Autonieuws

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

5 tips die je helpen om duurzamer en zuiniger te rijden

Brandstof is de grootste variabele kostenpost in het autorijden. Een goede manier om daarop te bezuinigen is om je autobanden eens onder het vergrootglas te leggen. Hier geven we je alvast wat tips om rolweerstand te verminderen en efficiënter te rijden.

 

Rolweerstand

Het Europese bandenlabel dat sinds 2012 verplicht is geeft behalve informatie over grip en geluidsproductie ook informatie over de rolweerstand. Brandstof-efficiënte banden hebben minder energie nodig om te rollen. Dit vertaalt zich uiteindelijk in brandstofverbruik.

 

Hoe is de brandstofefficiëntie beoordeeld?

Brandstofefficiëntie is gewaardeerd van A naar G op de bekende gekleurde schaal van “A” (groen= hoogste brandstof efficiëntie rating) tot G (rood= laagste brandstof efficiëntie rating) D wordt niet gebruikt voor personenauto’s.

Het verschil tussen een A-rating en een G-rating kan leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik met 7,5%. Praktisch gesteld kan het kiezen van autobanden met een “A” label in plaats van autobanden met een “G” label een besparing van meer dan 6 liter brandstof per 1.000 kilometer opleveren. Bij een gemiddelde benzineprijs van € 1,50 per liter levert dit een kostenbesparing op van meer dan € 300 over de levensduur van de banden.

 

Bandenspanning

Autobanden met een spanning van een halve bar te laag kunnen de rolweerstand met maximaal 20% verhogen! Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning, dus het loont de moeite je autobanden maandelijks op de juiste spanning te controleren- doe dit wanneer ze niet te warm zijn. Als je door ruw terrein bent gereden, met veel gaten in de weg of drempels, kun je de banden beter vaker controleren. De specificaties van de fabrikant zijn zichtbaar op de buitenwand van de autobanden of achter de benzinedop.

Volg deze specificaties wanneer je de autobanden oppompt met inachtneming van de gebruikelijke lading in personen. Het is overigens een mythe dat maximaal opgepompte banden véél zuiniger zouden rijden: er is nauwelijks verschil met de voorgeschreven druk (-0,6 liter per 100 km) maar het risico op een klapband neemt toe. Bovendien slijten autobanden met een hoge spanning meer en daarmee neemt de levensduur af. Het aanhouden van de juiste bandenspanning kan een brandstofbesparing van 3 tot 5% opleveren!

 

Profiel

Hoe dieper het profiel, hoe hoger het brandstofverbruik. Een goed profiel verbetert de grip van banden in slecht weer en bij plotseling remmen, maar de gemiddelde stedelijke automobilist heeft niet zoveel grip nodig. Terreinwagens hebben vaak banden met een diep off-road profiel, zogezegd om door de modder heen te ploegen, die het brandstofverbruik aanzienlijk verhogen. Grotere, zwaardere en bredere autobanden veroorzaken meer frictie en hebben dus een hoger brandstofverbruik.

Autobanden die worden gebruikt op raceauto’s, “slicks” genaamd , hebben geen loopvlak en zijn optimaal voor een laag brandstofverbruik. Voldoende profiel verhoogt het brandstofverbruik, maar is noodzakelijk voor grip bij slechte weersomstandigheden en daarom wettelijk verplicht.

Het ontwerpen van een auto duurt jaren en de betrokken ingenieurs rekenen goed door welke autoband het beste bij het model past, en brandstofverbruik is een belangrijk criterium. Maar er worden voortdurend nieuwe autobanden ontworpen voor een betere brandstofefficiëntie, meestal met minder profiel en gemaakt van materialen die minder wrijving genereren en dus minder warmte bij het rijden.

Vraag je bandenspecialist wat voor profiel het beste bij je rijgedrag past.

 

Bandenmaat en velgen

Kleine autobanden op kleine velgen zijn gemakkelijker voort te bewegen in de stad met het vele stoppen en optrekken. Dit komt doordat het geheel minder weegt en minder rolweerstand veroorzaakt dan een zwaardere en grotere band. Op de snelweg geven grotere autobanden wel meer comfort, maar ook daar zal het brandstofverbruik hoger zijn. Het pimpen van je velgen en autobanden zal het brandstofverbruik gemiddeld zo’n 10% doen stijgen.

Het brandstofverbruik kan verbeteren door de beste velg- en bandcombinatie voor uw voertuig te kiezen. Denk hierbij vooral aan lichtmetalen velgen die minder wegen. Overleg met de dealer of andere specialist voordat je de standaardwielen en –bandenmaat wijzigt want over het algemeen zijn de beste autobanden voor optimale brandstofverbruik de autobanden die door de autofabrikant in de gebruikershandleiding worden aanbevolen.

 

Winter

In de winter stijgt je brandstofverbruik met gemiddeld zo’n 10%. Deels komt dit door het opwarmen van je auto om het ijs van de ramen te krijgen, of slechtere aerodynamische prestaties door sneeuw of ski’s op het dak, maar de belangrijkste oorzaak zijn de winterbanden. Winterbanden zijn zachter en hebben een dieper profiel voor betere prestaties in wintercondities, maar dit heeft een hoger brandstofverbruik tot gevolg. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden zo snel mogelijk voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

Uit het voorgaande kun je concluderen dat de autobanden een grote invloed hebben op het brandstofverbruik. Het besteden van meer aandacht aan je autobanden kan flink wat geld besparen!

Hoe houd je je banden in topconditie?

Hoe houd je je banden in topconditie?

Bandenonderhoud staat bij de gemiddelde automobilist niet altijd hoog op het prioriteitenlijstje. Gek eigenlijk, het rijden op slecht rubber is niet alleen illegaal, maar ook nog eens levensgevaarlijk. Wat kun je allemaal doen om je banden in topconditie te houden? We nemen een aantal tips met je door.

Geef je ogen goed de kost

Je hoeft er écht geen expert voor te zijn. Door af en toe een blik op je banden te werpen, onderschep je hopelijk een beschadiging en sluit je vervelende consequenties uit. Hoe ziet de wang van de band er uit? En het profiel? Zoek naar scheuren, bollingen, slijtplekken of verkleuringen. Zie je iets verdachts dan kan je het beste het zekere voor het zekere nemen en een bandenspecialist inschakelen. Trouwens, van het welbekende schopje tegen de banden wordt je niks wijzer, maar het mag natuurlijk wel!

Laat je banden regelmatig roteren

Banden worden vaak verwisseld om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Bij de meeste auto’s zit de motor in het vooronder en dat extra gewicht zorgt voor versnelde slijtage van de voorbanden, tot twee keer sneller zelfs. De meeste autofabrikanten adviseren dat banden elke 10.000 tot 13.000 km worden geroteerd. Wissel je de band met velg, dan ben je over het algemeen met een paar tientjes klaar. Altijd doen dus, want het is zo gepiept.

 

Controleer maandelijks de bandenspanning

Het rijden op banden die goed op spanning zijn voorkomt beschadigingen en vermindert de kans op een slip. Het rijden met lage bandendruk is sowieso niet aan te raden, want het brandstofverbruik schiet omhoog. Kilometervreter of niet, je doet er goed aan om minstens 1 keer per maand de bandenspanning te checken. De aanbevolen bandenspanning is afhankelijk van de auto en staat meestal aangegeven in de binnenzijde van de deur of op de brandstofklep. Overigens, de aangegeven bandenspanning is altijd gebaseerd op een buitentemperatuur van 20° Celsius. Voor elke 10° Celsius afwijking moet je rekening houden met een drukverschil van 0,1 bar.

Neem geen risico met het profiel van de band

Het profiel van een band heeft één cruciale taak: het afvoeren van water. Zo blijft het risico op aquaplaning binnen de perken. Wettelijk dienen autobanden een minimale profieldiepte van 1.6 millimeter te hebben, maar de ANWB raadt zelf aan om bij 2 millimeter al over te gaan tot vervanging. Let op, het wettelijke minimum van 1.6 millimeter profieldiepte geldt voor het gehele loopvlak van de band. De profieldiepte kan je aflezen op de band middels de gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes van de Tread Wear Indicator (TWI). Deze bevindt zich in de middelste hoofdgroef. Je kan ook een profieldieptemeter gebruiken. Dit heeft als grootste voordeel dat je het profiel op meerdere plekken op de band kan checken en dus niet alleen in de hoofdgroef. Voor minder dan € 10 heb je er al één.

 

Laat je auto uitlijnen

Het kan voorkomen dat de wielstanden enigszins uit het lood worden geslagen, bijvoorbeeld als je een stoeprand hebt geraakt. Zo’n afwijking is te merken in het rijgedrag van de auto of wellicht voel je een vibratie in het stuurwiel. Als de banden niet loodrecht op het asfalt staan zal het loopvlak ongelijkmatig contact maken met het wegdek, waardoor banden ook ongelijkmatige slijten en prematuur moeten worden vervangen. Het uitlijnen van een auto is niet gecompliceerd. Het duurt over het algemeen slechts 30 minuten en kost meestal tussen de € 60 en €120, afhankelijk van de auto. Door je voertuig regelmatig uit te lijnen houd je de banden in topconditie.

 

Correcte opslag

Grote kans dat je gebruik maakt van zomer- en winterbanden. Dat betekent dat je banden periodiek in opslag gaan, wellicht gewoon thuis. Rubber is een natuurproduct en weersomstandigheden kunnen het rubber aantasten. Rubber banden dienen in het donker opgeslagen te worden en idealiter wordt het in de opslag niet warmer dan 15° Celsius. Winterbanden zelf opslaan is derhalve niet altijd een goed idee, zeker als je je realiseert dat het in een gemiddelde schuur of garage flink warm kan worden.

Wilt u toch uw banden zelf opslaan, leg ze dan weg zonder dat ze vervormen. Hou oplosmiddelen, oliën of vetten op gepaste afstand.

 

Kies de juiste band

Elke band heeft naast de velg- en breedtemaat ook een draagvermogen index. Deze wordt uitgedrukt in een getal tussen de 63 (maximale draagvermogen per band = 272 kg) en 112 (1120 kg per band). Een regelmatig (zeer) zwaar beladen personenauto dient dus op rubber te staan met voldoende draagvermogen om overmatige slijtage te voorkomen. Het klinkt als een dooddoener maar toch gebeurt het regelmatig dat de verkeerde band is gemonteerd – de juiste bandenmaat is dus van essentieel belang.

Voor een volledige uitleg over hoe je een band kan ‘lezen’ heeft Kwik-Fit een handig artikel geschreven.

Uiteindelijk, zal je met deze tips niet alleen geld besparen, maar ook met een veiliger gevoel de weg op gaan. Veel probleemloze kilometers toegewenst!

Waarom auto lease de toekomst is

Waarom auto lease de toekomst is

De wereld van nu staat volop in het teken van verandering. We worden iedere dag blootgesteld aan innovaties en veranderingen. Niet zo gek dus dat hierdoor ook onze voorkeuren ‘mee veranderen’. Tientallen jaren geleden waren auto’s nog schaars en vandaag de dag hebben de meeste huishoudens zelfs twee auto’s tot hun beschikking. We zijn er inmiddels zo aan gewend, dat we een auto niet meer als luxe zien, maar als noodzakelijk. Maar dit brengt natuurlijk ook (grote) financiële verplichtingen met zich mee.

 

Leasen is de oplossing

Het kopen van een auto brengt vanzelfsprekend financiële verplichtingen met zich mee. Leasen is een prima alternatief! Je betaalt een vast bedrag per maand, waardoor die grote financiële verplichting wegvalt die je anders wel zou hebben bij het kopen van een auto. Zo kun je dus toch in die nieuwe auto rijden, terwijl je het volledige bedrag nog niet bij elkaar gespaard hebt! Niet zo gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor een lease auto.

 

Voordelen lease

Lease heeft meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen het vaste bedrag per maand ten opzichte van het kopen van een auto is gunstiger. Uitzoeken welke verzekering bij je past, hoeveel wegenbelasting je moet betalen en het onderhoud van de auto worden bij lease allemaal geregeld door de leasemaatschappij. Dat is wel zo handig toch? Een van de leukste voor-delen is toch wel dat je altijd in een nieuwe auto rijdt. En krijg je onverhoopt schade of een ongeluk? Dan verloopt de afhandeling hiervan ook altijd via de leasemaatschappij.

 

Waar moet je op letten?

Vooral voor particulieren is het belangrijk om op een aantal zaken te letten. Kies voor een fijne auto voor een aantrekkelijke prijs. Zorg ervoor dat de risico’s zo klein mogelijk en kies voor de mogelijkheid voor tussentijdse afkoop, dan zit je nergens aan vast. Leaseauto’s zijn vaak moderne en zuinige auto’s die voorzien zijn van een fijne geluidsinstallatie en airco. Heb je nooit durven dromen van een mooie, dure auto? Dat kan nu wel! Want voor een heel aantrekkelijk bedrag per maand rijd je al in een Mercedes c klasse lease auto!

Tweedehands auto’s verkopen

Tweedehands auto’s verkopen

Bent u in het bezit van een tweedehands auto die u wilt verkopen, maar verloopt de verkoop via de bekende kanalen zoals Marktplaats of de auto dealer niet zoals gewenst? Dan zijn er een aantal alternatieven die uitkomst kunnen bieden. Een van die alternatieven is de autosloop. Hoewel veel mensen er misschien niet direct bij stilstaan, kopen autosloperijen ook tweedehands auto’s. In de eerste plaats omdat de onderdelen van tweedehands auto’s waardevol kunnen zijn. Daarnaast veranderden de sloperijen in de loop der jaren van autodemontagebedrijven in autobedrijven die, naast de verkoop van auto onderdelen en oud ijzer, ook tweedehands auto’s aanbieden.

Wat kan ik verwachten bij de sloop?
Het voordeel van de sloop is dat de staat van uw auto “minder” belangrijk is. Handelaren, dealers en particuliere kopers via marktplaats zijn voornamelijk geinteresseerd in auto’s die in goede staat verkeren. Een in goede staat verkerende auto is daarom makkelijker te verkopen. Echter, het kan natuurlijk gebeuren dat uw voertuig in de loop der jaren schade heeft opgelopen, dat er onderdelen niet meer naar behoren werken of dat er andere mankementen zijn. Op zo’n moment biedt de sloop uitkomst. Zij kijken namelijk niet alleen naar de waarde van het rijdende voertuig, maar ook naar de waarde van de losse onderdelen die zij kunnen hergebruiken. De prijs die zij betalen hangt daarom af van de staat waarin de auto verkeert en varieert van enkele tientallen euro’s tot soms wel duizenden euro’s. Een bijkomend voordeel is dat de sloperij vaak over de mogelijkheid beschikt om uw auto bij u thuis op te komen halen, terwijl de dealer of handelaar misschien zal verzoeken om de auto te brengen. Dit voordeel is vooral aan de orde als uw auto zich niet langer mag (apk verlopen) of kan (motor kapot etc.) bevinden.

Bronnen:

https://www.autosloperij.nl/tweedehands-auto-verkopen/

https://www.alleautosloperijen.nl/autosloperij/tweedehands-auto-verkopen-aan-de-sloperij/

Voertuig stalling na een ongeval

Voertuig stalling na een ongeval

Vaak is het zo dat er bij een bergingsbedrijf ruimte is om auto’s, vrachtauto’s maar ook campers en caravans te stallen. Deze stallingen zijn vaak beveiligd en hier kan je auto dus voor langere tijd veilig staan. Je hebt verschillende soorten stallingen, bijvoorbeeld binnen, buiten of in een garagebox. Het kan zijn dat na het verslepen van je auto het nodig is deze voor een tijd te stallen, dit kan dan makkelijk bij hetzelfde bedrijf. Het is mogelijk om de stalling bijvoorbeeld alleen in de winter te gebruiken als je je motor niet gebruikt. Als er reparaties gedaan moeten worden aan het voertuig dan zal deze uit de stalling verplaatst moeten worden naar een garage, de auto kan alleen geparkeerd worden in de stalling. Daarnaast kun je bij sommige stallingen het voertuig maar een keer komen halen, waar het bij andere mogelijk is de auto onbeperkt te halen en brengen.

Stalling na de berging van een auto
Na het bergen van een kapotte auto kan het bergingsbedrijf je auto tijdelijk stallen. De eerste drie dagen stallen van je auto zit vaak bij de berging inbegrepen. Wil je de auto langer dan vier dagen laten staan bij de berger, dan ben je zelf verantwoordelijk voor de kosten. Geef van tevoren aan wat de bedoeling is met de auto na het wegslepen zodat het bergingsbedrijf weet waar de auto heen moet. Als er geëvalueerd moet worden wat de schade is aan een auto wordt dat meestal ook gedaan tijdens die drie dagen stalling. Een verzekeringsexpert komt langs om de auto te taxeren en er kan daarna besloten worden wat er met het voertuig moet gebeuren.

Bron: https://www.bergingsbedrijf.nl/berging/berichten/wat-doet-een-bergingsbedrijf-of-autosleepbedrijf/

M-Sport presenteert Ford Fiesta WRC voor 2017

M-Sport presenteert Ford Fiesta WRC voor 2017

Nu Volkswagen zich heeft teruggetrokken blijven er nog maar drie merken over in het WRC. Hyundai en Citroën hebben hun nieuwe rallywapen al gepresenteerd. Ford volgt met deze brute Fiesta WRC.

Eigenlijk is het M-Sport dat de Fiesta WRC voor het 2017-seizoen wereldkundig maakt, een van de deelnemende equipes dat als fabrieksteam voor Ford uitkomt in het WRC. Het bijzondere is dat de Fiesta WRC is gebaseerd op de nog maar pas onthulde Fiesta. Dit houdt in dat M-Sport al zeer vroeg bij het ontwikkelen van dat model betrokken was en zich maximaal heeft kunnen richten op het creëren van een kampioensauto. Malcom Wilson, teambaas bij M-Sport, heeft dan ook veel vertrouwen in zijn nieuwe speeltje.

Schone lei
Vanaf 2017 kent het WRC diverse nieuwe regels. In zekere zin beginnen de deelnemende teams met een schone lei en geldt sterk het credo ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. De Fiesta WRC mobiliseert in elk geval 380 pk en 450 Nm, afkomstig van een 1.6 liter viercilinderturbo. Tegelijk ligt het wagengewicht 25 kilogram lager dan voorheen en is de aerodynamica grondig aangepakt en verbeterd. Vond je de Hyundai i20 WRC al extreem, de Fiesta WRC lijkt nog een stapje verder te gaan.

Omgekeerde situatie
Moet in de Formule 1 het team van Mercedes-Benz prompt opzoek naar een nieuwe rijder vanwege het plotselinge stoppen van Nico Rosberg, in het WRC is het regerend kampioen Sébastien Ogier die opzoek moet naar een andere werkgever omdat Volkswagen de WRC-helm aan de wilgen heeft gehangen. Of Ogier naar M-Sport vertrekt is niet bekend. Wel dat hij al eventjes heeft kunnen proeven van de nieuwe Fiesta WRC.

Opnieuw 3.0 benzine en TDI voor SQ5

Opnieuw 3.0 benzine en TDI voor SQ5

Hoewel we op de officiële mediasite van Audi nog de reguliere Q5 zien staan, staat er bij twee foto’s SQ5 in de beschrijving. Eén is gelabeld als SQ5 TDI (foto 1) en de andere als SQ5 3.0 TFSI. Het lijkt er dus sterk op dat er in Ingolstadt een vervolg op de sportiefste Q5 wordt voorbereid.

De 3.0 TFSI als krachtbron in de SQ5 benzine kennen we al van de vorige generatie. In de SQ5 is die goed voor een vermogen van 354 pk. Hier in Nederland kennen we de SQ5 echter alleen met de 313 pk sterke 3,0-liter TDI en de SQ5 Plus met 340 pk. De 3.0 TFSI lijkt dus terug te keren, maar welke turbodiesel zijn opwachting maakt, is dus nog even onduidelijk.

Hoewel Audi de komst van de nieuwe SQ5 nog niet bevestigt, lijkt het er toch sterk op dat het gaat gebeuren: “Officieel zeggen we nog niets over de komst van de SQ5. Maar gezien het succes van de vorige SQ5 ligt het niet voor de hand om er mee te stoppen.” We wachten af.