Auto trends

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Nieuwe automodellen 2018 – Welke trends kunnen we zien?

Bij de introductie van nieuwe automodellen is de trend naar meer hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s goed te zien. Niet alleen bij personenauto’s maar ook in het SUV/4×4 segment. Zo stond de Autosalon van Genéve, die van 8-18 maart 2018 werd gehouden, redelijk vol met concept cars met hybride of elektrische motoren. Ja, er zijn nog genoeg obstakels, zoals bijvoorbeeld de (te) kleine actieradius, de hoge prijs van de accu’s en het kleine aantal oplaadpunten, maar dat houdt autofabrikanten niet tegen om toch door te gaan met de ontwikkeling van de technologie.

Hoog tijd dus om eens te kijken waar de autofabrikanten nu staan en wat we in de toekomst allemaal kunnen en mogen verwachten als het gaat om nieuwe automodellen. Want dat het aanbod in de showrooms langzaam maar zeker aan het veranderen is, dat mag duidelijk zijn. Wij waren benieuwd naar de ontwikkelingen en hebben Audi, BMW en Toyota uitgekozen om te kijken welke nieuwe modellen zij aanbieden of in concept hebben.

 

De nieuwe Audi A6 en de Audio e-tron quattro concept

We beginnen maar gewoon bij de Autosalon. Daar onthulde Audi een prototype van de e-tron. Dit is een grote SUV die voor 100% elektrisch wordt aangedreven. In 2015 werd op de IAA autoshow in Frankfurt de allereerste Audi e-tron quattro concept aan het publiek getoond en inmiddels is het model bijna klaar voor productie. Deze sportieve auto die qua ontwerp tussen de Q5 en de Q7 in zit, heeft een actieradius van 500 kilometer en accelereert in 4,6 seconden naar 100 km/uur. De benodigde power wordt geleverd door maar liefst 3 elektromotoren.

De andere nieuwkomer is de nieuwe Audi A6 Limousine. Deze luxe sedan van Audi lijkt qua uiterlijk behoorlijk op de A8. De nieuwe A6 beschikt over een krachtige benzine- of dieselmotor, een 6-versnellingsbak en is aan de binnenkant voorzien van moderne technologie. Deze auto is helemaal “connected” en voorzien van een bestuurdersinformatiesysteem waarmee de auto de bestuurder waarschuwt als er efficiënter gereden kan worden. Daarnaast heeft de auto een touchscreen voor de bestuurder en tablets met aanraakschermen bij de achterbank zodat je passagiers wat te doen hebben onderweg. Je kunt de auto bestellen met originele, goede banden en velgen.

 

BMW gaat voor elektrisch en kiest voor luxe

De elektrische BMW i4, een aangepast versie van de BMW i Vision Dynamics uit 2017, is na de i3 en de i8 de volgende elektrische auto die BMW in productie gaat nemen. Over de technische eigenschappen liet BMW nog niet veel los, behalve dat de auto in nog geen 4 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan en een topsnelheid heeft van 200 km/u. De actieradius van de i Vision Dynamics bedroeg 600 km dus we verwachten dat de BMW i4 minimaal net zo ver moet kunnen komen.

Op de Autosalon in Genève werd ook de nieuwe BMW X4 gepresenteerd. Deze sportieve en robuuste coupé volgt na slechts 4 jaar het vorige model van de X4 op. De nieuwe X4 kan geleverd worden met drie typen benzinemotoren en vier diesels. De M40i en M40d met respectievelijk 360 en 326 pk zijn de topversies van de nieuwe X4. De benzinemotoren zijn de 20i en 30i met 2,0 liter viercilindermotoren van 184 pk en 252 pk. De dieselmotoren zijn de 20d, 25d en 30d met vermogens die variëren van 190 tot 265 pk. Alle modellen zijn voorzien van een 8-traps automatische versnellingsbak.

 

Toyota komt met de perfecte hybride vervanger voor dieselauto’s

Toyota liet op de Autosalon het nieuwe model van de Toyota Auris zien. Het model is breder en langer dan zijn voorganger. De Auris was al verkrijgbaar als hybride maar deze uitvoering heeft meer power dan zijn voorganger zodat dit een perfecte vervanger is van dieselauto’s. De pittige 2.0 benzinemotor en het vermogen van 180 pk zorgen voor de krachtige acceleratie van de Auris. En met de juiste banden en bandenspanning komt dat vermogen er ook helemaal uit. Daarnaast wordt de Auris ook leverbaar met 1.2 turbo benzinemotor in combinatie met de sterke hybride aandrijflijn van 122 pk uit de Toyota Prius. De nieuwe Auris is vanaf 2019 in Nederland te koop.

 

Hybrides worden volwassen en elektrisch rijden ontwikkelt door

Uit deze kleine greep uit het grote aanbod van nieuwe en vernieuwde automodellen is te zien dat een aantal autofabrikanten hun auto’s luxer maken en dat de motoren steeds krachtiger worden. Dat geldt zowel voor de hybrides als voor de sportieve coupés en sedans. Elektrische motoren krijgen een steeds grotere actieradius en door de krachtige turbo’s worden hybride motoren goede vervangers voor milieubelastende dieselmotoren. Om al deze power goed op de weg over te brengen blijven goede banden natuurlijk belangrijk.

In de toekomst zullen we steeds krachtigere elektrische modellen gaan zien waarbij fabrikanten zich zullen gaan onderscheiden met actieradius en prijs. Als het beleid van Kabinet Rutte III rondom elektrisch rijden dan ook wordt doorgezet dan is het niet ondenkbaar dat het aantal elektrische auto’s de komende 10 jaar langzaam maar zeker zal toenemen.

En nu maar hopen dat die extra laadpalen langs de weg er ook ècht komen…

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto’s van de toekomst, gebaseerd op de trends van vandaag

De auto van de toekomst is geen futuristisch prototype zoals je kunt tegenkomen op autotentoonstellingen en beurzen. Een auto zonder banden die rondhoovered op lucht. Okee, een aantal van deze prototypes worden misschien in de toekomst in het echt gebouwd, maar dan nog zullen ze er aan de buitenkant verdacht “normaal” uit zien. Omdat de stand van de techniek (en niet de auto ontwerper) uiteindelijk bepaalt welke auto er uit de fabriek rolt, zijn de ontwikkelingen en trends op technisch gebied uiteindelijk het meest bepalend voor de auto’s van de toekomst.

 

De 3 belangrijkste autotrends van vandaag

In de autobranche zijn vandaag de dag verschillende trends te zien als het gaat om de ontwikkeling van de auto’s van de toekomst. De belangrijkste trends van dit moment zijn:

  • elektrisch autorijden;
  • autonome auto’s (auto’s zonder bestuurder);
  • autosharing of ride-sharing.

 

Elektrisch autorijden – een bestaand concept in een nieuw jasje

Eigenlijk bestaan auto’s met elektromotoren al sinds het begin van de 19e eeuw, toen ze o.a. in Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten werden ontwikkeld. Toch verdween de elektrische auto langere tijd uit het straatbeeld. De actieradius was te klein en door de zware accu’s reden de auto’s te langzaam. Waarom klinkt ons dat zo bekend in de oren?

Met Tesla voorop focussen steeds meer autofabrikanten zoals BMW, Nissan en Volvo zich weer op het ontwikkelen van stille, milieuvriendelijke elektrische auto’s, maar dit keer met een actieradius van 350 km of meer. General Motors heeft aangekondigd een groot aantal elektrische modellen te gaan ontwikkelen en Volvo Cars wil dat vanaf 2019 alle Volvo’s op een elektromotor rijden. Volkswagen doet ook mee: het bedrijf investeert de komende jaren flink in de batterij productie want 1 op de 4 VW auto’s moet in 2025 op stroom rijden.

Het lijkt er dus op dat we in de toekomst te maken gaan krijgen met modernere versies van de elektrische auto’s, waarbij problemen met een te kleine actieradius en loodzware accu’s tot het verleden gaan behoren. Verschillende autofabrikanten hebben zich al gestort op de ontwikkeling van technologie en accu’s die dit mogelijk moeten maken. Maar hoe zit het met de trend van autonome auto’s? Ziet die er net zo rooskleurig uit?

 

Autonome auto’s & ride -sharing

Autonoom autorijden is een trend die is ingezet via de introductie van zelfdenkende systemen in de auto zoals de Adaptive cruise control en Park assist. Voorlopig wordt deze technologie vooral gebruikt om de bestuurder te ondersteunen. Door deze systemen te verfijnen, verder te ontwikkelen en met elkaar te verbinden ontstaat een auto die geen bestuurder meer nodig heeft.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de automobilisten in de VS en Duitsland niet vrijwillig in een autonome auto gaat stappen. Dit komt voornamelijk omdat in de VS en Duitsland men graag controle heeft over de wagen. Denk aan de betrouwbare automerken die uit de VS en Duitsland komen (BMW, Volkswagen en Ford) waar men altijd stevig met goede wielen op de grond staat. Het idee dat een auto niet hetzelfde inschattings-, beoordelings- en reactievermogen heeft als een menselijke bestuurder en daardoor niet veilig is, houdt veel mensen tegen. En geef ze eens ongelijk.

Toch wordt ook deze techniek steeds verder geperfectioneerd waardoor zelfrijdende auto’s steeds slimmer worden. Bijvoorbeeld door autonome auto’s met elkaar te laten communiceren. Hierdoor worden ongewenste acties van de auto zoals abrupt remmen, te hard optrekken (beide schadelijk voor de autobanden) of plotseling uitwijken verminderd zodat de rit steeds vloeiender verloopt.

 

Van autonome taxi tot zelfrijdende pizzakoerier

Wie gaat deze autonome auto’s dan gebruiken? De verwachting is dat ze vooral commercieel gebruikt gaan worden voor bijvoorbeeld ride-sharing diensten waarbij de auto’s op vaste trajecten rijden. Denk bijvoorbeeld aan zelfrijdende taxi’s die je via internet kunt boeken waarbij je de rit deelt met anderen. Domino’s pizza voert in de VS al testritten uit met een autonome Ford die pizza’s kan bezorgen en ook taxi aanbieder Über maakt inmiddels testritten met zelfrijdende auto’s.

Toch is het niet ondenkbaar dat we in de (verre) toekomst ook autonome auto’s in de buurt gaan tegenkomen. Want misschien behoort jouw buurman wel tot de 45% van de autobezitters die geen problemen heeft met een auto die alle controle overneemt. Zodat hij lekker de krant kan lezen terwijl hij naar zijn werk rijdt.

De kans is echter groter dat je pizza wordt bezorgd met een zelfrijdende auto of dat je in een zelfrijdende taxi belandt na een avondje stappen. Als de technische ontwikkelingen zover zijn dat er een onfeilbare autonome auto gemaakt kan worden, dan zullen mensen misschien eerder in zo’n auto stappen. Tot het zover is, lijkt de 100% elektrische auto voor de gewone automobilist de belangrijkste auto van de toekomst.

 

Wordt elektrisch rijden de trend van de toekomst?

Je kunt zeker spreken van een trend op autobeurzen, waarbij elk merk wel een elektrische auto displayt. Het straatbeeld laat echter veel minder elektrische auto’s zien dus autofabrikanten zullen beter hun best moeten doen om de verkoop en productie van elektrische auto’s omhoog te krijgen. Zo heeft Tesla bijvoorbeeld moeite met het behalen van de nodige productie van elektrische auto’s.

Als het de fabrikanten lukt om tijdig aan de vraag te voldoen en auto’s te maken met een hogere actieradius en verbeterde technologie, dan is er eindelijk een elektrische auto waarmee je heel Nederland door kunt rijden zonder steeds te hoeven stoppen bij een oplaadpunt.