Autonieuws

Laat je auto goed onderhouden

Laat je auto goed onderhouden

In de meeste gevallen komt een defect aan een auto niet door een ongeluk of iets dergelijks, in de meeste gevallen komt het juist doordat het onderhoud niet goed genoeg. Laat je auto regelmatig controleren, buiten de verplichte jaarlijkse APK-keuring natuurlijk. Hierbij een aantal tips van uw lokale autoschadespecialist.

 

Autoreparatiebedrijf in Dokkum

We zijn niet alleen gespecialiseerd in het inkopen en verkopen van auto’s en motoren in Dokkum en omstreken. U kunt ook bij ons terecht voor het nodige auto onderhoud. We zijn zelfs bevoegd om uw auto van APK te voorzien. Omdat dit vanwege de leeftijd bij occasions meestal vaker moet dan bij nieuwe auto’s, hebben wij veel ervaring met het uitvoeren van een keuring. We hebben zelfs een haal en breng service, zodat u zo min mogelijk last ondervindt als er onderhoud aan de auto moet worden gepleegd.

Autoschade herstel

 

Maak een proefrit met uw occasion

Heeft u vragen of wilt u een keer proefrit maken, dan kunt u gerust contact met ons opnemen. Let wel op: door de snel wisselende voorraad kan het zijn dat een bepaald model helaas niet meer door ons verkocht wordt. Daarom is het verstandig om snel uw slag te slaan. Heeft u uw occasion niet kunnen aanschaffen, dan kunnen wij u alsnog helpen met het importeren van een auto of motor.

Auto reparatie

 

Neem contact op voor een bezoek

Bij Autoschade Hoogstra staan we het liefst zo dicht mogelijk bij de klant. Daarom zijn er diverse manieren om contact met ons op te nemen. Zoals u het zou verwachten is dit geheel vrijblijvend, zodat u altijd voor uzelf de beste keuze maakt. U kunt ons telefonisch bereiken doordeweeks. Vragen kunt u ook mailen door ons contactformulier in te vullen of een directe mail naar onze klantenservice te sturen. Wij nodigen u van harte uit om eens een proefrit te komen maken bij ons auto- en motorbedrijf Dokkum en een tevreden klant van ons te worden.

Zelfrijdende auto’s in Nederland

Zelfrijdende auto’s in Nederland

De afgelopen jaren wordt in de media veel geschreven over auto’s die zelf kunnen rijden en smart mobility. Elon Musk, Google en Mercedes, allemaal zijn ze er mee bezig. Wat dacht je bijvoorbeeld van de autonome taxi van Amber Mobility van onze eigen TU Eindhoven? Veel innovatieve initiatieven worden uitgevoerd en miljoenen dollars worden er aan besteed. Wij onderzochten wat de huidige situatie rondom zelfrijdende voertuigen is, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.

 

Wat zijn autonome auto’s?

Autonome of zelfrijdende auto’s zijn gewone auto’s die slimme sensoren hebben, verbonden zijn met het internet en systemen hebben voor rijondersteuning. Met behulp van de gegevens die de LIDAR (radarsysteem), de sensoren en de GPS van de auto aan de boordcomputer doorgeven, wordt door speciale deep learning mapping software een beeld gemaakt van de omgeving van de auto en de voertuigen en obstakels daarin. De auto is zo geprogrammeerd dat deze in een aantal situaties zelf kan reageren. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, waarbij niveau 0 staat voor geen hulp bij het besturen (de huidige auto’s) en niveau 5 staat voor een auto die helemaal zelf rijdt.

 

Nederland is zeer geschikt voor autonome auto’s

Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat Nederland zeer geschikt is voor de introductie van zelfrijdende auto’s. De belangrijkste voordelen die Nederland heeft zijn:

  1. Infrastructuur
  2. Acceptatie door de consument
  3. Wetgeving & politiek
  4. Technologie & innovatie

De bestaande infrastructuur in Nederland beschikt over voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s en de dekking van de draadloze netwerken is ook heel goed. Van de Nederlandse consument staat 62% positief tegenover de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Op dit moment ziet echter nog niemand het zitten om in een volledig zelfrijdend voertuig (niveau 5) te stappen. De wetgeving en politiek zijn in ons land gunstig en de overheid investeert miljoenen in de infrastructuur zodat autonome voertuigen getest en geïntroduceerd kunnen worden op de Nederlandse wegen. Tenslotte zit het qua technologie en innovatie ook goed omdat er redelijk wat bedrijven in Nederland met de technologie werken die gebruikt wordt bij autonoom rijden.

 

Hoe zit het met veiligheid?

Veiligheid is een grote zorg bij veel consumenten. Recente ongevallen met testauto’s van Uber en Tesla kunnen dat gevoel nog eens versterken. De rol van de overheid is door het gebruik van de nieuwe technologie erg belangrijk als het gaat om veiligheid. Om te communiceren met de infrastructuur moeten de auto’s een open verbinding hebben voor de buitenwereld. Uit onderzoek is gebleken dat hackers zonder al teveel moeite systemen als Bluetooth en WIFI kunnen binnendringen om zo data te stelen. Deze data is erg interessant voor cybercriminelen zodat beveiliging echt belangrijk is. Daarnaast bestaat ook het risico dat een hacker de besturing van de auto overneemt. Op dit gebied is er dus nog veel te doen. Wat wel zeker is, is dat ook bij autonome voertuigen de banden bijdragen aan de veiligheid op de weg. En ook op dat gebied vliegen de innovaties je om de oren, er is zelfs al een ademende band bedacht.

 

Hoe ziet de toekomst er uit?

Naar schatting rijden er wereldwijd zo’n 10 miljoen autonome voertuigen op de weg in het jaar 2020. Autofabrikanten zoals Toyota, Audi en Volvo, zijn volop bezig met het doorontwikkelen van auto’s die in meer of mindere mate zelfstandig kunnen rijden. Hierbij worden ook innovatieve modellen bedacht die verschillende functies combineren. De meeste automodellen zitten nu rond niveau 3 van autonomie en deze auto’s kunnen dus ook In Nederland rijden. Maar het zal nog wel even duren voordat je naast je kijkt en je medeweggebruiker een cappuccino ziet drinken achter het stuur.
Het volledige onderzoek naar zelfrijdende auto’s in Nederland kan je hier terugvinden.

Op welke energiesoorten rijden auto’s in de toekomst?

Op welke energiesoorten rijden auto’s in de toekomst?

Met ene Elon Musk in de schijnwerpers, vergeten we soms dat er meer gaande is in de autowereld dan de opmars van Tesla. We nemen daarom een aantal ontwikkelingen in de autowereld met je door waarbij we ons niet blindstaren op elektrisch rijden.

 

Bestaat de waterstofauto nog?

Toch weer Musk. Mede dankzij hem praten we eigenlijk niet meer over waterstofauto’s. Eerder noemde Musk ze al “incredibly dumb” waarmee hij min of meer de waterstofauto een doodskus gaf. Maar was dit wishful thinking van de Tesla baas en gloort er toch hoop aan de horizon voor de waterstofauto?

Musk heeft een punt, want er zitten haken en ogen aan H2 als brandstof. Aan waterstof geen gebrek op onze aardkloot maar er brandstof van maken is lastig en duur. Qua infrastructuur (lees: tankstations) is er ook werk aan de winkel. Op dit moment kan tanken slechts op drie locaties in Nederland. Die broodnodige tankstations zijn ook niet snel te realiseren want je hebt veel ruimte nodig voor waterstofopslag. De voordelen dan? Een waterstofauto scheidt slechts water en warmte uit en het tanken van waterstof is zo gepiept, dit in tegenstelling tot het opladen van een elektrische auto. Met een volle tank ben je trouwens voor de volgende 600 kilometer onder de pannen.

Ondanks de bedenkingen geloven ze bij Toyota en Honda wel degelijk in waterstofauto’s. Bij andere automerken zijn ze in de hoogste managementlagen ook om, zo wees een onderzoek van KPMG uit. In Japan wordt er flinke geïnvesteerd, ook van overheidswege. Zo zullen alle atleten tijdens de Olympische Spelen in Tokio vervoerd worden in voertuigen op waterstof. Op het moment dat er net als in Tokio, flink wordt geïnvesteerd in de infrastructuur dan zou de waterstofauto’s een grote vlucht gaan nemen. Iets om in de gaten te houden…

 

Zonne-energie is toch ook schoon?

Accu’s fabriceren voor elektrische auto’s is duur en helemaal niet zo schoon. Waterstof is ruim voorhanden, schoon, maar lastig te produceren. En de zon dan, die onuitputtelijke bron aan energie, hoog in de hemel? De ontwikkelingen met betrekking tot auto’s op zonne-energie gaan niet snel. Je hoeft slechts één blik te werpen op de winnaar van de Solar Challenge 2017 en je ziet het probleem.

Auto op zonne-energie
Auto’s op zonne-energie anno 2018. Praktisch is anders. Foto: Nu.nl

Het grootste probleem is enerzijds het gebrek aan oppervlakte om zonnepanelen kwijt te kunnen en de inefficiëntie van de panelen die je daadwerkelijk een plekje kan geven. Om je een voorbeeld te geven, laat je een Karma Revero een hele maand in het zonnetje staan, dan kan je ongeveer 80 kilometer rijden. De Sono Sion doet het iets beter en ziet er zowaar uit als een praktische auto: ongeveer 250 kilometer actieradius. Echter kan de Lightyear One hier verandering in gaan brengen, maar het met pushen van de deadline (nu wordt de auto verwacht in 2020 in plaats van 2019) weet je het maar nooit.

Jammer genoeg spelen de zonnepanelen een kleinere rol dan gehoopt, je moet nog steeds met een stekker aan de gang om ‘m op te laden en dat is dan ook voorlopig het lot van de auto op zonne-energie; de zonnepanelen blijven een bijrol spelen, zelfs als de efficiency van zonnepanelen wordt verdubbeld. Je ziet het aan de Toyota Prius Prime, die de bestuurder 6 extra kilometers schenkt na een dagje bakken in de zon. Onze soms eindeloze grijze dagen in November laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Ecologisch verantwoorde auto
Je scoort er punten mee bij je ecologisch verantwoorde vrienden, maar voegt het iets toe? Vooralsnog extra gewicht en een paar kilometers actieradius. Foto: digitaltrends.com

Autonoom rijden

Welke brandstof de auto van de toekomst ook gebruikt, wel is praktisch zeker dat deze auto zichzelf autonoom voortbeweegt. In tegenstelling tot auto’s op waterstof en zonne-energie gaan de ontwikkelingen hier wel snel, soms iets te snel. Er zijn al een paar incidenten geweest (Uber en Tesla) waarbij slachtoffers waren te betreuren. Het autonome autorijden is een soort spacerace geworden en de investering die links en rechts worden gemaakt liegen er niet om. Als er zoveel geld wordt ingepompt en de concurrentie zo moordend is, dan kan het niet anders dat Tesla’s autopilot binnenkort wordt opgevolgd door nog verdergaande autonomie.

De vorderingen van het autonome rijden worden gevat in 5 prestatielevels. De spreekwoordelijke holy grail is level 5, waarbij het voertuig geen stuur en pedalen meer heeft. Vooralsnog is dat toekomstmuziek maar Waymo (eigenlijk Google) zit al op level 4 en heeft een auto ontwikkeld die zonder inmengingen van de bestuurder een voorgekauwde route kan afleggen, meestal zonder ongelukken.

De grote investeringen zijn overigens goed te verklaren, autonoom rijden lost een ‘probleempje’ op: arbeid. Chauffeurs kosten immers geld, werken een beperkt aantal uren, worden ziek of nemen ontslag.

Nog iets: de benzineauto blijft springlevend

Het gaat snel in de autowereld. Aan de ene kant hebben we Elon Musk die de elektrische auto aan ons opdringt, aan de andere kant goed gefinancierde spelers met andere opvattingen over mobiliteit, die stug hun eigen plan blijven trekken in de hoop later de automarkt op z’n kop te zetten. Dan zou je er stiekem vanuit mogen gaan dat de benzineauto op z’n laatste benen staat, toch? Neen, ook de traditionele verbrandingsmotor wordt doorontwikkeld en steeds efficiënter. Samen met de reeds aanwezige infrastructuur voor de traditionele auto (gas- en oliewinning, raffinage en distributie) en lage aanschafkosten, zouden verbrandingsmotoren in 2050 nog in de meerderheid zijn in lichte voertuigen, poneert de universiteit MIT in Boston.

Kortom, het autonoom rijden lijkt een voldongen feit, het is alleen nog even de vraag hoe de auto van de toekomst wordt aangedreven. Ook is praktisch zeker dat de benzineauto in het straatbeeld aanwezig blijft, minimaal tot 2050. De rest is afwachten geblazen.

 

Welke autoverzekering past bij u?

Welke autoverzekering past bij u?

Voor alle mensen in Nederland is een autoverzekering een wettelijk verplichte verzekering. Dit houdt in dat u als eigenaar van een auto verplicht bent om een verzekering af te sluiten die eventuele schade dekt die u met uw auto bij iemand anders veroorzaakt. Naast een WA verzekering kunt u er ook nog voor kiezen om een aanvullende verzekering af te sluiten (gedeeltelijk casco of volledig casco). In deze blog leest u meer over deze verzekeringen en welke schade ze dekken.

Wettelijke aansprakelijkheid

Als uw auto ouder is dan 10 jaar is een WA verzekering aan te raden. Met een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering bent u verzekerd voor schade die u bij iemand anders veroorzaakt. Dit kan alleen met de auto gebeurd zijn maar ook met een voertuig dat u met zich meesleept of door een lading die van uw auto of het gesleepte voertuig valt. In sommige gevallen wordt schade die u zelf heeft ook verzekerd. Denk hierbij aan schade die u met uw eigen auto aan een ander voertuig van uzelf toebrengt. Of als u uw auto moet reinigen nadat u gewonde personen heeft vervoerd.

 

Gedeeltelijk casco verzekering

Is uw auto ouder dan 7 jaar? Dan is een gedeeltelijk casco verzekering misschien iets voor u. Met gedeeltelijk casco bent u verzekerd voor schade aan uw eigen auto en voor WA. U krijgt in dit geval een vergoeding als uw schade aan uw auto heeft die u niet kon verwachten en waar u dus ook niks aan kon doen. Denk hierbij aan ruitschade, storm, brand of een botsing met een dier. Bij gedeeltelijk casco bent u voor nog veel meer dingen verzekerd, bijvoorbeeld wanneer:

 

  • Uw autosleutels zijn gestolen
  • Schade tijdens het transport van een transportbedrijf
  • Schade door iemand die in uw auto heeft gereden zonder uw toestemming
  • Schade door (een poging) tot inbraak of diefstal
  • Schade die is ontstaan in de tijd dat uw auto was gestolen
  • Schade door het weer, denk aan hagel of een overstroming

Volledig casco verzekering

Indien uw auto jonger is dan 7 jaar wordt vaak een autoverzekering met volledig casco aangeraden. Bij een volledig casco krijgt u dezelfde dingen vergoed als bij een WA verzekering of een verzekering met gedeeltelijk casco. Daarnaast bent u ook nog extra verzekerd voor schade door vandalisme, een botsing of aanrijding. Ook bent u in de volgende gevallen gewoon verzekerd:

 

  • Schade doordat u van de weg slipt of in het water raakt
  • Schade door een andere oorzaak van buitenaf
  • Indien u in het buitenland met pech langs de weg staat en u kosten maakt voor hulp

Als u heeft besloten wat voor verzekering u wilt afsluiten, ga dan opzoek naar een verzekeraar die een goede autoverzekering aanbiedt met een complete dekking.

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

U gaat waarschijnlijk bijna op vakantie en dan moet uw auto natuurlijk wel in tip top conditie zijn, zodat u onderweg geen pech krijgt. Dat is niet de start van een vakantie die u in gedachten had. Uit ervaring weten wij, helaas, hoe vervelend het is om met de auto stil te staan op de Duitse of Franse snelwegen. Gelukkig voor u hebben wij verschillende tips die ervoor zorgen dat u met een gerust gevoel op vakantie gaat. Met deze kleine checks kunt u met een gerust hart duizenden kilometers rijden naar uw vakantiebestemming.

 

Rijd even langs bij uw vakgarage

Gaat u ver rijden? Ga twee weken van tevoren even langs bij uw garage, zodat uw garagehouder kan kijken of er onderhoud nodig is. Mocht dit het geval zijn wilt u waarschijnlijk weten wat hij of zij allemaal aan uw trouwe ros gaat vervangen of repareren als het nodig is. Hierdoor weet u zeker dat u geen extra geld uitgeeft als u uw onderhoud laat uitvoeren. Er zijn namelijk bepaalde klusjes die u zelf ook best thuis kunt uitvoeren.

 

Een extra beurt voor uw auto naast de APK

U heeft waarschijnlijk ieder jaar een APK keuring om ervoor te zorgen dat u legaal de weg op mag, maar dit extra onderhoud kan nooit kwaad. Hieronder zullen wij voor u een lijstje maken wat de belangrijkste kleine en grote onderhoudsbeurten zijn die u het best kunt laten uitvoeren door uw vakgarage.

 

Goed zicht is van essentieel belang

U verwacht het waarschijnlijk niet, maar één van de belangrijkste zaken waar u het best even naar kunt laten kijken of kunt laten vervangen is de vooruit. Een voorruit laten vervangen kan het verschil betekenen tussen goed zicht of slecht zicht op weg. Zeker bij regen, hagel of sneeuw wilt u zeker zijn van goed zicht. U moet er niet aan denken dat u geen goed zicht heeft, omdat u uw voorruit niet hebt laten vervangen voordat u op vakantie bent gegaan. Wij adviseren dan ook om dit tijdig in Nederland te laten doen, dit scheelt u veel geld en gedoe.

 

Goede ruitenwissers voor een veilige reis

Als u dan toch de voorruit laat vervangen kunt u daarnaast ook de ruitenwisser laten vervangen. U gaat waarschijnlijk alleen uit van zonnig weer, maar ook in de warme landen kan het soms met bakken uit de hemel komen. De ruitenwissers laten checken en ruitenwissers vervangen is dan heel belangrijk. Zoals hierboven beschreven is uw zich op de weg natuurlijk heel belangrijk. De ruitenwissers spelen hier een essentiële rol in, ze zorgen ervoor dat u veilig de weg op kunt gaan.

 

Overige service beurten om even te checken

Ook de ander onderhoud kunt u het best even laten uitvoeren door uw vakgarage. Enkele van deze onderhoudswerkzaamheden zijn de volgende:

  • Airco service
  • Uitlaat vervangen
  • Airco onderhoud
  • Olie verversen
  • Banden check
  • Overige service beurten

 

Fijne reis en bon voyage

De dag voor vertrek raden we u nog aan om de bandenspanning te controleren. Pomp uw band op tot de aangegeven BAR in uw onderhoudsboekje. Hierdoor rijdt u zorgeloos naar uw vakantiebestemming toe.

Waarschijnlijk zijn al deze kleine onderhoudsbeurten en grote onderhoudsbeurten niet altijd voor u van toepassing, maar it’s better to be safe than sorry! Daarnaast is het ook fijn om te weten dat er met uw auto onderdelen en de gehele auto niks mis is.

Wij wensen u een heerlijke vakantie, bon voyage!