Autonieuws

Hoe ‘groen’ is het besturen van een elektrische auto?

Hoe ‘groen’ is het besturen van een elektrische auto?

De elektrische auto heeft een super groene imago. Maar is het besturen van een elektrische auto echt zo schoon als we denken? Hier is de laatste jaren veel onderzoek over gedaan.

Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)
Door uitvindingen als de katalysator en de deeltjesfilter, worden auto’s steeds schoner de afgelopen jaren. Maar ook de schoonste auto produceert nog steeds kooldioxide (CO2) want dat is altijd het geval tijdens het verbrandingsproces. Koolstofdioxide is niet giftig, maar het draagt bij aan het broeikaseffect en daarmee de opwarming van de aarde.

Een volledig elektrische auto produceert zelf geen koolstofdioxide. Maar dit betekent niet meteen dat een elektrische auto meteen klimaatneutraal is. Het hangt namelijk af van hoe de elektriciteit van de totale energie keten wordt opgewekt. Wind of zonne energie is beter voor het milieu dan de oude bronnen van energie, zoals kolen- en aardolie centrales.

Als je de CO2 uitstoot wil vergelijken van elektrische en normale auto’s, moet er gekeken worden naar de gehele energieketen. TNO heeft dit onderzocht en ze hebben gekeken naar de toekomstige ontwikkelingen. Volgens dit instituut zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van productie tot en met daadwerkelijke gebruik ongeveer met  35% minder CO2 verbruiken dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Zelfs als de elektriciteit wordt geproduceerd in een kolencentrale, verbruikt een elektrische auto 22% minder energie volgens TNO. Wij hadden op het eerst gezicht toch verwacht dat elektrische auto’s veel zuiniger waren.

Steden schoner dankzij elektrische auto’s
Naast de risico’s voor het klimaat door CO2 uitstoot, is er ook een ander milieuprobleem: vervuiling dat ontstaat door fijnstof (roet) en stikstofoxiden en nitrogenen. De komende jaren worden de eisen steeds strenger voor deze stoffen. Dit omdat in drukke steden steeds meer mensen lichamelijke problemen krijgen door deze stoffen,  Een groot voordeel aan elektrische auto’s is dat zij deze stoffen niet uitstoten. Door elektrische auto’s zou de uitstoot in drukke steden daarom enorm afnemen. Waardoor de gezondheid van mensen in steden een stuk beter word.

Recyclen van elektrische auto’s
elektrische auto kunnen beter worden gerecycled, omdat er veel meer materiaal opnieuw kan worden gebruikt of kan dienen voor andere doelen. Zo kan de batterij dienen als opslag voor windenergie.

Een ander voordeel van elektrische auto’s is dat ze nauwelijks geluid maken. Waardoor het er minder verkeerslawaai ontstaat op snelwegen en in steden. Hierdoor hoeft er minder geluidswanden worden gebruikt, waardoor er minder geïnvesteerd moet worden door overheid.

Zelfvoorzienend
Een van de grootste voordelen aan elektrisch rijden is dat er de mogelijkheid is je eigen energiebron te gebruiken. Als je in bezit bent van zonnepanelen kan je de opgewekte energie ideaal gebruiken als brandstof voor jou elektrische auto. Waardoor je niet afhankelijk bent van fossiele brandstoffen. Wat op de langere duur enorme voordelen met zich meebrengt. Ook al zijn zonnepanelen op het begin niet winstgevend, Zal dit ongeveer na 5 jaar winstgevend zijn.  

 

De nieuwe manier van rijden

De nieuwe manier van rijden

In de auto-industrie, kunnen we zeggen dat de zelfrijdende auto toch wel revolutie wordt van de 21ste eeuw. De huidige techniek worden steeds beter. Alleen moeten wij onszelf afvragen, zijn we klaar voor de zelfrijdende auto? Wat is de impact op de maatschappij, infrastructuur en verkeersveiligheid? Naast dat, welke mogelijkheden biedt de zelfrijdende auto. Wat zijn de voordelen en nadelen?

Voordelen en nadelen van zelfrijdende auto’s
De auto industrie investeert miljarden in de afgelopen jaren in de techniek achter de zelfrijdende auto. Maar wat zijn voordelen en nadelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s als je het gaat vergelijken met normale auto’s.

Voordelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s
Een van de belangrijkste voordelen van een zelfrijdende auto’s is dat het de veiligheid van automobilisten verhoogt. Elk jaar worden er meer dan 40.000 fatale ongelukken geregistreerd in Europa in het verkeer. 92 procent van gevallen komt dit door een menselijke fout . Met de zelfrijdende auto, zal dit aanzienlijk hoge aantal dodelijke ongevallen aanzienlijk afnemen. Dit komt vooral doordat de techniek achter de zelfrijdende auto veel sneller kan reageren in vergelijking met het menselijk vermogen. Niet alleen de veiligheid zal een groot voordeel zijn, Maar ook zal het fileprobleem aanzienlijk lager zijn, omdat door zelfrijdende auto’s minder ongelukken gebeuren, daarnaast kunnen ze dichter op elkaar rijden, door de vele sensoren die nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurd rond de auto.

Nadelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s
Naast de vele voordelen zijn er ook een aantal nadelen aan de zelfrijdende auto. Allereerst bestaat er de kans dat er veel banen verdwijnen in toekomst op het gebied van Transport. Ook al zal dit niet zo snel gebeuren volgens ons omdat er altijd nog een chauffeur als controle aanwezig moet zijn. Een ander kritiekpunt aan een zelfrijdende auto is. Wie er uiteindelijk verantwoord als de auto een ongeluk veroorzaakt. Hier zijn op dit moment veel discussies over. Daarnaast kunnen zelfrijdende auto’s in toekomst makkelijk gehackt worden. Volgens meerdere studies gepresenteerd door de Cyber Security Academy. Daarnaast verdwijnt ook volgens velen de rijbeleving van autorijden en de vrijheid van het zelf beslissen in plaats van het uit handen nemen.

Toekomst van zelfrijdende auto’s
Op dit moment zijn steeds meer autofabrikanten zover dat hun auto’s zelf kunnen rijden, alleen houd de wet dit tegen omdat er nog een aantal belangrijke stappen op het gebied van veiligheid en verantwoordelijkheden moeten worden onderzocht. Daarom denken wij dat het nog een aantal jaren gaat duren, dat daadwerkelijk zelfrijdende auto’s zijn intocht maakt op de Nederlandse wegen.

Gids: Alles over beschadigde banden

Gids: Alles over beschadigde banden

De prestatie van je auto hangt nauw samen met de toestand van de autobanden. De autobanden slijten net als de andere onderdelen van een auto, en deze slijtage heeft direct invloed op de controle, veiligheid en het comfort van je auto. Abrupte slijtage kan de banden ernstig beschadigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld een klapband waarbij het karkas (het materiaal onder het rubber) van de autoband samen met het rubber is beschadigd en of er uitstulpingen zichtbaar zijn. Maar wat voor soort beschadigingen zijn er, wat is de oorzaak en zijn er reparaties die de levensduur van de autoband verlengen zonder dat de veiligheid in het gedrang komt? We zullen de belangrijkste beschadigingen onder de loep nemen.

 

Klapband

Een veel voorkomende schade aan een autoband is een klapband. Dit gebeurt typisch onverwacht, en afhankelijk van je snelheid en andere wegcondities is het zeker het meest angstaanjagende. In deze situatie wil je kalm blijven, de auto recht houden (dit kan meer inspanning vergen dan normaal als een van de voorbanden gesprongen is), en zo snel mogelijk de vluchtstrook op.

Meestal wordt dit soort schade veroorzaakt door een scherp voorwerp op de weg en kun je het niet voorkomen. Als je bijvoorbeeld een spijker of een schroef in het loopvlak vindt, en niet in de zijwand, en als je niet hebt doorgereden op de geklapte band- dan kan de band waarschijnlijk gerepareerd worden met bijvoorbeeld “Vulcanizing compounds”. Als het gat groter is dan een halve centimeter, of het is niet de eerste keer dat de band gerepareerd wordt dan is het vervangen van de autoband aanbevolen, waarschijnlijk allebei de banden op betreffende as. Uiteraard kun je high- performance autobanden niet repareren, aangezien ze nooit meer een topprestatie kunnen leveren.

Een klapband kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde bandenspanning: te hoog of te laag. De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop. Er kan ook een afwijkende bandenspanning staan voor volle belading van de auto, met passagiers of lading. Het nummer dat op de autobanden staat moet je niet gebruiken omdat het de maximaal aanbevolen druk is en niet de bandenspanning voor normaal gebruik. Kleine tot middelgrote sedans hebben een aanbevolen bandenspanning van tussen de 2 en 2,5 Bar.

 

Overmatige Slijtage

Maar wat als je (nog) geen lekke band hebt maar je merkt onregelmatige slijtage van het loopvlak op? Ongelijke slijtage van het loopvlak aan de binnen- of buitenkant van de autoband is vaak het gevolg van slechte uitlijning. Dit wil zeggen dat de stand van de wielen ten opzichte van de stuurstand niet meer juist is. Bij het uitlijnen wordt er gecontroleerd of de ophanging -waar de voorwielen aan bevestigd zitten- in de juiste stand staan.

Verwar dit niet met het uitbalanceren van de wielen, waarbij de velg en band in balans worden gebracht, wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden.
Een ander voorbeeld van ongelijke slijtage zijn kale plekken op de autoband. Een oud, niet ABS- remsysteem kan kale plekken op de autoband veroorzaken in geval van een noodstop waarbij de wielen blokkeerden.

Een ander veelvoorkomend type bandschade treedt op in de zijwanden waar scheuren kunnen ontstaan. Droogtescheuren in een autoband ontstaan doordat het rubber harder wordt en flexibiliteit verliest. Het weer en ouderdom zijn belangrijke factoren, maar ook langdurige stilstand kan scheuren veroorzaken- de autoband kan zelfs blijvend vervormen.

Als je een auto stalt moeten de wielen dus van de grond en om de banden te preserveren kun je ze met een speciale was behandelen. Gebruik wel het juiste product, want het reinigen van autobanden met chemische stoffen of met een hogedrukreiniger kan ook scheuren veroorzaken.

Scheuren kunnen ook ontstaan door een lage bandenspanning, met name aan de zijkanten van het loopvlak. Een veel te lage bandenspanning kan slijtage midden op het loopvlak van de band veroorzaken- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is.

Erg zachte banden (-1,5 bar) kunnen oververhit raken, wat een klapband tot gevolg heeft. Deze oververhitting vindt uiteraard plaats bij hoge snelheden, en wat nog veel te vaak gebeurt is dat de caravan, die het hele jaar stil heeft bestaan, een klapband krijgt nog voor je de grens oversteekt. Of je moet het geluk hebben in één van de vele speciale politiecontroles te rijden waarmee erger voorkomen wordt, en waar een attente agent(e) of RDW- medewerk(st)er negatieve stimuli aan zal wenden om herhaling te voorkomen.

Scheuren zijn een verzwakking van de band, en als het karkas zichtbaar is zullen ze daarom ook niet door de APK komen.

Uitstulpingen zijn beschadigingen aan de structuur van de band als gevolg van te hard door een gat in de weg rijden, een beknelde band tussen velg en stoep of een permanent te zacht opgepompte band. Doorrijden met een autoband met een uitstulping leidt tot vroegtijdige slijtage van de band en mogelijk tot een klapband.

Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien; eventuele bulten zullen je snel opvallen.

Een lekke band is een ongemak, een klapband flink schrikken, maar met een verzwakt of verkeerd gerepareerde autoband terug de weg op gaan kan catastrofale gevolgen hebben.
Als er enige twijfel bestaat, is het vervangen van een dubieuze band veel veiliger dan het repareren van een band. Het tijdig controleren van de autobanden kan veel schade en erger voorkomen, en als je op het bovenstaande let dan heb je tijd genoeg om bijvoorbeeld op internet op koopjesjacht te gaan!

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Bij de introductie van nieuwe automodellen is de trend naar meer hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s goed te zien. Niet alleen bij personenauto’s maar ook in het SUV/4×4 segment. Zo stond de Autosalon van Genéve, die van 8-18 maart 2018 werd gehouden, redelijk vol met concept cars met hybride of elektrische motoren. Ja, er zijn nog genoeg obstakels, zoals bijvoorbeeld de (te) kleine actieradius, de hoge prijs van de accu’s en het kleine aantal oplaadpunten, maar dat houdt autofabrikanten niet tegen om toch door te gaan met de ontwikkeling van de technologie.

Hoog tijd dus om eens te kijken waar de autofabrikanten nu staan en wat we in de toekomst allemaal kunnen en mogen verwachten als het gaat om nieuwe automodellen. Want dat het aanbod in de showrooms langzaam maar zeker aan het veranderen is, dat mag duidelijk zijn. Wij waren benieuwd naar de ontwikkelingen en hebben Audi, BMW en Toyota uitgekozen om te kijken welke nieuwe modellen zij aanbieden of in concept hebben.

 

De nieuwe Audi A6 en de Audio e-tron quattro concept

We beginnen maar gewoon bij de Autosalon. Daar onthulde Audi een prototype van de e-tron. Dit is een grote SUV die voor 100% elektrisch wordt aangedreven. In 2015 werd op de IAA autoshow in Frankfurt de allereerste Audi e-tron quattro concept aan het publiek getoond en inmiddels is het model bijna klaar voor productie. Deze sportieve auto die qua ontwerp tussen de Q5 en de Q7 in zit, heeft een actieradius van 500 kilometer en accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/uur. De benodigde power wordt geleverd door maar liefst 3 elektromotoren.

De andere nieuwkomer is de nieuwe Audi A6 Limousine. Deze luxe sedan van Audi lijkt qua uiterlijk behoorlijk op de A8. De nieuwe A6 beschikt over een krachtige benzine- of dieselmotor, een 6-versnellingsbak en is aan de binnenkant voorzien van moderne technologie. Deze auto is helemaal “connected” en voorzien van een bestuurdersinformatiesysteem waarmee de auto de bestuurder waarschuwt als er efficiënter gereden kan worden. Daarnaast heeft de auto een touchscreen voor de bestuurder en tablets met aanraakschermen bij de achterbank zodat je passagiers wat te doen hebben onderweg. Je kunt de auto bestellen met originele, goede banden en velgen.

 

BMW gaat voor elektrisch en kiest voor luxe

De elektrische BMW i4, een aangepast versie van de BMW i Vision Dynamics uit 2017, is na de i3 en de i8 de volgende elektrische auto die BMW in productie gaat nemen. Over de technische eigenschappen liet BMW nog niet veel los, behalve dat de auto in nog geen 4 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan en een topsnelheid heeft van 200 km/u. De actieradius van de i Vision Dynamics bedroeg 600 km dus we verwachten dat de BMW i4 minimaal net zo ver moet kunnen komen.

Op de Autosalon in Genève werd ook de nieuwe BMW X4 gepresenteerd. Deze sportieve en robuuste coupé volgt na slechts 4 jaar het vorige model van de X4 op. De nieuwe X4 kan geleverd worden met drie typen benzinemotoren en vier diesels. De M40i en M40d met respectievelijk 360 en 326 pk zijn de topversies van de nieuwe X4. De benzinemotoren zijn de 20i en 30i met 2,0 liter viercilindermotoren van 184 pk en 252 pk. De dieselmotoren zijn de 20d, 25d en 30d met vermogens die variëren van 190 tot 265 pk. Alle modellen zijn voorzien van een 8-traps automatische versnellingsbak.

 

Toyota komt met de perfecte hybride vervanger voor dieselauto’s

Toyota liet op de Autosalon het nieuwe model van de Toyota Auris zien. Het model is breder en langer dan zijn voorganger. De Auris was al verkrijgbaar als hybride maar deze uitvoering heeft meer power dan zijn voorganger zodat dit een perfecte vervanger is van dieselauto’s. De pittige 2.0 benzinemotor en het vermogen van 180 pk zorgen voor de krachtige acceleratie van de Auris. En met de juiste banden en bandenspanning komt dat vermogen er ook helemaal uit. Daarnaast wordt de Auris ook leverbaar met 1.2 turbo benzinemotor in combinatie met de sterke hybride aandrijflijn van 122 pk uit de Toyota Prius. De nieuwe Auris is vanaf 2019 in Nederland te koop.

 

Hybrides worden volwassen en elektrisch rijden ontwikkelt door

Uit deze kleine greep uit het grote aanbod van nieuwe en vernieuwde automodellen is te zien dat een aantal autofabrikanten hun auto’s luxer maken en dat de motoren steeds krachtiger worden. Dat geldt zowel voor de hybrides als voor de sportieve coupés en sedans. Elektrische motoren krijgen een steeds grotere actieradius en door de krachtige turbo’s worden hybride motoren goede vervangers voor milieubelastende dieselmotoren. Om al deze power goed op de weg over te brengen blijven goede banden natuurlijk belangrijk.

In de toekomst zullen we steeds krachtigere elektrische modellen gaan zien waarbij fabrikanten zich zullen gaan onderscheiden met actieradius en prijs. Als het beleid van Kabinet Rutte III rondom elektrisch rijden dan ook wordt doorgezet dan is het niet ondenkbaar dat het aantal elektrische auto’s de komende 10 jaar langzaam maar zeker zal toenemen.

En nu maar hopen dat die extra laadpalen langs de weg er ook ècht komen…

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto van de toekomst is geen futuristisch prototype zoals je kunt tegenkomen op autotentoonstellingen en beurzen. Een auto zonder banden die rondhoovered op lucht. Okee, een aantal van deze prototypes worden misschien in de toekomst in het echt gebouwd, maar dan nog zullen ze er aan de buitenkant verdacht “normaal” uit zien. Omdat de stand van de techniek (en niet de auto ontwerper) uiteindelijk bepaalt welke auto er uit de fabriek rolt, zijn de ontwikkelingen en trends op technisch gebied uiteindelijk het meest bepalend voor de auto’s van de toekomst.

 

De 3 belangrijkste autotrends van vandaag

In de autobranche zijn vandaag de dag verschillende trends te zien als het gaat om de ontwikkeling van de auto’s van de toekomst. De belangrijkste trends van dit moment zijn:

  • elektrisch autorijden;
  • autonome auto’s (auto’s zonder bestuurder);
  • autosharing of ride-sharing.

 

Elektrisch autorijden – een bestaand concept in een nieuw jasje

Eigenlijk bestaan auto’s met elektromotoren al sinds het begin van de 19e eeuw, toen ze o.a. in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten werden ontwikkeld. Toch verdween de elektrische auto langere tijd uit het straatbeeld. De actieradius was te klein en door de zware accu’s reden de auto’s te langzaam. Waarom klinkt ons dat zo bekend in de oren?

Met Tesla voorop focussen steeds meer autofabrikanten zoals BMW, Nissan en Volvo zich weer op het ontwikkelen van stille, milieuvriendelijke elektrische auto’s, maar dit keer met een actieradius van 350 km of meer. General Motors heeft aangekondigd een groot aantal elektrische modellen te gaan ontwikkelen en Volvo Cars wil dat vanaf 2019 alle Volvo’s op een elektromotor rijden. Volkswagen doet ook mee: het bedrijf investeert de komende jaren flink in de batterij productie want 1 op de 4 VW auto’s moet in 2025 op stroom rijden.

Het lijkt er dus op dat we in de toekomst te maken gaan krijgen met modernere versies van de elektrische auto’s, waarbij problemen met een te kleine actieradius en loodzware accu’s tot het verleden gaan behoren. Verschillende autofabrikanten hebben zich al gestort op de ontwikkeling van technologie en accu’s die dit mogelijk moeten maken. Maar hoe zit het met de trend van autonome auto’s? Ziet die er net zo rooskleurig uit?

 

Autonome auto’s & ride -sharing

Autonoom autorijden is een trend die is ingezet via de introductie van zelfdenkende systemen in de auto zoals de Adaptive cruise control en Park assist. Voorlopig wordt deze technologie vooral gebruikt om de bestuurder te ondersteunen. Door deze systemen te verfijnen, verder te ontwikkelen en met elkaar te verbinden ontstaat een auto die geen bestuurder meer nodig heeft.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de automobilisten in de VS en Duitsland niet vrijwillig in een autonome auto gaat stappen. Dit komt voornamelijk omdat in de VS en Duitsland men graag controle heeft over de wagen. Denk aan de betrouwbare automerken die uit de VS en Duitsland komen (BMW, Volkswagen en Ford) waar men altijd stevig met goede wielen op de grond staat. Het idee dat een auto niet hetzelfde inschattings-, beoordelings- en reactievermogen heeft als een menselijke bestuurder en daardoor niet veilig is, houdt veel mensen tegen. En geef ze eens ongelijk.

Toch wordt ook deze techniek steeds verder geperfectioneerd waardoor zelfrijdende auto’s steeds slimmer worden. Bijvoorbeeld door autonome auto’s met elkaar te laten communiceren. Hierdoor worden ongewenste acties van de auto zoals abrupt remmen, te hard optrekken (beide schadelijk voor de autobanden) of plotseling uitwijken verminderd zodat de rit steeds vloeiender verloopt.

 

Van autonome taxi tot zelfrijdende pizzakoerier

Wie gaat deze autonome auto’s dan gebruiken? De verwachting is dat ze vooral commercieel gebruikt gaan worden voor bijvoorbeeld ride-sharing diensten waarbij de auto’s op vaste trajecten rijden. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende taxi’s die je via internet kunt boeken waarbij je de rit deelt met anderen. Domino’s pizza voert in de VS al testritten uit met een autonome Ford die pizza’s kan bezorgen en ook taxi aanbieder Über maakt inmiddels testritten met zelfrijdende auto’s.

Toch is het niet ondenkbaar dat we in de (verre) toekomst ook autonome auto’s in de buurt gaan tegenkomen. Want misschien behoort jouw buurman wel tot de 45% van de autobezitters die geen problemen heeft met een auto die alle controle overneemt. Zodat hij lekker de krant kan lezen terwijl hij naar zijn werk rijdt.

De kans is echter groter dat je pizza wordt bezorgd met een zelfrijdende auto of dat je in een zelfrijdende taxi belandt na een avondje stappen. Als de technische ontwikkelingen zover zijn dat er een onfeilbare autonome auto gemaakt kan worden, dan zullen mensen misschien eerder in zo’n auto stappen. Tot het zover is, lijkt de 100% elektrische auto voor de gewone automobilist de belangrijkste auto van de toekomst.

 

Wordt elektrisch rijden de trend van de toekomst?

Je kunt zeker spreken van een trend op autobeurzen, waarbij elk merk wel een elektrische auto displayt. Het straatbeeld laat echter veel minder elektrische auto’s zien dus autofabrikanten zullen beter hun best moeten doen om de verkoop en productie van elektrische auto’s omhoog te krijgen. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld moeite met het behalen van de nodige productie van elektrische auto’s.

Als het de fabrikanten lukt om tijdig aan de vraag te voldoen en auto’s te maken met een hogere actieradius en verbeterde technologie, dan is er eindelijk een elektrische auto waarmee je heel Nederland door kunt rijden zonder steeds te hoeven stoppen bij een oplaadpunt.

 

Een Complete Gids over Winterbanden

Een Complete Gids over Winterbanden

Er was ooit een tijd dat we het hele jaar door op dezelfde autobanden rond reden. Met deze vierseizoenenbanden reed je dan in de zomer over het asfalt wat trilde van de hitte en baande je je in de winter met je auto een weg door de sneeuw. Tegenwoordig rijdt een groot deel van de automobilisten in de zomer op zomerbanden en in de winter op winterbanden.

 

De allereerste winterbanden

In de jaren ’30 van de twintigste eeuw werden door de Finse bandenfabrikant Nokian de eerste winterbanden gemaakt. Het aantal personenauto’s steeg in die tijd en er ontstond behoefte aan banden die een betere grip gaven in de sneeuw. De eerste winterbanden waren voorzien van een diagonaal bandenprofiel wat zorgde voor een stevige grip in de sneeuw. Met deze banden bleven de auto’s in die tijd beter bestuurbaar in winterse omstandigheden. Met name in de noordelijke landen zoals Scandinavië, Canada en de VS, met de strenge winters, werden winterbanden, eventueel in combinatie met studs en sneeuwkettingen, gebruikt om door de dikke pakken sneeuw heen te komen. In het voorjaar werden de winterbanden dan weer omgewisseld voor zomerbanden.

Door de jaren heen veranderde het materiaal waarvan wegen werden gemaakt en werd er steeds meer asfalt toegepast bij de aanleg van snelwegen, ook in Europa. In de jaren ’50 kwamen Goodyear en Continental met een eigen ontwerp winterbanden. Deze autobanden hadden een zwaar loopvlakrubber en waren de voorlopers van de moderne winterbanden zoals we die vandaag de dag kennen.

Het belangrijkste verschil met de hedendaagse banden is dat het ontwerp van de band inmiddels is aangepast aan de eisen van de moderne auto en dat de loopvlakcompounds tegenwoordig grotendeels op silica gebaseerd zijn, wat helpt om de band buigzaam te houden bij lage temperaturen.

 

Gebruik van winterbanden in Nederland

Bandensporen van winterbanden

In Nederland is het gebruik van winterbanden en zomerbanden de laatste jaren toegenomen. Vooral in strenge winters met veel sneeuwval zijn winterbanden populair. Maar wanneer gebruik je nu winterbanden? Aangeraden wordt om veilige winterbanden onder je auto te monteren als de temperatuur zakt tot onder de 7°C. Boven deze temperatuur is het rubber van zomerbanden nog soepel genoeg om voldoende grip op de weg te geven, maar onder deze temperatuur worden ze meestal hard en stug zodat je ze beter kunt omwisselen voor winterbanden.

 

Het verschil tussen winterbanden en zomerbanden

Winterbanden profiel

Het grootste verschil tussen winterbanden en zomerbanden zit in het soort rubber waar de banden van gemaakt zijn. In winterbanden wordt meer natuurrubber en silica gebruikt wat zachter blijft bij lage temperaturen. Daarnaast is het profiel van een winterband duidelijk anders dan dat van een zomerband.

Het profiel van een winterband is gemaakt om snel water af te kunnen voeren als er in de winter grote hoeveelheden regen en natte sneeuw zijn gevallen. Hiervoor worden lamellen in het profiel gebruikt, die bij zomerbanden vrijwel ontbreken of in veel kleinere aantallen voorkomen. Deze lamellen zorgen voor een kortere remweg en goede grip op sneeuw en ijs. Houd voor winterbanden altijd een minimale profieldiepte van 4mm aan om veilig te kunnen rijden.

Naast het speciale rubber en het profiel van de winterband is de bandenspanning ook een belangrijke factor bij de mate van grip die je auto ’s winters op de weg heeft. De bandenspanning van je winterbanden moet ongeveer 0,2 bar hoger zijn dan die van zomerbanden. Dit komt door de lagere temperaturen waardoor de banden kouder blijven en de bandenspanning ook lager blijft.

Het uitkiezen van goede winterbanden is tegenwoordig erg makkelijk. Op internet kun je veel informatie vinden over de banden van diverse fabrikanten. Zo kun je online een winterbanden ranglijst raadplegen of de resultaten van de ANWB winterbandentest bekijken voor de beste koop.

 

Winterbanden in Duitsland

Wintersportfans die met de eigen auto op wintersportvakantie gaan, zijn al bekend met de regels die in Duitsland gelden voor winterbanden. Daar geldt een verplicht gebruik van veilige winterbanden bij winterse omstandigheden (ijzel, gladheid door ijs- en rijpvorming, gladheid door sneeuwmodder en sneeuw).

Voorheen waren banden met een M+S markering voldoende om te mogen rijden op de Duitse wegen, maar sinds 2017 is deze regeling aangepast. Vanaf nu moeten de banden beschikken over een M+S symbool en het Alpine symbool (sneeuwvlok en berg). De banden met alleen een M+S markering mogen nog tot 30 september 2024 in Duitsland gebruikt worden.

 

Wintersport

Ga jij op wintersport dit jaar? Dan voeg jij je bij de 1 miljoen andere Nederlanders die er ook van houden om naar beneden te sjezen van een besneeuwde berg. Echter is het wel belangrijk dat je de juiste banden onder je auto hebt liggen. In andere Europese landen gelden namelijk strengere verkeersregels dan in Nederland. Zo zijn winterbanden verplicht in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Dus in alle populaire wintersportgebieden is het verplicht om met goede grip de weg op te gaan. Ga jij met de auto naar jouw favoriete wintersportgebied? Dan is het handig om de volgende tips te lezen die ervoor zorgen dat jij veilig op jouw bestemming aankomt.

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected Cars: trend of toekomst?

Connected cars, een relatief nieuwe ontwikkeling waar we even dieper op ingaan in dit artikel. Want het verdient wel wat extra aandacht, deze nieuwe manier van rijden. Het wint aan bekendheid en zoekt, zonder dat we het zelf doorhebben of er überhaupt voor kunnen kiezen, steeds meer zijn plaats in onze auto’s. Wat zijn connected cars precies? En is het een blijvertje? Of zal het slechts een trend zijn die we binnen een paar jaar alweer beu zijn?

 

Wat is een connected car?

De eerste connected car features zijn door General Motors al in 1996 op de markt gebracht. Ze bestaan dus al even, maar de echte ontwikkelingen op dit gebied zijn redelijk recent. Connected cars zijn voorzien van een internetverbinding. Deze internetverbinding kan bijvoorbeeld worden gebruikt om data te verzamelen, maar ook om bepaalde functies van je auto kunnen bedienen. Veel connected cars zijn ook uitgerust met een WiFi-hub en bluetooth.

 

Dataverzameling

Connected cars verzamelen dus data en informatie. Denk aan de staat van je auto, technisch gezien: informatie over je autobanden, je rijstijl, brandstofverbruik en waar je allemaal bent geweest. Deze informatie is onder andere bedoeld voor jou als bestuurder en kun je op je smartphone of tablet aflezen. De verzamelde informatie kan ook worden gedeeld met de fabrikant of dealer zodat deze zijn auto’s kan optimaliseren.

Ook kan de data gedeeld worden met de alarmdiensten, wat wel zo handig in het geval van een ongeluk (wat overigens het hoofddoel was van het ontwikkelen van deze technologie).

Een connected car moet niet verward worden met een zelfrijdende auto, deze laatste kan namelijk zelf rijden zonder een bestuurder nodig te hebben, wat een connected car niet kan.

 

De functies van je auto bedienen

Met een connected car kun je heel handig rijroutes berekenen en andere functies van je auto besturen: bijvoorbeeld de verwarming en airco, maar ook de radio en je kunt ermee telefoontjes aannemen, iemand op bellen en sms’en, hoewel hier de vraag is hoe accuraat de spraakherkenning is en hoe veilig dit is.

 

Beveiliging

Bij het steeds meer connected maken van onze auto’s komen ook de nodige uitdagingen kijken. Zo is elk soort software in meerdere of mindere mate gemakkelijk te hacken. Hoewel dit gevaar door autofabrikanten in de eerste paar jaar nog weggewuifd werd, zijn er al wel een aantal hacks geweest waardoor ze het belang van een goede beveiliging zijn in gaan zien.

Er worden al grote stappen gezet op dit gebied, maar we zijn er nog niet, zo is te lezen in dit artikel. Een voorbeeld die in dit artikel genoemd wordt is de hack die werd gedaan op de sensoren van de autobanden die de druk meten. Door de sensoren te manipuleren lieten ze de auto denken dat de druk in de autobanden te laag was, waardoor deze automatisch stopte.

 

Je auto zelf connected maken

Als jij een auto hebt die nog niet connected is, is dat bij veel auto’s (van na 2001) gemakkelijk zelf te doen. Daarvoor is de gemakkelijkste optie om een OBD-dongel te gebruiken. Deze kun je gemakkelijk in de OBD-poort van je auto plaatsen, deze vind je meestal aan de bestuurderskant onder het dashboard. De plaatsing van deze dongel zorgt ervoor dat jouw auto meteen helemaal connected is, gelijk aan nieuwe, connected afgeleverde auto’s.

 

OBD

OBD staat voor ‘On Board Diagnostic’ en dit is de computer van je auto. Hierin wordt alle informatie opgeslagen over je auto en hoe deze functioneert. Deze moet je dus gebruiken om je auto connected te maken en te kunnen lezen over dingen als je bandenspanning, je rijstijl en je gereden routes.

 

Zwarte doos

De andere optie is om te kiezen voor de nieuwe auto’s die al standaard uitgerust worden met: de black box of zwarte doos. Deze kun je niet zelf plaatsen, maar moet je laten doen. Hij gaat onder je motorkap en wordt vanuit daar aan je auto gelinkt. De zwarte doos wordt ook wel ‘Event Data Recorder’ genoemd en bij nieuwe auto’s wordt ‘ie geplaatst in de airbagmodule.

 

Zijn connected cars de toekomst?

Dat is dus de vraag, zijn ze de toekomst of niet? Wij ‘vrezen’ van wel. ‘Vrezen’ tussen aanhalingstekens, want hoewel het het rijden aanzienlijk makkelijker en misschien ook wel veiliger maakt, zijn er ook zeker gevaren voor aan te wijzen. Connected cars, we zeiden het net al even, moeten niet verward worden met zelfrijdende auto’s. Een connected car zal dus niet snel in plaats van rechtsaf ineens linksaf gestuurd worden. Maar een software die (relatief makkelijk) te hacken is, komt zeker met gevaren. We zouden niet graag ineens op de snelweg stil komen te staan doordat iemand met onze bandenspanning zit te spelen. En met de ontwikkelingen van zelfrijdende auto-technologie, zullen ongetwijfeld andere gevaren mee komen als zelfbesturende auto’s ook connected worden en het gevaar voor hacken een stuk groter wordt.

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

Brandstof is de grootste variabele kostenpost in het autorijden. Een goede manier om daarop te bezuinigen is om je autobanden eens onder het vergrootglas te leggen. Hier geven we je alvast wat tips om rolweerstand te verminderen en efficiënter te rijden.

 

Rolweerstand

Het Europese bandenlabel dat sinds 2012 verplicht is geeft behalve informatie over grip en geluidsproductie ook informatie over de rolweerstand. Brandstof-efficiënte banden hebben minder energie nodig om te rollen. Dit vertaalt zich uiteindelijk in brandstofverbruik.

 

Hoe is de brandstofefficiëntie beoordeeld?

Brandstofefficiëntie is gewaardeerd van A naar G op de bekende gekleurde schaal van “A” (groen= hoogste brandstof efficiëntie rating) tot G (rood= laagste brandstof efficiëntie rating) D wordt niet gebruikt voor personenauto’s.

Het verschil tussen een A-rating en een G-rating kan leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 7,5%. Praktisch gesteld kan het kiezen van autobanden met een “A” label in plaats van autobanden met een “G” label een besparing van meer dan 6 liter brandstof per 1.000 kilometer opleveren. Bij een gemiddelde benzineprijs van € 1,50 per liter levert dit een kostenbesparing op van meer dan € 300 over de levensduur van de banden.

 

Bandenspanning

Autobanden met een spanning van een halve bar te laag kunnen de rolweerstand met maximaal 20% verhogen! Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning, dus het loont de moeite je autobanden maandelijks op de juiste spanning te controleren- doe dit wanneer ze niet te warm zijn. Als je door ruw terrein bent gereden, met veel gaten in de weg of drempels, kun je de banden beter vaker controleren. De specificaties van de fabrikant zijn zichtbaar op de buitenwand van de autobanden of achter de benzinedop.

Volg deze specificaties wanneer je de autobanden oppompt met inachtneming van de gebruikelijke lading in personen. Het is overigens een mythe dat maximaal opgepompte banden véél zuiniger zouden rijden: er is nauwelijks verschil met de voorgeschreven druk (-0,6 liter per 100 km) maar het risico op een klapband neemt toe. Bovendien slijten autobanden met een hoge spanning meer en daarmee neemt de levensduur af. Het aanhouden van de juiste bandenspanning kan een brandstofbesparing van 3 tot 5% opleveren!

 

Profiel

Hoe dieper het profiel, hoe hoger het brandstofverbruik. Een goed profiel verbetert de grip van banden in slecht weer en bij plotseling remmen, maar de gemiddelde stedelijke automobilist heeft niet zoveel grip nodig. Terreinwagens hebben vaak banden met een diep off-road profiel, zogezegd om door de modder heen te ploegen, die het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen. Grotere, zwaardere en bredere autobanden veroorzaken meer frictie en hebben dus een hoger brandstofverbruik.

Autobanden die worden gebruikt op raceauto’s, “slicks” genaamd , hebben geen loopvlak en zijn optimaal voor een laag brandstofverbruik. Voldoende profiel verhoogt het brandstofverbruik, maar is noodzakelijk voor grip bij slechte weersomstandigheden en daarom wettelijk verplicht.

Het ontwerpen van een auto duurt jaren en de betrokken ingenieurs rekenen goed door welke autoband het beste bij het model past, en brandstofverbruik is een belangrijk criterium. Maar er worden voortdurend nieuwe autobanden ontworpen voor een betere brandstofefficiëntie, meestal met minder profiel en gemaakt van materialen die minder wrijving genereren en dus minder warmte bij het rijden.

Vraag je bandenspecialist wat voor profiel het beste bij je rijgedrag past.

 

Bandenmaat en velgen

Kleine autobanden op kleine velgen zijn gemakkelijker voort te bewegen in de stad met het vele stoppen en optrekken. Dit komt doordat het geheel minder weegt en minder rolweerstand veroorzaakt dan een zwaardere en grotere band. Op de snelweg geven grotere autobanden wel meer comfort, maar ook daar zal het brandstofverbruik hoger zijn. Het pimpen van je velgen en autobanden zal het brandstofverbruik gemiddeld zo’n 10% doen stijgen.

Het brandstofverbruik kan verbeteren door de beste velg- en bandcombinatie voor uw voertuig te kiezen. Denk hierbij vooral aan lichtmetalen velgen die minder wegen. Overleg met de dealer of andere specialist voordat je de standaardwielen en –bandenmaat wijzigt want over het algemeen zijn de beste autobanden voor optimale brandstofverbruik de autobanden die door de autofabrikant in de gebruikershandleiding worden aanbevolen.

 

Winter

In de winter stijgt je brandstofverbruik met gemiddeld zo’n 10%. Deels komt dit door het opwarmen van je auto om het ijs van de ramen te krijgen, of slechtere aerodynamische prestaties door sneeuw of ski’s op het dak, maar de belangrijkste oorzaak zijn de winterbanden. Winterbanden zijn zachter en hebben een dieper profiel voor betere prestaties in wintercondities, maar dit heeft een hoger brandstofverbruik tot gevolg. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden zo snel mogelijk voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

Uit het voorgaande kun je concluderen dat de autobanden een grote invloed hebben op het brandstofverbruik. Het besteden van meer aandacht aan je autobanden kan flink wat geld besparen!

Hoe houd je je banden in topconditie?

Hoe houd je je banden in topconditie?

Bandenonderhoud staat bij de gemiddelde automobilist niet altijd hoog op het prioriteitenlijstje. Gek eigenlijk, het rijden op slecht rubber is niet alleen illegaal, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Wat kun je allemaal doen om je banden in topconditie te houden? We nemen een aantal tips met je door.

Geef je ogen goed de kost

Je hoeft er écht geen expert voor te zijn. Door af en toe een blik op je banden te werpen, onderschep je hopelijk een beschadiging en sluit je vervelende consequenties uit. Hoe ziet de wang van de band er uit? En het profiel? Zoek naar scheuren, bollingen, slijtplekken of verkleuringen. Zie je iets verdachts dan kan je het beste het zekere voor het zekere nemen en een bandenspecialist inschakelen. Trouwens, van het welbekende schopje tegen de banden wordt je niks wijzer, maar het mag natuurlijk wel!

Laat je banden regelmatig roteren

Banden worden vaak verwisseld om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Bij de meeste auto’s zit de motor in het vooronder en dat extra gewicht zorgt voor versnelde slijtage van de voorbanden, tot twee keer sneller zelfs. De meeste autofabrikanten adviseren dat banden elke 10.000 tot 13.000 km worden geroteerd. Wissel je de band met velg, dan ben je over het algemeen met een paar tientjes klaar. Altijd doen dus, want het is zo gepiept.

 

Controleer maandelijks de bandenspanning

Het rijden op banden die goed op spanning zijn voorkomt beschadigingen en vermindert de kans op een slip. Het rijden met lage bandendruk is sowieso niet aan te raden, want het brandstofverbruik schiet omhoog. Kilometervreter of niet, je doet er goed aan om minstens 1 keer per maand de bandenspanning te checken. De aanbevolen bandenspanning is afhankelijk van de auto en staat meestal aangegeven in de binnenzijde van de deur of op de brandstofklep. Overigens, de aangegeven bandenspanning is altijd gebaseerd op een buitentemperatuur van 20° Celsius. Voor elke 10° Celsius afwijking moet je rekening houden met een drukverschil van 0,1 bar.

Neem geen risico met het profiel van de band

Het profiel van een band heeft één cruciale taak: het afvoeren van water. Zo blijft het risico op aquaplaning binnen de perken. Wettelijk dienen autobanden een minimale profieldiepte van 1.6 millimeter te hebben, maar de ANWB raadt zelf aan om bij 2 millimeter al over te gaan tot vervanging. Let op, het wettelijke minimum van 1.6 millimeter profieldiepte geldt voor het gehele loopvlak van de band. De profieldiepte kan je aflezen op de band middels de gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes van de Tread Wear Indicator (TWI). Deze bevindt zich in de middelste hoofdgroef. Je kan ook een profieldieptemeter gebruiken. Dit heeft als grootste voordeel dat je het profiel op meerdere plekken op de band kan checken en dus niet alleen in de hoofdgroef. Voor minder dan € 10 heb je er al één.

 

Laat je auto uitlijnen

Het kan voorkomen dat de wielstanden enigszins uit het lood worden geslagen, bijvoorbeeld als je een stoeprand hebt geraakt. Zo’n afwijking is te merken in het rijgedrag van de auto of wellicht voel je een vibratie in het stuurwiel. Als de banden niet loodrecht op het asfalt staan zal het loopvlak ongelijkmatig contact maken met het wegdek, waardoor banden ook ongelijkmatige slijten en prematuur moeten worden vervangen. Het uitlijnen van een auto is niet gecompliceerd. Het duurt over het algemeen slechts 30 minuten en kost meestal tussen de € 60 en €120, afhankelijk van de auto. Door je voertuig regelmatig uit te lijnen houd je de banden in topconditie.

 

Correcte opslag

Grote kans dat je gebruik maakt van zomer- en winterbanden. Dat betekent dat je banden periodiek in opslag gaan, wellicht gewoon thuis. Rubber is een natuurproduct en weersomstandigheden kunnen het rubber aantasten. Rubber banden dienen in het donker opgeslagen te worden en idealiter wordt het in de opslag niet warmer dan 15° Celsius. Winterbanden zelf opslaan is derhalve niet altijd een goed idee, zeker als je je realiseert dat het in een gemiddelde schuur of garage flink warm kan worden.

Wilt u toch uw banden zelf opslaan, leg ze dan weg zonder dat ze vervormen. Hou oplosmiddelen, oliën of vetten op gepaste afstand.

 

Kies de juiste band

Elke band heeft naast de velg- en breedtemaat ook een draagvermogen index. Deze wordt uitgedrukt in een getal tussen de 63 (maximale draagvermogen per band = 272 kg) en 112 (1120 kg per band). Een regelmatig (zeer) zwaar beladen personenauto dient dus op rubber te staan met voldoende draagvermogen om overmatige slijtage te voorkomen. Het klinkt als een dooddoener maar toch gebeurt het regelmatig dat de verkeerde band is gemonteerd – de juiste bandenmaat is dus van essentieel belang.

Voor een volledige uitleg over hoe je een band kan ‘lezen’ heeft Kwik-Fit een handig artikel geschreven.

Uiteindelijk, zal je met deze tips niet alleen geld besparen, maar ook met een veiliger gevoel de weg op gaan. Veel probleemloze kilometers toegewenst!

Waarom auto lease de toekomst is

Waarom auto lease de toekomst is

De wereld van nu staat volop in het teken van verandering. We worden iedere dag blootgesteld aan innovaties en veranderingen. Niet zo gek dus dat hierdoor ook onze voorkeuren ‘mee veranderen’. Tientallen jaren geleden waren auto’s nog schaars en vandaag de dag hebben de meeste huishoudens zelfs twee auto’s tot hun beschikking. We zijn er inmiddels zo aan gewend, dat we een auto niet meer als luxe zien, maar als noodzakelijk. Maar dit brengt natuurlijk ook (grote) financiële verplichtingen met zich mee.

 

Leasen is de oplossing

Het kopen van een auto brengt vanzelfsprekend financiële verplichtingen met zich mee. Leasen is een prima alternatief! Je betaalt een vast bedrag per maand, waardoor die grote financiële verplichting wegvalt die je anders wel zou hebben bij het kopen van een auto. Zo kun je dus toch in die nieuwe auto rijden, terwijl je het volledige bedrag nog niet bij elkaar gespaard hebt! Niet zo gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor een lease auto.

 

Voordelen lease

Lease heeft meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen het vaste bedrag per maand ten opzichte van het kopen van een auto is gunstiger. Uitzoeken welke verzekering bij je past, hoeveel wegenbelasting je moet betalen en het onderhoud van de auto worden bij lease allemaal geregeld door de leasemaatschappij. Dat is wel zo handig toch? Een van de leukste voor-delen is toch wel dat je altijd in een nieuwe auto rijdt. En krijg je onverhoopt schade of een ongeluk? Dan verloopt de afhandeling hiervan ook altijd via de leasemaatschappij.

 

Waar moet je op letten?

Vooral voor particulieren is het belangrijk om op een aantal zaken te letten. Kies voor een fijne auto voor een aantrekkelijke prijs. Zorg ervoor dat de risico’s zo klein mogelijk en kies voor de mogelijkheid voor tussentijdse afkoop, dan zit je nergens aan vast. Leaseauto’s zijn vaak moderne en zuinige auto’s die voorzien zijn van een fijne geluidsinstallatie en airco. Heb je nooit durven dromen van een mooie, dure auto? Dat kan nu wel! Want voor een heel aantrekkelijk bedrag per maand rijd je al in een Mercedes c klasse lease auto!