Autonieuws

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Een winterbanden gids – Dit is wat je moet weten!

Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto’s uitgerust met all-season banden. Maar kun je de aankomende winter, die als zeer streng voorspeld wordt, doorrijden met je all-season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het is erg belangrijk om het verschil tussen zomerbanden, all-season banden en winterbanden te kennen. In winterweer- wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw en/of  ijs- gebeuren de meeste ongelukken.

 

Wat zijn winterbanden?

Winterbanden zijn gemaakt van een zachtere samenstelling. Dat betekent dat ze nog steeds zacht genoeg zijn om de grip te bieden die je nodig hebt bij temperaturen onder de 7°C. Ze hebben ook een ander profielpatroon, met fijne groeven of “lamellen” gesneden in elk loopvlakblok die voor betere grip in de sneeuw zorgen. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen).

Zomerbanden hebben een relatief harde samenstelling, wat betekent dat ze zacht worden bij mildere temperaturen om veel grip te bieden – meestal boven 7 °C. Als het kouder wordt dan daalt hun betrouwbaarheid snel omdat ze te hard worden en niet genoeg grip kunnen bieden. De all-season band beoogt het beste van twee werelden te bieden; een zachtere samenstelling dan een winterband voor gebruik in koude en milde temperaturen, maar met lamellen voor grip in sneeuw en modder. Deze banden zijn tot -5°C bruikbaar, maar de prestaties zijn veel lager dan die van echte winterbanden. Het draait erom hoeveel van de winter je denkt dat onder 7 °C zal blijven. Als je voor het grootste deel van de winter onder die temperatuur komt, is het kopen van een afzonderlijke set winterbanden en het omwisselen in oktober en maart de beste oplossing.

Niet alleen verkleinen winterbanden de remafstanden in sneeuw en ijs, maar ook bij nat weer onder 7 °C. Bovendien geven ze veel betere prestaties in bochten, waardoor je auto beter naar het stuur luistert en niet rechtdoor slipt. Winterbanden bieden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Voor remmen met zomerbanden in echt winterweer met een snelheid van 40 km/h heb je 34,2 meter nodig, een meer dan dubbel zo lange remweg dan de benodigde 16,5 meter met winterbanden!

Dit verklaart meteen de monsterfiles in Nederland als het winterse weer gearriveerd is, want slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden. Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. En, winterbanden of niet, de andere automobilisten moeten dan stapvoets rijden, of zelfs “even stoppen” voor het maken van een “sfeerfoto”.

Wissel dus voor winterbanden, en wel alle vier de banden – alleen de aandrijfbanden wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken – en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden.

Uiteraard geldt dit ook voor auto’s uitgerust met 4X4, ABS of ESP. Zonder goede grip kun je de controle over de auto verliezen. Overigens is langzamer rijden bij winterweer een goede reactie, ook al heb je een winterband met een W(ZR) codering (veilig tot 270 km/u) dan kun je toch maar het best rustig aan doen. Over de codering: eigenlijk zijn alle winterbanden goed, behalve die met een “I”, want die voeren water veilig af tot slechts 120 km/u, wat onder de maximumsnelheid in Nederland ligt.

 

Hoe pak ik dit aan?

Winterbanden zijn vaak iets duurder dan zomerbanden en een extra set is behoorlijk kostbaar – vooral als je ze met een extra set velgen combineert om het omschakelen gemakkelijker te maken. Maar bedenk wel dat ze jaren meegaan, je zomerbanden gedurende dezelfde periode uiteraard niet slijten en dat ze de veiligheid sterk verbeteren- 1 kleine botsing in je no claim en een tijdige aanschaf had ze al betaald! Kies je velgen in de kleinst voorgeschreven maat. Bij een glad wegdek geldt een breed contactvlak immers als een nadeel. Met een profiel van minder dan 4 mm verliest de winterband zijn grip en kan nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Als je de autobanden wisselt is de opslag van de autobanden ook erg belangrijk.

Allereerst moeten ze goed schoongemaakt worden, om vervolgens opgeslagen te worden in een koele, droge en donkere ruimte, zonder zonlicht of blootstelling aan chemische middelen. Maar in ieder geval ingepakt in bijvoorbeeld een oud laken, opgestapeld (één maal per maand verplaatsen), en het liefst niet in de garage. Tip: vaak biedt je dealer opslag en het wisselen aan voor een special prijs voor vaste klanten, € 50 per keer is een goede indicatie, opslag inbegrepen- als het veel meer is dan hecht je dealer kennelijk niet veel waarde aan trouwe klanten! Fastfitters zijn meestal niet de prijsvechters die ze beweren te zijn met prijzen rond de €200 per jaar (opslag en 2 wissels).

En wat betreft de reservevelgen, je kunt ze altijd samen met je auto verkopen en een deel van je uitgaven terug verdienen.

 

Teveel werk. Ik rijd gewoon het hele jaar op winterbanden!

Ja, dat kan, maar we zouden het niet aanbevelen. Boven de 7°C heeft de zachtere rubbersamenstelling hetzelfde effect als zomerbanden in winterse omstandigheden – dat wil zeggen, langere remafstanden en een verhoogde neiging tot slippen in bochten. Bovendien slijten winterbanden sneller bij hogere temperaturen, wat betekent dat je de banden vaker zult moeten vervangen. Winterbanden hebben ook een hoger brandstofverbruik tot gevolg door de hogere rolweerstand. Het is daarom belangrijk dat je de winterbanden voor zomerbanden verwisselt zodra de weersomstandigheden het toelaten. Dus niet tot in april met winterbanden rijden omdat er nog een nachtvorstje kan komen!

De conclusie is dat je in de Nederlandse winter absoluut niet met zomerbanden kunt rijden.

All- season banden misschien, afhankelijk van de winter en je locatie, maar als je het op veilig wilt spelen dan kun je het beste winterbanden opleggen. Het wordt welhaast zeker een lange, strenge – doch gezellige – winter, en winterbanden heb je dan net zo hard nodig als wanten en snert. Of wellicht wil je de kerstmarkt in Keulen of Aken bezoeken en in Duitsland zijn winterbanden wél verplicht.

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

Technologische vooruitgang, meer duurzaamheid en de autonome zelfrijdende auto. Op het gebied van de auto-industrie volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op, vaak met aanzienlijke verbetering van de kwaliteit als gevolg. Vooral verrassend is dat de Japanse merken tegenwoordig ook bijzonder goed meekomen, ook wanneer er gekeken wordt naar de Belgische markt. De kwaliteit van de onderdelen verbeterd en dat is goed voor de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de auto-industrie. Maar vooral op het gebied van informatievoorziening, veiligheid en innovatie staan er grote stappen gepland.

 

De voorruit gaat steeds meer overnemen

Een slordige veertig jaar geleden ging de auto-industrie op de schop. De voorruiten, die op dat moment nog gemaakt werden van gehard autoglas, werden vanaf dit moment gemaakt van gelaagd glas. Autoglas met een laag PVB-folie tussen de lagen glas. Hierdoor werd autoruitschade geen levensgevaarlijke situatie omdat het glas niet verbrijzelt. Lange tijd hebben de ontwikkelingen op dit punt stilgestaan, totdat verschillende autofabrikanten aan de slag gingen met de zogeheten HUD’s, de head-up displays.

Deze innovatie zorgt ervoor dat u als bestuurder niet meer naar uw dashboard hoeft te kijken. Of, laten we het anders stellen: dankzij de HUD’s heeft uw auto straks helemaal geen dashboard meer. Informatie over de snelheid, het brandstofpeil en de ideale rijroute naar uw bestemming worden gewoon weergegeven op de voorruit zelf. Net als de file-informatie en de weersvoorspelling, wat praktisch is in het kader van de smart-mobility, waar steeds meer aandacht voor komt.

Fabrikanten als Ford gaan hier overigens nog veel verder mee. Ford werkt op dit moment aan de implementatie van de prototypes van ‘Feel the View’. Dit systeem moet ervoor zorgen dat zelfs blinde mensen kunnen ‘zien’ wat er buiten de auto gebeurt. Ook andere fabrikanten zijn druk aan het werk met innovaties die de kwaliteit van het autorijden moeten verbeteren. Zowel de voorruiten als de zijruiten zullen hierbij dienst gaan doen als schermen in plaats van ruiten.

 

Radiaalbanden die niet lek raken én niet milieubelastend zijn

Michelin is druk bezig met het ontwikkelen van de radiaalbanden van de toekomst. De Michelin Vision wordt een serie autobanden die niet lek kunnen gaan en die het milieu veel minder belasten dan de huidige autobanden die gebruikt worden. Dus niet alleen een betere kwaliteit, maar ook meer oog voor de duurzaamheid. Dit laatste wordt overigens door steeds meer autobandenfabrikanten gedaan, mede om goede scores te krijgen op het bandenlabel.

Een bandenfabrikant die wel heel erg ver gegaan is met de ontwikkeling, is Goodyear. De Goodyear Urban 360 banden hebben namelijk niet eens meer de vorm van de autoband zowel we die kennen. Kunt u zich al voorstellen dat u straks rijdt in een auto met wielen die meer op een futuristische voetbal lijken dan een autoband?

 

Elektrische en autonome auto’s

Wanneer het gaat over de kwaliteit van de auto-industrie, dan kan het onderwerp elektrisch rijden niet overgeslagen worden. Ruim 80% van de Nederlanders wil overstappen op een elektrische auto. Waar in het begin vooral gesproken werd over het karige bereik van de elektrische auto, wordt er nu steeds meer aandacht besteed aan de manieren waarop het bereik vergroot kan worden. Niet alleen meer laadpunten dus, maar remschijven die energie op kunnen wekken en veringen die de accu’s op kunnen laden tijdens het rijden. Elektrisch rijden wordt steeds populairder en nagenoeg alle autofabrikanten zijn bezig met ontwikkelingen op dit gebied. Enerzijds om de markt van de toekomst te veroveren, anderzijds om alvast een marktsegment aan te boren waarbij fossiele brandstoffen niet langer nodig zijn.

Gaat het over de auto van de toekomst, dan gaat het over autonoom rijdende auto’s. Oftewel de veelbesproken zelfrijdende auto. Kan dat echt en is het allemaal veilig én wenselijk? Met de sterke kwaliteitsverbeteringen op het gebied van informatievoorziening en het delen van data, met de mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe sensoren en de technologie die met sprongen vooruit gaat, lijkt het een kwestie van tijd. Het gaat namelijk nog altijd om prototypes, om technieken die geïmplementeerd kunnen worden en er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het echt zover is.

Apple, Volkswagen, Google en Renault zijn de namen die het meest genoemd worden wanneer het gaat om de autonome zelfsturende auto van de toekomst. Maar het is Land Rover die met de JLR een indrukwekkende proefrit heeft laten zien. Ook hier gaat het om constante verbeteringen en uitdagingen die de auto-industrie niet uit de weg gaat, maar met beide handen aangrijpt. In hoeverre dit een haalbaar alternatief is voor de nabije toekomst, hangt overigens niet alleen af van de ontwikkelingen in de auto-industrie. Op politiek vlak wordt er veel gedebatteerd over de zelfrijdende auto en de regelgeving die eventueel aangepast moet worden. Want wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk wanneer er technisch gezien niemand achter het stuur zit?

 

Grote innovaties, ook bij de kleine namen

De grote innovaties in de auto-industrie zijn bij alle namen te zien. De verschillende autofabrikanten ontwikkelen nieuwe features en toepassingen die het rijden veiliger, duurzamer of beter moeten maken. De afgelopen maanden en jaren zijn er veel nieuwe technieken en opties ontwikkeld die nu vooral nog getest worden voordat zij in de nieuwste modellen beschikbaar zullen zijn. Een kwestie van geduld dus!

 

Kosten bij het importeren van een auto

Kosten bij het importeren van een auto

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto te importeren, maar wat kost dat eigenlijk? En met welke extra kosten moet je rekening houden? Omdat veel mensen hier weinig kaas van hebben gegeten, is het verstandig om een specialist in te schakelen. Easyimport kan u hierbij helpen. U kunt uw voor kiezen om een gedeelte zelf te doen of om hun hele importeren uit te besteden.

 

Hoe weet ik de kosten van mijn auto?

Om te weten wat het kost om een auto te importeren is het belangrijk of de auto die je zou willen importeren binnen of buiten Europa staat. Dit is belangrijk voor de transportkosten ook wel de BTW genoemd. De BTW zijn de invoerrechten en de goedkeuring van het type auto. Kosten auto importeren waar je altijd mee te maken krijgt is de aankoopprijs, wat voor de hand ligt. Dit is overal hetzelfde dus het maakt niet uit waar de auto dan gekocht is. De lager de aankoopprijs de beter het is natuurlijk.

 

Btw bij auto importeren

Het tweede waar je mee te maken krijg is de BTW, als je binnen de EU een auto koopt krijg je niet te maken met de BTW mits deze voldaan is in het land van de aankoop. Wat een addertje onder het gras is, is dat als de auto jonger dan 6 maanden is of minder dan 6000km gereden heeft dat je dubbele belasting moet betalen. Dus dan moet je belasting betalen in het land van herkomst maar ook als de auto aankomt in Nederland.

Mercedes modellen

 

Bijkomende kosten

Importeer je een auto van buiten de EU betaal je 21% belasting over de aankoopprijs, de transportkosten en de invoerrechten. Is de auto 30 jaar of ouder dan betaal je 6% BTW. Je krijgt ook te maken met BPM, dit wordt berekend door de co2 uitstoot van de auto. Dan heb je nog je Transportkosten wat voor zich spreekt en de RDW keuring. Als de auto goedgekeurd is kost het binnen de EU 107.33 euro, buiten de EU zijn de kosten een stuk hoger.

Waarom het onderhoud van een trailer zo belangrijk is

Waarom het onderhoud van een trailer zo belangrijk is

Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe een vrachtwagen wordt gebouwd? Het meeste werk zit hem in de carrosserie. Buiten de carrosserie moeten alle onderdelen van de vrachtwagen in orde zijn, waaronder de trailer. Van de meeste vrachtwagens die geschikt zijn voor transport van goederen, wordt iedere dag gebruik gemaakt. Het is daarom belangrijk om veilig en vertrouwd de weg op te kunnen. Hiervoor moet de trailer niet alleen goed onderhouden worden, ook een periodieke keuring is van belang.

 

Er wordt iedere dag gebruik van gemaakt

Zoals we al even kort aangegeven hebben, de meeste vrachtwagens worden gebruikt door bedrijven, en er wordt elke dag gebruik van gemaakt. Vrachtwagens maken veel uren op de weg, vooral daarom moet het onderhoud in orde zijn. Wanneer een vrachtwagen niet de weg op kan, kan het vertraging of verlies van efficiëntie opleveren. Omdat komen is het belangrijk om tijdig trailer onderhoud uit te voeren.

 

Veilig en vertrouwd de weg op

Het belangrijkste is natuurlijk om veilig de weg op te kunnen. Vrachtwagenchauffeurs zitten vaak de hele dag op een stoel en kunnen concentratie verliezen. Het is daarom belangrijk dat de grip op de weg goed is. Als alle onderdelen in orde zijn, hoeft het in ieder geval niet daar aan te liggen.

 

De trailer jaarlijks laten keuren

Ook voor vrachtwagens geldt er een verplichting om de laten keuren. Voor vervoersmiddelen boven de 3500 kg is dit een jaarlijkse verplichting. Neem contact op met Heiwo als u wilt dat de keuring snel en goed verzorgd wordt.

 

Laat je auto goed onderhouden

Laat je auto goed onderhouden

In de meeste gevallen komt een defect aan een auto niet door een ongeluk of iets dergelijks, in de meeste gevallen komt het juist doordat het onderhoud niet goed genoeg. Laat je auto regelmatig controleren, buiten de verplichte jaarlijkse APK-keuring natuurlijk. Hierbij een aantal tips van uw lokale autoschadespecialist.

 

Autoreparatiebedrijf in Dokkum

We zijn niet alleen gespecialiseerd in het inkopen en verkopen van auto’s en motoren in Dokkum en omstreken. U kunt ook bij ons terecht voor het nodige auto onderhoud. We zijn zelfs bevoegd om uw auto van APK te voorzien. Omdat dit vanwege de leeftijd bij occasions meestal vaker moet dan bij nieuwe auto’s, hebben wij veel ervaring met het uitvoeren van een keuring. We hebben zelfs een haal en breng service, zodat u zo min mogelijk last ondervindt als er onderhoud aan de auto moet worden gepleegd.

Autoschade herstel

 

Maak een proefrit met uw occasion

Heeft u vragen of wilt u een keer proefrit maken, dan kunt u gerust contact met ons opnemen. Let wel op: door de snel wisselende voorraad kan het zijn dat een bepaald model helaas niet meer door ons verkocht wordt. Daarom is het verstandig om snel uw slag te slaan. Heeft u uw occasion niet kunnen aanschaffen, dan kunnen wij u alsnog helpen met het importeren van een auto of motor.

Auto reparatie

 

Neem contact op voor een bezoek

Bij Autoschade Hoogstra staan we het liefst zo dicht mogelijk bij de klant. Daarom zijn er diverse manieren om contact met ons op te nemen. Zoals u het zou verwachten is dit geheel vrijblijvend, zodat u altijd voor uzelf de beste keuze maakt. U kunt ons telefonisch bereiken doordeweeks. Vragen kunt u ook mailen door ons contactformulier in te vullen of een directe mail naar onze klantenservice te sturen. Wij nodigen u van harte uit om eens een proefrit te komen maken bij ons auto- en motorbedrijf Dokkum en een tevreden klant van ons te worden.