Autonieuws

Zekerheid met private lease

Zekerheid met private lease

Hoe vindt u betrouwbare aanbieders van Private Lease?

Private lease is in opkomst. Dat betekent veel nieuwe toetreders tot de markt voor particuliere lease. Veel van deze nieuwe toetreders hopen een graantje mee te pikken van deze groeiende markt. Dat is goed, want concurrentie leidt tot lagere prijzen en betere voorwaarden waar u de vruchten van plukt. Maar tussen al die nieuwe toetreders zitten ook minder betrouwbare leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen met onduidelijke, ondeugdelijke of oneerlijke voorwaarden. Om u te helpen om onderscheid te maken tussen betrouwbare en malafide leasemaatschappijen is het Keurmerk Private Lease opgezet.

 

Zekerheden van het Keurmerk Private Lease

Leasen bij een leasemaatschappij die, zoals XLEasy, voldoet aan het Keurmerk Private, is veilig, verantwoord en vertrouwd. In dit keurmerk worden in ieder geval de volgende onderwerpen goed geregeld:

  • Het vaste maandbedrag dekt alle vaste kosten van de auto, zoals: afschrijving, rente, wegenbelasting, verzekering, pechhulp, reparatie en schadeafhandeling. Alleen de variabele, zelf te beïnvloeden kosten, zoals brandstofkosten, parkeerkosten en eventuele boetes moet u zelf betalen.
  • Heldere en eerlijke voorwaarden die zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond.
  • U heeft altijd 14 dagen bedenktijd na het ondertekenen van het leasecontract. Zo kunt u binnen twee weken, zonder opgave van redenen, alsnog van uw leasecontract af.
  • Klachten worden afgehandeld door een onafhankelijke geschillencommissie.
  • U heeft nooit een hoger maandbedrag dan u financieel kunt dragen.

 

Veilig, verantwoord en vertrouwd leasen met het Keurmerk Private Lease

Overweegt u private lease? Oriënteer u dan goed op de verschillende aanbieders. Kies voor een aanbieder met het Keurmerk Private Lease, dan weet u zeker dat u veilig, verantwoord en vertrouwd leaset.

De Ins en Outs van Formule 1

De Ins en Outs van Formule 1

Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, wordt beschouwd als de meest prestigieuze autorace ter wereld. Afgezien van het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen, die slechts om de vier jaar plaatsvinden, telt het publiek dat naar een Grand Prix kijkt zo’n half miljard mensen -meer dan naar welke andere sport dan ook. Nu ons nationale talent Max Verstappen hoge ogen gooit, zal iedere Nederlander zich wat moeten verdiepen in “F1” om de geïnteresseerde vragen om inside information op de camping in Frankrijk te kunnen beantwoorden deze zomer. Waar gaat dit gemotoriseerde vierwielige gevecht over en wat verklaart deze fenomenale populariteit?

 

High tech Racestallen

Via Pixabay

De Formule 1 wordt gecontroleerd door het Franse Fédération Internationale de l’Automobile, kortweg FIA. De regels voor de sport (de “Formule” in Formule 1) zijn aanzienlijk veranderd sinds de inauguratie van het Wereldkampioenschap in 1950, maar het blijft de meest uitdagende test van mens en machine (de “1” in Formule 1) binnen de grenzen van de bestaande technologie. De auto’s zijn lichtgewicht, aerodynamisch, extreem snel – en behoren tot de moeilijkst te beheersen van alle races. Formule 1 gaat over moderne strijders die vechten in de meest “high-tech” omgevingen. Het is onvoorspelbaar, opwindend, gevaarlijk en verslavend.

Een Grand Prix-auto van de huidige generatie weegt 600 kg incl. piloot en wordt aangedreven door een 3-liter motor die 800 pk produceert en beperkt is tot 15.000 rpm (een normale auto heeft 125-150 pk en maximum toerentallen van 5.000-6.000 rpm). Het kost niet veel verbeeldingskracht om te realiseren dat zo’n vermogen-gewichtsverhouding zich vertaalt in formidabele prestaties: 0 tot 100 in 2 seconden, 0-300 in 10 seconden, op rechte stukken snelheden van zo’n 360 km/h en centrifugaal krachten in de bochten van maximaal 4G (vier keer de zwaartekracht). De rijkste racestallen met een begroting van zo’n 400 miljoen euro zullen meestal de beste prestaties leveren, maar een kleine stal met een goede uitvinding kan natuurlijk hoge ogen gooien.

Van de 21 races dit seizoen (waarvan 9 in Europa) zijn er tot dusver 6 gereden en zoals verwacht staat regerend kampioen Mercedes bovenaan. Hun ontwerp is een duidelijke evolutie van het W08 model van vorig jaar, die met een oppermachtige V6-brandstofmotor met turbo en hybridetechniek die de naaste concurrenten Renault en Ferrari vooralsnog ver achter zich laat.

Red Bulls motorsportbaas Helmut Marko heeft een “snelle en betrouwbare motor” geëist na de Grand Prix van Bahrein die voor zijn team vroegtijdig eindigde: Daniel Ricciardo kreeg motorproblemen kort nadat Max Verstappen al uitgevallen was na een aanrijding. Ricciardo zei dat het Bahrein-weekend een voorbeeld was van hoe de F1 soms “hartverscheurend” is en ook Red Bull-teamchef Christian Horner noemde het een “zeer frustrerende” race. De relatie van Red Bull met Renault is al een tijdje aan het verslechteren en er waren vorig jaar sterke aanwijzingen dat deze na 2018 zou kunnen eindigen. Toro Rosso, het juniorenteam van Red Bull, heeft sinds dit jaar de Renault- motoren al vervangen door Honda-motoren van McLaren.

Max Verstappen is de getalenteerde zoon van Jos Verstappen die als niet zo getalenteerde F1 coureur in de jaren ’90 vooral faam maakte met zijn onvermoeibare zoektochten naar de grindbak. Max was de jongste F1 coureur ooit toen hij in 2015 de GP van Oostenrijk reed voor Red Bull: met zijn 17 jaar mocht hij destijds nog geen auto besturen op de openbare weg. Sindsdien heeft hij 12 keer het podium gehaald en won in Spanje (2016), Maleisië en Mexico (2017). Dit jaar heeft Max tot dusver slechts 1 keer het podium gehaald, niet alleen door panne maar ook vanwege een aantal forse fouten, met name de botsing met teammaat Ricciardo in Azerbeidzjan was dramatisch. Niemand twijfelt aan zijn talent; in dit seizoen moet hij laten zien dat hij tegenslagen kan verwerken én ervan kan leren- make or break.

 

Maar hoe worden deze beestachtige auto’s op de weggehouden?

Pirelli levert voor alle racestallen de bandencombinaties voor alle sessies van een raceweekend. De banden hebben een kleurcodering op de zijkant zodat de kijker de bandenstrategie kan volgen. Hoe zachter de band, des te beter is de grip van de slicks: Hypersoft (roze), Ultra soft (paars), Super soft (rood), Soft (geel), Medium (wit), Hard (ijsblauw) en Extra hard (oranje). Hoewel de hypersofts in theorie de snelste banden zouden moeten zijn, is het niet ongebruikelijk dat ultrasofts of zelfs softs sneller kunnen zijn in bepaalde omstandigheden. Teams houden rekening met bandgegevens, strategie, simulatiegegevens, feedback van de coureur en tal van andere factoren om te beslissen welke band op dat moment het beste is. Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel: intermediate banden (groen) die 25 liter per seconde afvoeren zijn te gebruiken op een nat of opdrogend parcours en full wets (blauw) die 60 liter per seconde kunnen afvoeren voor als het regent.

 

Driedaagse weekenden

De Zuid-Europese invloeden zien we ook terug in een Grand Prix weekend, dat 3 dagen duurt.

Vrijdag: op deze dag zijn twee oefensessies en de teams en piloten gebruiken deze sessies om het parcours te leren, nieuwe onderdelen te testen en de wagen af te stellen.

Zaterdag: een derde en laatste oefenronde wordt gebruikt om de wagen fijn af te stellen. Kort daarna wordt de kwalificatie gereden om de startvolgorde van alle auto’s voor de race te bepalen; de eerste plek “Pole position” kan een groot voordeel geven in races op bijvoorbeeld een straatparcours zoals Monaco waar inhalen erg moeilijk is.

Zondag- Racedag: als er geen last-minute boetes of buitengewone omstandigheden zijn dan stellen de coureurs hun auto’s op volgens de kwalificatieorde. Wanneer de startlichten uitgaan, gaan de auto’s van start en dan is het lot aan zet om te bepalen wie de geblokte vlag als eerste ziet. Tijdens de race beslissen teams wanneer ze hun coureurs naar de pitstop moeten halen om banden te wisselen, en afhankelijk van hoe de competitie op het parcours presteert, kan de timing van pitstops en evt. vooruitzichten op baancondities door komende regen bepalend zijn in de race.

F1 is opgesplitst in twee kampioenschappen: voor coureurs en constructeurs. Het constructeurskampioenschap worden berekend door het optellen van punten behaald in elke race door elke bestuurder van de betreffende racestal. Aangezien een coureur zonder perfecte auto geen race zal winnen zal de wereldkampioen normaal gesproken ook de winnende racestal vertegenwoordigen.

Gezien Verstappens talent en bravoure zien we met vertrouwen 3 overwinningen tegemoet dit seizoen! Geen wereldkampioen dit jaar, ok, maar dat kan snel veranderen gezien de toewijding van Red Bull aan extreme sports.

Column: Mijn oude, vertrouwde diesel

Column: Mijn oude, vertrouwde diesel

Deze column is geschreven door Jur Schotpoort.

We weten het nog als de dag van gister, althans ik. Het was een prachtige zomerdag, de zon scheen en de lucht was kraakhelder. Als kleine jongen werd ik mee naar buiten getrokken. En daar stond ze dan, zo stoer en zelfverzekerd als ze was. Haar exterieur glinsterde, zo onbedoezeld. Mijn vader opende het portier en ik hoorde zorgwekkend: “Pas je op jongen, met die bekleding”.

Eenmaal achterin gekropen, vol met verwachting en adrenaline startte hij zijn grote liefde. Al mijn zintuigen sloegen op hol. De smaak en de geur van koude brandstof deden wat met mij. Het leek alsof een engeltje over mijn tong piste. Wanneer het pedaal werd ingetrapt en haar voorgevel leek op te stijgen, verstijfde ik.

Een oude cassette ging haar gleuf in en we reden de hele dag onder de blauwe hemel. Nostalgie.

Het is voor veel mannen, onder andere mijzelf, nog steeds een droom om zo’n klassieke auto te mogen bezitten. Het blijkt namelijk dat één op de vijf mannen meer geniet van zijn wagen, dan van zijn vrouw. Ben ik dan de enige die onwel wordt bij de gedachte om straks elektrisch te rijden? Dat is alsof ik na 20 jaar mijn vrouw moet inruilen voor een ‘iets wat mindere versie’.

Ook zeggen we gedag tegen een stukje historiek. Onze kleinkinderen weten straks niet meer hoe de drijfmachine van een oude JEEP klinkt. Krijgen ze daar dan op school les over straks? Oké, het zijn vervuilers. We weten allemaal – groot of klein, jong of oud – dat de uitlaatgassen slecht zijn. Maar laten we even stil staan bij die vliegende machines in de lucht. En dan nog te bedenken dat zij meer geluidsoverlast veroorzaken dan mijn pruttelende diesel.

Ik word verdrietig bij de gedachte. Vrijheid zal niet meer hetzelfde zijn en 80’s hits zullen nooit meer hetzelfde klinken. Hollywood-acteurs en actiefilms zullen nooit meer zo ruig zijn. Zie je het al voor je, Silvester Stallone in een geluidloze Tesla?

Helaas ben ik geen politicus en zal mijn standpunt niet doorkomen in de Tweede Kamer, maar ik wil jullie wel een tip meegeven. Laten we genieten van onze geliefdes. Laten we ze berijden zolang het nog kan. Geniet. Voordat we het weten is het over.

De Toekomst van de Auto-Industrie: Ademende Banden en Zonne Energie

De Toekomst van de Auto-Industrie: Ademende Banden en Zonne Energie

De nabije toekomst biedt enkele verrassende vernieuwingen, zoals een auto die nooit hoeft te tanken en thuis op de oprit je huis van stroom voorziet, en een autoband waar mos in groeit, met kunstmatige intelligentie die zijn eigen elektriciteit genereert.

 

Oxygene

Op de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” van vorige maand werd een nieuwe band van het in Ohio gevestigde bedrijf Goodyear gepresenteerd: Oxygene. Volgens CEO Chris Delaney (Europa, MO & Afrika) is deze band het antwoord op onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waaruit bleek dat 80% van de wereldbevolking in verstedelijkte gebieden leeft waar de hoeveelheid luchtvervuiling schadelijk voor de gezondheid is. “In 2050 leeft 2/3 van de wereldbevolking in steden en de infrastructuur zal veel intenser gebruikt worden. Intelligent en groen gebruik van deze infrastructuur is dé grote uitdaging voor stedelijke groei en mobiliteit”- aldus Delaney.

Deze 3D-geprinte conceptband van bandenfabrikant Goodyear gebruikt levend mos om vocht van de weg te absorberen, en zet het via fotosynthese om in zuurstof. De behuizing is van gerecycled rubberpoeder, en in de zijwand groeit het levende mos. Omdat de band een solide 3D-geprinte structuur is, wordt het risico van lekke banden geëlimineerd. Het proces van het 3D-printen van banden is geen revolutionair concept op zich – Michelin gebruikt hetzelfde proces in de airless Vision-conceptband – maar het geeft wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden van dit toekomstige productieproces.

Net als de Vision-conceptbanden is Goodyear’s Oxygene ook airless en kan niet lek stoten. Dankzij de open structuur en loopvlak kan de band het vocht en water van het wegdek absorberen en circuleren (Athene in de zomer?). Licht bereikt het mos door een transparante laag, waardoor de fotosynthese kan plaatsvinden en kooldioxide in zuurstof kan worden omgezet.

Door CO² om te zetten in zuurstof, genereert het wiel gelijkstroom, die als krachtbron dient voor de elektronische functies van de band, zoals de kunstmatige intelligentie en sensoren, die met een systeem genaamd LiFi draadloos communiceren met andere auto’s en voertuiginfrastructuur. Oxygene maakt gebruik van dit communicatiesysteem met zichtbaar licht (LiFi) voor draadloze verbinding met hoge capaciteit. Dankzij LiFi kan de band verbinding maken met The Internet of Things, waardoor gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) mogelijk wordt, wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen. De band heeft ook een dynamische lichtstrip in de zijwand die van kleur verandert om andere weggebruikers te waarschuwen voor bijzondere verrichtingen, zoals achteruit rijden of remmen.

Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo’n 4000 ton CO² zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren en zo de kwaliteit van het leven verbeteren- een mooie toekomstvisie voor autobanden!

 

Lightyear one

Via: Lightyear

Het Solar Team uit Eindhoven, beroemd geworden in de Bridgestone World Solar Challenge met de “familieauto Stella” die rijdt op zonne-energie heeft onlangs een prijs voor klimaatbeheersing gewonnen met een nieuwe conceptauto, de Lightyear One, die alleen de zon als krachtbron gebruikt en als een normale auto de weg op kan. Vele fabrikanten hebben al getest met het gebruik van zonne-energie, zoals Toyota en Ford, maar de resultaten waren zo mager dat het als niet levensvatbaar werd gezien. Het is de Eenhoorn van de futuristische auto’s: de wijzen onder ons weten dat ze bestaan, maar niemand heeft er ook maar ooit één gezien.

Totdat er vorig jaar in Australië een trein begon te rijden op zonne-energie, en daarmee werd het bewijs geleverd dat zonne-energie wél een serieuze krachtbron voor transport kan zijn. CEO Lex Hoefsloot van het bedrijf Atlas stelt dat de Lightyear One een reikwijdte van 800 kilometer heeft, en door zich voortdurend op te laden met zonne-energie hoeft er pas gestopt te worden voor opladen (1 uurtje geeft je 40 km) na zo’n 1200 kilometer- in gebieden met weinig zon. Als het zonnetje schijnt kun je doortouren tot dat écht goede kebabzaakje aan de andere kant van de Bosporus. Hiermee maken 5 bevlogen ingenieurs uit Eindhoven een auto waarvoor geen aanleg en onderhoud van een infrastructuur voor het leveren van energie nodig is- ideaal voor ontwikkelingslanden.

In vergelijking met de huidige concurrenten is deze reikwijdte enorm. Het Tesla S-Model heeft met een accu van 100 kWh een maximale reikwijdte van 613 km en Lucid Motors claimt 644 km met zijn 130 kWh model. Tenzij de batterijtechnologie revolutionair is, zal de Lightyear een groot batterijpakket nodig hebben, en daarmee wordt het een zware auto. Té zwaar om nog door zonnekracht aangedreven te kunnen worden.

Dat brengt ons bij de voornaamste energiebron van de Lightyear: zonne-energie. Het probleem met de huidige fotovoltaïsche technologie is dat zonnepanelen een maximale efficiëntie van 30-33% geven. Dat betekent dat minder dan een derde van het ontvangen zonlicht wordt gebruikt om elektronen te verplaatsen. Hoewel er veel doorbraken op het gebied van zonne-energie zijn geweest, zijn ze meestal niet bruikbaar buiten de laboratoria.

Eén zo’n doorbraak was een ingenieus systeem dat een infrarood laag onder de zonnecellen gebruikte om de warmte van de zon op te vangen waarmee de efficiëntie tot ongeveer 80% werd verhoogd. Dus hoe gaat de Lightyear One zoveel km uit een kWh halen? Als we naar Atlas’ ervaring met de Stella Lux kijken, dan is het antwoord is gewicht, aerodynamica en technologie. Het gewicht van de Stella Lux is slechts 375 kg en de aerodynamica maakt er een lelijk ding van (dat is zichtbaar opgelost met de Lightyear One), maar de auto voldoet aan alle veiligheidseisen. De Stella had 381 zonnecellen op 8m2 paneeloppervlakte: dat is een grote auto, maar alleszins haalbaar.

Daarnaast kan de zonne-energie die wordt verzameld door de panelen van je Lightyear One kan ook gebruikt worden voor je huis en apparaten.

Vanaf het einde van dit jaar kun je intekenen op 1 van de 10 auto’s die in 2019 geproduceerd worden voor een prijs van €119.000 (ex. BTW). In 2020 gaat de productie naar 100- het lijkt niet veel maar Atlas kan zo de nodige ervaring als producent opdoen, denk hierbij aan het oplossen van kinderziektes en praktische oefeningen zoals onderhoud.

Gezien de know-how van Atlas nemen wij de komst van de Lightyear One serieus- met een Chinese partner zal massaproductie snel genoeg kunnen beginnen, en rond 2030 kun je met de Lightyear met Oxygene banden naar hartenlust rondtoeren- de natuur zal je bedanken!

 

Top 10 duurste auto’s aller tijden

Top 10 duurste auto’s aller tijden

Tegenwoordig worden er steeds duurdere en snellere auto’s gemaakt met steeds meer pk’s. Dit was terug te zien op de Geneva motor show in 2018. Meerdere bestaande merken, maar ook nieuwe merken lieten hun creaties tonen. Vele van deze hypercars stijgen ver boven de miljoen euro. Toch zijn een aantal klassiekers veel meer waard dan deze hypercars. Wij hebben voor jou de top 10 duurste auto’s op een rijtje gezet.

 

10. 1937 – Bugatti type 57 Coupe Atalanta

We trappen de lijst af met een Bugatti type 57. Dit Type werd gemaakt van 1934 tot 1940. De auto is ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van de oprichter van Bugatti. De Type 57 heeft in 1937 en 1939 de 24-uursrace van Le Mans, Beide jaren gereden door Jean-Pierre Wimille. Een echte race klassieker en vooral een prachtige auto. Door de zeldzaamheid van de auto is de geschatte waarde 4 miljoen dollar

 

9. 1962 – Ferrari 330 Tri / LM Testa Rossa

Op dit moment is dit een van de gewildste auto van het merk Ferrari, maar voor weinigen weggelegd. De Ferrari Testa Rossa werd bestuurd door de racelegendes Phil Hill en Oliver Glendebien. RM Auctions noemde het de beroemdste sport raceauto ooit gemaakt. Tevens was het de laatste race to van Ferrari die voorwielaandrijving had en de laatste die de 24 uur van Le Mans won met voorwielaandrijving. De waarde van de auto wordt geschat rond de 7 miljoen dollar.

 

8. 1965 – Shelby Cobra Daytona Coupe

Shelby had dit model ontwikkeld om te concurreren tegen het Italiaanse merk Ferrari en zijn 25 GTO. In totaal zijn er maar 6 auto gemaakt van dit type tussen 1964 en 1965. Waardoor dit type op dit moment heel veel waard is. De geschatte waarde is iets meer dan 7 miljoen euro.

 

7. 1939 – Mercedes-Benz 540K

Deze auto is ontwikkeld aan het begin van het nazi rijk. Tijdens de oorlog is deze auto opgeborgen door een rijke kunst dealer uit Berlijn en was in 1949 tevoorschijn gekomen en werd lange tijd gebruikt door diplomaten uit de sovjet unie. Een auto met geschiedenis heeft ervoor gezorgd dat de auto laatst 7 miljoen euro heeft opgebracht.

 

6. Bugatti Type 41

In de top 10 staat nog een geweldige klassieker waar er nog maar paar van zijn. Type 41 is bekend onder de naam Royale. Er zijn in totaal maar 6 gemaakt met elk een uniek carrosserie. Door de zeldzaamheid heeft een model laatst 10 miljoen dollar opgebracht op een veiling.

 

5. 1931 – Duesenberg Model J Murphy-bodied coupe

De Duesenberg Model J is was een personenauto met 265 pk en gaf de auto een snelheid van 187 km/h. De auto is ooit verkocht voor meer dan 10 miljoen dollar.

 

4. 1961 – Ferrari GT California Spyder SWB

Er zijn slecht 56 modellen gemaakt van dit type, Op een veiling heeft deze prachtige auto een bedrag opgehaald van 11 miljoen dollar.

 

3. 1957 – Ferrari 250 Testa Rossa

Dit model was de heer en meester in hun raceklassen. En was de voorloper van legendarische 250 GTO. Het eerste exemplaar is in 2011 verkocht voor meer dan 12 miljoen dollar.

 

2. 1954 – Mercedes-Benz W196

Deze auto is gebouwd voor de formule 1 en is een van de meest iconische auto van Mercedes en heeft vele overwinningen op zijn naam. De waarde van dit model wordt geschat op 30 miljoen dollar.

 

1. 1962 Ferrari 250 GTO

Hoe kan het ook anders dan dat de Ferrari 250 GTO op plek 1 staat. Dit wordt door velen gezien als de meest succesvolste Ferrari alle tijden. Dat is ook terug te zien aan het prijskaartje van dit prachtige model. De Ferrari 250 heeft op veiling maar liefst 38 miljoen euro opgehaald.

Laat ons weten wat jouw favoriete klassieke auto is in de reactie’s. Naast dat wij leuke blogs voor jullie maken, kan je zelf ook leuke ideeën opsturen voor fantastische blogs.