Autonieuws

De nieuwste trends voor de elektrische auto

De nieuwste trends voor de elektrische auto

Het aantal elektrische auto’s neemt steeds verder toe in Nederland. Uit de cijfers van de RVO blijkt dat het vooral de volledig elektrische voertuigen zijn die het voortouw nemen. De hybride auto’s raken achterop dankzij het verschil in fiscale voordelen en het feit dat een hybride nog altijd fossiele brandstoffen gebruikt.

Binnen een jaar tijd is het marktaandeel van de volledig elektrische auto met maar liefst 5,5% gestegen. Tegelijkertijd is het aantal (snel)laadpunten sterk toegenomen en wordt er ook in de politiek steeds meer aandacht besteed aan de elektrische auto van de toekomst. Welke vijf trends kunnen we onderscheiden wanneer het gaat om de nieuwste innovaties voor de elektrische auto?

1. Een groter bereik

Een groot struikelblok voor de gemiddelde consument is het bereik van een elektrische auto. In de stad kun je gemakkelijk rondkomen met een EV, maar wie langere afstanden wil rijden, die is nog aangewezen op een hybride. Dat gaat niet lang meer duren. De Hyundai Kona Electric komt bijvoorbeeld met een bereik van 482 kilometer op de markt (met de 64kWh accu). De BMW i3 doet het ook niet slecht met een bereik van 310 kilometer op een volle accu.

Het grotere bereik is deels te danken aan sterkere accu’s. Daarnaast wordt er veel gewerkt aan onderdelen die energie op kunnen vangen en de accu kunnen bijladen tijdens het rijden. Goede voorbeelden hiervan zijn schokdempers die kinetische energie omzetten, of de Goodyear Oxygene banden die de elektrische auto letterlijk een boost kunnen geven.

2. Sneller laden

Niet alleen het bereik is een struikelblok. Veel van de elektrische auto’s die in de beginfase gemaakt zijn, hebben lange laadtijden. Wanneer je besluit even ergens wat te eten zodat de accu op kan laden, dan is een laadtijd van 4 uur niet ‘echt ideaal’. De fabrikanten zijn hiermee aan de slag gegaan en veel van de automerken hebben indrukwekkende cijfers laten zien. Zo kan een gemiddelde accu van een elektrische auto straks binnen 40 minuten voor meer dan 80% opgeladen zijn. Dat geldt echter lang niet voor alle modellen.

Audi en Porsche hebben reeds aangegeven dat zij nog aan het werk zijn met sneller laden. Zij willen in 2020 modellen op de weg hebben die binnen 12 minuten tot 80% geladen zijn. Concreet betekent dit dat je door moet eten in 2020 wanneer het om het laden van de auto gaat.

3. Infotainment wordt de standaard

Infotainment dat verder gaat dan een autoradio of een schermpje in de auto is vaak nog optioneel, maar niet lang meer. De elektrische auto’s worden steeds vaker uitgerust met een compleet infotainmentsysteem. In de toekomst wordt dit veel verder uitgebreid. Je kunt hierbij denken aan het head-up display op de voorruit, maar ook responsieve media en realtime informatie worden straks standaardelementen in de auto.

Dit geldt uiteraard niet alleen voor de directe omgeving van de bestuurder. Autofabrikanten en ontwikkelaars zijn ook aan het werk met complete infotainmentsystemen op de achterbank, waarbij zelfs de zijruiten van de auto gebruikt kunnen worden.

4. Duurzaamheid

De elektrische auto is zelf een hoeksteen wanneer het gaat om duurzaamheid, maar verschillende autoproducenten trekken dit nog veel verder door. Zij gebruiken gerecycled materiaal bij het opbouwen van de nieuwe modellen. Dit is mogelijk dankzij de sterke kwaliteitsverbetering van hergebruikte materialen die hierdoor wél aan de eisen voldoen.

De voordelen zijn duidelijk:

  • Minder afval door hergebruik;
  • Minder energie en water nodig bij hergebruik;
  • Duurzaam beleid bij een van de grootste industrieën ter wereld.

Het gaat hier niet om een paar kleine merken die hiermee aan de slag gegaan zijn. Het zijn onder andere Nissan, BMW, Toyota en Prius die gerecycled materiaal gebruiken bij het produceren van nieuwe auto’s. Niet een klein beetje onder de motorkap zoals nu het geval is – de producenten maken complete interieurs voor deuren, stoelen en dashboards. Daarmee wordt de elektrische auto nog duurzamer in de toekomst.

5. Mysteries blijven bestaan

Zolang Tesla een van de autofabrikanten is die werkt aan elektrische voertuigen, blijven mysteries onderdeel van de trends. In dit geval gaat het om de Tesla Model Y, een model dat dit jaar getoond moet worden en dat twee jaar later in productie moet gaan. Wat we ervan weten? Eigenlijk niets. Musk heeft gezegd dat Model Y de markt gaat veranderen en daar houdt het mee op.

Mysteries hebben in dit geval ook te maken met onkunde en onduidelijkheden. We weten niet wat het Internet of Things gaat betekenen voor de elektrische auto. Op de blockchain wordt tegelijkertijd gewerkt aan het delen, opslaan en interpreteren van data om smart contracts mee op te zetten. Ook daar is nog niet duidelijk wat de implementatie van de nieuwe ontwikkelingen gaat betekenen. In dat opzicht bieden de elektrische auto’s van de toekomst op dit moment meer vraagtekens dan antwoorden.

Waar staat de elektrische auto op dit moment?

De regering heeft veel plannen om het elektrisch rijden goedkoper te maken. Op 31 januari 2019 zag de stand van zaken er nog niet zo rooskleurig uit als gehoopt. De top bestaat uit de plug-in Mitsubishi Outlander (24.167), de plug-in Volvo V60 (14.082) en pas op de derde plek een volledige elektrische auto: de Tesla Model S met 12.873 exemplaren op de weg. Op plek vier en vijf vinden we opnieuw hybriden.

Het aantal volledig elektrische voertuigen staat op 47.381. Het aantal plug-in hybriden was eind januari 2019 net geen 100.000 volgens RVO.nl. Maar daar staat wel tegenover dat er juist meer elektrische auto’s verkocht worden en dat het marktaandeel van de EV harder stijgt dan het marktaandeel van de hybride. Nu ook het aantal laadpunten hard toeneemt samen met het gemiddelde bereik van de elektrische auto, wordt de drempel voor de consument nog lager.

Nederland scoort overigens goed en staat in de top samen met China en Frankrijk. En aangezien de Nederlandse overheid met Nederland een testland wil scheppen voor nieuwe ontwikkelingen, is de kans groot dat we hier als eerste de nieuwe trends in levenden lijve zullen zien.

 

Zomerbanden & All-season banden gids

Zomerbanden & All-season banden gids

Nu de zomerse weersomstandigheden voor de deur staan, is het hoog tijd om te kijken waar de tuinmeubels ook alweer opgeslagen zijn. Bij de eerste warme dagen gaan we massaal naar buiten om de eerste tekenen van de lente op te vangen. Het maakt ons blij, zorgt ervoor dat we plannen gaan maken en een lenteschoonmaak op de agenda zetten. Vergeet niet tegelijkertijd even naar de auto te kijken. Andere weersomstandigheden betekent andere eisen en vooral op het gebied van de autobanden vraagt dit om extra aandacht.

Daarmee komt ook de eindeloze discussie weer naar voren. Wat is nou beter: zomerbanden of de all-season banden die ook wel vierseizoenenbanden genoemd worden? En waarom eigenlijk? Je leest het allemaal in de zomerbanden & all-season banden gids.

 

Het verschil tussen zomerbanden en all-season banden

Zomerbanden zijn gemaakt voor zomerse omstandigheden. Concreet betekent dit dat deze autobanden gebruikt worden bij temperaturen van 7 graden Celsius en hoger. De banden presteren dan optimaal. Winterbanden die gebruikt worden bij deze temperaturen presteren namelijk steeds slechter. De rubbersamenstelling van winterbanden is gemaakt voor temperaturen onder de 7 graden.

All-season banden zijn een compromis tussen de winterbanden en zomerbanden. Dit vertaalt zich in een band die in beide seizoenen matig presteert. Het is mogelijk om op vierseizoenenbanden te rijden, heel het jaar door, maar optimale rijprestaties kun je eigenlijk niet verwachten. De gemiddelde bandentest laat ook herhaaldelijk zien dat dure all-seasonbanden slechter scoren dan goedkope zomerbanden.

All-season banden zijn daarmee alleen een alternatief voor mensen die kleine afstanden rijden (minder dan 5.000 km per jaar), een rustige rijstijl hebben en niet optimale rijprestaties eisen. Daarnaast worden all-season banden voor zwaardere voertuigen (SUV’s bijvoorbeeld) afgeraden omdat de mindere prestaties hier vaak té goed merkbaar zijn.
Hier moet wel aan toegevoegd worden dat de gemiddelde prestatie van de all-season band de laatste jaren flink toegenomen is.

 

Waarom presteren all-season banden minder in de zomer dan zomerbanden?

Simpelweg omdat het gaat om een compromis. Ten eerste is de rubbersamenstelling niet optimaal voor de zomerse temperaturen. Ten tweede heeft een all-season band meer lamellen om sneeuw af te kunnen voeren, wat niet nodig is in de zomer. De extra lamellen zorgen in de zomer alleen maar voor minder stijfheid van de band, waardoor de prestaties op droog en nat wegdek afnemen.

Daarnaast is de vorm van de band afwijkend. Een zomerband heeft een rondere vorm voor reductie van de rolweerstand en minder geluidsemissie. Omdat een all-season band breder is (naar het ontwerp van de winterband), heeft deze band een veel hoger geluidsemissie niveau en is de rolweerstand hoger. Dat resulteert in een hoger brandstofverbruik en veel meer geluid in de auto.

 

Wat zijn M+S banden eigenlijk?

Alphine keuring symbool

M+S banden staan voor ‘Modder en Sneeuw’ banden. Deze aanduiding zegt echter niets over de eigenschappen of kwaliteiten van de band. Letterlijk elke fabrikant kan M+S op de autoband zetten zonder dat hier testen voor uitgevoerd zijn. De aanduiding kan zelfs op zomerbanden geplaatst worden.

Dat het nietszeggend is, blijkt wel uit de Duitse wetgeving. Tot eind september 2024 worden de banden gedoogd in winterse omstandigheden wanneer de band voor 31 december 2017 geproduceerd is. Alle banden die later gemaakt zijn, moeten voorzien zijn van het Alpine-symbool. Heeft jouw band dit symbool niet en rijd je in winterse omstandigheden in Duitsland, dan krijg je een leuke herinnering aan je rit in de vorm van een bekeuring.

 

Mag je doorrijden op winterbanden en is dit verstandig?

Ja, in de zomer mag je gewoon door blijven rijden op winterbanden. Het is echter bijzonder onverstandig vanwege verschillende redenen:

  • De remprestaties van de auto nemen sterk af bij het gebruik van winterbanden;
  • Brandstofverbruik en geluidsemissie niveau nemen sterk toe;
  • De winterband zal dermate hard slijten dat deze het winterseizoen niet haalt.

In dit kader wordt vaak gesproken over hogere buitentemperaturen. Vergeet niet dat het niet de buitentemperatuur is die de nekslag geeft aan de winterband: het asfalt wordt op een gemiddelde zomerdag met volle zon namelijk veel heter dan de buitentemperatuur!

Hoewel het toegestaan is in Nederland om door te rijden met winterbanden in de zomer is het dus bijzonder onverstandig.

 

Welke autoband past het best bij mij?

  • Rijd je meer dan 5.000 kilometer per jaar?
  • Heb je een actieve/agressieve rijstijl?
  • Rijd je op verschillende wegdekken zoals snelwegen en landelijke wegen?
  • Wil je de optimale prestaties van je auto tijdens het rijden?
  • Vind je het brandstofverbruik belangrijk?
  • Wil je weinig geluid in de auto tijdens het rijden?

Wanneer je op één of meer vragen hierboven ‘ja’ geantwoord hebt, dan is het gebruik van zomerbanden in de zomer (en winterbanden in de winter) de enige juiste oplossing. Rijd je echter bijzonder weinig, heb je weinig eisen en rijd je voornamelijk in de stad, dan kun je volstaan met all-season banden.

Tip: vind je het wisselen tussen zomer- en winterbanden vervelend omdat je dit niet zelf kunt doen? Investeer dan in een tweede setje velgen. Het kost wat, maar het wisselen van zomer- naar winterbanden wordt een stuk makkelijker, en je kunt het in het vervolg helemaal zelf doen.

 

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van nieuwe autobanden?

Bij het aanschaffen van nieuwe zomerbanden is het van belang dat je naar het bandenlabel kijkt. Op het bandenlabel staat het brandstofverbruik vermeld, net als grip op nat wegdek en het geluidsemissie niveau. Aan de hand van het bandenlabel en de prijzen is het goed mogelijk om een sterke vergelijking te maken. Hierbij let je vooral op je eigen eisen. Wil je optimale grip op nat wegdek, wil je zo min mogelijk geluid van de banden tijdens het rijden of wil je wat extra betalen om een band te hebben die op alle vlakken optimaal presteert?

 

Hoe verbeter ik de levensduur en prestaties van mijn autobanden zelf?

De levensduur van de banden verlengen en de prestaties verbeteren gaat op dezelfde manier: de bandenspanning met regelmaat controleren. De eigenschappen van de band zijn de testresultaten van de autoband op de juiste bandenspanning. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de prestaties afnemen. Ook slijt de band vele malen harder bij een verkeerde bandenspanning. Controleer daarom minstens maandelijks de bandenspanning – en voordat je een langere rit gaat maken. Bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk in de zomervakantie.

 

De juiste band kiezen loont!

Het zoeken van de juiste autobanden kost wat tijd en wat geld. De gemiddelde zomerband gaat echter met gemak drie seizoenen mee en dat betekent dat je lang profijt hebt wanneer je de juiste keuze maakt.

 

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met all-season banden. Maar kun je de aankomende winter, die als zeer streng voorspeld wordt, doorrijden met je all-season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het is erg belangrijk om het verschil tussen zomerbanden, all-season banden en winterbanden te kennen. In winterweer- wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en/of  ijs- gebeuren de meeste ongelukken.

 

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere samenstelling. Dat betekent dat ze nog steeds zacht genoeg zijn om de grip te bieden die je nodig hebt bij temperaturen onder de 7°C. Ze hebben ook een ander profielpatroon, met fijne groeven of “lamellen” gesneden in elk loopvlakblok die voor betere grip in de sneeuw zorgen. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen).

Zomerbanden hebben een relatief harde samenstelling, wat betekent dat ze zacht worden bij mildere temperaturen om veel grip te bieden – meestal boven 7 °C. Als het kouder wordt dan daalt hun betrouwbaarheid snel omdat ze te hard worden en niet genoeg grip kunnen bieden. De all-season band beoogt het beste van twee werelden te bieden; een zachtere samenstelling dan een winterband voor gebruik in koude en milde temperaturen, maar met lamellen voor grip in sneeuw en modder. Deze banden zijn tot -5°C bruikbaar, maar de prestaties zijn veel lager dan die van echte winterbanden. Het draait erom hoeveel van de winter je denkt dat onder 7 °C zal blijven. Als je voor het grootste deel van de winter onder die temperatuur komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing.

Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!

Dit verklaart meteen de monsterfiles in Nederland als het winterse weer gearriveerd is, want slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. En, winterbanden of niet, de andere automobilisten moeten dan stapvoets rijden, of zelfs “even stoppen” voor het maken van een “sfeerfoto”.

Wissel dus voor winterbanden, en wel alle vier de banden – alleen de aandrijfbanden wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken – en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden.

Uiteraard geldt dit ook voor auto’s uitgerust met 4X4, ABS of ESP. Zonder goede grip kun je de controle over de auto verliezen. Overigens is langzamer rijden bij winterweer een goede reactie, ook al heb je een winterband met een W(ZR) codering (veilig tot 270 km/u) dan kun je toch maar het best rustig aan doen. Over de codering: eigenlijk zijn alle winterbanden goed, behalve die met een “I”, want die voeren water veilig af tot slechts 120 km/u, wat onder de maximumsnelheid in Nederland ligt.

 

Hoe pak ik dit aan?

Winterbanden zijn vaak iets duurder dan zomerbanden en een extra set is behoorlijk kostbaar – vooral als je ze met een extra set velgen combineert om het omschakelen gemakkelijker te maken. Maar bedenk wel dat ze jaren meegaan, je zomerbanden gedurende dezelfde periode uiteraard niet slijten en dat ze de veiligheid sterk verbeteren- 1 kleine botsing in je no claim en een tijdige aanschaf had ze al betaald! Kies je velgen in de kleinst voorgeschreven maat. Bij een glad wegdek geldt een breed contactvlak immers als een nadeel. Met een profiel van minder dan 4 mm verliest de winterband zijn grip en kan nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Als je de autobanden wisselt is de opslag van de autobanden ook erg belangrijk.

Allereerst moeten ze goed schoongemaakt worden, om vervolgens opgeslagen te worden in een koele, droge en donkere ruimte, zonder zonlicht of blootstelling aan chemische middelen. Maar in ieder geval ingepakt in bijvoorbeeld een oud laken, opgestapeld (één maal per maand verplaatsen), en het liefst niet in de garage. Tip: vaak biedt je dealer opslag en het wisselen aan voor een special prijs voor vaste klanten, € 50 per keer is een goede indicatie, opslag inbegrepen- als het veel meer is dan hecht je dealer kennelijk niet veel waarde aan trouwe klanten! Fastfitters zijn meestal niet de prijsvechters die ze beweren te zijn met prijzen rond de €200 per jaar (opslag en 2 wissels).

En wat betreft de reservevelgen, je kunt ze altijd samen met je auto verkopen en een deel van je uitgaven terug verdienen.

 

Teveel werk. Ik rijd gewoon het hele jaar op winterbanden!

Ja, dat kan, maar we zouden het niet aanbevelen. Boven de 7°C heeft de zachtere rubbersamenstelling hetzelfde effect als zomerbanden in winterse omstandigheden – dat wil zeggen, langere remafstanden en een verhoogde neiging tot slippen in bochten. Bovendien slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen, wat betekent dat je de banden vaker zult moeten vervangen. Winterbanden hebben ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg door de hogere rolweerstand. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

De conclusie is dat je in de Nederlandse winter absoluut niet met zomerbanden kunt rijden.

All- season banden misschien, afhankelijk van de winter en je locatie, maar als je het op veilig wilt spelen dan kun je het beste winterbanden opleggen. Het wordt welhaast zeker een lange, strenge – doch gezellige – winter, en winterbanden heb je dan net zo hard nodig als wanten en snert. Of wellicht wil je de kerstmarkt in Keulen of Aken bezoeken en in Duitsland zijn winterbanden wél verplicht.

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

Technologische vooruitgang, meer duurzaamheid en de autonome zelfrijdende auto. Op het gebied van de auto-industrie volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op, vaak met aanzienlijke verbetering van de kwaliteit als gevolg. Vooral verrassend is dat de Japanse merken tegenwoordig ook bijzonder goed meekomen, ook wanneer er gekeken wordt naar de Belgische markt. De kwaliteit van de onderdelen verbeterd en dat is goed voor de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de auto-industrie. Maar vooral op het gebied van informatievoorziening, veiligheid en innovatie staan er grote stappen gepland.

 

De voorruit gaat steeds meer overnemen

Een slordige veertig jaar geleden ging de auto-industrie op de schop. De voorruiten, die op dat moment nog gemaakt werden van gehard autoglas, werden vanaf dit moment gemaakt van gelaagd glas. Autoglas met een laag PVB-folie tussen de lagen glas. Hierdoor werd autoruitschade geen levensgevaarlijke situatie omdat het glas niet verbrijzelt. Lange tijd hebben de ontwikkelingen op dit punt stilgestaan, totdat verschillende autofabrikanten aan de slag gingen met de zogeheten HUD’s, de head-up displays.

Deze innovatie zorgt ervoor dat u als bestuurder niet meer naar uw dashboard hoeft te kijken. Of, laten we het anders stellen: dankzij de HUD’s heeft uw auto straks helemaal geen dashboard meer. Informatie over de snelheid, het brandstofpeil en de ideale rijroute naar uw bestemming worden gewoon weergegeven op de voorruit zelf. Net als de file-informatie en de weersvoorspelling, wat praktisch is in het kader van de smart-mobility, waar steeds meer aandacht voor komt.

Fabrikanten als Ford gaan hier overigens nog veel verder mee. Ford werkt op dit moment aan de implementatie van de prototypes van ‘Feel the View’. Dit systeem moet ervoor zorgen dat zelfs blinde mensen kunnen ‘zien’ wat er buiten de auto gebeurt. Ook andere fabrikanten zijn druk aan het werk met innovaties die de kwaliteit van het autorijden moeten verbeteren. Zowel de voorruiten als de zijruiten zullen hierbij dienst gaan doen als schermen in plaats van ruiten.

 

Radiaalbanden die niet lek raken én niet milieubelastend zijn

Michelin is druk bezig met het ontwikkelen van de radiaalbanden van de toekomst. De Michelin Vision wordt een serie autobanden die niet lek kunnen gaan en die het milieu veel minder belasten dan de huidige autobanden die gebruikt worden. Dus niet alleen een betere kwaliteit, maar ook meer oog voor de duurzaamheid. Dit laatste wordt overigens door steeds meer autobandenfabrikanten gedaan, mede om goede scores te krijgen op het bandenlabel.

Een bandenfabrikant die wel heel erg ver gegaan is met de ontwikkeling, is Goodyear. De Goodyear Urban 360 banden hebben namelijk niet eens meer de vorm van de autoband zowel we die kennen. Kunt u zich al voorstellen dat u straks rijdt in een auto met wielen die meer op een futuristische voetbal lijken dan een autoband?

 

Elektrische en autonome auto’s

Wanneer het gaat over de kwaliteit van de auto-industrie, dan kan het onderwerp elektrisch rijden niet overgeslagen worden. Ruim 80% van de Nederlanders wil overstappen op een elektrische auto. Waar in het begin vooral gesproken werd over het karige bereik van de elektrische auto, wordt er nu steeds meer aandacht besteed aan de manieren waarop het bereik vergroot kan worden. Niet alleen meer laadpunten dus, maar remschijven die energie op kunnen wekken en veringen die de accu’s op kunnen laden tijdens het rijden. Elektrisch rijden wordt steeds populairder en nagenoeg alle autofabrikanten zijn bezig met ontwikkelingen op dit gebied. Enerzijds om de markt van de toekomst te veroveren, anderzijds om alvast een marktsegment aan te boren waarbij fossiele brandstoffen niet langer nodig zijn.

Gaat het over de auto van de toekomst, dan gaat het over autonoom rijdende auto’s. Oftewel de veelbesproken zelfrijdende auto. Kan dat echt en is het allemaal veilig én wenselijk? Met de sterke kwaliteitsverbeteringen op het gebied van informatievoorziening en het delen van data, met de mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe sensoren en de technologie die met sprongen vooruit gaat, lijkt het een kwestie van tijd. Het gaat namelijk nog altijd om prototypes, om technieken die geïmplementeerd kunnen worden en er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het echt zover is.

Apple, Volkswagen, Google en Renault zijn de namen die het meest genoemd worden wanneer het gaat om de autonome zelfsturende auto van de toekomst. Maar het is Land Rover die met de JLR een indrukwekkende proefrit heeft laten zien. Ook hier gaat het om constante verbeteringen en uitdagingen die de auto-industrie niet uit de weg gaat, maar met beide handen aangrijpt. In hoeverre dit een haalbaar alternatief is voor de nabije toekomst, hangt overigens niet alleen af van de ontwikkelingen in de auto-industrie. Op politiek vlak wordt er veel gedebatteerd over de zelfrijdende auto en de regelgeving die eventueel aangepast moet worden. Want wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk wanneer er technisch gezien niemand achter het stuur zit?

 

Grote innovaties, ook bij de kleine namen

De grote innovaties in de auto-industrie zijn bij alle namen te zien. De verschillende autofabrikanten ontwikkelen nieuwe features en toepassingen die het rijden veiliger, duurzamer of beter moeten maken. De afgelopen maanden en jaren zijn er veel nieuwe technieken en opties ontwikkeld die nu vooral nog getest worden voordat zij in de nieuwste modellen beschikbaar zullen zijn. Een kwestie van geduld dus!

 

Kosten bij het importeren van een auto

Kosten bij het importeren van een auto

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto te importeren, maar wat kost dat eigenlijk? En met welke extra kosten moet je rekening houden? Omdat veel mensen hier weinig kaas van hebben gegeten, is het verstandig om een specialist in te schakelen. Easyimport kan u hierbij helpen. U kunt uw voor kiezen om een gedeelte zelf te doen of om hun hele importeren uit te besteden.

 

Hoe weet ik de kosten van mijn auto?

Om te weten wat het kost om een auto te importeren is het belangrijk of de auto die je zou willen importeren binnen of buiten Europa staat. Dit is belangrijk voor de transportkosten ook wel de BTW genoemd. De BTW zijn de invoerrechten en de goedkeuring van het type auto. Kosten auto importeren waar je altijd mee te maken krijgt is de aankoopprijs, wat voor de hand ligt. Dit is overal hetzelfde dus het maakt niet uit waar de auto dan gekocht is. De lager de aankoopprijs de beter het is natuurlijk.

 

Btw bij auto importeren

Het tweede waar je mee te maken krijg is de BTW, als je binnen de EU een auto koopt krijg je niet te maken met de BTW mits deze voldaan is in het land van de aankoop. Wat een addertje onder het gras is, is dat als de auto jonger dan 6 maanden is of minder dan 6000km gereden heeft dat je dubbele belasting moet betalen. Dus dan moet je belasting betalen in het land van herkomst maar ook als de auto aankomt in Nederland.

Mercedes modellen

 

Bijkomende kosten

Importeer je een auto van buiten de EU betaal je 21% belasting over de aankoopprijs, de transportkosten en de invoerrechten. Is de auto 30 jaar of ouder dan betaal je 6% BTW. Je krijgt ook te maken met BPM, dit wordt berekend door de co2 uitstoot van de auto. Dan heb je nog je Transportkosten wat voor zich spreekt en de RDW keuring. Als de auto goedgekeurd is kost het binnen de EU 107.33 euro, buiten de EU zijn de kosten een stuk hoger.