het is mogelijk om de stalling bijvoorbeeld alleen in de winter te gebruiken als je je motor niet gebruikt. Als er reparaties gedaan moeten worden aan het voertuig dan zal deze uit de stalling verplaatst moeten worden naar een garage, de auto kan alleen geparkeerd worden in de stalling. Daarnaast kun je bij sommige stallingen het voertuig maar een keer komen halen, waar het bij andere mogelijk is de auto onbeperkt te halen en brengen.

Stalling na de berging van een auto
Na het bergen van een kapotte auto kan het bergingsbedrijf je auto tijdelijk stallen. De eerste drie dagen stallen van je auto zit vaak bij de berging inbegrepen. Wil je de auto langer dan vier dagen laten staan bij de berger, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten. Geef van tevoren aan wat de bedoeling is met de auto na het wegslepen zodat het bergingsbedrijf weet waar de auto heen moet. Als er geëvalueerd moet worden wat de schade is aan een auto wordt dat meestal ook gedaan tijdens die drie dagen stalling. Een verzekeringsexpert komt langs om de auto te taxeren en er kan daarna besloten worden wat er met het voertuig moet gebeuren.

Bron: https://www.bergingsbedrijf.nl/berging/berichten/wat-doet-een-bergingsbedrijf-of-autosleepbedrijf/

M-Sport presenteert Ford Fiesta WRC voor 2017

M-Sport presenteert Ford Fiesta WRC voor 2017

Nu Volkswagen zich heeft teruggetrokken blijven er nog maar drie merken over in het WRC. Hyundai en Citroën hebben hun nieuwe rallywapen al gepresenteerd. Ford volgt met deze brute Fiesta WRC.

Eigenlijk is het M-Sport dat de Fiesta WRC voor het 2017-seizoen wereldkundig maakt, een van de deelnemende equipes dat als fabrieksteam voor Ford uitkomt in het WRC. Het bijzondere is dat de Fiesta WRC is gebaseerd op de nog maar pas onthulde Fiesta. Dit houdt in dat M-Sport al zeer vroeg bij het ontwikkelen van dat model betrokken was en zich maximaal heeft kunnen richten op het creëren van een kampioensauto. Malcom Wilson, teambaas bij M-Sport, heeft dan ook veel vertrouwen in zijn nieuwe speeltje.

Schone lei
Vanaf 2017 kent het WRC diverse nieuwe regels. In zekere zin beginnen de deelnemende teams met een schone lei en geldt sterk het credo ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. De Fiesta WRC mobiliseert in elk geval 380 pk en 450 Nm, afkomstig van een 1.6 liter viercilinderturbo. Tegelijk ligt het wagengewicht 25 kilogram lager dan voorheen en is de aerodynamica grondig aangepakt en verbeterd. Vond je de Hyundai i20 WRC al extreem, de Fiesta WRC lijkt nog een stapje verder te gaan.

Omgekeerde situatie
Moet in de Formule 1 het team van Mercedes-Benz prompt opzoek naar een nieuwe rijder vanwege het plotselinge stoppen van Nico Rosberg, in het WRC is het regerend kampioen Sébastien Ogier die opzoek moet naar een andere werkgever omdat Volkswagen de WRC-helm aan de wilgen heeft gehangen. Of Ogier naar M-Sport vertrekt is niet bekend. Wel dat hij al eventjes heeft kunnen proeven van de nieuwe Fiesta WRC.

Opnieuw 3.0 benzine en TDI voor SQ5

Opnieuw 3.0 benzine en TDI voor SQ5

Hoewel we op de officiële mediasite van Audi nog de reguliere Q5 zien staan, staat er bij twee foto’s SQ5 in de beschrijving. Eén is gelabeld als SQ5 TDI (foto 1) en de andere als SQ5 3.0 TFSI. Het lijkt er dus sterk op dat er in Ingolstadt een vervolg op de sportiefste Q5 wordt voorbereid.

De 3.0 TFSI als krachtbron in de SQ5 benzine kennen we al van de vorige generatie. In de SQ5 is die goed voor een vermogen van 354 pk. Hier in Nederland kennen we de SQ5 echter alleen met de 313 pk sterke 3,0-liter TDI en de SQ5 Plus met 340 pk. De 3.0 TFSI lijkt dus terug te keren, maar welke turbodiesel zijn opwachting maakt, is dus nog even onduidelijk.

Hoewel Audi de komst van de nieuwe SQ5 nog niet bevestigt, lijkt het er toch sterk op dat het gaat gebeuren: “Officieel zeggen we nog niets over de komst van de SQ5. Maar gezien het succes van de vorige SQ5 ligt het niet voor de hand om er mee te stoppen.” We wachten af.