Autonieuws

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

Met de auto op vakantie? Voorkom pech met deze tips!

U gaat waarschijnlijk bijna op vakantie en dan moet uw auto natuurlijk wel in tip top conditie zijn, zodat u onderweg geen pech krijgt. Dat is niet de start van een vakantie die u in gedachten had. Uit ervaring weten wij, helaas, hoe vervelend het is om met de auto stil te staan op de Duitse of Franse snelwegen. Gelukkig voor u hebben wij verschillende tips die ervoor zorgen dat u met een gerust gevoel op vakantie gaat. Met deze kleine checks kunt u met een gerust hart duizenden kilometers rijden naar uw vakantiebestemming.

 

Rijd even langs bij uw vakgarage

Gaat u ver rijden? Ga twee weken van tevoren even langs bij uw garage, zodat uw garagehouder kan kijken of er onderhoud nodig is. Mocht dit het geval zijn wilt u waarschijnlijk weten wat hij of zij allemaal aan uw trouwe ros gaat vervangen of repareren als het nodig is. Hierdoor weet u zeker dat u geen extra geld uitgeeft als u uw onderhoud laat uitvoeren. Er zijn namelijk bepaalde klusjes die u zelf ook best thuis kunt uitvoeren.

 

Een extra beurt voor uw auto naast de APK

U heeft waarschijnlijk ieder jaar een APK keuring om ervoor te zorgen dat u legaal de weg op mag, maar dit extra onderhoud kan nooit kwaad. Hieronder zullen wij voor u een lijstje maken wat de belangrijkste kleine en grote onderhoudsbeurten zijn die u het best kunt laten uitvoeren door uw vakgarage.

 

Goed zicht is van essentieel belang

U verwacht het waarschijnlijk niet, maar één van de belangrijkste zaken waar u het best even naar kunt laten kijken of kunt laten vervangen is de vooruit. Een voorruit laten vervangen kan het verschil betekenen tussen goed zicht of slecht zicht op weg. Zeker bij regen, hagel of sneeuw wilt u zeker zijn van goed zicht. U moet er niet aan denken dat u geen goed zicht heeft, omdat u uw voorruit niet hebt laten vervangen voordat u op vakantie bent gegaan. Wij adviseren dan ook om dit tijdig in Nederland te laten doen, dit scheelt u veel geld en gedoe.

 

Goede ruitenwissers voor een veilige reis

Als u dan toch de voorruit laat vervangen kunt u daarnaast ook de ruitenwisser laten vervangen. U gaat waarschijnlijk alleen uit van zonnig weer, maar ook in de warme landen kan het soms met bakken uit de hemel komen. De ruitenwissers laten checken en ruitenwissers vervangen is dan heel belangrijk. Zoals hierboven beschreven is uw zich op de weg natuurlijk heel belangrijk. De ruitenwissers spelen hier een essentiële rol in, ze zorgen ervoor dat u veilig de weg op kunt gaan.

 

Overige service beurten om even te checken

Ook de ander onderhoud kunt u het best even laten uitvoeren door uw vakgarage. Enkele van deze onderhoudswerkzaamheden zijn de volgende:

  • Airco service
  • Uitlaat vervangen
  • Airco onderhoud
  • Olie verversen
  • Banden check
  • Overige service beurten

 

Fijne reis en bon voyage

De dag voor vertrek raden we u nog aan om de bandenspanning te controleren. Pomp uw band op tot de aangegeven BAR in uw onderhoudsboekje. Hierdoor rijdt u zorgeloos naar uw vakantiebestemming toe.

Waarschijnlijk zijn al deze kleine onderhoudsbeurten en grote onderhoudsbeurten niet altijd voor u van toepassing, maar it’s better to be safe than sorry! Daarnaast is het ook fijn om te weten dat er met uw auto onderdelen en de gehele auto niks mis is.

Wij wensen u een heerlijke vakantie, bon voyage!

Zekerheid met private lease

Zekerheid met private lease

Hoe vindt u betrouwbare aanbieders van Private Lease?

Private lease is in opkomst. Dat betekent veel nieuwe toetreders tot de markt voor particuliere lease. Veel van deze nieuwe toetreders hopen een graantje mee te pikken van deze groeiende markt. Dat is goed, want concurrentie leidt tot lagere prijzen en betere voorwaarden waar u de vruchten van plukt. Maar tussen al die nieuwe toetreders zitten ook minder betrouwbare leasemaatschappijen. Leasemaatschappijen met onduidelijke, ondeugdelijke of oneerlijke voorwaarden. Om u te helpen om onderscheid te maken tussen betrouwbare en malafide leasemaatschappijen is het Keurmerk Private Lease opgezet.

 

Zekerheden van het Keurmerk Private Lease

Leasen bij een leasemaatschappij die, zoals XLEasy, voldoet aan het Keurmerk Private, is veilig, verantwoord en vertrouwd. In dit keurmerk worden in ieder geval de volgende onderwerpen goed geregeld:

  • Het vaste maandbedrag dekt alle vaste kosten van de auto, zoals: afschrijving, rente, wegenbelasting, verzekering, pechhulp, reparatie en schadeafhandeling. Alleen de variabele, zelf te beïnvloeden kosten, zoals brandstofkosten, parkeerkosten en eventuele boetes moet u zelf betalen.
  • Heldere en eerlijke voorwaarden die zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond.
  • U heeft altijd 14 dagen bedenktijd na het ondertekenen van het leasecontract. Zo kunt u binnen twee weken, zonder opgave van redenen, alsnog van uw leasecontract af.
  • Klachten worden afgehandeld door een onafhankelijke geschillencommissie.
  • U heeft nooit een hoger maandbedrag dan u financieel kunt dragen.

 

Veilig, verantwoord en vertrouwd leasen met het Keurmerk Private Lease

Overweegt u private lease? Oriënteer u dan goed op de verschillende aanbieders. Kies voor een aanbieder met het Keurmerk Private Lease, dan weet u zeker dat u veilig, verantwoord en vertrouwd leaset.

De Ins en Outs van Formule 1

De Ins en Outs van Formule 1

Formule 1, officieel de FIA Formula One World Championship, wordt beschouwd als de meest prestigieuze autorace ter wereld. Afgezien van het wereldkampioenschap voetbal en de Olympische Spelen, die slechts om de vier jaar plaatsvinden, telt het publiek dat naar een Grand Prix kijkt zo’n half miljard mensen -meer dan naar welke andere sport dan ook. Nu ons nationale talent Max Verstappen hoge ogen gooit, zal iedere Nederlander zich wat moeten verdiepen in “F1” om de geïnteresseerde vragen om inside information op de camping in Frankrijk te kunnen beantwoorden deze zomer. Waar gaat dit gemotoriseerde vierwielige gevecht over en wat verklaart deze fenomenale populariteit?

 

High tech Racestallen

Via Pixabay

De Formule 1 wordt gecontroleerd door het Franse Fédération Internationale de l’Automobile, kortweg FIA. De regels voor de sport (de “Formule” in Formule 1) zijn aanzienlijk veranderd sinds de inauguratie van het Wereldkampioenschap in 1950, maar het blijft de meest uitdagende test van mens en machine (de “1” in Formule 1) binnen de grenzen van de bestaande technologie. De auto’s zijn lichtgewicht, aerodynamisch, extreem snel – en behoren tot de moeilijkst te beheersen van alle races. Formule 1 gaat over moderne strijders die vechten in de meest “high-tech” omgevingen. Het is onvoorspelbaar, opwindend, gevaarlijk en verslavend.

Een Grand Prix-auto van de huidige generatie weegt 600 kg incl. piloot en wordt aangedreven door een 3-liter motor die 800 pk produceert en beperkt is tot 15.000 rpm (een normale auto heeft 125-150 pk en maximum toerentallen van 5.000-6.000 rpm). Het kost niet veel verbeeldingskracht om te realiseren dat zo’n vermogen-gewichtsverhouding zich vertaalt in formidabele prestaties: 0 tot 100 in 2 seconden, 0-300 in 10 seconden, op rechte stukken snelheden van zo’n 360 km/h en centrifugaal krachten in de bochten van maximaal 4G (vier keer de zwaartekracht). De rijkste racestallen met een begroting van zo’n 400 miljoen euro zullen meestal de beste prestaties leveren, maar een kleine stal met een goede uitvinding kan natuurlijk hoge ogen gooien.

Van de 21 races dit seizoen (waarvan 9 in Europa) zijn er tot dusver 6 gereden en zoals verwacht staat regerend kampioen Mercedes bovenaan. Hun ontwerp is een duidelijke evolutie van het W08 model van vorig jaar, die met een oppermachtige V6-brandstofmotor met turbo en hybridetechniek die de naaste concurrenten Renault en Ferrari vooralsnog ver achter zich laat.

Red Bulls motorsportbaas Helmut Marko heeft een “snelle en betrouwbare motor” geëist na de Grand Prix van Bahrein die voor zijn team vroegtijdig eindigde: Daniel Ricciardo kreeg motorproblemen kort nadat Max Verstappen al uitgevallen was na een aanrijding. Ricciardo zei dat het Bahrein-weekend een voorbeeld was van hoe de F1 soms “hartverscheurend” is en ook Red Bull-teamchef Christian Horner noemde het een “zeer frustrerende” race. De relatie van Red Bull met Renault is al een tijdje aan het verslechteren en er waren vorig jaar sterke aanwijzingen dat deze na 2018 zou kunnen eindigen. Toro Rosso, het juniorenteam van Red Bull, heeft sinds dit jaar de Renault- motoren al vervangen door Honda-motoren van McLaren.

Max Verstappen is de getalenteerde zoon van Jos Verstappen die als niet zo getalenteerde F1 coureur in de jaren ’90 vooral faam maakte met zijn onvermoeibare zoektochten naar de grindbak. Max was de jongste F1 coureur ooit toen hij in 2015 de GP van Oostenrijk reed voor Red Bull: met zijn 17 jaar mocht hij destijds nog geen auto besturen op de openbare weg. Sindsdien heeft hij 12 keer het podium gehaald en won in Spanje (2016), Maleisië en Mexico (2017). Dit jaar heeft Max tot dusver slechts 1 keer het podium gehaald, niet alleen door panne maar ook vanwege een aantal forse fouten, met name de botsing met teammaat Ricciardo in Azerbeidzjan was dramatisch. Niemand twijfelt aan zijn talent; in dit seizoen moet hij laten zien dat hij tegenslagen kan verwerken én ervan kan leren- make or break.

 

Maar hoe worden deze beestachtige auto’s op de weggehouden?

Pirelli levert voor alle racestallen de bandencombinaties voor alle sessies van een raceweekend. De banden hebben een kleurcodering op de zijkant zodat de kijker de bandenstrategie kan volgen. Hoe zachter de band, des te beter is de grip van de slicks: Hypersoft (roze), Ultra soft (paars), Super soft (rood), Soft (geel), Medium (wit), Hard (ijsblauw) en Extra hard (oranje). Hoewel de hypersofts in theorie de snelste banden zouden moeten zijn, is het niet ongebruikelijk dat ultrasofts of zelfs softs sneller kunnen zijn in bepaalde omstandigheden. Teams houden rekening met bandgegevens, strategie, simulatiegegevens, feedback van de coureur en tal van andere factoren om te beslissen welke band op dat moment het beste is. Bij natte weersomstandigheden wordt er met banden gereden met profiel: intermediate banden (groen) die 25 liter per seconde afvoeren zijn te gebruiken op een nat of opdrogend parcours en full wets (blauw) die 60 liter per seconde kunnen afvoeren voor als het regent.

 

Driedaagse weekenden

De Zuid-Europese invloeden zien we ook terug in een Grand Prix weekend, dat 3 dagen duurt.

Vrijdag: op deze dag zijn twee oefensessies en de teams en piloten gebruiken deze sessies om het parcours te leren, nieuwe onderdelen te testen en de wagen af te stellen.

Zaterdag: een derde en laatste oefenronde wordt gebruikt om de wagen fijn af te stellen. Kort daarna wordt de kwalificatie gereden om de startvolgorde van alle auto’s voor de race te bepalen; de eerste plek “Pole position” kan een groot voordeel geven in races op bijvoorbeeld een straatparcours zoals Monaco waar inhalen erg moeilijk is.

Zondag- Racedag: als er geen last-minute boetes of buitengewone omstandigheden zijn dan stellen de coureurs hun auto’s op volgens de kwalificatieorde. Wanneer de startlichten uitgaan, gaan de auto’s van start en dan is het lot aan zet om te bepalen wie de geblokte vlag als eerste ziet. Tijdens de race beslissen teams wanneer ze hun coureurs naar de pitstop moeten halen om banden te wisselen, en afhankelijk van hoe de competitie op het parcours presteert, kan de timing van pitstops en evt. vooruitzichten op baancondities door komende regen bepalend zijn in de race.

F1 is opgesplitst in twee kampioenschappen: voor coureurs en constructeurs. Het constructeurskampioenschap worden berekend door het optellen van punten behaald in elke race door elke bestuurder van de betreffende racestal. Aangezien een coureur zonder perfecte auto geen race zal winnen zal de wereldkampioen normaal gesproken ook de winnende racestal vertegenwoordigen.

Gezien Verstappens talent en bravoure zien we met vertrouwen 3 overwinningen tegemoet dit seizoen! Geen wereldkampioen dit jaar, ok, maar dat kan snel veranderen gezien de toewijding van Red Bull aan extreme sports.

Column: Mijn oude, vertrouwde diesel

Column: Mijn oude, vertrouwde diesel

Deze column is geschreven door Jur Schotpoort.

We weten het nog als de dag van gister, althans ik. Het was een prachtige zomerdag, de zon scheen en de lucht was kraakhelder. Als kleine jongen werd ik mee naar buiten getrokken. En daar stond ze dan, zo stoer en zelfverzekerd als ze was. Haar exterieur glinsterde, zo onbedoezeld. Mijn vader opende het portier en ik hoorde zorgwekkend: “Pas je op jongen, met die bekleding”.

Eenmaal achterin gekropen, vol met verwachting en adrenaline startte hij zijn grote liefde. Al mijn zintuigen sloegen op hol. De smaak en de geur van koude brandstof deden wat met mij. Het leek alsof een engeltje over mijn tong piste. Wanneer het pedaal werd ingetrapt en haar voorgevel leek op te stijgen, verstijfde ik.

Een oude cassette ging haar gleuf in en we reden de hele dag onder de blauwe hemel. Nostalgie.

Het is voor veel mannen, onder andere mijzelf, nog steeds een droom om zo’n klassieke auto te mogen bezitten. Het blijkt namelijk dat één op de vijf mannen meer geniet van zijn wagen, dan van zijn vrouw. Ben ik dan de enige die onwel wordt bij de gedachte om straks elektrisch te rijden? Dat is alsof ik na 20 jaar mijn vrouw moet inruilen voor een ‘iets wat mindere versie’.

Ook zeggen we gedag tegen een stukje historiek. Onze kleinkinderen weten straks niet meer hoe de drijfmachine van een oude JEEP klinkt. Krijgen ze daar dan op school les over straks? Oké, het zijn vervuilers. We weten allemaal – groot of klein, jong of oud – dat de uitlaatgassen slecht zijn. Maar laten we even stil staan bij die vliegende machines in de lucht. En dan nog te bedenken dat zij meer geluidsoverlast veroorzaken dan mijn pruttelende diesel.

Ik word verdrietig bij de gedachte. Vrijheid zal niet meer hetzelfde zijn en 80’s hits zullen nooit meer hetzelfde klinken. Hollywood-acteurs en actiefilms zullen nooit meer zo ruig zijn. Zie je het al voor je, Silvester Stallone in een geluidloze Tesla?

Helaas ben ik geen politicus en zal mijn standpunt niet doorkomen in de Tweede Kamer, maar ik wil jullie wel een tip meegeven. Laten we genieten van onze geliefdes. Laten we ze berijden zolang het nog kan. Geniet. Voordat we het weten is het over.

De Toekomst van de Auto-Industrie: Ademende Banden en Zonne Energie

De Toekomst van de Auto-Industrie: Ademende Banden en Zonne Energie

De nabije toekomst biedt enkele verrassende vernieuwingen, zoals een auto die nooit hoeft te tanken en thuis op de oprit je huis van stroom voorziet, en een autoband waar mos in groeit, met kunstmatige intelligentie die zijn eigen elektriciteit genereert.

 

Oxygene

Op de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” van vorige maand werd een nieuwe band van het in Ohio gevestigde bedrijf Goodyear gepresenteerd: Oxygene. Volgens CEO Chris Delaney (Europa, MO & Afrika) is deze band het antwoord op onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waaruit bleek dat 80% van de wereldbevolking in verstedelijkte gebieden leeft waar de hoeveelheid luchtvervuiling schadelijk voor de gezondheid is. “In 2050 leeft 2/3 van de wereldbevolking in steden en de infrastructuur zal veel intenser gebruikt worden. Intelligent en groen gebruik van deze infrastructuur is dé grote uitdaging voor stedelijke groei en mobiliteit”- aldus Delaney.

Deze 3D-geprinte conceptband van bandenfabrikant Goodyear gebruikt levend mos om vocht van de weg te absorberen, en zet het via fotosynthese om in zuurstof. De behuizing is van gerecycled rubberpoeder, en in de zijwand groeit het levende mos. Omdat de band een solide 3D-geprinte structuur is, wordt het risico van lekke banden geëlimineerd. Het proces van het 3D-printen van banden is geen revolutionair concept op zich – Michelin gebruikt hetzelfde proces in de airless Vision-conceptband – maar het geeft wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden van dit toekomstige productieproces.

Net als de Vision-conceptbanden is Goodyear’s Oxygene ook airless en kan niet lek stoten. Dankzij de open structuur en loopvlak kan de band het vocht en water van het wegdek absorberen en circuleren (Athene in de zomer?). Licht bereikt het mos door een transparante laag, waardoor de fotosynthese kan plaatsvinden en kooldioxide in zuurstof kan worden omgezet.

Door CO² om te zetten in zuurstof, genereert het wiel gelijkstroom, die als krachtbron dient voor de elektronische functies van de band, zoals de kunstmatige intelligentie en sensoren, die met een systeem genaamd LiFi draadloos communiceren met andere auto’s en voertuiginfrastructuur. Oxygene maakt gebruik van dit communicatiesysteem met zichtbaar licht (LiFi) voor draadloze verbinding met hoge capaciteit. Dankzij LiFi kan de band verbinding maken met The Internet of Things, waardoor gegevensuitwisseling van voertuig-tot-voertuig (V2V) en voertuig-tot-infrastructuur (V2I) mogelijk wordt, wat van cruciaal belang is voor intelligente mobiliteitsbeheersystemen. De band heeft ook een dynamische lichtstrip in de zijwand die van kleur verandert om andere weggebruikers te waarschuwen voor bijzondere verrichtingen, zoals achteruit rijden of remmen.

Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo’n 4000 ton CO² zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren en zo de kwaliteit van het leven verbeteren- een mooie toekomstvisie voor autobanden!

 

Lightyear one

Via: Lightyear

Het Solar Team uit Eindhoven, beroemd geworden in de Bridgestone World Solar Challenge met de “familieauto Stella” die rijdt op zonne-energie heeft onlangs een prijs voor klimaatbeheersing gewonnen met een nieuwe conceptauto, de Lightyear One, die alleen de zon als krachtbron gebruikt en als een normale auto de weg op kan. Vele fabrikanten hebben al getest met het gebruik van zonne-energie, zoals Toyota en Ford, maar de resultaten waren zo mager dat het als niet levensvatbaar werd gezien. Het is de Eenhoorn van de futuristische auto’s: de wijzen onder ons weten dat ze bestaan, maar niemand heeft er ook maar ooit één gezien.

Totdat er vorig jaar in Australië een trein begon te rijden op zonne-energie, en daarmee werd het bewijs geleverd dat zonne-energie wél een serieuze krachtbron voor transport kan zijn. CEO Lex Hoefsloot van het bedrijf Atlas stelt dat de Lightyear One een reikwijdte van 800 kilometer heeft, en door zich voortdurend op te laden met zonne-energie hoeft er pas gestopt te worden voor opladen (1 uurtje geeft je 40 km) na zo’n 1200 kilometer- in gebieden met weinig zon. Als het zonnetje schijnt kun je doortouren tot dat écht goede kebabzaakje aan de andere kant van de Bosporus. Hiermee maken 5 bevlogen ingenieurs uit Eindhoven een auto waarvoor geen aanleg en onderhoud van een infrastructuur voor het leveren van energie nodig is- ideaal voor ontwikkelingslanden.

In vergelijking met de huidige concurrenten is deze reikwijdte enorm. Het Tesla S-Model heeft met een accu van 100 kWh een maximale reikwijdte van 613 km en Lucid Motors claimt 644 km met zijn 130 kWh model. Tenzij de batterijtechnologie revolutionair is, zal de Lightyear een groot batterijpakket nodig hebben, en daarmee wordt het een zware auto. Té zwaar om nog door zonnekracht aangedreven te kunnen worden.

Dat brengt ons bij de voornaamste energiebron van de Lightyear: zonne-energie. Het probleem met de huidige fotovoltaïsche technologie is dat zonnepanelen een maximale efficiëntie van 30-33% geven. Dat betekent dat minder dan een derde van het ontvangen zonlicht wordt gebruikt om elektronen te verplaatsen. Hoewel er veel doorbraken op het gebied van zonne-energie zijn geweest, zijn ze meestal niet bruikbaar buiten de laboratoria.

Eén zo’n doorbraak was een ingenieus systeem dat een infrarood laag onder de zonnecellen gebruikte om de warmte van de zon op te vangen waarmee de efficiëntie tot ongeveer 80% werd verhoogd. Dus hoe gaat de Lightyear One zoveel km uit een kWh halen? Als we naar Atlas’ ervaring met de Stella Lux kijken, dan is het antwoord is gewicht, aerodynamica en technologie. Het gewicht van de Stella Lux is slechts 375 kg en de aerodynamica maakt er een lelijk ding van (dat is zichtbaar opgelost met de Lightyear One), maar de auto voldoet aan alle veiligheidseisen. De Stella had 381 zonnecellen op 8m2 paneeloppervlakte: dat is een grote auto, maar alleszins haalbaar.

Daarnaast kan de zonne-energie die wordt verzameld door de panelen van je Lightyear One kan ook gebruikt worden voor je huis en apparaten.

Vanaf het einde van dit jaar kun je intekenen op 1 van de 10 auto’s die in 2019 geproduceerd worden voor een prijs van €119.000 (ex. BTW). In 2020 gaat de productie naar 100- het lijkt niet veel maar Atlas kan zo de nodige ervaring als producent opdoen, denk hierbij aan het oplossen van kinderziektes en praktische oefeningen zoals onderhoud.

Gezien de know-how van Atlas nemen wij de komst van de Lightyear One serieus- met een Chinese partner zal massaproductie snel genoeg kunnen beginnen, en rond 2030 kun je met de Lightyear met Oxygene banden naar hartenlust rondtoeren- de natuur zal je bedanken!

 

Top 10 duurste auto’s aller tijden

Top 10 duurste auto’s aller tijden

Tegenwoordig worden er steeds duurdere en snellere auto’s gemaakt met steeds meer pk’s. Dit was terug te zien op de Geneva motor show in 2018. Meerdere bestaande merken, maar ook nieuwe merken lieten hun creaties tonen. Vele van deze hypercars stijgen ver boven de miljoen euro. Toch zijn een aantal klassiekers veel meer waard dan deze hypercars. Wij hebben voor jou de top 10 duurste auto’s op een rijtje gezet.

 

10. 1937 – Bugatti type 57 Coupe Atalanta

We trappen de lijst af met een Bugatti type 57. Dit Type werd gemaakt van 1934 tot 1940. De auto is ontworpen door Jean Bugatti, de zoon van de oprichter van Bugatti. De Type 57 heeft in 1937 en 1939 de 24-uursrace van Le Mans, Beide jaren gereden door Jean-Pierre Wimille. Een echte race klassieker en vooral een prachtige auto. Door de zeldzaamheid van de auto is de geschatte waarde 4 miljoen dollar

 

9. 1962 – Ferrari 330 Tri / LM Testa Rossa

Op dit moment is dit een van de gewildste auto van het merk Ferrari, maar voor weinigen weggelegd. De Ferrari Testa Rossa werd bestuurd door de racelegendes Phil Hill en Oliver Glendebien. RM Auctions noemde het de beroemdste sport raceauto ooit gemaakt. Tevens was het de laatste race to van Ferrari die voorwielaandrijving had en de laatste die de 24 uur van Le Mans won met voorwielaandrijving. De waarde van de auto wordt geschat rond de 7 miljoen dollar.

 

8. 1965 – Shelby Cobra Daytona Coupe

Shelby had dit model ontwikkeld om te concurreren tegen het Italiaanse merk Ferrari en zijn 25 GTO. In totaal zijn er maar 6 auto gemaakt van dit type tussen 1964 en 1965. Waardoor dit type op dit moment heel veel waard is. De geschatte waarde is iets meer dan 7 miljoen euro.

 

7. 1939 – Mercedes-Benz 540K

Deze auto is ontwikkeld aan het begin van het nazi rijk. Tijdens de oorlog is deze auto opgeborgen door een rijke kunst dealer uit Berlijn en was in 1949 tevoorschijn gekomen en werd lange tijd gebruikt door diplomaten uit de sovjet unie. Een auto met geschiedenis heeft ervoor gezorgd dat de auto laatst 7 miljoen euro heeft opgebracht.

 

6. Bugatti Type 41

In de top 10 staat nog een geweldige klassieker waar er nog maar paar van zijn. Type 41 is bekend onder de naam Royale. Er zijn in totaal maar 6 gemaakt met elk een uniek carrosserie. Door de zeldzaamheid heeft een model laatst 10 miljoen dollar opgebracht op een veiling.

 

5. 1931 – Duesenberg Model J Murphy-bodied coupe

De Duesenberg Model J is was een personenauto met 265 pk en gaf de auto een snelheid van 187 km/h. De auto is ooit verkocht voor meer dan 10 miljoen dollar.

 

4. 1961 – Ferrari GT California Spyder SWB

Er zijn slecht 56 modellen gemaakt van dit type, Op een veiling heeft deze prachtige auto een bedrag opgehaald van 11 miljoen dollar.

 

3. 1957 – Ferrari 250 Testa Rossa

Dit model was de heer en meester in hun raceklassen. En was de voorloper van legendarische 250 GTO. Het eerste exemplaar is in 2011 verkocht voor meer dan 12 miljoen dollar.

 

2. 1954 – Mercedes-Benz W196

Deze auto is gebouwd voor de formule 1 en is een van de meest iconische auto van Mercedes en heeft vele overwinningen op zijn naam. De waarde van dit model wordt geschat op 30 miljoen dollar.

 

1. 1962 Ferrari 250 GTO

Hoe kan het ook anders dan dat de Ferrari 250 GTO op plek 1 staat. Dit wordt door velen gezien als de meest succesvolste Ferrari alle tijden. Dat is ook terug te zien aan het prijskaartje van dit prachtige model. De Ferrari 250 heeft op veiling maar liefst 38 miljoen euro opgehaald.

Laat ons weten wat jouw favoriete klassieke auto is in de reactie’s. Naast dat wij leuke blogs voor jullie maken, kan je zelf ook leuke ideeën opsturen voor fantastische blogs.

Hoe ‘groen’ is het besturen van een elektrische auto?

Hoe ‘groen’ is het besturen van een elektrische auto?

De elektrische auto heeft een super groene imago. Maar is het besturen van een elektrische auto echt zo schoon als we denken? Hier is de laatste jaren veel onderzoek over gedaan.

Een elektrische auto produceert minder kooldioxide (CO2)
Door uitvindingen als de katalysator en de deeltjesfilter, worden auto’s steeds schoner de afgelopen jaren. Maar ook de schoonste auto produceert nog steeds kooldioxide (CO2) want dat is altijd het geval tijdens het verbrandingsproces. Koolstofdioxide is niet giftig, maar het draagt bij aan het broeikaseffect en daarmee de opwarming van de aarde.

Een volledig elektrische auto produceert zelf geen koolstofdioxide. Maar dit betekent niet meteen dat een elektrische auto meteen klimaatneutraal is. Het hangt namelijk af van hoe de elektriciteit van de totale energie keten wordt opgewekt. Wind of zonne energie is beter voor het milieu dan de oude bronnen van energie, zoals kolen- en aardolie centrales.

Als je de CO2 uitstoot wil vergelijken van elektrische en normale auto’s, moet er gekeken worden naar de gehele energieketen. TNO heeft dit onderzocht en ze hebben gekeken naar de toekomstige ontwikkelingen. Volgens dit instituut zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van productie tot en met daadwerkelijke gebruik ongeveer met  35% minder CO2 verbruiken dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Zelfs als de elektriciteit wordt geproduceerd in een kolencentrale, verbruikt een elektrische auto 22% minder energie volgens TNO. Wij hadden op het eerst gezicht toch verwacht dat elektrische auto’s veel zuiniger waren.

Steden schoner dankzij elektrische auto’s
Naast de risico’s voor het klimaat door CO2 uitstoot, is er ook een ander milieuprobleem: vervuiling dat ontstaat door fijnstof (roet) en stikstofoxiden en nitrogenen. De komende jaren worden de eisen steeds strenger voor deze stoffen. Dit omdat in drukke steden steeds meer mensen lichamelijke problemen krijgen door deze stoffen,  Een groot voordeel aan elektrische auto’s is dat zij deze stoffen niet uitstoten. Door elektrische auto’s zou de uitstoot in drukke steden daarom enorm afnemen. Waardoor de gezondheid van mensen in steden een stuk beter word.

Recyclen van elektrische auto’s
elektrische auto kunnen beter worden gerecycled, omdat er veel meer materiaal opnieuw kan worden gebruikt of kan dienen voor andere doelen. Zo kan de batterij dienen als opslag voor windenergie.

Een ander voordeel van elektrische auto’s is dat ze nauwelijks geluid maken. Waardoor het er minder verkeerslawaai ontstaat op snelwegen en in steden. Hierdoor hoeft er minder geluidswanden worden gebruikt, waardoor er minder geïnvesteerd moet worden door overheid.

Zelfvoorzienend
Een van de grootste voordelen aan elektrisch rijden is dat er de mogelijkheid is je eigen energiebron te gebruiken. Als je in bezit bent van zonnepanelen kan je de opgewekte energie ideaal gebruiken als brandstof voor jou elektrische auto. Waardoor je niet afhankelijk bent van fossiele brandstoffen. Wat op de langere duur enorme voordelen met zich meebrengt. Ook al zijn zonnepanelen op het begin niet winstgevend, Zal dit ongeveer na 5 jaar winstgevend zijn.  

 

De nieuwe manier van rijden

De nieuwe manier van rijden

In de auto-industrie, kunnen we zeggen dat de zelfrijdende auto toch wel revolutie wordt van de 21ste eeuw. De huidige techniek worden steeds beter. Alleen moeten wij onszelf afvragen, zijn we klaar voor de zelfrijdende auto? Wat is de impact op de maatschappij, infrastructuur en verkeersveiligheid? Naast dat, welke mogelijkheden biedt de zelfrijdende auto. Wat zijn de voordelen en nadelen?

Voordelen en nadelen van zelfrijdende auto’s
De auto industrie investeert miljarden in de afgelopen jaren in de techniek achter de zelfrijdende auto. Maar wat zijn voordelen en nadelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s als je het gaat vergelijken met normale auto’s.

Voordelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s
Een van de belangrijkste voordelen van een zelfrijdende auto’s is dat het de veiligheid van automobilisten verhoogt. Elk jaar worden er meer dan 40.000 fatale ongelukken geregistreerd in Europa in het verkeer. 92 procent van gevallen komt dit door een menselijke fout . Met de zelfrijdende auto, zal dit aanzienlijk hoge aantal dodelijke ongevallen aanzienlijk afnemen. Dit komt vooral doordat de techniek achter de zelfrijdende auto veel sneller kan reageren in vergelijking met het menselijk vermogen. Niet alleen de veiligheid zal een groot voordeel zijn, Maar ook zal het fileprobleem aanzienlijk lager zijn, omdat door zelfrijdende auto’s minder ongelukken gebeuren, daarnaast kunnen ze dichter op elkaar rijden, door de vele sensoren die nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurd rond de auto.

Nadelen van een toekomst met zelfrijdende auto’s
Naast de vele voordelen zijn er ook een aantal nadelen aan de zelfrijdende auto. Allereerst bestaat er de kans dat er veel banen verdwijnen in toekomst op het gebied van Transport. Ook al zal dit niet zo snel gebeuren volgens ons omdat er altijd nog een chauffeur als controle aanwezig moet zijn. Een ander kritiekpunt aan een zelfrijdende auto is. Wie er uiteindelijk verantwoord als de auto een ongeluk veroorzaakt. Hier zijn op dit moment veel discussies over. Daarnaast kunnen zelfrijdende auto’s in toekomst makkelijk gehackt worden. Volgens meerdere studies gepresenteerd door de Cyber Security Academy. Daarnaast verdwijnt ook volgens velen de rijbeleving van autorijden en de vrijheid van het zelf beslissen in plaats van het uit handen nemen.

Toekomst van zelfrijdende auto’s
Op dit moment zijn steeds meer autofabrikanten zover dat hun auto’s zelf kunnen rijden, alleen houd de wet dit tegen omdat er nog een aantal belangrijke stappen op het gebied van veiligheid en verantwoordelijkheden moeten worden onderzocht. Daarom denken wij dat het nog een aantal jaren gaat duren, dat daadwerkelijk zelfrijdende auto’s zijn intocht maakt op de Nederlandse wegen.

Gids: Alles over beschadigde banden

Gids: Alles over beschadigde banden

De prestatie van je auto hangt nauw samen met de toestand van de autobanden. De autobanden slijten net als de andere onderdelen van een auto, en deze slijtage heeft direct invloed op de controle, veiligheid en het comfort van je auto. Abrupte slijtage kan de banden ernstig beschadigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld een klapband waarbij het karkas (het materiaal onder het rubber) van de autoband samen met het rubber is beschadigd en of er uitstulpingen zichtbaar zijn. Maar wat voor soort beschadigingen zijn er, wat is de oorzaak en zijn er reparaties die de levensduur van de autoband verlengen zonder dat de veiligheid in het gedrang komt? We zullen de belangrijkste beschadigingen onder de loep nemen.

 

Klapband

Een veel voorkomende schade aan een autoband is een klapband. Dit gebeurt typisch onverwacht, en afhankelijk van je snelheid en andere wegcondities is het zeker het meest angstaanjagende. In deze situatie wil je kalm blijven, de auto recht houden (dit kan meer inspanning vergen dan normaal als een van de voorbanden gesprongen is), en zo snel mogelijk de vluchtstrook op.

Meestal wordt dit soort schade veroorzaakt door een scherp voorwerp op de weg en kun je het niet voorkomen. Als je bijvoorbeeld een spijker of een schroef in het loopvlak vindt, en niet in de zijwand, en als je niet hebt doorgereden op de geklapte band- dan kan de band waarschijnlijk gerepareerd worden met bijvoorbeeld “Vulcanizing compounds”. Als het gat groter is dan een halve centimeter, of het is niet de eerste keer dat de band gerepareerd wordt dan is het vervangen van de autoband aanbevolen, waarschijnlijk allebei de banden op betreffende as. Uiteraard kun je high- performance autobanden niet repareren, aangezien ze nooit meer een topprestatie kunnen leveren.

Een klapband kan ook veroorzaakt worden door een verkeerde bandenspanning: te hoog of te laag. De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop. Er kan ook een afwijkende bandenspanning staan voor volle belading van de auto, met passagiers of lading. Het nummer dat op de autobanden staat moet je niet gebruiken omdat het de maximaal aanbevolen druk is en niet de bandenspanning voor normaal gebruik. Kleine tot middelgrote sedans hebben een aanbevolen bandenspanning van tussen de 2 en 2,5 Bar.

 

Overmatige Slijtage

Maar wat als je (nog) geen lekke band hebt maar je merkt onregelmatige slijtage van het loopvlak op? Ongelijke slijtage van het loopvlak aan de binnen- of buitenkant van de autoband is vaak het gevolg van slechte uitlijning. Dit wil zeggen dat de stand van de wielen ten opzichte van de stuurstand niet meer juist is. Bij het uitlijnen wordt er gecontroleerd of de ophanging -waar de voorwielen aan bevestigd zitten- in de juiste stand staan.

Verwar dit niet met het uitbalanceren van de wielen, waarbij de velg en band in balans worden gebracht, wat dan ook altijd gedaan wordt na het monteren van nieuwe banden.
Een ander voorbeeld van ongelijke slijtage zijn kale plekken op de autoband. Een oud, niet ABS- remsysteem kan kale plekken op de autoband veroorzaken in geval van een noodstop waarbij de wielen blokkeerden.

Een ander veelvoorkomend type bandschade treedt op in de zijwanden waar scheuren kunnen ontstaan. Droogtescheuren in een autoband ontstaan doordat het rubber harder wordt en flexibiliteit verliest. Het weer en ouderdom zijn belangrijke factoren, maar ook langdurige stilstand kan scheuren veroorzaken- de autoband kan zelfs blijvend vervormen.

Als je een auto stalt moeten de wielen dus van de grond en om de banden te preserveren kun je ze met een speciale was behandelen. Gebruik wel het juiste product, want het reinigen van autobanden met chemische stoffen of met een hogedrukreiniger kan ook scheuren veroorzaken.

Scheuren kunnen ook ontstaan door een lage bandenspanning, met name aan de zijkanten van het loopvlak. Een veel te lage bandenspanning kan slijtage midden op het loopvlak van de band veroorzaken- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is.

Erg zachte banden (-1,5 bar) kunnen oververhit raken, wat een klapband tot gevolg heeft. Deze oververhitting vindt uiteraard plaats bij hoge snelheden, en wat nog veel te vaak gebeurt is dat de caravan, die het hele jaar stil heeft bestaan, een klapband krijgt nog voor je de grens oversteekt. Of je moet het geluk hebben in één van de vele speciale politiecontroles te rijden waarmee erger voorkomen wordt, en waar een attente agent(e) of RDW- medewerk(st)er negatieve stimuli aan zal wenden om herhaling te voorkomen.

Scheuren zijn een verzwakking van de band, en als het karkas zichtbaar is zullen ze daarom ook niet door de APK komen.

Uitstulpingen zijn beschadigingen aan de structuur van de band als gevolg van te hard door een gat in de weg rijden, een beknelde band tussen velg en stoep of een permanent te zacht opgepompte band. Doorrijden met een autoband met een uitstulping leidt tot vroegtijdige slijtage van de band en mogelijk tot een klapband.

Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien; eventuele bulten zullen je snel opvallen.

Een lekke band is een ongemak, een klapband flink schrikken, maar met een verzwakt of verkeerd gerepareerde autoband terug de weg op gaan kan catastrofale gevolgen hebben.
Als er enige twijfel bestaat, is het vervangen van een dubieuze band veel veiliger dan het repareren van een band. Het tijdig controleren van de autobanden kan veel schade en erger voorkomen, en als je op het bovenstaande let dan heb je tijd genoeg om bijvoorbeeld op internet op koopjesjacht te gaan!

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Bij de introductie van nieuwe automodellen is de trend naar meer hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s goed te zien. Niet alleen bij personenauto’s maar ook in het SUV/4×4 segment. Zo stond de Autosalon van Genéve, die van 8-18 maart 2018 werd gehouden, redelijk vol met concept cars met hybride of elektrische motoren. Ja, er zijn nog genoeg obstakels, zoals bijvoorbeeld de (te) kleine actieradius, de hoge prijs van de accu’s en het kleine aantal oplaadpunten, maar dat houdt autofabrikanten niet tegen om toch door te gaan met de ontwikkeling van de technologie.

Hoog tijd dus om eens te kijken waar de autofabrikanten nu staan en wat we in de toekomst allemaal kunnen en mogen verwachten als het gaat om nieuwe automodellen. Want dat het aanbod in de showrooms langzaam maar zeker aan het veranderen is, dat mag duidelijk zijn. Wij waren benieuwd naar de ontwikkelingen en hebben Audi, BMW en Toyota uitgekozen om te kijken welke nieuwe modellen zij aanbieden of in concept hebben.

 

De nieuwe Audi A6 en de Audio e-tron quattro concept

We beginnen maar gewoon bij de Autosalon. Daar onthulde Audi een prototype van de e-tron. Dit is een grote SUV die voor 100% elektrisch wordt aangedreven. In 2015 werd op de IAA autoshow in Frankfurt de allereerste Audi e-tron quattro concept aan het publiek getoond en inmiddels is het model bijna klaar voor productie. Deze sportieve auto die qua ontwerp tussen de Q5 en de Q7 in zit, heeft een actieradius van 500 kilometer en accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/uur. De benodigde power wordt geleverd door maar liefst 3 elektromotoren.

De andere nieuwkomer is de nieuwe Audi A6 Limousine. Deze luxe sedan van Audi lijkt qua uiterlijk behoorlijk op de A8. De nieuwe A6 beschikt over een krachtige benzine- of dieselmotor, een 6-versnellingsbak en is aan de binnenkant voorzien van moderne technologie. Deze auto is helemaal “connected” en voorzien van een bestuurdersinformatiesysteem waarmee de auto de bestuurder waarschuwt als er efficiënter gereden kan worden. Daarnaast heeft de auto een touchscreen voor de bestuurder en tablets met aanraakschermen bij de achterbank zodat je passagiers wat te doen hebben onderweg. Je kunt de auto bestellen met originele, goede banden en velgen.

 

BMW gaat voor elektrisch en kiest voor luxe

De elektrische BMW i4, een aangepast versie van de BMW i Vision Dynamics uit 2017, is na de i3 en de i8 de volgende elektrische auto die BMW in productie gaat nemen. Over de technische eigenschappen liet BMW nog niet veel los, behalve dat de auto in nog geen 4 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan en een topsnelheid heeft van 200 km/u. De actieradius van de i Vision Dynamics bedroeg 600 km dus we verwachten dat de BMW i4 minimaal net zo ver moet kunnen komen.

Op de Autosalon in Genève werd ook de nieuwe BMW X4 gepresenteerd. Deze sportieve en robuuste coupé volgt na slechts 4 jaar het vorige model van de X4 op. De nieuwe X4 kan geleverd worden met drie typen benzinemotoren en vier diesels. De M40i en M40d met respectievelijk 360 en 326 pk zijn de topversies van de nieuwe X4. De benzinemotoren zijn de 20i en 30i met 2,0 liter viercilindermotoren van 184 pk en 252 pk. De dieselmotoren zijn de 20d, 25d en 30d met vermogens die variëren van 190 tot 265 pk. Alle modellen zijn voorzien van een 8-traps automatische versnellingsbak.

 

Toyota komt met de perfecte hybride vervanger voor dieselauto’s

Toyota liet op de Autosalon het nieuwe model van de Toyota Auris zien. Het model is breder en langer dan zijn voorganger. De Auris was al verkrijgbaar als hybride maar deze uitvoering heeft meer power dan zijn voorganger zodat dit een perfecte vervanger is van dieselauto’s. De pittige 2.0 benzinemotor en het vermogen van 180 pk zorgen voor de krachtige acceleratie van de Auris. En met de juiste banden en bandenspanning komt dat vermogen er ook helemaal uit. Daarnaast wordt de Auris ook leverbaar met 1.2 turbo benzinemotor in combinatie met de sterke hybride aandrijflijn van 122 pk uit de Toyota Prius. De nieuwe Auris is vanaf 2019 in Nederland te koop.

 

Hybrides worden volwassen en elektrisch rijden ontwikkelt door

Uit deze kleine greep uit het grote aanbod van nieuwe en vernieuwde automodellen is te zien dat een aantal autofabrikanten hun auto’s luxer maken en dat de motoren steeds krachtiger worden. Dat geldt zowel voor de hybrides als voor de sportieve coupés en sedans. Elektrische motoren krijgen een steeds grotere actieradius en door de krachtige turbo’s worden hybride motoren goede vervangers voor milieubelastende dieselmotoren. Om al deze power goed op de weg over te brengen blijven goede banden natuurlijk belangrijk.

In de toekomst zullen we steeds krachtigere elektrische modellen gaan zien waarbij fabrikanten zich zullen gaan onderscheiden met actieradius en prijs. Als het beleid van Kabinet Rutte III rondom elektrisch rijden dan ook wordt doorgezet dan is het niet ondenkbaar dat het aantal elektrische auto’s de komende 10 jaar langzaam maar zeker zal toenemen.

En nu maar hopen dat die extra laadpalen langs de weg er ook ècht komen… Want niemand wilt tijdens het reizen langs de kant van de weg staan.