Autonieuws

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren

Technologische vooruitgang, meer duurzaamheid en de autonome zelfrijdende auto. Op het gebied van de auto-industrie volgen de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op, vaak met aanzienlijke verbetering van de kwaliteit als gevolg. Vooral verrassend is dat de Japanse merken tegenwoordig ook bijzonder goed meekomen, ook wanneer er gekeken wordt naar de Belgische markt. De kwaliteit van de onderdelen verbeterd en dat is goed voor de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de auto-industrie. Maar vooral op het gebied van informatievoorziening, veiligheid en innovatie staan er grote stappen gepland.

 

De voorruit gaat steeds meer overnemen

Een slordige veertig jaar geleden ging de auto-industrie op de schop. De voorruiten, die op dat moment nog gemaakt werden van gehard autoglas, werden vanaf dit moment gemaakt van gelaagd glas. Autoglas met een laag PVB-folie tussen de lagen glas. Hierdoor werd autoruitschade geen levensgevaarlijke situatie omdat het glas niet verbrijzelt. Lange tijd hebben de ontwikkelingen op dit punt stilgestaan, totdat verschillende autofabrikanten aan de slag gingen met de zogeheten HUD’s, de head-up displays.

Deze innovatie zorgt ervoor dat u als bestuurder niet meer naar uw dashboard hoeft te kijken. Of, laten we het anders stellen: dankzij de HUD’s heeft uw auto straks helemaal geen dashboard meer. Informatie over de snelheid, het brandstofpeil en de ideale rijroute naar uw bestemming worden gewoon weergegeven op de voorruit zelf. Net als de file-informatie en de weersvoorspelling, wat praktisch is in het kader van de smart-mobility, waar steeds meer aandacht voor komt.

Fabrikanten als Ford gaan hier overigens nog veel verder mee. Ford werkt op dit moment aan de implementatie van de prototypes van ‘Feel the View’. Dit systeem moet ervoor zorgen dat zelfs blinde mensen kunnen ‘zien’ wat er buiten de auto gebeurt. Ook andere fabrikanten zijn druk aan het werk met innovaties die de kwaliteit van het autorijden moeten verbeteren. Zowel de voorruiten als de zijruiten zullen hierbij dienst gaan doen als schermen in plaats van ruiten.

 

Radiaalbanden die niet lek raken én niet milieubelastend zijn

Michelin is druk bezig met het ontwikkelen van de radiaalbanden van de toekomst. De Michelin Vision wordt een serie autobanden die niet lek kunnen gaan en die het milieu veel minder belasten dan de huidige autobanden die gebruikt worden. Dus niet alleen een betere kwaliteit, maar ook meer oog voor de duurzaamheid. Dit laatste wordt overigens door steeds meer autobandenfabrikanten gedaan, mede om goede scores te krijgen op het bandenlabel.

Een bandenfabrikant die wel heel erg ver gegaan is met de ontwikkeling, is Goodyear. De Goodyear Urban 360 banden hebben namelijk niet eens meer de vorm van de autoband zowel we die kennen. Kunt u zich al voorstellen dat u straks rijdt in een auto met wielen die meer op een futuristische voetbal lijken dan een autoband?

 

Elektrische en autonome auto’s

Wanneer het gaat over de kwaliteit van de auto-industrie, dan kan het onderwerp elektrisch rijden niet overgeslagen worden. Ruim 80% van de Nederlanders wil overstappen op een elektrische auto. Waar in het begin vooral gesproken werd over het karige bereik van de elektrische auto, wordt er nu steeds meer aandacht besteed aan de manieren waarop het bereik vergroot kan worden. Niet alleen meer laadpunten dus, maar remschijven die energie op kunnen wekken en veringen die de accu’s op kunnen laden tijdens het rijden. Elektrisch rijden wordt steeds populairder en nagenoeg alle autofabrikanten zijn bezig met ontwikkelingen op dit gebied. Enerzijds om de markt van de toekomst te veroveren, anderzijds om alvast een marktsegment aan te boren waarbij fossiele brandstoffen niet langer nodig zijn.

Gaat het over de auto van de toekomst, dan gaat het over autonoom rijdende auto’s. Oftewel de veelbesproken zelfrijdende auto. Kan dat echt en is het allemaal veilig én wenselijk? Met de sterke kwaliteitsverbeteringen op het gebied van informatievoorziening en het delen van data, met de mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe sensoren en de technologie die met sprongen vooruit gaat, lijkt het een kwestie van tijd. Het gaat namelijk nog altijd om prototypes, om technieken die geïmplementeerd kunnen worden en er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het echt zover is.

Apple, Volkswagen, Google en Renault zijn de namen die het meest genoemd worden wanneer het gaat om de autonome zelfsturende auto van de toekomst. Maar het is Land Rover die met de JLR een indrukwekkende proefrit heeft laten zien. Ook hier gaat het om constante verbeteringen en uitdagingen die de auto-industrie niet uit de weg gaat, maar met beide handen aangrijpt. In hoeverre dit een haalbaar alternatief is voor de nabije toekomst, hangt overigens niet alleen af van de ontwikkelingen in de auto-industrie. Op politiek vlak wordt er veel gedebatteerd over de zelfrijdende auto en de regelgeving die eventueel aangepast moet worden. Want wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk wanneer er technisch gezien niemand achter het stuur zit?

 

Grote innovaties, ook bij de kleine namen

De grote innovaties in de auto-industrie zijn bij alle namen te zien. De verschillende autofabrikanten ontwikkelen nieuwe features en toepassingen die het rijden veiliger, duurzamer of beter moeten maken. De afgelopen maanden en jaren zijn er veel nieuwe technieken en opties ontwikkeld die nu vooral nog getest worden voordat zij in de nieuwste modellen beschikbaar zullen zijn. Een kwestie van geduld dus!

 

Kosten bij het importeren van een auto

Kosten bij het importeren van een auto

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto te importeren, maar wat kost dat eigenlijk? En met welke extra kosten moet je rekening houden? Omdat veel mensen hier weinig kaas van hebben gegeten, is het verstandig om een specialist in te schakelen. Easyimport kan u hierbij helpen. U kunt uw voor kiezen om een gedeelte zelf te doen of om hun hele importeren uit te besteden.

 

Hoe weet ik de kosten van mijn auto?

Om te weten wat het kost om een auto te importeren is het belangrijk of de auto die je zou willen importeren binnen of buiten Europa staat. Dit is belangrijk voor de transportkosten ook wel de BTW genoemd. De BTW zijn de invoerrechten en de goedkeuring van het type auto. Kosten auto importeren waar je altijd mee te maken krijgt is de aankoopprijs, wat voor de hand ligt. Dit is overal hetzelfde dus het maakt niet uit waar de auto dan gekocht is. De lager de aankoopprijs de beter het is natuurlijk.

 

Btw bij auto importeren

Het tweede waar je mee te maken krijg is de BTW, als je binnen de EU een auto koopt krijg je niet te maken met de BTW mits deze voldaan is in het land van de aankoop. Wat een addertje onder het gras is, is dat als de auto jonger dan 6 maanden is of minder dan 6000km gereden heeft dat je dubbele belasting moet betalen. Dus dan moet je belasting betalen in het land van herkomst maar ook als de auto aankomt in Nederland.

Mercedes modellen

 

Bijkomende kosten

Importeer je een auto van buiten de EU betaal je 21% belasting over de aankoopprijs, de transportkosten en de invoerrechten. Is de auto 30 jaar of ouder dan betaal je 6% BTW. Je krijgt ook te maken met BPM, dit wordt berekend door de co2 uitstoot van de auto. Dan heb je nog je Transportkosten wat voor zich spreekt en de RDW keuring. Als de auto goedgekeurd is kost het binnen de EU 107.33 euro, buiten de EU zijn de kosten een stuk hoger.

Waarom het onderhoud van een trailer zo belangrijk is

Waarom het onderhoud van een trailer zo belangrijk is

Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe een vrachtwagen wordt gebouwd? Het meeste werk zit hem in de carrosserie. Buiten de carrosserie moeten alle onderdelen van de vrachtwagen in orde zijn, waaronder de trailer. Van de meeste vrachtwagens die geschikt zijn voor transport van goederen, wordt iedere dag gebruik gemaakt. Het is daarom belangrijk om veilig en vertrouwd de weg op te kunnen. Hiervoor moet de trailer niet alleen goed onderhouden worden, ook een periodieke keuring is van belang.

 

Er wordt iedere dag gebruik van gemaakt

Zoals we al even kort aangegeven hebben, de meeste vrachtwagens worden gebruikt door bedrijven, en er wordt elke dag gebruik van gemaakt. Vrachtwagens maken veel uren op de weg, vooral daarom moet het onderhoud in orde zijn. Wanneer een vrachtwagen niet de weg op kan, kan het vertraging of verlies van efficiëntie opleveren. Omdat komen is het belangrijk om tijdig trailer onderhoud uit te voeren.

 

Veilig en vertrouwd de weg op

Het belangrijkste is natuurlijk om veilig de weg op te kunnen. Vrachtwagenchauffeurs zitten vaak de hele dag op een stoel en kunnen concentratie verliezen. Het is daarom belangrijk dat de grip op de weg goed is. Als alle onderdelen in orde zijn, hoeft het in ieder geval niet daar aan te liggen.

 

De trailer jaarlijks laten keuren

Ook voor vrachtwagens geldt er een verplichting om de laten keuren. Voor vervoersmiddelen boven de 3500 kg is dit een jaarlijkse verplichting. Neem contact op met Heiwo als u wilt dat de keuring snel en goed verzorgd wordt.

 

Laat je auto goed onderhouden

Laat je auto goed onderhouden

In de meeste gevallen komt een defect aan een auto niet door een ongeluk of iets dergelijks, in de meeste gevallen komt het juist doordat het onderhoud niet goed genoeg. Laat je auto regelmatig controleren, buiten de verplichte jaarlijkse APK-keuring natuurlijk. Hierbij een aantal tips van uw lokale autoschadespecialist.

 

Autoreparatiebedrijf in Dokkum

We zijn niet alleen gespecialiseerd in het inkopen en verkopen van auto’s en motoren in Dokkum en omstreken. U kunt ook bij ons terecht voor het nodige auto onderhoud. We zijn zelfs bevoegd om uw auto van APK te voorzien. Omdat dit vanwege de leeftijd bij occasions meestal vaker moet dan bij nieuwe auto’s, hebben wij veel ervaring met het uitvoeren van een keuring. We hebben zelfs een haal en breng service, zodat u zo min mogelijk last ondervindt als er onderhoud aan de auto moet worden gepleegd.

Autoschade herstel

 

Maak een proefrit met uw occasion

Heeft u vragen of wilt u een keer proefrit maken, dan kunt u gerust contact met ons opnemen. Let wel op: door de snel wisselende voorraad kan het zijn dat een bepaald model helaas niet meer door ons verkocht wordt. Daarom is het verstandig om snel uw slag te slaan. Heeft u uw occasion niet kunnen aanschaffen, dan kunnen wij u alsnog helpen met het importeren van een auto of motor.

Auto reparatie

 

Neem contact op voor een bezoek

Bij Autoschade Hoogstra staan we het liefst zo dicht mogelijk bij de klant. Daarom zijn er diverse manieren om contact met ons op te nemen. Zoals u het zou verwachten is dit geheel vrijblijvend, zodat u altijd voor uzelf de beste keuze maakt. U kunt ons telefonisch bereiken doordeweeks. Vragen kunt u ook mailen door ons contactformulier in te vullen of een directe mail naar onze klantenservice te sturen. Wij nodigen u van harte uit om eens een proefrit te komen maken bij ons auto- en motorbedrijf Dokkum en een tevreden klant van ons te worden.

Zelfrijdende auto’s in Nederland

Zelfrijdende auto’s in Nederland

De afgelopen jaren wordt in de media veel geschreven over auto’s die zelf kunnen rijden en smart mobility. Elon Musk, Google en Mercedes, allemaal zijn ze er mee bezig. Wat dacht je bijvoorbeeld van de autonome taxi van Amber Mobility van onze eigen TU Eindhoven? Veel innovatieve initiatieven worden uitgevoerd en miljoenen dollars worden er aan besteed. Wij onderzochten wat de huidige situatie rondom zelfrijdende voertuigen is, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.

 

Wat zijn autonome auto’s?

Autonome of zelfrijdende auto’s zijn gewone auto’s die slimme sensoren hebben, verbonden zijn met het internet en systemen hebben voor rijondersteuning. Met behulp van de gegevens die de LIDAR (radarsysteem), de sensoren en de GPS van de auto aan de boordcomputer doorgeven, wordt door speciale deep learning mapping software een beeld gemaakt van de omgeving van de auto en de voertuigen en obstakels daarin. De auto is zo geprogrammeerd dat deze in een aantal situaties zelf kan reageren. Er zijn verschillende niveaus van autonomie, waarbij niveau 0 staat voor geen hulp bij het besturen (de huidige auto’s) en niveau 5 staat voor een auto die helemaal zelf rijdt.

 

Nederland is zeer geschikt voor autonome auto’s

Uit onderzoek van KPMG is gebleken dat Nederland zeer geschikt is voor de introductie van zelfrijdende auto’s. De belangrijkste voordelen die Nederland heeft zijn:

  1. Infrastructuur
  2. Acceptatie door de consument
  3. Wetgeving & politiek
  4. Technologie & innovatie

De bestaande infrastructuur in Nederland beschikt over voldoende oplaadpunten voor elektrische auto’s en de dekking van de draadloze netwerken is ook heel goed. Van de Nederlandse consument staat 62% positief tegenover de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen. Op dit moment ziet echter nog niemand het zitten om in een volledig zelfrijdend voertuig (niveau 5) te stappen. De wetgeving en politiek zijn in ons land gunstig en de overheid investeert miljoenen in de infrastructuur zodat autonome voertuigen getest en geïntroduceerd kunnen worden op de Nederlandse wegen. Tenslotte zit het qua technologie en innovatie ook goed omdat er redelijk wat bedrijven in Nederland met de technologie werken die gebruikt wordt bij autonoom rijden.

 

Hoe zit het met veiligheid?

Veiligheid is een grote zorg bij veel consumenten. Recente ongevallen met testauto’s van Uber en Tesla kunnen dat gevoel nog eens versterken. De rol van de overheid is door het gebruik van de nieuwe technologie erg belangrijk als het gaat om veiligheid. Om te communiceren met de infrastructuur moeten de auto’s een open verbinding hebben voor de buitenwereld. Uit onderzoek is gebleken dat hackers zonder al teveel moeite systemen als Bluetooth en WIFI kunnen binnendringen om zo data te stelen. Deze data is erg interessant voor cybercriminelen zodat beveiliging echt belangrijk is. Daarnaast bestaat ook het risico dat een hacker de besturing van de auto overneemt. Op dit gebied is er dus nog veel te doen. Wat wel zeker is, is dat ook bij autonome voertuigen de banden bijdragen aan de veiligheid op de weg. En ook op dat gebied vliegen de innovaties je om de oren, er is zelfs al een ademende band bedacht.

 

Hoe ziet de toekomst er uit?

Naar schatting rijden er wereldwijd zo’n 10 miljoen autonome voertuigen op de weg in het jaar 2020. Autofabrikanten zoals Toyota, Audi en Volvo, zijn volop bezig met het doorontwikkelen van auto’s die in meer of mindere mate zelfstandig kunnen rijden. Hierbij worden ook innovatieve modellen bedacht die verschillende functies combineren. De meeste automodellen zitten nu rond niveau 3 van autonomie en deze auto’s kunnen dus ook In Nederland rijden. Maar het zal nog wel even duren voordat je naast je kijkt en je medeweggebruiker een cappuccino ziet drinken achter het stuur.
Het volledige onderzoek naar zelfrijdende auto’s in Nederland kan je hier terugvinden.